Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (7 timer siden):

Det er åpengbart at du ikke er bilentusiast, og da blir det litt vanskelig å sette seg inn i motivasjonen for å eie feks en sportsbil. Jeg har ikke hørt en eneste entusiast som mener bensinbiler blir utdatert av elbiler, tvert imot faktisk. Entusiastene ser ut til å bevege seg i motsatt retning.Stadig flere sportsbiler blir igjen tilgjengelig med manuellt gir, etter at semiautomatisk har vært rådende noen år, og mange betaler heller millionerfor en restomod fremfor å kjøpe en ny sportsbil. Folk vil rett og slett ha en mer analog kjøreopplevelse, og driter i akselerasjonstider og toppfart. Selv de aller råeste elbilene som er ment for entusiaster sliter med å finne kjøpere, og mens Bugattier, Koengisegg, GMA og Paganier til 30-40 mill kroner blir utsolgt i løpet av timer etter lansering, så sliter man med å finne kunder til biler som Rimac Nevera, Pininfarina Battista og Lotus Evija.

Du har rett i at jeg ikke er noen entusiast i den grad at jeg bor i garasjen og at bilen er midtpunktet i livet mitt. Jeg synes det er mer artig og utforske nye ting enn å grupe fast i det gamle. Elbilene er kommet for å bli og snart selges det ikke bensin/dieselbiler lenger. Da kan man velge å aldri mer eie en ny bil og gripe fast i det gamle så lenge det varer, eller slenge seg på bølgen og innse at om 10-20 år har man intet annet valg. 

Det blir litt som med mobiltelefonen. Helt i førsten når mobilene kom så sa mange at at dette bare var tull. Mobil var bare flåseri. Folk som ringte hjem bare for å spørre om middagen var klar ble sidestillt med ekte flåseri. 

I dag er mobilen allemannseie og blir ikke lenger sett på som noe rikmannsgreie. Den er en nødvendig del av livet til mange. Det er ikke mange som har tviholdt på fasttelefonen... 

Det er heller ikke mange som tviholder på glødepærene, eller bilderørs tv'en. 

Det er nemlig der bensin/diesel drevne biler havner for meg. Det blir gammeldags å kjlre en bensindreven bil kontra elbiler. Spesielt i fremtiden. Petrol heads kan gjerne bite seg fast i miljøet så lenge dem makter, men det miljøet vil uansett dø ut over tid. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Men en liten appropo...

finnes det lenger flere typer ladekontakter eller har dette blir standardisert? Er dette noe man må tenke på når man skal finne hurtigladere rundt om, eller kan man parkere ved en hvilken som helst lader?

Er fremdeles noen elbiler som hurtiglader på ChadDeMo ladere, men de aller fleste bruker CCS. Alle lynladersteder har CCS, og noen har noen få ChDeMo-ladere.

For AC-lading, så brukes stort sett Type2, og det er det du finner på ladestolpene. Noen eldre biler har Type1 på bilsiden, men man har nok skaffet seg Type2-til-Type1 ladekabel.

Gamle Renault Elbiler (Zoe og Fluence, samt eldre Kangoo) sliter med lading på strømnett der man har såkalt IT eller TT-nett uten en eller annen form for trafo som lurer bilen til å tro det er TN-nett, og svært mange biler som støtter lading på 3-fase, takler bare 3-fase TN-nett.

Så lenge du finner bil med CCS og derved Type 2 for AC, så er du "safe". Også om du er på langtur hjemmefra! :thumbup:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke noe must å være medlem av elbilforeningen nei, tjenester som elton dekker like mye som ladebrikken til elbilforeningen, de fleste bilprodusenter har og egne ladeordninger som fungerer på tvers av forskjellige operatører som kan være verdt å sjekke opp. Selv er jeg medlem av elbilforeningen av den simple grunn at jeg ønsker å støtte de og den jobben de gjør, men bruker så og så aldri ladebrikka demmes, da BMW kortet dekker det meste.  

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Det er nemlig der bensin/diesel drevne biler havner for meg. Det blir gammeldags å kjlre en bensindreven bil kontra elbiler. Spesielt i fremtiden. Petrol heads kan gjerne bite seg fast i miljøet så lenge dem makter, men det miljøet vil uansett dø ut over tid. 

Det er akkurat det jeg mente med min kommentar. Du innrømmer selv å ikke være en del av et entusiastmiljø, eller å kjenne så mye til det. Alikevel vet du hvordan bilentusiaster føler i forhold til elbil, hva motivasjonen for å eie en M5 er, og til og med hvorvidt entusiastmiljøet vil overleve. For å si det sånn; Blant de aller første elbileierene i Norge som kjøpte Tesla og i3 var det en stor andel personer fra sportbilmiljøet. Vi kan faktisk gå enda lengre tilbake. Blant de første jeg møtte da jeg ble kurset på i Buddy for 15-16 år siden var folk fra Porscheimportøren som ville forhandle Buddy i tillgeg til Porsche og Mini. Disse første elbilkundene byttet ikke ut sportsbilen med elbil, men brukte elbil til hverdagskjøring. Nesten alle jeg kjenner i bilmiljøet som gjorde dette kjører fremdeles elbil, og har fremdeles en sportbil ved siden av. Det finnes ingen elbiler pr i dag som er en brukbar erstatning for en sportsbil, og det ser ikke ut til å dukke opp med det første heller. Og hvis du tror det finnes noen som helst tegn til at bilentusiastmiljøet kommer til å dø ut, eller gå over til elbil, så skulle du vært med til GoodWood forige helg. Veteranindustrien bare i Europa omsetter for flere hundre milliarder kroner i året, og det vokser kraftig. Det kommer nok til å gå samme vei med bensindrevne entusiastbiler som med det gikke med hesteentusiaster når bilen kom eller som det går med Rolex, Omega, Heuer og andre etter noen tiår med digitalur. Opp og frem.

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Det er akkurat det jeg mente med min kommentar. Du innrømmer selv å ikke være en del av et entusiastmiljø, eller å kjenne så mye til det. Alikevel vet du hvordan bilentusiaster føler i forhold til elbil, hva motivasjonen for å eie en M5 er, og til og med hvorvidt entusiastmiljøet vil overleve. For å si det sånn; Blant de aller første elbileierene i Norge som kjøpte Tesla og i3 var det en stor andel personer fra sportbilmiljøet. Vi kan faktisk gå enda lengre tilbake. Blant de første jeg møtte da jeg ble kurset på i Buddy for 15-16 år siden var folk fra Porscheimportøren som ville forhandle Buddy i tillgeg til Porsche og Mini. Disse første elbilkundene byttet ikke ut sportsbilen med elbil, men brukte elbil til hverdagskjøring. Nesten alle jeg kjenner i bilmiljøet som gjorde dette kjører fremdeles elbil, og har fremdeles en sportbil ved siden av. Det finnes ingen elbiler pr i dag som er en brukbar erstatning for en sportsbil, og det ser ikke ut til å dukke opp med det første heller. Og hvis du tror det finnes noen som helst tegn til at bilentusiastmiljøet kommer til å dø ut, eller gå over til elbil, så skulle du vært med til GoodWood forige helg. Veteranindustrien bare i Europa omsetter for flere hundre milliarder kroner i året, og det vokser kraftig. Det kommer nok til å gå samme vei med bensindrevne entusiastbiler som med det gikke med hesteentusiaster når bilen kom eller som det går med Rolex, Omega, Heuer og andre etter noen tiår med digitalur. Opp og frem.

Bensinbilen vil dø ut over tid. Med "over tid" mener jeg ikke neste år eller om 20 år. Det vil komme en tid hvor bensinbilen bare er et vagt bilde på veggen. Ikke i vår tid selvsagt og kanskje ikke neste generasjon heller. 
 

Du har rett i at jeg ikke er noen bilentusiast. Vertfall ingen "ekte" bilentusiast sett fra ditt ståsted. Dog er jeg mer entusiastisk over å oppleve nye ting kontra og desperat tviholde på det gamle og trygge. Det keg sliter med er egentlig hvorfor man skal betale 2 millioner kroner for en M5 eller annen sportsbil når det finnes biler der ute som fint kan holde følge med dem på en bane som selv konemor eller 18 åringen har råd til. 

Det er jo ikke bilen i seg selv som er dyr her i Norge, men avgiftene. Derfor vil disse bilene bare bli en våt drøm som varer evig for de aller fleste med normal inntekt. 

men jeg har aldri likt eller hatt interesse av å skru bil. Jeg har likt å eie "tøffe" biler og ragge rundt, å jeg har vært medlem i klubber etc. så en viss entusiasme har jeg hatt tidligere, men dette har dødd noe ut med tiden. Jeg har jo også kjørt diverse motorsykler de siste årene. Den siste var en Triumph Rocket 3 GT med 2.500cc og 167HK'er. En artig sak som jeg nå har lagt ut for salg. 

Nå kommer også elmotorsykler på sikt. Jeg liker det selvsagt ikke, men kommer nok til å like det på sikt. Så kan den bensindrevne motorsykkelen forbi en del av historien for min del. Livet går videre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 timer siden):

Vi har alle våre preferanser selvsagt. Det du sier der følte jeg også for noen år siden. Jeg har vel kjørt meg litt lei tror jeg. Har kjørt veldig mye de siste 10 årene :) 

Ja jeg har ikke kjørt mc så lenge, kun 33 år. Og de første par tiårene kjørte jeg 30 - 35000km i året, sommer som vinter. Men har roet meg ned etterhvert, og setter desto enda mer pris på de hyppige, men kortere turene jeg tar nå. 🏍️:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Ja jeg har ikke kjørt mc så lenge, kun 33 år. Og de første par tiårene kjørte jeg 30 - 35000km i året, sommer som vinter. Men har roet meg ned etterhvert, og setter desto enda mer pris på de hyppige, men kortere turene jeg tar nå. 🏍️:)

Man kan bli "lei" etter ETT år eller 50 år. Vi er forskjellige. jeg har alltid vært en som fort kan bli litt lei av ting. Jeg finner stadig nye hobbyer og liker å lære meg nye ting. 

Det skal sies at MC livet mitt ikke er over, men det vil bli nedprioritert en periode til fordel for andre ting. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Bensinbilen vil dø ut over tid. Med "over tid" mener jeg ikke neste år eller om 20 år. Det vil komme en tid hvor bensinbilen bare er et vagt bilde på veggen. Ikke i vår tid selvsagt og kanskje ikke neste generasjon heller. 

Det er slett ikke sikkert:

image.png.550eeedc5cae7bf4af0d5d7bee5e5e64.png

 

Det raske skiftet i foretrukken teknologi vi ser i disse fotografiene fra begynnelsen av forrige århundre er mer regelen enn unntaket. 

Det typiske forløpet når ny teknologi tar over for en gammel er at den nye til å begynne med er langt dyrere og har ofte ikke like god bruksnytte/funksjonalitet som den gamle etablerte teknologien. I denne peridoen er det teknofreaker og andre nysgjerrige som tester ut det nye, mens den store kundemassen er skeptiske og velger den trygge gamle teknologien. Den nye teknologien introduseres langsomt, nesten ubemerket. Slik kan det være i lang gtid. Men etter hvert  som flere ser at det nye har noe for seg øker salget  bit for bit og gir produksjonsindustrien økende erfaring med å lage dette nye. Da oppstår det man kaller industriens lærekurve (for umoden teknologi) som senker produksjonsprisen og gir stadige teknologiske forbedringer. 

På et eller annet tidspunkt har mange nok erfart at dette nye er trygt og ofte bedre enn den gamle teknologien samtidig som industriens læringskurve har senket prisen og gitt gode nok produkter til at det skjer en markant holdningsendring i kundemassen. Når det skjer tar den nye teknologien over og snur markedene opp-ned på kort tid. Det er hva vi ser har skjedd på dette bildet. Bilen hadde blitt billig nok og tilstrekkelig pålitelig til at hestens rolle ikke lengre var nødvendig eller ønskelig, og da gikk overgangen fra at hesten dominerte til at bilene tok over på noen få år. 

Jeg tror vi har vært gjennom dette omslagspunktet når det gjelder elbiler i Norge. Salget av ICE-biler er blitt marginalt. Elbilen tar mer enn 90 % av nybilsalget. Det er ikke mange årene siden det var motsatt. 

Endret av Tronhjem
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, kremt said:

Ja har du en Countach, Miura etc er det nok bare å kjøre den i pressa med en gang.......

Alt til sin bruk. Som entusiastene sier, det fins bilklubber, men ikke klubber for vaskemaskiner, sagt litt på spøk. Men det er noe i det. Elbilene mangler sjarm. Og levetid samt mulighet for reparasjon og modifikasjon på egen hånd. Ofte er man bundet på hender og føtter av produsent med tanke på programvare og dersom de vil kan batteriet på bilen din deaktiveres over-the-air. 

Det du påpeker der, er mer et moderne bil problem, enn et el-bil problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Er det obligatorisk å melde seg inn i norsk elbilforening? Ser dem har en ladebrikke som fungerer på tilnærmet alle ladere? Eller kan man like godt bare betale med kort og spare de drøye 500 kronene et medlemsskap koster?

Heller ikke jeg er medlem. Jeg har stadig vurdert, men hele tiden konkludert med at det ikke er noe jeg vil betale for. Fordelene er der, men for små til at de utgjør nok til å alene tippe meg over.

De hadde tidligere en sort universalbrikke, som en stund var den eneste du fikk registrert hos de fleste tilbyderne, men du måtte ha avtale. Senere er NAF kommet med en tilsvarende gul med NAF-logoen, som er nesten tilsvarende god. Selv klarer/klarte jeg meg med en slik jeg fikk med da jeg kjøpte min Hyundai Kona i mars 2019. Fordel her er at diverse foreninger/medlemskap (f.eks. Coop-medlemskap og NAF-medlemskap) gir rabatter man kanskje ikke får med avtaler nevnt under.

Den brikken du får nå, den blå, er annerledes, for der blir Elbilforeningen plutselig en egen ladeoperatør, der du forholder deg til prisene de har, som ikke nødvendigvis er noe billigere enn du får som kunde registrert direkte hos ladeoperatørene. Dette mener jeg IKKE er noe Elbilforeningen skal drive med, da de plutselig er blitt en konkurrent og en profesjonell ladeaktør.

Slikt bryter med hva en interesseorganisasjon skal holde på med, og jeg lar meg stadig irritere over endel artikler de opererer med, som blir rene reklameartikler for seg selv, fremfor å drive opplysningsarbeid på mer nøytralt grunnlag. F.eks. holder de som oftest kjeft om at det finnes muligheter for å lade billigere hos den operatøren man står ved.

Uansett, som flere har nevnt allerede, det finnes tilsvarende operatører som tilbyr det samme, men da ev. med månedsavgift for de aller beste prisene hos noen få operatører eller de fleste. Elton er nevnt, en operatør som vel kommer fra VG/Schibsted, som lagde sin løsning pga at de 1. var minst like irritert med ladebrikke-kaoset der man ikke fikk ladet på tvers av selskaper (roaming), og 2. fordi de sikkert samtidig så et forretningskonsept de kunne gå inn i på et tidlig tidspunkt.

Alle/flere av bilselskapene som er Partner hos Ionity, har sine eksklusive avtaler som gir alt fra ok priser hos alle operatører, eller mot månedsavgift (noen gir månedsavgiften inkludert i 1 eller 2 år ved kjøp av nybil) med ganske så god rabatt.

Kjenner ikke så godt til alle tilbudene, men BMW Charging fremstår som en av de gunstigste, men og Porsche Charging og Audi Charge, og muligens og MB Charge, skal vel og ha veldig gode priser/vilkår.

Andre merker (Hyundai, Kia, Ford og VW (inkl. Skoda og Seat har en "Elli Charge") har tilbud det ikke nødvendigvis lønner seg så godt med (avhenger veldig av hvor mye du hurtig/lynlader, men tilbyr uansett "goden" ved at du kan lade nesten overalt, og ikke trenge å registrere deg andre steder. Noen av de har og OK pris for å AC-lade på offentlige steder hos de forskjellige operatørene.

Nå til dags, er det sjeldent jeg bruker ladebrikken min som betalingsmiddel, fordi jeg har inngått avtale direkte med Ionity om en såkalt Ionity Passport ladeavtale, som mot en liten månedskost gir meg per dags dato den nest laveste ladeprisen jeg kan få, bare slått av den dyrere avtalen de tilbyr. Dog, jeg lader ikke borte mye nok til at jeg kan forsvare å betale for den.

Uansett, de krever lading via app, som jeg personlig finner som noe fandens herk, da jeg ril dags dato ikke har funnet en appløsning som gir meg stabil og god ladeopplevelse. Ja, kjempefint når det virker, men et lite sant helvete når det ikke virker.

En annen seriøs konkurrent, er Tesla SuC, som også krever app-løsning for de av oss som ikke eier Tesla. Tesla-eiere får en lavere pris når de lader på en Tesla SuC med Teslaen sin, men betaler en dyrere pris når de lader en ikke-Tesla. Den samme prisen som vi andre med noe annet enn Tesla må betale. Dog, i likhet med Ionity Passport, kan man mot en månedskostnad få de samme lave kWh-prisene som Tesla-eierne automatisk får. Igjen, da mot bruk av Tesla sin app, som jeg dessverre har hatt problemer med å starte lading med, selv om den appen lovprises av Tesla-eiere som stort sett ikke må bruke den for å få ladet!

Un-X har startet sitt eget ladeselskap, der de i starten bare godtok vanlig betalingskort (bank Accept og diverse kredittkort som Mastercard og Visa), men har nå ladeavtale med både Elbilforeningen (den blå ladebrikka) og Elton, som du da kan betale med.

De har lagt seg til laveste pris du kan få uten å registrere deg noen som helst steder, men og billigere enn bare gratis tilknytning hos endel andre. Kan vanligvis variere litt hva de tar per kWh på forskjellige steder, men nå i høst virker det som de har lagt seg på lave 4,- NOK/kWh.

Dog, Uno-X hadde spesialtilbud i sommer under både damenes og herrenes Tour de France-ritt siden de er sponsor av eget lag som var med og forresten gjorde det temmelig bra! Da hadde de fast pris på 3,- NOK/kWh men spesiale på 1,- NOK/kWh da Uno-X-ryttere oppnådde trøye etter TDF-reglene. For egen del ladet jeg utelukkende på Uno-X i den perioden, foruten når jeg var for langt unna til å rekke en slik. Og jeg kjørte hjem fra ferie akkurat da prisen var på 1,- NOK/kWh, så retur fra Nord-Norge ble temmelig billig.

Pga Ionity-avtalen, Uno-X og Tesla SuC har jeg altså klart meg kjempefint uten å bruke brikke. Tror derfor du fint kanmgjøre det samme, for kjøring i Norge. Og Ionity og Tesla SuC er store i Europa, og man kan i stor grad klare seg med bare de. Uno-X er greit utbredt i Danmark også.

Men du vil kanskje knytte deg til f.eks. Plugsurfing som et 4. alternativ, da de gir lademulighet hos en rekke aktører både i Norge og i Europa spesielt, inkludert små selskaper som normalt sett bare fungerer med "egen" app/brikke. Vær dog obs på at ladeprisene kan sprike enormt hos det som tilsynelatende er ett og samme ladenettverk. Sjekk derfor i app om det er noen du bør unngå totalt, flytte deg til en "nabo-lader", eller kun lade akkurat nok til å rekke neste ladested, og heller fylle opp der.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vi har hatt elbil i 7 år, nå har vi to, og i den begrensede grad vi lader borte er det desidert enkleste nå Tesla. Deres vanlige 250kw lader gir ikke maks ladehastighet på min, men det går fort nok og som sagt enklest. Uno-x er sikkert greit, men lite utbredt. Å styre med plugsurfing som fulgte med min bil eller diverse brikker er fortiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Man kan bli "lei" etter ETT år eller 50 år. Vi er forskjellige. jeg har alltid vært en som fort kan bli litt lei av ting. Jeg finner stadig nye hobbyer og liker å lære meg nye ting. 

Det skal sies at MC livet mitt ikke er over, men det vil bli nedprioritert en periode til fordel for andre ting. :) 

Si ifra hvis Rocketen din trenger å luftes 😛 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (17 timer siden):

Aporopos rene elbil produsenters inntekter/ fortjeneste.

Lucid Norge har levert dette merkelige regnskapet for 2023 etter å ha levert fire biler i regnskapsåret :

Til sammen utgifter på 35,6 millioner kroner.
Samme regnskap viser at inntektene var 36,1 millioner kroner. 

 :huh:


https://www.motor.no/aktuelt/lucid-leverte-fire-biler-gikk-med-overskudd/288454

Garantert støtte fra Lucid sentralt selv om jeg ser at det er ført som "salgsinntekter" i regnskapet.

Lenke til kommentar

Har spurt reddit om samme sak som under, men vil høre med dere og:

Tenker på å bytte ut min ID4 med en Peugeot E-5008. Jeg liker virkelig utseendet på bilen, jeg har sett den i virkeligheten, og jeg skal låne en om en uke. Prisen for GT-utgaven med vinterpakke og sikkerhetssystempakke er relativt billig sammenlignet med mange andre merker (546k NOK). Og jeg vil virkelig ha en 7-seter.

Men det er noen ting som verken selgeren eller Google har svart på for meg:

1) Når i 2025 vil AWD være tilgjengelig for kjøp, og når vil leveransene starte?

2) Hvor mye dyrere vil AWD være?

3)Kan Peugeot-appen åpne og låse dørene?

4) Vil V2L være tilgjengelig på de første modellene? Noen nettsteder nevner at det vil være tilgjengelig sommeren 2025, men vil det også gjelde allerede leverte biler?

 

I tillegg lurer jeg på hjulene. Det står at på GT versjonen så følger det med 20" hjul. Men legger jeg til vinterpakke så står det dette:

"Vinterpakke 1

7.900 KR

Grip Control og 19'' alufelger Lulea, Orbital med sort blank finish og dekkskum, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak"

 

Får jeg da et sett ekstra hjul, eller er det 20" som byttes til 19?

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (15 minutter siden):

Vi har hatt elbil i 7 år, nå har vi to, og i den begrensede grad vi lader borte er det desidert enkleste nå Tesla. Deres vanlige 250kw lader gir ikke maks ladehastighet på min, men det går fort nok og som sagt enklest. Uno-x er sikkert greit, men lite utbredt. Å styre med plugsurfing som fulgte med min bil eller diverse brikker er fortiden.

Klart, er ikke Uno-X langs reiseruta di, og gjerne der du ønsker å lade, så blir det problematisk. Men synes det spretter opp nye ganske raskt, så "plutselig" er de innenfor ditt reiseområde.

Nå kan jeg kjøre ihvertfall til grensa mellom Nordland og Troms bare med Uno-X-lading, noe jeg ikke kunne på turen i sommer, selv om det er få ladere der. Men med god rekkevidde, så kommer man som nevnt, relativt langt.

Men ennå litt tynt(tomt) mellom Kristiansand og Stavanger (men du rekker fint distansen mellom de) og Møre og Romsdal og litt sør for de og. Også tynt mellom Vinstra og Trondheim, fjellområdene i sør og selvsagt Nord-Norge, som nevnt.

Følg gjerne ladekartet her, filtrert på Uno-X: https://chargefinder.com/no/search Eller last ned Uno-X app for å se de fra mobilen, inkludert priser!

Plugsuring har jeg som sagt ikke brukt på svært lenge. Lastet de ned og registrerte meg, da de var eneste måte å få til å lade på Ionity i starten, dog muligens fordi jeg startet lading med kort i feil rekkefølge. Jeg plugget i bilen først, så rakk sesjonen å stoppe før jeg fikk godkjent betaling via mobilen. Skaffa meg brikken, men innså i ettertid at jeg burde rota med kort og Bankid først, og så plugga til lader i bilen. 🙃

Men, jeg har beholdt den som ackup om jeg skulle forville meg lengre nedover i Europa. Det er der den kommer til sin rett nå, ikke i Norden!

Lenke til kommentar
10 minutes ago, unik42 said:

Har spurt reddit om samme sak som under, men vil høre med dere og:

Tenker på å bytte ut min ID4 med en Peugeot E-5008. Jeg liker virkelig utseendet på bilen, jeg har sett den i virkeligheten, og jeg skal låne en om en uke. Prisen for GT-utgaven med vinterpakke og sikkerhetssystempakke er relativt billig sammenlignet med mange andre merker (546k NOK). Og jeg vil virkelig ha en 7-seter.

Men det er noen ting som verken selgeren eller Google har svart på for meg:

1) Når i 2025 vil AWD være tilgjengelig for kjøp, og når vil leveransene starte?

2) Hvor mye dyrere vil AWD være?

3)Kan Peugeot-appen åpne og låse dørene?

4) Vil V2L være tilgjengelig på de første modellene? Noen nettsteder nevner at det vil være tilgjengelig sommeren 2025, men vil det også gjelde allerede leverte biler?

 

I tillegg lurer jeg på hjulene. Det står at på GT versjonen så følger det med 20" hjul. Men legger jeg til vinterpakke så står det dette:

"Vinterpakke 1

7.900 KR

Grip Control og 19'' alufelger Lulea, Orbital med sort blank finish og dekkskum, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak"

 

Får jeg da et sett ekstra hjul, eller er det 20" som byttes til 19?

1. ingen vet, vil tippe q1 eller q2 2025

2. Vil tippe rundt 50 000 ekstra

3. Nei kan ikke det, er såvidt den klarer å skru på klima av det jeg har hørt.

4. Skal være klart men har ikke sett noen teste den funksjonen enda.

5. Ja hjul blir bytta til 19 tommer og man får et sett helårs dekk, jeg ville ikke gått for den pakka, heller vent på awd da.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...