Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Sovna said:

Det er flere drivstoff/butikker som er lagt ned i Oslo. Vet ikke om det har med El å gjøre.

Synes egentlig det er rart siden lading tar lengre tid og av det kan bilisten lettere bli fristet til å gå inn i butikken. Da blir det lett en bolle eller to.. Eller kanskje pølse.

Tingen er at man hurtiglader jo ikke der man bor. 
Man kjøper ikke dagligvarer eller kaffe heller. Matbutikkene er åpne 7-23 og det er nok kafeer og lignende.
 

Så bensin/energistasjonene langs hovedveier er det marked for. 

Men i bykjerner blir grunnlaget veldig fort borte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, bzzlink said:

Oppjazza familiebiler som x63 AMG, M5 og tilogmed Porscher og Ferrarier mister litt av glansen.

Mye av disse er samlerbiler eid av entusiaster, med et langvarig syn på eierskapet. Det kan være de er medlem av bilklubb for det merket, drar rundt på treff, liker å småmekke litt i garasjen på vinteren. Det er biler som gir litt mer følelser rundt det å kjøre enn bare tallet på 0 til 100, det er lyd, lukt, girskifter, enkelte driver med trimming og banekjøring, ganske stort miljø rundt dette. Man misforstår litt hvis man tror 0 til 100 betyr alt her i verden, en motors karakter f.eks kan være veldig interessant og sjarmerende. Det er vel svært få, om noen elbiler som er samleobjekter. Såkalte barn finds der man finner 30 år gamle biler, fyller bensin og setter inn et batteri og bilen starter rett opp vil nok bli en saga blott når det bare fins elbiler, som gjerne skrotes etter 15 år. Allerede etter 10 år kan de være "mechanically totaled" pga priser på deler og batteri. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Trenger bare hurtigladere langs veien når man skal på langtur såfremst man har strøm der man står parkert til vanlig.

Superladeren på Puoltikasvaara rett utenfor Kiruna i Sverige er helt perfekt. Den er plassert utenfor ett lite veldig koselig bakeri som har smørbrød å god drikke å få kjøpt. Om man kommer dit når bakeriet er stengt så har den en vending machine som er åpen 24/7 og så man får seg en matbit på natten og.

"Desverre" 250kW på laderne så man rekker knapt å sette seg ned før bilen er ferdig ladet men laderne er rett utenfor så går raskt å flytte bilen bort å spise ferdig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Mye av disse er samlerbiler eid av entusiaster, med et langvarig syn på eierskapet. Det kan være de er medlem av bilklubb for det merket, drar rundt på treff, liker å småmekke litt i garasjen på vinteren. Det er biler som gir litt mer følelser rundt det å kjøre enn bare tallet på 0 til 100, det er lyd, lukt, girskifter, enkelte driver med trimming og banekjøring, ganske stort miljø rundt dette. Man misforstår litt hvis man tror 0 til 100 betyr alt her i verden, en motors karakter f.eks kan være veldig interessant og sjarmerende. Det er vel svært få, om noen elbiler som er samleobjekter. Såkalte barn finds der man finner 30 år gamle biler, fyller bensin og setter inn et batteri og bilen starter rett opp vil nok bli en saga blott når det bare fins elbiler, som gjerne skrotes etter 15 år. Allerede etter 10 år kan de være "mechanically totaled" pga priser på deler og batteri. 

Du har nok rett i det muligens. 

Men jeg tror de fleste som kjører M5 eller andre lignende biler gjør det for statusen sin skyld og eller for at bilen er kjapp. Nå en hvilken som helst blodfersk fregnete 18-åring med sin nye el-bil har mer fraspark i bilen enn M5 eieren så vil jeg tro dette er et stikk i siden til mange. 

Jeg tror den yngre garde i dag blir lette og få over på elbiler. Værre er dte med de litt eldre petrol heads som du snakker om. men der har disse bilene en høyere verdi enn emblemet og hvor fort den går. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

Mye av disse er samlerbiler eid av entusiaster, med et langvarig syn på eierskapet. Det kan være de er medlem av bilklubb for det merket, drar rundt på treff, liker å småmekke litt i garasjen på vinteren. Det er biler som gir litt mer følelser rundt det å kjøre enn bare tallet på 0 til 100, det er lyd, lukt, girskifter, enkelte driver med trimming og banekjøring, ganske stort miljø rundt dette. Man misforstår litt hvis man tror 0 til 100 betyr alt her i verden, en motors karakter f.eks kan være veldig interessant og sjarmerende. Det er vel svært få, om noen elbiler som er samleobjekter. Såkalte barn finds der man finner 30 år gamle biler, fyller bensin og setter inn et batteri og bilen starter rett opp vil nok bli en saga blott når det bare fins elbiler, som gjerne skrotes etter 15 år. Allerede etter 10 år kan de være "mechanically totaled" pga priser på deler og batteri. 

Jeg er ikke uenig i det. Jeg er entusiast selv. Det er masse utover hvor fælt det går som trekker. Men det er endel av det.

Når jeg har brukt over 2.000.000 kroner på en Porsche 911, og ikke har en snøballs sjans i hælvete til å henge på @Bjerknez når han kommer i Volvoen sin, så gir det en bismak.

Ja Porschen ser kul ut, og lukter godt. Men «all bling, and no zing» er jo ikke en merkelapp som henger høyt i min bok.

IMG_1482.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Tror ikke du skal bekymre deg for tilgang på pølser langs veien.

De aller fleste bensinstasjoner som har ladestasjon i nærheten opplever vekst i omsetning og overskudd. Hvem er de nye kundene? El bil eiere som sparer 30kr  på å stå å lade 30minutter i forhold til dem som fyller bensin på 2 min og ikke er inne i butikken. Hva får du for 30 kr på en bensinstasjon? Tyggis til hele familien? 

30 kr? LOL, tror du har brukt feil kalkulator gitt 🤑

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke uenig i det. Jeg er entusiast selv. Det er masse utover hvor fælt det går som trekker. Men det er endel av det.

Når jeg har brukt over 2.000.000 kroner på en Porsche 911, og ikke har en snøballs sjans i hælvete til å henge på @Bjerknez når han kommer i Volvoen sin, så gir det en bismak.

IMG_1482.png

Ja, jeg tror nok den bismaken er der ja for mange. Men du kan spille på toppfarten da, men det er jo ikke like gøy selvsagt. Det krever jo ikke like mye å lage spreke elbiler som spreke bensindrevne biler. Alle elbiler er i utgangspunktet like spreke, men dem strupes mye for å bevare kjørelengde etc. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bjerknez said:

Alle elbiler er i utgangspunktet like spreke, men dem strupes mye for å bevare kjørelengde etc. 

Njæ ikke nødvendigvis for å bevare kjørelengde at de strupes. Mazda strupet MX30 sin ytelse for at folk ikke skulle synes det var for rart å komme fra en dieselbil..

Og Mercedes B-Electric/Toyota Rav4 som har Tesla sin 420 hesters motor er strøypet fordi det ville vært livsfarlig å ha så mye power på på forhjulene i de bilene. Batteriene de brukte kunne sikkert ikke levere nok strøm heller.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (26 minutter siden):

Ja, jeg tror nok den bismaken er der ja for mange. Men du kan spille på toppfarten da, men det er jo ikke like gøy selvsagt. Det krever jo ikke like mye å lage spreke elbiler som spreke bensindrevne biler. Alle elbiler er i utgangspunktet like spreke, men dem strupes mye for å bevare kjørelengde etc. 

Jeg husker da elbilene gjorde sitt inntog. Jobba i Møller på den tiden og vi satt og spiste kreps med en haug journalister på Frysja. E-golfen hadde nettopp blitt lansert og med Tesla i mente var det noen som sa at det bare var spørsmål om tid før vi hadde kjedelige familiebiler som gjorde 0-100 på 5 sekunder. Hva skal da skje med sportsbilene fra Italia osv?

En kjent biljournalist sa at det spilte vel ingen rolle hvor god Roseanne Barr hadde vært i senga. De fleste hadde allikevel pult Monica Belluci selv om hun lå tilnærmet stille i senga. Greit sjåvisnistisk å si, men jeg glemmer aldri det utsagnet. For han hadde et poeng. Ytelsen har bare litt å si i det store bildet, og så er det subjektivt hvor mye det andre har å si i forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Auto Asmodeus said:

Jeg husker da elbilene gjorde sitt inntog. Jobba i Møller på den tiden og vi satt og spiste kreps med en haug journalister på Frysja. E-golfen hadde nettopp blitt lansert og med Tesla i mente var det noen som sa at det bare var spørsmål om tid før vi hadde kjedelige familiebiler som gjorde 0-100 på 5 sekunder. Hva skal da skje med sportsbilene fra Italia osv?

En kjent biljournalist sa at det spilte vel ingen rolle hvor god Roseanne Barr hadde vært i senga. De fleste hadde allikevel pult Monica Belluci selv om hun lå tilnærmet stille i senga. Greit sjåvisnistisk å si, men jeg glemmer aldri det utsagnet. For han hadde et poeng. Ytelsen har bare litt å si i det store bildet, og så er det subjektivt hvor mye det andre har å si i forhold.

😂

Jeg er helt med på det. Går fortere å lage burger i microbølgeovnen, men ingen har lyst på en microwava burger osv. 

Jeg var ute og kjørte 991.2 911 turbo S her om dagen.
Det er mange inntrykk som gjør den bilen spesiell.  Kjøreegenskaper og bremser imponerte noe sinnsykt, og når du ser jentene på fortauet slipper hånda til typen sin, og kikker lengselsfullt etter deg mens de biter seg i underleppa så er ikke det feil heller. (det er ljug. Det er menn 40+ som kikker lengselsfullt etter deg😜)

Den fysiske reaksjonen kan også fremkalles av andre ting en akselerasjon, motorlyden gjør at nakkehårene reiser seg, man kjører på grensene til dekkene ut av en sving. Tyner bremsepunktet akkurat litt for langt inn i en sving, så man kjenner i magen at dette kan gå gærent 

Men den tryggeste måten, og som funker uten at man må stikke på banekjøring, så er det akselerasjon som fremkaller adrenalin.

Det er 0-100 på 2,9s. som gjør at hele kroppen din sjelver og det drypper adrenalin fra fingertuppene, og gjør at absolutt alle som prøver får en ukontrollert latterkule. 

Og man joiner sinnstemningen til Nicolas Cage i Firebirds....

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i att det er akselerasjonen i en elbil som er morsomt, høy toppfart får man jo ikke dratt nytte av her på berget uansett.

Min daily driver har kanskje 10 sekunder pluss fra 0-100, lånte en id3 med 7,4 eller så, var litt som natt og dag. 😂 Skulle skrive at lyden er jo litt av opplevelsen, men det spiller jo ingen rolle i min daily uansett.

Det sagt, tror jeg begynner å få "shortlisten" min ganske klar til den dagen jeg bytter nå.  👍

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Ja, jeg tror nok den bismaken er der ja for mange. Men du kan spille på toppfarten da, men det er jo ikke like gøy selvsagt. Det krever jo ikke like mye å lage spreke elbiler som spreke bensindrevne biler. Alle elbiler er i utgangspunktet like spreke, men dem strupes mye for å bevare kjørelengde etc. 

Det jeg merket når jeg kjørte (ikke mine biler) litt spreke biler var at alle med elbil skulle kjøre om kapp. Det var ikke ETT rødt lys ved siden av en rask elbil hvor de ikke launchet bilen med 100% innsats og huet over rattet. 

Jeg kjørte bl.a en Celica GT4 med 350hk nylig hvor jeg ble nesten kjørt ned fordi bilen jeg kjørte forbi rolig(en matt sort Model 3) trodde det var game-on.

Jeg kjenner jo flere med Porsche 911, fra gamle til nye - igjennom detailing som jeg gjør på fritiden. De eier ikke 911 fordi den er så fryktelig rask rett frem, men gjerne kjøreopplevelse/trackdays/looks/status/entusiasme rundt merket eller modellen. Man ser de samme tendensene blant andre merker. Samspillet av lyd, opplevelse av det å faktisk kjøre bilen står høyt. At mange ønsker å bli sett i Porschen sin er jo også naturlig - det øker liggbarheten en god del. Ta det fra en som er schtøgg.

Du kjører jo MC. Føler du at du blir pissa på når en Golf GTi med ålreite dekk henger på deg i svingene - uansett hva du kjører? Tipper du ikke gjør det, du kjører nok ikke MC fordi det er den raskeste svingmaskinen. Blir litt det samme!

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det jeg merket når jeg kjørte (ikke mine biler) litt spreke biler var at alle med elbil skulle kjøre om kapp. Det var ikke ETT rødt lys ved siden av en rask elbil hvor de ikke launchet bilen med 100% innsats og huet over rattet. 

Høres helt usannsynlig ut. Nesten alle biler inkludert raske elbiler kjøres av folk som ikke kjører om kapp med noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Du har nok rett i det muligens. 

Men jeg tror de fleste som kjører M5 eller andre lignende biler gjør det for statusen sin skyld og eller for at bilen er kjapp. Nå en hvilken som helst blodfersk fregnete 18-åring med sin nye el-bil har mer fraspark i bilen enn M5 eieren så vil jeg tro dette er et stikk i siden til mange. 

Jeg tror den yngre garde i dag blir lette og få over på elbiler. Værre er dte med de litt eldre petrol heads som du snakker om. men der har disse bilene en høyere verdi enn emblemet og hvor fort den går. 

Vel.. en M5 Competition F90 xdrive går 0-100 på 2.9 sekunder.

Den nye M5 (G60) er hybrid med elmotor integrert i gearkassa og har ikke noe ICE/turbo lag. Den har 0-100 på 3.1 sekunder.

Er ikke akkurat noen snile.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg tipper at de generasjonene som vokser opp nå og senere gir blanke i disse teite følelsene jeg eller andre har rundt biler. Idag får jeg nesten gledesutbrudd om jeg får kjøre en litt artig hot hatch fra 90 tallet. 

Bilen blir nok mer som mobiltelefonen, en effektiv funksjon i hverdagen. 

Så dystert haha. Jeg tror ikke det blir så ille. En bil er fortsatt noe som frakter deg trygt rundt, skjermer deg mot omgivelsene, gir deg gode og dårlige minner. Elbiler er litt enklere og mer lukket en en fossilbil, men de har fortsatt sin sjarm. Min første Elbil er en 2014 Model S jeg og Kona kjøpte for snart 3 år siden. Den har en helt annen opplevelse å kjøre enn andre biler jeg har prøvd, el og fossil og vi har blitt glade i den. Jeg er også glad i min første bil som var en Kia Sportage 2012 Modell Diesel. Jeg var også i varierende grad glad i bilene forskjellige slektninger hadde når jeg vokste opp.

Jeg skal allikvel inrømme at en effektiv funksjon i hverdagen er nettop grunnen til at jeg hoppet til Elbil. Jeg var lei av fast service for oljeskift og lei av å fylle drivstoff samt andre små ubehageligheter som forstyrret hverdagen. En elbil bare er der som en mobiltelefon og så lenge du plugger den inn når du er hjemme har den full tank når du forlater huset. Ingen faste servicer annet enn kanskje å smøre bremser når du bor der vegene saltes.

 

 

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

En ting jeg synes er underkommunisert / mange ikke tenker på, når man går fra bensinbil til elbil er frihetsfølelsen det gir.

Frihetsfølelsen det er å komme vekk fra at det gir et skikkelig innhogg i økonomien å dra på tur.

Jeg kom fra en Panamera 4S med V8’er. Det å spontant ta en 2 dagers vestlandstur i den (fra Oslo) med litt inspirert kjøring og få med seg Stryn, Geiranger, Trollstigen og Valdresflya i høstfarger kostet masse penger i bensin. Såpass at man vurderte det opp mot om man skulle kjøre eller ikke.

Med elbil så har det økonomiske innhogget det er å dra på roadtrip blitt borte. Det er digg. Skikkelig digg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Travellingman skrev (3 timer siden):

30 kr? LOL, tror du har brukt feil kalkulator gitt 🤑

Om du hurtiglader 50kwh til 5kr pr kwh koster det 250kr

Da kan du typisk kjøre 250km

Kjører du diesel vil du bruke 0,5 liter pr mil og 12,5 liter på samme distanse. Det koster deg 250kr det også. Så 30kr er sikkert for mye eller lite alt etter ladeavtale. Poenget er at du sjelden får mat til alle i bilen for det du sparer på å kjøre el og hurtiglade. Det må man ofte på langtur.

4hamburgere og 4 brus på en bensinstasjon er ofte dyrt og dårlig

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (58 minutter siden):

Vel.. en M5 Competition F90 xdrive går 0-100 på 2.9 sekunder.

Den nye M5 (G60) er hybrid med elmotor integrert i gearkassa og har ikke noe ICE/turbo lag. Den har 0-100 på 3.1 sekunder.

Er ikke akkurat noen snile.

Det er vel på autobahn disse ofte kommer til anvendelse. Man kan cruise i hastigheter og avstander elbiler kun kan drømme om. Ofte går en slik bil 400-500km på en tank i 200km/h

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Frihetsfølelsen det er å komme vekk fra at det gir et skikkelig innhogg i økonomien å dra på tur.

Jeg kom fra en Panamera 4S med V8’er. Det å spontant ta en 2 dagers vestlandstur i den (fra Oslo) med litt inspirert kjøring og få med seg Stryn, Geiranger, Trollstigen og Valdresflya i høstfarger kostet masse penger i bensin. Såpass at man vurderte det opp mot om man skulle kjøre eller ikke.

En bil til 2 mill og du drar ikke på tur pga 2000 kroner i bensin? Enten er dette bare noe du finner på eller så bør du skaffe deg en kalkulator.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...