Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, onkel_jon said:

1. ingen vet, vil tippe q1 eller q2 2025

2. Vil tippe rundt 50 000 ekstra

3. Nei kan ikke det, er såvidt den klarer å skru på klima av det jeg har hørt.

4. Skal være klart men har ikke sett noen teste den funksjonen enda.

5. Ja hjul blir bytta til 19 tommer og man får et sett helårs dekk, jeg ville ikke gått for den pakka, heller vent på awd da.

Takk for kjappe svar. Har lyst på oppvarmet frontrute, eneste. De har en kampanje ser jeg, med 2,99% rente eller vinterhjul inkludert. Så kan jo teknisk sett få "gratis" vinterhjul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Tronhjem said:

Det raske skiftet i foretrukken teknologi vi ser i disse fotografiene fra begynnelsen av forrige århundre er mer regelen enn unntaket. 

 

Vel, det har ikke slått stikk for elbilene vs bensin/diesel, selv ikke i norge. Th!nk solgte vel sine første biler omkring årtusenskiftet og salget (av elbiler) krysset vel over 1000 i året ca 2011, men fortsatt er over halvparten av bilene i drift ikke elektriske. Og det er i norge. I andre land er elbilandelen av nybilsalget fortsatt i stor grad på ensifret prosentandel.

Det er en vesentlig forskjell på det du illustrerer og overgangen til elbil: Å bytte fra hest til bil er et dramatisk mye større hopp i praktikalitet og bruksverdi enn byttet fra ICE til elbil.

Ser man bort fra miljøaspektet eller incentivene er det ikke noe videre med elbiler som gjør at det er noe som blir en dramatisk endret hverdag sammenlignet med en ICE bil.

M.a.o. å endre fra ICE til elbil er mer likt å velge mellom bensin og diesel enn det er å velge mellom hest og bil.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, unik42 said:

Takk for kjappe svar. Har lyst på oppvarmet frontrute, eneste. De har en kampanje ser jeg, med 2,99% rente eller vinterhjul inkludert. Så kan jo teknisk sett få "gratis" vinterhjul.

Ble nysgjerrig på det med oppvarmet frontrute. For det var noe jeg ønsket meg før jeg byttet til elbil, men har aldri tenkt tanken etter at jeg fikk elbil. 

Har aldri hatt oppvarmet frontrute. Er det så effektiv at man ikke trenger å koste ruta for snø? La oss si det har kommet 10 cm snø.

Er varmetråder i frontruta da mer effektivt enn å slå på forvarming 7 minutter før man går ut i bilen?

Lenke til kommentar
43 minutes ago, bzzlink said:

Ble nysgjerrig på det med oppvarmet frontrute. For det var noe jeg ønsket meg før jeg byttet til elbil, men har aldri tenkt tanken etter at jeg fikk elbil. 

Har aldri hatt oppvarmet frontrute. Er det så effektiv at man ikke trenger å koste ruta for snø? La oss si det har kommet 10 cm snø.

Er varmetråder i frontruta da mer effektivt enn å slå på forvarming 7 minutter før man går ut i bilen?

Varmetråder er en god del bedre enn å bruke varmeapparatet på ICE-biler når bilen er kald, ja. Når varmer elbiler seg opp raskere, så vet ikke hvor stor forskjell det er på elbil.

Du må jo uansett koste resten av bilen (ja, det må du, din slask), så akkurat det å la være å koste 10 cm snø på ruten er litt søkt, IMHO. Men hjelper veldig når det er is og rim på ruten. Også bedre på å fjerne dugg og ising fra ruten under kjøring, selv når bilen allerede er varm. 

Jeg har hatt varmetråder i frontrute på to biler nå, synes det er en killer feature selv om jeg vanligvis har bilen i garasje. 

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kalle Klo said:

Varmetråder er en god del bedre enn å bruke varmeapparatet på ICE-biler når bilen er kald, ja. Når varmer elbiler seg opp raskere, så vet ikke hvor stor forskjell det er på elbil.

Du må jo uansett koste resten av bilen (ja, det må du, din slask), så akkurat det å la være å koste 10 cm snø på ruten er litt søkt, IMHO. Men hjelper veldig når det er is og rim på ruten. Også bedre på å fjerne dugg og ising fra ruten under kjøring, selv når bilen allerede er varm. 

Jeg har hatt varmetråder i frontrute på to biler nå, synes det er en killer feature selv om jeg vanligvis har bilen i garasje. 

Ja jeg koster resten av bilen (som regel 😇) Jeg pleier bare å kjøre formvarminga ekstra lenge, så all snøen smelter av :) 

Har hatt / har 3 elbiler. Model 3, Model Y og Skoda Citigo. På Skodaen så fjernes ikke all is på frontruten innen rimelig tid, men på Teslaene, så er frontruta isfri innen bilen holder 20 grader (som tar ca. 7 minutter) så ser ikke for meg at det hadde gjort noe fra eller til.

Gikk utifra at varmeapparatet på citigoen er eksepsjonelt crap, men at på alle nyere elbiler så er varmetråder i front rute unødvendig. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (7 timer siden):

Det er slett ikke sikkert:

image.png.550eeedc5cae7bf4af0d5d7bee5e5e64.png

 

Det raske skiftet i foretrukken teknologi vi ser i disse fotografiene fra begynnelsen av forrige århundre er mer regelen enn unntaket. 

Det typiske forløpet når ny teknologi tar over for en gammel er at den nye til å begynne med er langt dyrere og har ofte ikke like god bruksnytte/funksjonalitet som den gamle etablerte teknologien. I denne peridoen er det teknofreaker og andre nysgjerrige som tester ut det nye, mens den store kundemassen er skeptiske og velger den trygge gamle teknologien. Den nye teknologien introduseres langsomt, nesten ubemerket. Slik kan det være i lang gtid. Men etter hvert  som flere ser at det nye har noe for seg øker salget  bit for bit og gir produksjonsindustrien økende erfaring med å lage dette nye. Da oppstår det man kaller industriens lærekurve (for umoden teknologi) som senker produksjonsprisen og gir stadige teknologiske forbedringer. 

På et eller annet tidspunkt har mange nok erfart at dette nye er trygt og ofte bedre enn den gamle teknologien samtidig som industriens læringskurve har senket prisen og gitt gode nok produkter til at det skjer en markant holdningsendring i kundemassen. Når det skjer tar den nye teknologien over og snur markedene opp-ned på kort tid. Det er hva vi ser har skjedd på dette bildet. Bilen hadde blitt billig nok og tilstrekkelig pålitelig til at hestens rolle ikke lengre var nødvendig eller ønskelig, og da gikk overgangen fra at hesten dominerte til at bilene tok over på noen få år. 

Jeg tror vi har vært gjennom dette omslagspunktet når det gjelder elbiler i Norge. Salget av ICE-biler er blitt marginalt. Elbilen tar mer enn 90 % av nybilsalget. Det er ikke mange årene siden det var motsatt. 

Det tidige her er vel at ca 30% av bilene på siste bilde er el biler. Vil tro at det var mange omveltninger. Det viktigste var vel at gatene ble mye renere når bilene kom

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

Er det obligatorisk å melde seg inn i norsk elbilforening? Ser dem har en ladebrikke som fungerer på tilnærmet alle ladere? Eller kan man like godt bare betale med kort og spare de drøye 500 kronene et medlemsskap koster?

Nei, men de har noen rabatter som man kan vurdere, feks 25% på BilXtra. https://elbil.no/medlemsfordeler/bilxtra/

Lenke til kommentar
7 hours ago, bzzlink said:

Gikk utifra at varmeapparatet på citigoen er eksepsjonelt crap, men at på alle nyere elbiler så er varmetråder i front rute unødvendig. 

Det er faktisk ganske kraftig varme på trillingene, tror det var 4.5 eller 6 kw, husker ikke helt. Varmetrådene fungerer, etterhvert. Jeg tror de med vilje har gjort dem trege pga fare for sprekk i ruten. Er det en del is på ruten må du hvertfall ha 5 minutter før det meste er borte, eller klart til å skyves av. De første 1-2 min er veldig trege. 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (14 minutter siden):

Nei, men de har noen rabatter som man kan vurdere, feks 25% på BilXtra. https://elbil.no/medlemsfordeler/bilxtra/

Får det samme om man har bombrikke fra Skyttelpass, så det blir et svakt gode for min del...

kremt skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk ganske kraftig varme på trillingene, tror det var 4.5 eller 6 kw, husker ikke helt. Varmetrådene fungerer, etterhvert. Jeg tror de med vilje har gjort dem trege pga fare for sprekk i ruten. Er det en del is på ruten må du hvertfall ha 5 minutter før det meste er borte, eller klart til å skyves av. De første 1-2 min er veldig trege. 

Nå testet Elbilforeningen noen biler, inkludert Kona -24. Den var "badstue" allerede etter 10 min, isfri etter 5, så ikke behov for varmetråder i ruta.

Kona -19 er også varm etter veldig kort tid, uten at jeg har målt. Men tiden er nok sammenlignbar. Jeg må parkere utendørs, og om vinteren så slår jeg på bilen og så begynner jeg å skrape. Bilen er allerede varm når jeg setter meg inn eterpå.

Er det ikkeis eller dugg på ruta, så bare begynner jeg å kjøre. Varmen er godt på vei etter bare ca 300 meter kjøring!

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 timer siden):

Ble nysgjerrig på det med oppvarmet frontrute. For det var noe jeg ønsket meg før jeg byttet til elbil, men har aldri tenkt tanken etter at jeg fikk elbil. 

Har aldri hatt oppvarmet frontrute. Er det så effektiv at man ikke trenger å koste ruta for snø? La oss si det har kommet 10 cm snø.

Er varmetråder i frontruta da mer effektivt enn å slå på forvarming 7 minutter før man går ut i bilen?

Varmetråder er det eneste som funker når det er skikkelig kaldt, og snør som der jeg bor. Har man ikke det, selv med full blås på ruta så vil snøen smelte, renne og fryse så fort den er utenfor sonen det blåser. I tillegg må man ha mye luft fram på ruta på min Model 3, med tilhørende bråk for å holde det vedlike. 
 

Faktisk helt suverent i kaldt klima. Lager 0 lyd og smelter snø, is og det selv i 80 km/t i -10 med snøvær. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Fikk se denne bilen i dag.

Jeg har sett mye stygt, men dette å være den desidert styggeste bakkenden på en bil som jeg har sett så langt... 🤣

Hyundai-Kona-Electric-40-1024x576.jpg.f15960b2131c6f31d3e43de3b016b9ff.jpg

Har sett verre men denne kommer veldig høt opp på min liste over stygge hekker. Trodde det var noe galt med øynene mine første gangen jeg så en slik. Husker faktisk nøyaktig hvor det var

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Er det foresten noen her som har Volvo EX30 som kan si noe om hvordan man kan stille inn oppvarming av bil til visse klokkeslett etc.? Eller om det er mulig i det hele tatt? 

Prøvekjlrte EX30 her om dagen, men glemte å teste dette...

Tror de alle fleste biler har dette. Dette er jo ting man har hatt lenge før el biler ble vanlig. 

Pleier som regel å starte forvarming manuelt. Etter 5 min er som regel alt varmt. 

Vil tippe at man kan programmere den til å forvarme til et gitt klokkeslett ukedager og ikke i helgen feks.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Er det foresten noen her som har Volvo EX30 som kan si noe om hvordan man kan stille inn oppvarming av bil til visse klokkeslett etc.? Eller om det er mulig i det hele tatt? 

Prøvekjlrte EX30 her om dagen, men glemte å teste dette...

Det meste skal vel gjøres via app på EX30, om jeg har hørt rett!

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Fikk se denne bilen i dag.

Jeg har sett mye stygt, men dette å være den desidert styggeste bakkenden på en bil som jeg har sett så langt... 🤣

Smaken er som baken, den er delt. Sett mye som er langt værre. Og det ser definitivt værre ut på bilder, enn i virkeligheten. I praksis, så er denne bilen temmelig anonym, og lite som stikker seg ut.

Sånn sett så er hekken på de tidligere utgavene noe man lettere legger merke til, men aldri hørt noen mener den er så ille.

514_1115022908.jpg

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (2 minutter siden):

Men du slipper å betal 565,- i året, bare for å få rabatten..! 😉

OK, da husket jeg feil. Mente den var 25 % der og.

Glemte forresten å skrive at flere kredittkort har rabatt om man betaler ladinger med kredittkortet, og der man legger inn kredittkortet som betalingsmiddel hos diverse operatører!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (47 minutter siden):

Smaken er som baken, den er delt. Sett mye som er langt værre. Og det ser definitivt værre ut på bilder, enn i virkeligheten. I praksis, så er denne bilen temmelig anonym, og lite som stikker seg ut.

Sånn sett så er hekken på de tidligere utgavene noe man lettere legger merke til, men aldri hørt noen mener den er så ille.

514_1115022908.jpg

Hyundai er uansett ikke et bilmerke som trigger meg. Bakenden på siste bilde ser bedre ut enn på det jeg la ut. Den jeg la it bilde av er jo helt katastrofe. Jeg oiker heller ikke de firkantede hjulbuene. Total designcrash i mine øyne. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...