Complexity Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september 20 minutes ago, Trestein said: Hvordan er bruktmarkedet fortiden? Fikk litt sjokk når jeg sjekket prisen på BMW 3 serie fra 2019 og nyere. 5 år gamle bensinbiler til 400 000kr? Tilsvarende el bil ca 200 000kr. Er det like ille i Norge som i andre land? 280 for billigste? Hybrid da så kansje ikke så interessant. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Trestein skrev (38 minutter siden): Hvordan er bruktmarkedet fortiden? Fikk litt sjokk når jeg sjekket prisen på BMW 3 serie fra 2019 og nyere. 5 år gamle bensinbiler til 400 000kr? Tilsvarende el bil ca 200 000kr. Er det like ille i Norge som i andre land? Så nettopp en som la ut en eldgammel S for 600k. Selger ikke av den grunn. Er vell ingen som betaler 400k for en bensinbil fra 2019 i dag. Så lenge det ikke er noe "sprekt"? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september (endret) Complexity skrev (24 minutter siden): 280 for billigste? Hybrid da så kansje ikke så interessant. 330e (hybrid) G20 generasjonen (2019 og nyere) er det stor interesse for i bruktmarkedet (fremdeles). Godt utstyrte med under 100.000km ligger rundt 400 og oppover. Den ene oransje med «brune» skinnseter til 280 (under 350) har gått 224.000km. Derfor lite interessant imo. Endret 14. september av Syar-2003 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Syar-2003 skrev (42 minutter siden): 330e (hybrid) G20 generasjonen (2019 og nyere) er det stor interesse for i bruktmarkedet (fremdeles). Godt utstyrte med under 100.000km ligger rundt 400 og oppover. Den ene oransje med «brune» skinnseter til 280 (under 350) har gått 224.000km. Derfor lite interessant imo. Er da Lassevis av de modellene til under 400k? At de over selger er nok helt urealistisk når det er så mange under. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Riktignok ett år siden nå, så kanskje ikke helt up to date, men broderen solgte en 2021 modell BMW 530e Xdrive i fjor på disse tider, både privatpersoner, forhandlere og bilformidlings selskaper kastet seg over å bedrev budkrig for å få kjøpe den. Den forhandleren som endte med å kjøpe den skulle selge bilen ut av landet da fosilbiler i premium segmentene var svært lønnsomt å selge ut av landet grunnet den svake kronekursen. Ser vel for meg at det er litt samme ståa i dag, da krona vår ikke akkurat har styrket seg 🫠 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Salvesen. skrev (15 minutter siden): Lassevis Nei det stemmer ikke. 5 av 56 med xDrive 4x4 som er min definisjon på en godt utstyrt 330e er under 400, og er ikke lassevis. Kun 3 av de 56 er sedan og alle over 400. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september uname -i skrev (På 12.9.2024 den 1:30 PM): Så en bil til 2 mill faller mer i verdi enn en bil til 500k. USA, og sikkert overført til Norge, så har Tesla Model 3 falt i verdi 6 ganger så mye som en bensinbil. Jeg har ikke regnet på det, men om man kjøpte bensinbil for tre år siden i stedetfor en Tesla Model 3 så ser jeg på det som sannsynlig at man kom bedre økonomisk ut av det til tross for at man sparer et par hundre kroner i drivstoff på langtur Jeg byttet en periode fra elbil til bensinbil for å spare penger. Det regnestykket fungerte veldig greit. Årlige verditap ble redusert med ca 60k og forsikring med ca 10k, mens drivstoffkostnadene økte med 15k. Det ga en netto på ca 55k. Forenklet forklart. Så byttet jeg til PHEV som i grove trekk koster meg ca det samme som bensinbilen, men er litt nyere, finere og bedre. Jeg vil anbefale regneark for å planlegge bytte av bil på et mer fornuftbasert grunnlag. 1 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september (endret) Simen1 skrev (2 minutter siden): Jeg byttet en periode fra elbil til bensinbil for å spare penger. Det regnestykket fungerte veldig greit. Årlige verditap ble redusert med ca 60k og forsikring med ca 10k, mens drivstoffkostnadene økte med 15k. Det ga en netto på ca 55k. Forenklet forklart. Så byttet jeg til PHEV som i grove trekk koster meg ca det samme som bensinbilen, men er litt nyere, finere og bedre. Jeg vil anbefale regneark for å planlegge bytte av bil på et mer fornuftbasert grunnlag. Da er jo ikke problemet El mot bensin. Problemet er ny bil mot brukt. Kjøper man nå en ny rav 4 bensinbil til 700k skal jeg love deg verditapet er høyere enn en ny tesla model y. Endret 15. september av PgUp 3 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Syar-2003 skrev (10 timer siden): Nei det stemmer ikke. 5 av 56 med xDrive 4x4 som er min definisjon på en godt utstyrt 330e er under 400, og er ikke lassevis. Kun 3 av de 56 er sedan og alle over 400. Ja jeg så på 330e totalt sett. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Ref diskusjonen tidligere😅 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Hansien skrev (1 minutt siden): Den der var faktisk kul. Seriøst...!?! Nei, fremdeles ufattelig heslig å se på. Sliter med å se noen forbedring, foruten at det ikke var de runde "monsters Inc!" øynene lengre, rett under vinduet. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september PgUp skrev (33 minutter siden): Da er jo ikke problemet El mot bensin. Problemet er ny bil mot brukt. Kjøper man nå en ny rav 4 bensinbil til 700k skal jeg love deg verditapet er høyere enn en ny tesla model y. I USA så er ventetiden på RAV4 Prime opptil et år mens Model Y får man på dagen selv etter å ha barbert prisen og med subsidierte lånebetingelser. Så ikke rart at de to er i motsatt ende av skalaen når det gjelder verdiforringelse. Hvordan det er i Norge med en 3 år gammel RAV4 Prime kontra en tre år gammel Y, vet jeg ikke. Men skulle jeg tippe så er det Prime-eieren som kan glise. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september PgUp skrev (39 minutter siden): Da er jo ikke problemet El mot bensin. Problemet er ny bil mot brukt. Kjøper man nå en ny rav 4 bensinbil til 700k skal jeg love deg verditapet er høyere enn en ny tesla model y. Som sagt, jeg anbefaler regneark. Da får man inn alle faktorene man ønsker å ta hensyn til og kan finregne på fornuft og vekte de opp mot følelser. Jeg tror de fleste kan finne en eller annen balanse mellom de to. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Salvesen. skrev (11 minutter siden): Ja jeg så på 330e totalt sett. Det kom ikke xDrive på 330e før 2021 modellen. Ingen 330e xDrive selges til de prisene som ble nevnt tidligere. De med RWD er selvfølgelig priset lavere og mere tungsolgt her hvor alle skal ha firehjulstrekk. En bil er «utstyrt» med firehjulstrekk og er med i min definering sv en godt utstyrt 330e. Skulle kanskje nevnt det da det er lett for andre å overse. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Det kom ikke xDrive på 330e før 2021 modellen. Ingen 330e xDrive selges til de prisene som ble nevnt tidligere. De med RWD er selvfølgelig priset lavere og mere tungsolgt her hvor alle skal ha firehjulstrekk. En bil er «utstyrt» med firehjulstrekk og er med i min definering sv en godt utstyrt 330e. Skulle kanskje nevnt det da det er lett for andre å overse. Ja jeg så bare på 2019 modeller og oppover som var nevnt av debattanten. Mener fortsatt at det er feil at disse bilene ligger fra 400k og oppover, eller at de selges til slike priser. Muligens noen få unntak, men generelt sett selges de under. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Snowleopard skrev (9 minutter siden): Seriøst...!?! Nei, fremdeles ufattelig heslig å se på. Sliter med å se noen forbedring, foruten at det ikke var de runde "monsters Inc!" øynene lengre, rett under vinduet. Jeg hadde ikke kommentert det hadde jeg ikke ment dette. Jeg mener det bildet har et langt bedre visuelt design en originalen og Cybertruck. Om noe så stiller jeg litt undringer rundt at man har hele lykta under frontvinduet, men siden dette er uansett noe en person har kastet i sammen på fritiden sin for shits and giggles så antar jeg det ikke er noe praktisk bak tankene av denne plasseringen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Snowleopard skrev (18 minutter siden): Seriøst...!?! Nei, fremdeles ufattelig heslig å se på. Sliter med å se noen forbedring, foruten at det ikke var de runde "monsters Inc!" øynene lengre, rett under vinduet. Kan ikke si den fikk noen plusspoeng hos meg heller😅 og den originale har ikke mange poengene hos meg heller😅 Da tenker jeg kun på utseendet, kan ikke nok om bilen for å vurdere andre ting. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september (endret) Edit: var postet Endret 15. september av Complexity Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september (endret) uname -i skrev (1 time siden): I USA så er ventetiden på RAV4 Prime opptil et år mens Model Y får man på dagen selv etter å ha barbert prisen og med subsidierte lånebetingelser. Så ikke rart at de to er i motsatt ende av skalaen når det gjelder verdiforringelse. Hvordan det er i Norge med en 3 år gammel RAV4 Prime kontra en tre år gammel Y, vet jeg ikke. Men skulle jeg tippe så er det Prime-eieren som kan glise. Åpenbart er Norge helt unikt forskjellig enn usa når det gjelder kjøpt av elbil. Jeg kan aldri tro en RAV4 har lavere verditap enn en model y etter 3 år. Rav 4 er mye billigere i USA. Om 3 år har antagelig mye av elbilfordelene blitt borte og en ny model y blir mye dyrere. Endret 15. september av PgUp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå