Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Som sagt, jeg anbefaler regneark. Da får man inn alle faktorene man ønsker å ta hensyn til og kan finregne på fornuft og vekte de opp mot følelser. Jeg tror de fleste kan finne en eller annen balanse mellom de to.

Mellom ny bensinbil og ny elbil? Det er jo soleklart åpenbart hva som er beste valget. Derfor alle velger det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja jeg så bare på 2019 modeller og oppover som var nevnt av debattanten. Mener fortsatt at det er feil at disse bilene ligger fra 400k og oppover, eller at de selges til slike priser. Muligens noen få unntak, men generelt sett selges de under.

Finns ikke 2019 g.20 generasjon av 330e. Hybriden kom året etter (2020) og først som RWD.
xDrive av 330e kom året etter det igjen (2021)
Jeg vet for jeg har kjøpt en (RWD) så og si full spec som nybil og eid den i > 2 år. 

Dere må sjekke litt nøyere modell og utstyr. At du ikke er enige i at folk selger og kjøper g.20 330e (2020 modeller og nyere) til 400k og de ikke er verdt det får være din sak.

Nå var det faktisk slik at av 56 stykker 330e med xDrive var 51 stykker over/lik 400k
Jeg sier bare at de er populære og omsettes til > 400k (gitt rett utstyrt)

EksIMG_1136.thumb.jpeg.c47afea33ca0537201ffeafa1cb47aac.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

@Complexity Det samme bildet ble postet av @Salvesen. for en time siden. Leser du ikke før du poster? Er vel ikke første gangen jeg ser du kommer med det samme som noen allerede har lagt ut kun kort tid før. Det blir bare bortkastet plass i tråden, og noe ihvertfall jeg mener man bør unngå! Spesielt når det kommer til store bilder.

Klart det går å gjøre feil, og det forventes heller ikke at man leser gjennom hele tråden når den nærmer seg 1 000 sider. Men det som er lagt ut samme dagen, bør man ha en viss kontroll på, før man legger ut noe! Igjen, etter min mening!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Finns ikke 2019 g.20 generasjon av 330e. Hybriden kom året etter og først som RWD. Jeg vet for jeg har kjøpt en (RWD) så og si full spec som nybil og eid den i > 2 år. 
Dere må sjekke litt nøyere modell og utstyr. At du ikke er enige i at folk selger og kjøper g.20 330e (2020 modeller og nyere) til 400k og de ikke er verdt det får være din sak.

Nå var det faktisk slik at av 56 stykker 330e med xDrive var 51 stykker over/lik 400k
Jeg sier bare at de er populære og omsettes til > 400k (gitt rett utstyrt)

EksIMG_1136.thumb.jpeg.c47afea33ca0537201ffeafa1cb47aac.jpeg

At den står som solgt og prisen er over400k betyr ikke at den ble solgt for det. Men premisset til personen jeg svarte var aldri godt utstyrte 330e. Det var bare den modellen og finn viser at de selges for langt mindre.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Prismessig er Explorer forholdsvis attraktiv, men sammenlign gjerne utstyrslisten mot konkurrentene. Merk for eksempel at varmepumpe og panoramasoltak ikke er standard, selv om du velger Premium utstyrsnivå.

Skjønner ikke at folk vil velge denne over id4.

Lenke til kommentar
On 13.9.2024 at 1:15 PM, bzzlink said:

Ble nysgjerrig på det med oppvarmet frontrute. For det var noe jeg ønsket meg før jeg byttet til elbil, men har aldri tenkt tanken etter at jeg fikk elbil. 

Har aldri hatt oppvarmet frontrute. Er det så effektiv at man ikke trenger å koste ruta for snø? La oss si det har kommet 10 cm snø.

Er varmetråder i frontruta da mer effektivt enn å slå på forvarming 7 minutter før man går ut i bilen?

Har oppvarmet frontrute på ID4, og det jeg legger merke til er at panseris løsner veldig raskt så ruta blir veldig fort isfri. Men klart, hadde jeg satt på varmen i bilen 5 minutter tidligere så hadde det nok ikke betydd så mye fra eller til.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Ford må da kannibalisere salget med disse ID4 og ID5 klonene av Explorer og "Capri". Mach-E har solgt bare 1500 biler i år ser jeg, så det spørs vel om salget av denne stoppes når begge disse kloningene kommer i fullt salg, det blir vel få fordeler for den gamle modellen vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

At den står som solgt og prisen er over400k betyr ikke at den ble solgt for det. Men premisset til personen jeg svarte var aldri godt utstyrte 330e. Det var bare den modellen og finn viser at de selges for langt mindre.

 Denne 2021 xDrive eksempelet var solgt i går etter at annonsen var endret samme dag.
 

Finn viser at g.20 RWD 330e (fra 2020 modeller registreringsdatoer fra ca sept/okt 2019) flere selges for mindre enn 400k, rundt 350-380k for de som har en akseptabel kmstand og nybilgarantien er akkurat utgått for mange av de.
Finn viser også som jeg påpeker at 330e xDrive (2021 - ) ligger godt over disse i omsatt brukpris (over 400).

 

 

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Finns ikke 2019 g.20 generasjon av 330e. Hybriden kom året etter (2020) og først som RWD.
xDrive av 330e kom året etter det igjen (2021)
Jeg vet for jeg har kjøpt en (RWD) så og si full spec som nybil og eid den i > 2 år. 

Dere må sjekke litt nøyere modell og utstyr. At du ikke er enige i at folk selger og kjøper g.20 330e (2020 modeller og nyere) til 400k og de ikke er verdt det får være din sak.

Nå var det faktisk slik at av 56 stykker 330e med xDrive var 51 stykker over/lik 400k
Jeg sier bare at de er populære og omsettes til > 400k (gitt rett utstyrt)

EksIMG_1136.thumb.jpeg.c47afea33ca0537201ffeafa1cb47aac.jpeg

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en 330e i 2021. Problemet var at den ikke hadde rekkevidde nok til min jobbkjøring. Så når I4 kom kjøpe jeg den. Først nå har vel hybrid modellen nok rekkevidde for min kjøring. Det jeg tenkte var å bytte ut bensin bilen min med en slik med x drive. Hadde trodd de skulle kommet mye raskere ned i pris pga kompleksitet. I stedet ha det motsatte skjedd. El biler som kostet 600 000kr i 2021 koster nå 200-250 000 mens hybrid biler som kostet 600 000i 2021 blir solgt for 150-200 000 mere. Ville trodd en 4 år gammel 330e skulle koste 250-300 000 nå. Før var det ofte slik at etter 3 år kunne man kjøpe bilen for ca 50% av ny pris. Det gjelder visst kun dyre el biler

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en 330e i 2021. Problemet var at den ikke hadde rekkevidde nok til min jobbkjøring. Så når I4 kom kjøpe jeg den. Først nå har vel hybrid modellen nok rekkevidde for min kjøring. Det jeg tenkte var å bytte ut bensin bilen min med en slik med x drive. Hadde trodd de skulle kommet mye raskere ned i pris pga kompleksitet. I stedet ha det motsatte skjedd. El biler som kostet 600 000kr i 2021 koster nå 200-250 000 mens hybrid biler som kostet 600 000i 2021 blir solgt for 150-200 000 mere. Ville trodd en 4 år gammel 330e skulle koste 250-300 000 nå. Før var det ofte slik at etter 3 år kunne man kjøpe bilen for ca 50% av ny pris. Det gjelder visst kun dyre el biler

330e bruktmarkedet virker å ha fått enda en ny oppsving i 2024 (etter alt EV styret og avgifsgrepene på hybrider fra myndighetene).
Det og at 330e er en knakende god bil å kjøre både som sedan og Stv.
 

Det er få xDrive sedan i omløp (kun 3 stk). De blir solgt fort og en betaler mer for de enn de 41.stk andre både grunnet xDrive og at det er nyere modeller. Mange har også blitt er er like ved 5års grensen (nybilgarantien).
Det folk ser etter først og fremst er xDrive, laserlys og HIFi eller HK sound system.

IMG_1141.thumb.jpeg.df5b136025fae76bfb3664c82ee5da9b.jpeg

 

330e Touring xDrive derimot er det flere av men Touring koster generelt mer enn sedan.


IMG_1139.thumb.jpeg.b978e84733d7319871ec7ade9d4f5750.jpeg
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Mens elbilene har blitt 100-150 tusen rimeligere, har hybridene blitt ca 100 tusen dyrere, minst. Med det svært beskjedne antallet som er solgt av disse blir det lite å velge mellom på bruktmarkedet for de som er der. Dette er dagens pris på en Touring. Det er bare å sjekke pris på mange biler, f.eks Rav 4 phev, det er ikke billig for å si det sånn. 

bmw3serie.JPG.7baa97a1d43d666abccd97c3f0545b77.JPG

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Mens elbilene har blitt 100-150 tusen rimeligere, har hybridene blitt ca 100 tusen dyrere, minst. Med det svært beskjedne antallet som er solgt av disse blir det lite å velge mellom på bruktmarkedet for de som er der. Dette er dagens pris på en Touring. Det er bare å sjekke pris på mange biler, f.eks Rav 4 phev, det er ikke billig for å si det sånn. 

bmw3serie.JPG.7baa97a1d43d666abccd97c3f0545b77.JPG

Ja, det er en helt elendig ide å kjøpe nyere fossilbil. Da liker du ikke penger så godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Mens elbilene har blitt 100-150 tusen rimeligere, har hybridene blitt ca 100 tusen dyrere, minst. Med det svært beskjedne antallet som er solgt av disse blir det lite å velge mellom på bruktmarkedet for de som er der. Dette er dagens pris på en Touring. Det er bare å sjekke pris på mange biler, f.eks Rav 4 phev, det er ikke billig for å si det sånn. 

bmw3serie.JPG.7baa97a1d43d666abccd97c3f0545b77.JPG

Elbilene har også økt i pris. I alle fall er det mere avgifter enn i 2021. Alt over 500 000er moms på i tilegg er det vel en vektavgift. Mener å huske at 330e kostet rundt 650 000kr når jeg vurderte å kjøpe den i 2021. Nå er den dyrere. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Prismessig er Explorer forholdsvis attraktiv, men sammenlign gjerne utstyrslisten mot konkurrentene. Merk for eksempel at varmepumpe og panoramasoltak ikke er standard, selv om du velger Premium utstyrsnivå.

Skjønner ikke at folk vil velge denne over id4.

Vel, for det første er det ikke VW, selv om hele produktet i bunn er det. Det betyr nok litt for endel.

Så er det utseendet da, og den skjermen i midten. Det er en langt penere MEB-bil en noen av de andre MEB-bilene, med kanskje et unntak fra Tavascan!

Plass i bagasjerommet skulle gjerne vært bedre, så jeg skjønner ikke helt valget med å gjøre den mindre enn ID.4, Enyaq og Tavascan. Og så er den vel litt "hissigere" satt opp med igjen kanskje et unntak fra Tavascan. Så om man ikke trenger de siste literne opp, og synes 470 lett utnyttbare liter er tilstrekkelig, så ser jeg at denne kan bli populær.

Men så skurrer det veldig med en Ford Explorer som er på størrelse med nye Kona, og ikke er en stor bil til MEB-plattformen å være. 100 kg taklast og rundt 1 600 kg tilhengervekt, så hadde det frista greit! Men nå er den verken fugl eller fisk.

Men man kan jo håpe at Ford lager en Camper mode på den. Det hadde økt bruksverdien veldig for noen av oss!

Lenke til kommentar

Ang. den nye Forden: Haptic knapper - til helvete med hele bilen. Jeg har en Mach E, og å nedgradere til noe udugelige haptic dritt (i en bil til rundt en halv million) burde være uaktuelt - både for forbrukerne men også produsent. Trist å se at Ford ikke lærer noe som helst i deres elbilsatsing. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Bilen jeg så på var såklart en SR, og den startet på tilsvarende pris som vi har i dag. +/-350k. Ligger nå ute til 250k+ ish. Når en i tillegg har betalt 1-2% rente så er dette en mega deal

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Ser på model 3 nå, fra 21. Billigste er 100k ned fra nypris i dag. Ikke akkurat skremmende verdifall. Rundt 3000 kroner pr måned, rett over det en sparer på drivstoff og bompenger.

Brukt model 3 priser er jo helt retard. Bokstavelig talt. Hva med en 2.5 år gammel bil gått over 50 tusen, til 40 tusen over det en ny, oppgradert modell koster, attpåtil med lavere rente på den nye? Mange model 3 selgere skal nok nærmere 100 tusen ned i pris. Ny RWD med referal rabatt koster fra 344 tusen. 

 

tesla3.JPG.571eee332c95741c50bd431a43a65cd8.JPG

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...