Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (25 minutter siden):

Smak er subjektivt, så lenge det ikke er snakk om Fiat Multipla.

Jeg må krype til korset. Jeg synes den er kjempekul, det er så til de grader vannvittig design at det funker for meg. At den er hatet av alle "ekte bilentusiaster" gjør at jeg liker den ennå bedre.

Annerledes var det ihvertfall. Synes Hyundai er en av de som har størst baller i design språket. På den ene siden lager de en SUV som ser ut som den er fra Cyberpunk, en sportsbil (den 77 et eller annet) med den feteste fronten noensinne.. Og trauste, kjekke Hyundai Kona (som ser ut som en bil).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (34 minutter siden):

 At den er hatet av alle "ekte bilentusiaster" gjør at jeg liker den ennå bedre.

Tja, av personer jeg vet om her i Norge som har eid en, har det iallefall vært 2 Ferrarieiere og utenlands finner vi både raceingeniører og noen av verdens fremste bildesignere.

DrAlban3000 skrev (34 minutter siden):

Synes Hyundai er en av de som har størst baller i design språket. 

Tja, de har jo Ionic 5, men resten er ikke så mye å skryte av. Men er Ionic 5 god design? Og er det designerene sin fortjeneste?

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Flat Multipla ser nok korny ut men designet ut fra forutsetningene gitt er ganske genialt når man kjenner bakgrunnen og ser resultatet/praktikaliteten.
Nye Hyundai Kona sin bakende er bare stygg/rar.


 

Problemet er det umiddelbare tapet i sosial status når man parkerer i en sånn en. For ikke å snakke om påfølgende skilsmisse, depresjon og tap av jobb. Så nei, elendig design. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Design pr def skal ikke bare være noe pent å se på, men det skal også ha en funksjon og  løse et problem med hjelp av at form og brukerfunksjon samvarer godt sammen. 

Funksjonelt har Multipla designet vært eksepsjonelt vellykket (gitt informasjon fra videoen postet). Visuelt design er ikke noe særlig vellykket etter min oppfatning og fleste andre.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

At den er hatet av alle "ekte bilentusiaster" gjør at jeg liker den ennå bedre.

         Så om du elsker den, så har du altså proklamert at du ikke er en ekte bilentusiast, om jeg leser deg rett! :thumbup:

Jeg synes forøvrig det er interessant at bare man bruker nok penger på bil, selv om alle skjønner det kun er for show-off, så blir man altså definert som bilentusiast. For min del er det ikke nok.

Alle kan slenge mye penger på en bil om man allerede har i overflod. Bruker man da pengene på noe som  kun er ment for å flashe rikdommen, så er man ikke nødvendigvis bilentusiast, men definitivt en show-off-person.

Men du kan selvsagt være bilentusiast, selv om man er blitt nyrik og derfor slenger mye penger på bil, på samme måte som at man kan være entusiast innvendig, selv om ikke pengeboka og det kjøretøyet man subber rundt i, nødvendigvis flasher det.

Og så er det så mange måter å være entusiast på, flere av de vil aldri avsløre direkte at man er det. Bare en selv kan avgjøre om man føler seg som en entusiast, eller bare godt bilinteressert, enten det er på et snevert felt eller at man er "altslukende".

Har man dog et sterkt behov for å mene noe om hva andre er eller ikke er etter sitt eget hode, så mener jeg det mer kvalifiserer for å bli definert som en tosk og en fjottsekk, men det er da min personlige mening. Det hindrer selvsagt ikke at man kan si noe om hva man selv synes er pent/ikke-pent eller om det er godt eller dårlig design.

Design er mer enn bare å lage noe etter hva som er funksjonelt. Et godt design skal og tilføre en form for estetisk tiltrekning. En firkantet boks er funksjonelt perfekt design på, men en fullstendig firkantet bil med hjul på, krasjer på så mange andre områder. Da er ikke designen lengre "objektivt god".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (25 minutter siden):

Hvilke objektive målemetoder skaper bra design, hva er parameterne? 

Når du stiller spørsmålet på den måten, så må jeg nesten spørre deg. En designutdannelse er vanligvis på 3 eller 5 år. Hva tror du man lærer der? Tror du det bare er et veldig langt tegnekurs der man lærer å bli flink til å tegne og male, eller er det noe mer? Selv om noe er objektivt, så betyr det ikke at det kan måles eller har faste parametere. Det finnes selvfølgelig en rekke faglige retningslinjer for god design, selv om de varierer litt ut fra fagområde, det være seg transport, grafisk, industi eller klesdesign. Kritieriene varierer også ofte litt fra generasjon til generasjon, samt det finnes toneangivende designere som har laget egne "regler" som de setter foran andre.

Det er imidlertid litt som med andre fagområder, det handler litt om konsensus. Det finnes ikke en enkelt artikkel der man alene kan konkludere med at vi står ovenfor menneskapte klimaendringer, men når 14000 artikler og titusenvis av forskere mener noenlunde det samme, så kan vi nok med stor sikkerhet fastslå at slik er det. Og når såpass mange bildesignere og konstruktører trekker fram Multipla i diskusjon om god bildesign siste 20-30 år, eller på spørsmål om hvilken bil de skulle ønske de hadde designet, og når man ser at bilen har vært utsillt både på MOMA og Guggenheim, da kan man nok konkludere med at det handler om bra design.

Da kan man også spørre seg om hvem som er mest arrogant. Jeg, som til tross for relativt bred konsensus her på forumet hevder at bilen har et bra design, eller Bjerknez/Salvesen som forsøker latterliggjør meg.

 

PgUp skrev (5 minutter siden):

Problemet er det umiddelbare tapet i sosial status når man parkerer i en sånn en.  

Vel, vi er nok alle opptatt av en viss grad av sosial status. Men det finnes jo haugevis av sosiale grupper og konstellasjoner, og man kan ikke oppnå høy status i alle. Hvis jeg skulle kjøpt meg en bil utfra sosial status, så ville det iallefall for min del vært for å få anseelse for de som er over middels interessert i bil, design, teknologi og bilkultur. Da er det vanskelig å finne en bil som gir høyere sosial statur pr. krone enn en Multipla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Vel, vi er nok alle opptatt av en viss grad av sosial status. Men det finnes jo haugevis av sosiale grupper og konstellasjoner, og man kan ikke oppnå høy status i alle. Hvis jeg skulle kjøpt meg en bil utfra sosial status, så ville det iallefall for min del vært for å få anseelse for de som er over middels interessert i bil, design, teknologi og bilkultur. Da er det vanskelig å finne en bil som gir høyere sosial statur pr. krone enn en Multipla.

Greier ikke å forstå om du troller, kverulerer eller er dønn seriøs lengre 😛

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

     Jeg synes forøvrig det er interessant at bare man bruker nok penger på bil, selv om alle skjønner det kun er for show-off, så blir man altså definert som bilentusiast. For min del er det ikke nok.

100% enig. Selv har jeg aldri eid en ny bil, og aldri eid noe dyrere enn prisen av en middels familiebil. Jeg kjenner også skikkelige bilentusiaster som i store deler av livet ikke engang har eid bil.

Så da kan man jo spørre seg hva som er en bilentusiast, hvis man gidder. For meg betyr det at man er mer enn overfladisk opptatt av bil. Som igjen betyr at man bruker en del mer tid på bil enn de som bare "liker biler". Om det er i form av mekking, konstruksjon, detailing, lesing av fagstoff eller historie, besøk på treff, museer eller festivaler vil eller all of the above vil variere, men noe bør det jo være. Syretesten er gjerne at man i en biprat har noe interessant å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Greier ikke å forstå om du troller, kverulerer eller er dønn seriøs lengre 😛

Han er nok dønn seriøs her den tid bilen faktisk er anerkjent og velrenommert blant bildesignere for hva de har fått til ut i fra de parameterne som ble satt ved utvikling av denne bilen. 

 

Dessverre var de mildt sagt uheldige med utseende på bilen. Hadde det visuelle vært mer appellerende er det ikke utenkelig at dette kunne satt en helt ny standard i sin klasse. For var det noe den virkelig fikk til, så var det alt som var praktisk med bil.

 

Jeg tenker selv at Fiat burde gjøre et nytt forsøk på multipla, bare som elektrisk og kanskje litt mer fokus på det visuelle ved bilen.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Greier ikke å forstå om du troller, kverulerer eller er dønn seriøs lengre 😛

Hvorfor skulle jeg ikke være dønn seriøs, utfra det jeg skriver over? En Multipla gir høy kred i mange bilfaglige miljø og blir ansett for å være en moderne designklassiker blant bildesignere. Hvis jeg vet at jeg ville fått tommel opp hvis jeg parkerte utenfor Royal College i London eller Art Center College i Pasadena, så driter jeg i hva programmereren, oljearbeideren, læreren eller siviløkonomen i nabolaget mitt sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker selv at Fiat burde gjøre et nytt forsøk på multipla, bare som elektrisk og kanskje litt mer fokus på det visuelle ved bilen.

Nå kommer det faktisk en Multiplakonsept allerede til neste år. Jeg er imidlertid ikke altfor optimistisk mtp om den blir like innovativ. Ikke fordi jeg tror at Fiat ikke tør, men fordi elbilplatformene til Stellantis ikke er fleksible nok til å skape noe veldig annerledes. Det er uansett på tide at MPVen kommer tilbake, da det kanpt finnes en biltype som kan dra større fordel av eldrift enn den.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Nå kommer det faktisk en Multiplakonsept allerede til neste år. Jeg er imidlertid ikke altfor optimistisk mtp om den blir like innovativ. Ikke fordi jeg tror at Fiat ikke tør, men fordi elbilplatformene til Stellantis ikke er fleksible nok til å skape noe veldig annerledes. Det er uansett på tide at MPVen kommer tilbake, da det kanpt finnes en biltype som kan dra større fordel av eldrift enn den.

Kult. Skal uansett bli spennende å se om de våger å holde på den nå klassiske multipla stilen eller safer det noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...