Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, uname -i said:

En bil til 2 mill og du drar ikke på tur pga 2000 kroner i bensin? Enten er dette bare noe du finner på eller så bør du skaffe deg en kalkulator.

Jeg hadde ikke en ny Panamera, jeg hadde en 7 år gammel en. Den kosta litt over 2 mill når den var ny i 2010. Når jeg kjøpte den i 2017, så betalte jeg 630.000,- for den. Noe som strakk privatøkonomien greit.....

 

Og på bykjøring, eller inspirert kjøring brukte den lett 2,5l på mila....

Endret av bzzlink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde ikke en ny Panamera, jeg hadde en 7 år gammel en. Den kosta litt over 2 mill når den var ny i 2010. Når jeg kjøpte den i 2017, så betalte jeg 630.000,- for den. Noe som strakk privatøkonomien greit.....

 

Og på bykjøring, eller inspirert kjøring brukte den lett 2,5l på mila....

Så eksempelet ditt med manglende frihetsfølelse med bensinbiler skyldes at du kjøpte en bil du ikke hadde råd til å bruke. Jeg tror ikke den er almenngyldig for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Så eksempelet ditt med manglende frihetsfølelse med bensinbiler skyldes at du kjøpte en bil du ikke hadde råd til å bruke. Jeg tror ikke den er almenngyldig for å si det sånn.

Det kan du godt si. 

Når jeg byttet til Model 3 LR, så kjøpte jeg en bil til 500.000,- (med mindre egenkapital. for den hadde jeg mista på Porsche eierskapet :)) som kostet det samme i faste utgifter i mnd. Men som jeg hadde råd til å bruke så mye jeg ville pga lave drivstoffkostnader og servicekostnader.

Det ga frihetsfølelse. At antall km jeg kjørte bilen ble detached fra de månedlige utgiftene på en helt annen måte.

Og jeg kjørte fortsatt en bil som føltes sportslig, om enn på en litt annen måte, og hadde samme aks. som Porschen.

En vestlandstur med inspirert kjøring i Model 3, manglet "the hills are alive with the sound of V8'er" aspektet. Men elbilen leverte 90% av moroa. Og de siste 10% tok den igjen på følelsen av å ikke bli flådd på bensin og servicekostnader.

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Det kan du godt si. 

Når jeg byttet til Model 3 LR, så kjøpte jeg en bil til 500.000,- (med mindre egenkapital. for den hadde jeg mista på Porsche eierskapet :)) som kostet det samme i faste utgifter i mnd. Men som jeg hadde råd til å bruke så mye jeg ville pga lave drivstoffkostnader og servicekostnader.

Det ga frihetsfølelse. At antall km jeg kjørte bilen ble detached fra de månedlige utgiftene på en helt annen måte.

Og jeg kjørte fortsatt en bil som føltes sportslig, om enn på en litt annen måte, og hadde samme aks. som Porschen

 

Bruktprisene på Model 3 faller som en klump med bly i Mjøsa. Man bør ikke se seg blind på det man betaler for å fylle opp tanken på bilen. Verditap og forsikring(dyrt på Tesla siden de kræsjer mye og det skal ikkeno til før de må kondemneres) må inn i regnestykket. For meg er bensinutgiftene 10-15% av total årlig kost.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

Bruktprisene på Model 3 faller som en klump med bly i Mjøsa. Man bør ikke se seg blind på det man betaler for å fylle opp tanken på bilen. Verditap og forsikring(dyrt på Tesla siden de kræsjer mye og det skal ikkeno til før de må kondemneres) må inn i regnestykket. For meg er bensinutgiftene 10-15% av total årlig kost.

Panameraen tapte seg 95.000 pr år. (hadde den i 2år)
Model 3 tapte seg 50.000 pr år (hadde den i 4 år)

Og for å illustrere at jeg har testet sportsligheten av disse bilene opp mot hverandre:
 

IMG_1801.jpeg

IMG_1800.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Panameraen tapte seg 95.000 pr år. (hadde den i 2år)
Model 3 tapte seg 50.000 pr år (hadde den i 4 år)

Så en bil til 2 mill faller mer i verdi enn en bil til 500k. 

USA, og sikkert overført til Norge, så har Tesla Model 3 falt i verdi 6 ganger så mye som en bensinbil. Jeg har ikke regnet på det, men om man kjøpte bensinbil for tre år siden i stedetfor en Tesla Model 3 så ser jeg på det som sannsynlig at man kom bedre økonomisk ut av det til tross for at man sparer et par hundre kroner i drivstoff på langtur

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Så en bil til 2 mill faller mer i verdi enn en bil til 500k. 

USA, og sikkert overført til Norge, så har Tesla Model 3 falt i verdi 6 ganger så mye som en bensinbil. Jeg har ikke regnet på det, men om man kjøpte bensinbil for tre år siden i stedetfor en Tesla Model 3 så ser jeg på det som sannsynlig at man kom bedre økonomisk ut av det til tross for at man sparer et par hundre kroner i drivstoff på langtur

Nå drev vi jo å snakket om elbilens fordeler som er akselerasjon og levere mye av opplevelsen til en mye dyrere bensinbil. Eller i mitt hode var det poenget mitt.

Dersom du finner en sammenlignbar bil til Tesla model 3 LR i bensinverdenen, så vil du nok se at den koster endel mer i nypris, og verditapet er likt eller værre.

Nå kan man ikke sammenligne de på banekjøring, til det så er ikke elbiler bra nok enda. Men til inspirert kjøring på svingete vestlandsveier så er min påstand at du får omtrent hele gleden til en mye lavere kostnad med el, enn fossil.

For å ta et eksempel, så kjøpte jeg meg en av ungdomsheltene mine som nr 2 bil for et par år siden. BMW Z3 2001 modell, med 2.0 rekkesekser

Elbil hadde helt ødelagt meg, jeg klarte ikke å finne glede i bilen.
Selv med grom lyd, og vind i håret og morsom vektbalanse. fordi den var så jævlig treig! Så solgte den etter kort tid.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Nå drev vi jo å snakket om elbilens fordeler som er akselerasjon og levere mye av opplevelsen til en mye dyrere bensinbil. Eller i mitt hode var det poenget mitt.

Det blir i ditt hode og for meg så svikter Model 3 på omtrent alle parametre. Aksellerasjon er ikke viktig for å ha det gøy på svingete vestlandsveier fordi når bilen er overmotorisert så er det mindre moro enn om man må jobbe litt.

Sitat

For å ta et eksempel, så kjøpte jeg meg en av ungdomsheltene mine som nr 2 bil for et par år siden. BMW Z3 2001 modell, med 2.0 rekkesekser

Elbil hadde helt ødelagt meg, jeg klarte ikke å finne glede i bilen.

Du mener seriøst at en sportsbil på 1300 kg med manuell giring og perfekt balanse er mindre morsom på svingete vestlandsveier med 80-sone enn en Model 3 fordi sistnevnte er raskere ut av lyskryss? OK.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

En bil til 2 mill og du drar ikke på tur pga 2000 kroner i bensin? Enten er dette bare noe du finner på eller så bør du skaffe deg en kalkulator.

2000kr i bensin er garantert billigste post om man skal kjøre rundt i Norge. Hotell er ofte 2500-3000kr pr natt  pr rom middag for 2-4 personer 1500-3000kr. Tur med gondolbane eller flomsbana flere tusen osv osv. 

Er klar over at noen liker å overnatte i bilen men vanlige folk gjør ikke det. 
 

Folk vil kunne ligge ortlig, kunne kle av seg komfortabelt, ta seg en dusj. spise litt kveldsmat, pusse tenner, spise frokost og drikke kaffi på morningen. Å ligge på madrass bak i en tesla 3 på en parkeringsplass er ikke normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Det blir i ditt hode og for meg så svikter Model 3 på omtrent alle parametre. Aksellerasjon er ikke viktig for å ha det gøy på svingete vestlandsveier fordi når bilen er overmotorisert så er det mindre moro enn om man må jobbe litt.

Driving a slow car fast, is more rewarding etc. er Ikke lost på meg, men grensen for hva jeg kan tolerere har flyttet seg. Elbiler og motorsykler har gjort at jeg må under 5 sek ca. til 100 i aks. for at jeg ikke skal sitte å gynge i setet.

Og da begynner bensinbiler å koste penger....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

2000kr i bensin er garantert billigste post om man skal kjøre rundt i Norge. Hotell er ofte 2500-3000kr pr natt  pr rom middag for 2-4 personer 1500-3000kr. Tur med gondolbane eller flomsbana flere tusen osv osv. 

Er klar over at noen liker å overnatte i bilen men vanlige folk gjør ikke det. 
 

Folk vil kunne ligge ortlig, kunne kle av seg komfortabelt, ta seg en dusj. spise litt kveldsmat, pusse tenner, spise frokost og drikke kaffi på morningen. Å ligge på madrass bak i en tesla 3 på en parkeringsplass er ikke normalt. 

Prisene har gått opp mye siden korona ass.

Når tar de over 1000 lappen for en natt i hytte på Strynsvatnet camping. Mener bestem at det lå på 500-600 spenn i mellomsesong før
https://book.strynsvatn.no/no/accommodation/list?currency=NOK&langid=5&roomconfig=a1&year=2024&month=9&day=14&staylength=1

Men ja, jeg har nettopp oppdaget fortreffeligheten med å kunne sove komfortabelt i bilen

 

Screenshot 2024-09-12 at 13.58.37.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -i said:

Det blir i ditt hode og for meg så svikter Model 3 på omtrent alle parametre. Aksellerasjon er ikke viktig for å ha det gøy på svingete vestlandsveier fordi når bilen er overmotorisert så er det mindre moro enn om man må jobbe litt.

Du mener seriøst at en sportsbil på 1300 kg med manuell giring og perfekt balanse er mindre morsom på svingete vestlandsveier med 80-sone enn en Model 3 fordi sistnevnte er raskere ut av lyskryss? OK.

Ja, den Z3'n ble for treig til at jeg klarte å ha det gøy.

Ser ikke for meg at 2.8 literen med 42hk til hadde gjort det heller. 

Jeg vet ikke hvor mye du har forsøkt å presse Model 3'n, men å påstå at den bare er rask i lyskryss synes jeg er merkelig. Det er en morsom bil å kjøre hardt. Mener den veier 1860kg det er ikke så verst.

Med z3m 3.2 literen og 321hk, aks på 5.3sek. da snakker vi! Men da snakker vi en helt annen pris også.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Ja, den Z3'n ble for treig til at jeg klarte å ha det gøy.

Ser ikke for meg at 2.8 literen med 42hk til hadde gjort det heller. 

Med 3.2 literen og 321hk, aks på 5.3sek. da snakker vi! Men da snakker vi en helt annen pris også

Det å bare trykke gassen i bånn uten å tenke på gir eller noe som helst høres ikke noe moro ut ved aktiv kjøring. Hvorfor ikke bare sitte på som passasjer når man først er i gang? Da slipper man jo å gjøre noe som helst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 minutter siden):
Trestein skrev (26 minutter siden):

2000kr i bensin er garantert billigste post om man skal kjøre rundt i Norge. Hotell er ofte 2500-3000kr pr natt  pr rom middag for 2-4 personer 1500-3000kr. Tur med gondolbane eller flomsbana flere tusen osv osv. 

Er klar over at noen liker å overnatte i bilen men vanlige folk gjør ikke det. 
 

Folk vil kunne ligge ortlig, kunne kle av seg komfortabelt, ta seg en dusj. spise litt kveldsmat, pusse tenner, spise frokost og drikke kaffi på morningen. Å ligge på madrass bak i en tesla 3 på en parkeringsplass er ikke normalt. 

Ekspander  

Prisene har gått opp mye siden korona ass.

Når tar de over 1000 lappen for en natt i hytte på Strynsvatnet camping. Mener bestem at det lå på 500-600 spenn i mellomsesong før
https://book.strynsvatn.no/no/accommodation/list?currency=NOK&langid=5&roomconfig=a1&year=2024&month=9&day=14&staylength=1

Men ja, jeg har nettopp oppdaget fortreffeligheten med å kunne sove komfortabelt i bilen

Er nok mange fler som har oppdaget at de kan dra langt oftere på tur, når de ligger i bilen. Og når bilen har campermode, og man kan dekke til vinduene med noe som tar vekk innsynsmuligheter og samtidig isolerer, så bruker man relativt lite strøm for å ha det fortreffelig temperaturmessig. Komforten bygges på med eg grei madrass, selv om temperaturkontrollen har veldig mye å si.

Med ice-biler så var du enda mer avhengig av å ha mulighet for tilleggsvarme, eller man måtte kle seg velddig godt og ha en sovepose ment for nordpolen, for ikke å våkne til stadighet fordi man ligger og fryser.

Og hvem er så "vanlige folk"? Og hvem sier de ikke i større grad har oppdaget at man ikke trenger å bruke 10 K på en helg, men kan klare seg med 100-lapper istedet til strøm og medbrakt mat laga på medbrakt kokeutstyr.

Og et hekktelt gjør gjerne at man kan lage seg "hageplass" for å utvide rom under tak, selv om man fremdeles er ute. Helt ypperlig spør du meg! Og langt billigere, som sagt!

Andre løser problemet med campingbil eller campingvogn man drar rundt på. Med litt rask regning, så er det flere som kan forsvare innkjøp av slikt, fremfor byferie på hotell med dyr restaurantmat. Det blir det gjerne single/par uten barn som kan ta seg råd til, ikke nødvendigvis alle i gruppen "vanlige folk"!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -i said:

Det å bare trykke gassen i bånn uten å tenke på gir eller noe som helst høres ikke noe moro ut ved aktiv kjøring. Hvorfor ikke bare sitte på som passasjer når man først er i gang? Da slipper man jo å gjøre noe som helst?

Det er 2 forskjellige ting, begge deler er gøy.

Blir litt som å kjøre en tregere med 3 pedaler vs. en kjappere Dobbelclutch. 

Jeg har vært og kjørt med denne leverandøren et par ganger. Hvilken av disse hadde du valgt rundt ringen?

200hk manuell eller 280hk automat?

Jeg synes til min overraskelse at automat var morsomst. (var ikke disse bilene man kunne velge mellom de gangene jeg var der var Clio vs scirocco den gangen)

EDIT: slenger inn lenke tilfelle noen trenger den https://rsrbooking.com/cars/43

Screenshot 2024-09-12 at 14.13.53.png

Screenshot 2024-09-12 at 14.13.26.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det jeg merket når jeg kjørte (ikke mine biler) litt spreke biler var at alle med elbil skulle kjøre om kapp. Det var ikke ETT rødt lys ved siden av en rask elbil hvor de ikke launchet bilen med 100% innsats og huet over rattet. 

Jeg kjørte bl.a en Celica GT4 med 350hk nylig hvor jeg ble nesten kjørt ned fordi bilen jeg kjørte forbi rolig(en matt sort Model 3) trodde det var game-on.

Jeg kjenner jo flere med Porsche 911, fra gamle til nye - igjennom detailing som jeg gjør på fritiden. De eier ikke 911 fordi den er så fryktelig rask rett frem, men gjerne kjøreopplevelse/trackdays/looks/status/entusiasme rundt merket eller modellen. Man ser de samme tendensene blant andre merker. Samspillet av lyd, opplevelse av det å faktisk kjøre bilen står høyt. At mange ønsker å bli sett i Porschen sin er jo også naturlig - det øker liggbarheten en god del. Ta det fra en som er schtøgg.

Du kjører jo MC. Føler du at du blir pissa på når en Golf GTi med ålreite dekk henger på deg i svingene - uansett hva du kjører? Tipper du ikke gjør det, du kjører nok ikke MC fordi det er den raskeste svingmaskinen. Blir litt det samme!

Jeg føler faktisk litt på det med at noe fordelen med å kjøre MC gradvis blir borte når vanlige biler holder følge med oss i lyskryssdueller og aksellerasjon ellers. Det er på en måte hovedgreia med å kjøre motorsykkel. 

I svinger er nok uansett biler like gode, så det vi hele tiden har spilt på som mc fører er aksellerasjon og fart. Det er også begrenset hvor fort en mc kan gå fra 0-100 på en noenlunde trygg måte, så her har biler alle fordeler nå..

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg føler faktisk litt på det med at noe fordelen med å kjøre MC gradvis blir borte når vanlige biler holder følge med oss i lyskryssdueller og aksellerasjon ellers. Det er på en måte hovedgreia med å kjøre motorsykkel. 

I svinger er nok uansett biler like gode, så det vi hele tiden har spilt på som mc fører er aksellerasjon og fart. Det er også begrenset hvor fort en mc kan gå fra 0-100 på en noenlunde trygg måte, så her har biler alle fordeler nå..

Den har jeg merket også. Når man på MC kjører forbi køen og stiller seg ved siden av første mann, så kjører den personen om kapp med en når det blir grønt.

Men nr 2 gjør som regel ikke det, så det blir plass til meg allikevel. Nå har jeg 75hk og off-road dekk og da, så jeg vinner ikke mot elbiler uansett.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært og kjørt med denne leverandøren et par ganger. Hvilken av disse hadde du valgt rundt ringen?

Du snakket om aktiv kjøring på svingete vestlandsveier med 80-sone. For min del er det morsommere å kjøre der med en Mazda MX-5 med minste motor på 131 hk enn en mye større, tyngre bil med tre ganger så mange hester(i dette tilfellet var det en Porsche Panamera med 450 hk, V6/PHEV som ikke blir morsomt før man er langt over der politiet setter deg i fengsel.) Det at man må jobbe litt med giring istedetfor å apatisk bare trykke på gassen er i min verden gøy. Du synes ikke det og det er greit nok. Om du trenger +500hk for å kjøre forbi andre biler er helt greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Jeg føler faktisk litt på det med at noe fordelen med å kjøre MC gradvis blir borte når vanlige biler holder følge med oss i lyskryssdueller og aksellerasjon ellers. Det er på en måte hovedgreia med å kjøre motorsykkel. 

Det er det definitivt IKKE for meg.

Hovedgreia med å ha og kjøre MC for meg er friheten til å dra steder jeg aldri hadde oppsøkt med bil. Gjerne med telt, hengekøye etc. og overnatte ute på avsidesliggende steder. Muligheten til å nullstille hodet på små svingete asfaltveier, eller krevende grusveier (aller best). Men hver sin greie. 🏍️:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har havnet i den fella at man "må" ha 0-100 km/t på <5 sek for å ikke kjede seg, så er det veldig selvforskylt da. Ligner på luksusfellen på at man "må" fly business eller må ha <5 år gammelt kjøkken hjemme. Ikke kom og klag på at det er dyrt. Du er blitt bortskjemt, rett og slett. 

På et eller annet punkt må man spørre seg selv om man får mer moro for mindre penger på andre vis enn å blåse noen 100k  mer enn nødvendig på ny bil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...