Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

Er nok mange fler som har oppdaget at de kan dra langt oftere på tur, når de ligger i bilen. Og når bilen har campermode, og man kan dekke til vinduene med noe som tar vekk innsynsmuligheter og samtidig isolerer, så bruker man relativt lite strøm for å ha det fortreffelig temperaturmessig. Komforten bygges på med eg grei madrass, selv om temperaturkontrollen har veldig mye å si.

Med ice-biler så var du enda mer avhengig av å ha mulighet for tilleggsvarme, eller man måtte kle seg velddig godt og ha en sovepose ment for nordpolen, for ikke å våkne til stadighet fordi man ligger og fryser.

Og hvem er så "vanlige folk"? Og hvem sier de ikke i større grad har oppdaget at man ikke trenger å bruke 10 K på en helg, men kan klare seg med 100-lapper istedet til strøm og medbrakt mat laga på medbrakt kokeutstyr.

Og et hekktelt gjør gjerne at man kan lage seg "hageplass" for å utvide rom under tak, selv om man fremdeles er ute. Helt ypperlig spør du meg! Og langt billigere, som sagt!

Andre løser problemet med campingbil eller campingvogn man drar rundt på. Med litt rask regning, så er det flere som kan forsvare innkjøp av slikt, fremfor byferie på hotell med dyr restaurantmat. Det blir det gjerne single/par uten barn som kan ta seg råd til, ikke nødvendigvis alle i gruppen "vanlige folk"!

Er du ugift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Det er det definitivt IKKE for meg.

Hovedgreia med å ha og kjøre MC for meg er friheten til å dra steder jeg aldri hadde oppsøkt med bil. Gjerne med telt, hengekøye etc. og overnatte ute på avsidesliggende steder. Muligheten til å nullstille hodet på små svingete asfaltveier, eller krevende grusveier (aller best). Men hver sin greie. 🏍️:)

Vi har alle våre preferanser selvsagt. Det du sier der følte jeg også for noen år siden. Jeg har vel kjørt meg litt lei tror jeg. Har kjørt veldig mye de siste 10 årene :) 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Bjerknez said:

Det er mange petrol heads der ute som mister hobbyen sin når elbilene kommer og tar over på sikt, å jeg ser den, men når en Volvo EX30 samt de dleste andre elbile

Ja har du en Countach, Miura etc er det nok bare å kjøre den i pressa med en gang.......

Alt til sin bruk. Som entusiastene sier, det fins bilklubber, men ikke klubber for vaskemaskiner, sagt litt på spøk. Men det er noe i det. Elbilene mangler sjarm. Og levetid samt mulighet for reparasjon og modifikasjon på egen hånd. Ofte er man bundet på hender og føtter av produsent med tanke på programvare og dersom de vil kan batteriet på bilen din deaktiveres over-the-air. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Det er vel på autobahn disse ofte kommer til anvendelse. Man kan cruise i hastigheter og avstander elbiler kun kan drømme om. Ofte går en slik bil 400-500km på en tank i 200km/h

Det var noen som sa at BMW M5 har dårlig akselerasjon jamført med en generell elbil. Det har den sågar ikke . De jeg refererte til er kjappere enn f.eks i4-M50. For ikke snakk om en quarter mile.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Ja har du en Countach, Miura etc er det nok bare å kjøre den i pressa med en gang.......

Alt til sin bruk. Som entusiastene sier, det fins bilklubber, men ikke klubber for vaskemaskiner, sagt litt på spøk. Men det er noe i det. Elbilene mangler sjarm. Og levetid samt mulighet for reparasjon og modifikasjon på egen hånd. Ofte er man bundet på hender og føtter av produsent med tanke på programvare og dersom de vil kan batteriet på bilen din deaktiveres over-the-air. 

Hva som er sjarm med å eie en BMW M5 eller lignende vet nå ikke jeg. Disse koster jo skjorta her hjemme på berget. Ikke fordi dem nødvendigvis er like gode som prisen tillsier, men på grunn av avgiftene som staten skal ha.

Jeg tror de færreste kjøper en sånn type bil for å sette på loven eller samle på. Dem kjøpes for å vises frem og styrke eget ego. Noe enkelte er villig til å betale ut av nesa for å få til. 

Dessuten har ikke biler godt av å stå på en låve uansett... 

Bil er et forbruksmateriell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Relevanse?

Å ta ferien i en person bil tror jeg det er få damer som er interessert i. På tur uten dusj, varmt vann, sminkemuligheter, vannklosett samt å ligge i en bil på en parkeringsplass med 20cm madrass og 1 m bredde på to personer. Hvem holder ut en uke på en slik ferie. ? Om jeg var alene hadde jeg uansett ikke giddet. 

Jeg er ofte på jobbreiser. Kunne selvfølgelig spart noen kroner ved å ta med sovepose , en 10liters vannkanne noen håndkle såpe og overnattet i leiebilen. Tror jeg kjenner en fra sunnmøre som muligens hadde gjort det. Hadde nok spart et par tusen kroner dagen. For en tanke

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Å ta ferien i en person bil tror jeg det er få damer som er interessert i. På tur uten dusj, varmt vann, sminkemuligheter, vannklosett samt å ligge i en bil på en parkeringsplass med 20cm madrass og 1 m bredde på to personer. Hvem holder ut en uke på en slik ferie. ? Om jeg var alene hadde jeg uansett ikke giddet. 

Jeg er ofte på jobbreiser. Kunne selvfølgelig spart noen kroner ved å ta med sovepose , en 10liters vannkanne noen håndkle såpe og overnattet i leiebilen. Tror jeg kjenner en fra sunnmøre som muligens hadde gjort det. Hadde nok spart et par tusen kroner dagen. For en tanke

Beklager, leste feil. Trodde du siterte Hanhjinn 🫡

Lenke til kommentar

Aporopos rene elbil produsenters inntekter/ fortjeneste.

Lucid Norge har levert dette merkelige regnskapet for 2023 etter å ha levert fire biler i regnskapsåret :

Til sammen utgifter på 35,6 millioner kroner.
Samme regnskap viser at inntektene var 36,1 millioner kroner. 

 :huh:


https://www.motor.no/aktuelt/lucid-leverte-fire-biler-gikk-med-overskudd/288454

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Er du ugift?

Jeg var gift da jeg og kona forsvant på Norgesferie og lå i bil.

Vi offeret noe luksus, som egen seng og enkel tilgang til dusj, mot den totale friheten ved å kunne kjøre når og hvor vi ville uten å være låst til en plan.

 

Fantastisk. Gjøres gjerne igjen .

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Ja, jeg tror nok den bismaken er der ja for mange. Men du kan spille på toppfarten da, men det er jo ikke like gøy selvsagt. Det krever jo ikke like mye å lage spreke elbiler som spreke bensindrevne biler. Alle elbiler er i utgangspunktet like spreke, men dem strupes mye for å bevare kjørelengde etc. 

Det er åpengbart at du ikke er bilentusiast, og da blir det litt vanskelig å sette seg inn i motivasjonen for å eie feks en sportsbil. Jeg har ikke hørt en eneste entusiast som mener bensinbiler blir utdatert av elbiler, tvert imot faktisk. Entusiastene ser ut til å bevege seg i motsatt retning.Stadig flere sportsbiler blir igjen tilgjengelig med manuellt gir, etter at semiautomatisk har vært rådende noen år, og mange betaler heller millionerfor en restomod fremfor å kjøpe en ny sportsbil. Folk vil rett og slett ha en mer analog kjøreopplevelse, og driter i akselerasjonstider og toppfart. Selv de aller råeste elbilene som er ment for entusiaster sliter med å finne kjøpere, og mens Bugattier, Koengisegg, GMA og Paganier til 30-40 mill kroner blir utsolgt i løpet av timer etter lansering, så sliter man med å finne kunder til biler som Rimac Nevera, Pininfarina Battista og Lotus Evija.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, AL123 said:

Det er åpengbart at du ikke er bilentusiast, og da blir det litt vanskelig å sette seg inn i motivasjonen for å eie feks en sportsbil. Jeg har ikke hørt en eneste entusiast som mener bensinbiler blir utdatert av elbiler, tvert imot faktisk. Entusiastene ser ut til å bevege seg i motsatt retning.Stadig flere sportsbiler blir igjen tilgjengelig med manuellt gir, etter at semiautomatisk har vært rådende noen år, og mange betaler heller millionerfor en restomod fremfor å kjøpe en ny sportsbil. Folk vil rett og slett ha en mer analog kjøreopplevelse, og driter i akselerasjonstider og toppfart. Selv de aller råeste elbilene som er ment for entusiaster sliter med å finne kjøpere, og mens Bugattier, Koengisegg, GMA og Paganier til 30-40 mill kroner blir utsolgt i løpet av timer etter lansering, så sliter man med å finne kunder til biler som Rimac Nevera, Pininfarina Battista og Lotus Evija.

Syns det blir litt håpløst om du skal få lov til å bestemme hva en bil entusiast er.

Folk er entusiastiske for mange forskjellige ting, og synes ikke man skal dømme eller gradere det. 
 

«Entusiaster er folk som liker motorsykler, folk som liker elbiler, og folk som liker manuelt gira superbiler som ikke ble levert med manuell girkasse originalt. Og folk som elsker hverdagsbiler»

https://www.tv2.no/broom/se-sa-glad-roy-er-i-bilen-sin/9248101/

IMG_1803.jpeg

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Er du ugift?

Irrelevant, så den orker jeg ikke svare på.

Trestein skrev (2 timer siden):

Å ta ferien i en person bil tror jeg det er få damer som er interessert i. På tur uten dusj, varmt vann, sminkemuligheter, vannklosett samt å ligge i en bil på en parkeringsplass med 20cm madrass og 1 m bredde på to personer. Hvem holder ut en uke på en slik ferie. ? Om jeg var alene hadde jeg uansett ikke giddet. 

Jeg er ofte på jobbreiser. Kunne selvfølgelig spart noen kroner ved å ta med sovepose , en 10liters vannkanne noen håndkle såpe og overnattet i leiebilen. Tror jeg kjenner en fra sunnmøre som muligens hadde gjort det. Hadde nok spart et par tusen kroner dagen. For en tanke

Har du ikke funnet en dame som liker bilcamping slik som en selv, så har en plukka feil dame ihvertfall på det området. Er faktisk mange damer som synes camping, overlanding og/eller bilcmping er helt toppers.

Alle de "problemene" du peker på, er veldig løsbart om en bare er løsningsorientert. Finnes mange butikker som selger akkurat hva man trenger for å ha all luksusen i reisevennlig format.

Alternativt finner man sted nær der slike fasciliteter finnes, eller stopper innom. Eller man tar en ferie der man legger inn noen hotell-overnattinger for å få en dusj, et toalett og en seng man ikke trenger å re opp.

At man velger hotell eller tilsvarende når man er på jobbreise, er selvsagt en annen sak. For da har man gjerne hotellet dekket, og forpleining med. Og ofte skjer gjerne det man skal være med på, på det samme hotellet.

Dog finnes det folk som jobber steder der slikt ikke finnes i nærheten, og da er elbilcamping i mange tilfeller et helt OK alternativ!

Selv ser jeg på et halvt glass vann som halvfullt, andre ser på det som halvtomt! Vi to er nok veldig forskjellig der!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Syns det blir litt håpløst om du skal få lov til å bestemme hva en bil entusiast er.

 

Jeg synes det blit litt håpløst at folk som åpenbart ikke er interessert i en biltype skal sitte å synse om hva eierene av slike biler liksom føler. Hadde dere vært litt entusiaster, så hadde dere visst at eiere av slike biler driter i hvor fort elbiler akselererer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Irrelevant, så den orker jeg ikke svare på.

Har du ikke funnet en dame som liker bilcamping slik som en selv, så har en plukka feil dame ihvertfall på det området. Er faktisk mange damer som synes camping, overlanding og/eller bilcmping er helt toppers.

Alle de "problemene" du peker på, er veldig løsbart om en bare er løsningsorientert. Finnes mange butikker som selger akkurat hva man trenger for å ha all luksusen i reisevennlig format.

Alternativt finner man sted nær der slike fasciliteter finnes, eller stopper innom. Eller man tar en ferie der man legger inn noen hotell-overnattinger for å få en dusj, et toalett og en seng man ikke trenger å re opp.

At man velger hotell eller tilsvarende når man er på jobbreise, er selvsagt en annen sak. For da har man gjerne hotellet dekket, og forpleining med. Og ofte skjer gjerne det man skal være med på, på det samme hotellet.

Dog finnes det folk som jobber steder der slikt ikke finnes i nærheten, og da er elbilcamping i mange tilfeller et helt OK alternativ!

Selv ser jeg på et halvt glass vann som halvfullt, andre ser på det som halvtomt! Vi to er nok veldig forskjellig der!

Poenget med om du var gift er at slike turer er noe man ofte tar med en partner. De har gjerne et litt annet syn på slike ting. Gjerne også at de sier noe og mener noe annet.

Har man ikke det kan en mann gjerne sove hvor som helst. Jeg har sovet i busskur, arbeidsbrakke ,tog vogner , bak i en varebil osv osv. Det går fint når man er alene

 

Bilcamping er helt ok i en campingvogn eller en bobil. I en personbil er det dårlig. Har faktisk en gang fått prøve dette.

Da var vi på vei nedover i sør frankrike for 30år siden,  4 stk i en leiebil og startet for seint med å se etter overnatting. Alt var fullt. 

Når natten kom var det å finne et jorde langt vekk fra motorveien, hive ut bagasje og bakseter. Så sov 2 stk i liggesolene fremme og to stk med bena ut i bagasjerom. 

Neste dag startet vi kl 12 med å finne ledig hotel. Tror ingen av oss hade lyst på en slik natt en gang til. Våkne opp 4 stk i en bil uten mulighet for noe morgenstell eller noe. Ser faktisk ikke noe sjarm i det hele. 

Ingen i min omgangskrets gjør dette på noe regulær basis. Har heller aldri kommet over noen som ligger i bilen med tildekkede vinduer og ventilasjon i gang? Hvor mange er det som gjør slikt? 1 av 100 000? Har sett TB ligge i bilen men kun alene. Tror han bor på hotell eller ett eller annet når han er på tur med kona.

Har heller ikke møtt noen som er på jobb og som sover i leiebilen. Selv om man kan tjene ganske bra på dette etter statens satser.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Poenget med om du var gift er at slike turer er noe man ofte tar med en partner. De har gjerne et litt annet syn på slike ting. Gjerne også at de sier noe og mener noe annet.

Har man ikke det kan en mann gjerne sove hvor som helst. Jeg har sovet i busskur, arbeidsbrakke ,tog vogner , bak i en varebil osv osv. Det går fint når man er alene

 

Bilcamping er helt ok i en campingvogn eller en bobil. I en personbil er det dårlig. Har faktisk en gang fått prøve dette.

Da var vi på vei nedover i sør frankrike for 30år siden,  4 stk i en leiebil og startet for seint med å se etter overnatting. Alt var fullt. 

Når natten kom var det å finne et jorde langt vekk fra motorveien, hive ut bagasje og bakseter. Så sov 2 stk i liggesolene fremme og to stk med bena ut i bagasjerom. 

Neste dag startet vi kl 12 med å finne ledig hotel. Tror ingen av oss hade lyst på en slik natt en gang til. Våkne opp 4 stk i en bil uten mulighet for noe morgenstell eller noe. Ser faktisk ikke noe sjarm i det hele. 

Ingen i min omgangskrets gjør dette på noe regulær basis. Har heller aldri kommet over noen som ligger i bilen med tildekkede vinduer og ventilasjon i gang? Hvor mange er det som gjør slikt? 1 av 100 000? Har sett TB ligge i bilen men kun alene. Tror han bor på hotell eller ett eller annet når han er på tur med kona.

Har heller ikke møtt noen som er på jobb og som sover i leiebilen. Selv om man kan tjene ganske bra på dette etter statens satser.

Høres ut som en overnatting med ice-bil, ja. Og med alt for mange folk til at noen sover komfortabelt. Dessuten, ingen madrass eller annet for å gjøre det behagelig.

Nei, det kan ikke sammenlignes med det jeg legger til grunn for å få en god natts søvn i bil! Jeg har gjort begge deler. Sove i Ice-bil gjør jeg aldri mere. Sove i elbil gjør jeg/vi flere ganger i året. Ja, i en Kona. Er bare 170 cm, så det går fint.

Hadde jeg vært lengre, måtte jeg selvsagt funnet en annen bil, for den er bare akkurat lang nok innvendig for oss.

Jeg vurderer hva som skal bli neste bil. Krav er V2l, Camper mode og god nok plass til både kjøleboks, klær, litt campingutstyr, bilteltet og utslått madrass samtidig!

ID. Buzz hadde vært kjempeinteressant om ikke den hadde manglet endel "obligatoriske" tjenester/egenskaper. Ikke sjekket den nye Forden som kommer med grei nok rekkevidde (400+ km som minimum).

For de som absolutt vil ha ståhøyde inni, virker Ford e-Transit doublecab personbil å være et glimrende valg. Den er riktignok over 3,5 tonn, men godkjennes for 4,25 og kjøring med vanlig B.

Den er riktignok ikke førstevalget, ønsker en i H1-utførselse som kan få hevbart tak, men som og kan fungere som "daily driver" for en som ikke kjører så mye i byen, til tross for at jeg bor og jobber i byen!

Lenke til kommentar

  

Trestein skrev (40 minutter siden):

Poenget med om du var gift er at slike turer er noe man ofte tar med en partner. De har gjerne et litt annet syn på slike ting. Gjerne også at de sier noe og mener noe annet.

Da bør du begynne å undersøke hva annet denne partneren lyver om. Eller finne ut hvorfor denne ikke tør å være ærlig mot deg.

Trestein skrev (40 minutter siden):

Da var vi på vei nedover i sør frankrike for 30år siden,  4 stk i en leiebil og startet for seint med å se etter overnatting. Alt var fullt. 

Når natten kom var det å finne et jorde langt vekk fra motorveien, hive ut bagasje og bakseter. Så sov 2 stk i liggesolene fremme og to stk med bena ut i bagasjerom. 

Neste dag startet vi kl 12 med å finne ledig hotel. Tror ingen av oss hade lyst på en slik natt en gang til. Våkne opp 4 stk i en bil uten mulighet for noe morgenstell eller noe. Ser faktisk ikke noe sjarm i det hele. 

 

Det høres mer ut som erfaringen din er myntet på et krisetilfelle der dere måtte sove i en bil, fremfor en planlagt tur hvor bilen skulle fungere som soveplass. Og mer enn to stykk i bilen blir for mye.

De gangene jeg har gjort dette har det vært litt det samme som å være på en gammeldags hytte uten innlagt vann eller strøm. Koker opp litt varmtvann og hiver i et kar og bruker et par kluter, og vipps så er man klar for en ny dag. Skal man gjøre dette over lengre tid faller det naturlig å ha med bærbar dusj eller rett og slett sjekke inn på hotell/campinghytte en og annen gang på turen for å få tilgang til skikkelig dusj.

Endret av Hansien
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (42 minutter siden):

Hvilken bilstørrelse snakker vi for å kunne ha en grei natt i bilen ved behov, Tesla Y?

Det kommer jo helt an på hvor lang du og din ev. med-bilcamper er, men selvsagt og på om du finner en god madrass som passer inn. Og, litt avhengig av utformingen og lengden, noe man kan fyllet gapet mellom fotbrønnen bak forsetene og der ryggen på baksettet når frem. 

Andre viktige moment er hvor romslig "soverommet" er i høyden,  forhold til om man sover urolig eller ønsker å sitte litt å lese bok eller se film eller noe slikt, før man legger seg flatt.

Campermode er veldig viktig for å kunne ha behagelig soveromstemperatur hele natta. Lysinnslipp om både kvelden og morgenen, er gjerne noe man vil begrense/eliminere, for man sover gjerne best når det er mørkt. Og fint om det man dekker vinduer og ev. soltak med, også er laget i et materiale som isolerer mot kuldeutslipp fra disse flatene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (44 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hvor lang du og din ev. med-bilcamper er, men selvsagt og på om du finner en god madrass som passer inn. Og, litt avhengig av utformingen og lengden, noe man kan fyllet gapet mellom fotbrønnen bak forsetene og der ryggen på baksettet når frem. 

Andre viktige moment er hvor romslig "soverommet" er i høyden,  forhold til om man sover urolig eller ønsker å sitte litt å lese bok eller se film eller noe slikt, før man legger seg flatt.

Campermode er veldig viktig for å kunne ha behagelig soveromstemperatur hele natta. Lysinnslipp om både kvelden og morgenen, er gjerne noe man vil begrense/eliminere, for man sover gjerne best når det er mørkt. Og fint om det man dekker vinduer og ev. soltak med, også er laget i et materiale som isolerer mot kuldeutslipp fra disse flatene.

Ser det for meg!!

Hadde sikkert spart noen tusen på et slikt opplegg. Skal på tur og har lagt om til vinterdekk. Tror jeg må være en av de første, men det er snø på flere fjelloverganger. Kanskje jeg må sove i bilen uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...