Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Her er Ford sine tall. 

https://www.automotivedive.com/news/fords-ev-losses-q2-earnings-model-e-jim-farley/722435/

Alle andre holder kortene tett til brystet. Sikkert fordi kortene er så gode?

 

 

Tviler på at noen taper noe særlig med penger på el biler. Batteriene som er de samme for alle og som er hovedkost er det samme for alle. Utviklingskostnader er minimale i forhold til biler med bensin og diesel motorer 8 trinns girkasse som skal ha mye lavere utslipp pr kwh enn noe termisk kraftverk. 

Men det er klart at tar verden til fornuft og lager ladbare hybrider som folk vil ha og som er mere miljøvennlige ved korrekt bruk og du er uten tilgang på motorteknologi som klarer dagens utslippskrav vil du nok slite som bil fabrikant. Ford,vw Toyota osv har alle dette på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vegvesenet er ute med en lettbetjent oversikt over bilbestanden av nullutslippsbiler.

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/baerekraftig-mobilitet/nullutslippsmalene/
 

Kryper opp mot 40% i Oslo og Bergen.

Kommer dette til å påvirke antall fyllestasjoner i nær fremtid? Eller er det sånn at å drive en ubemannet bensinstasjon ikke krever store salget for å være lønnsom?

Mener jeg leste at tankene måtte graves opp og skiftes hvert 10. år eller no.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Her er Ford sine tall. 

https://www.automotivedive.com/news/fords-ev-losses-q2-earnings-model-e-jim-farley/722435/

Alle andre holder kortene tett til brystet. Sikkert fordi kortene er så gode?

 

 

 

ford er vel en av de få som taper penger, og det er hovedsaklig fordi alle strategiske beslutninger blir tatt fra 

usa for tiden. BMW tjener vel nå like mye på elbil som på fossilbil, og VAG når samme mål neste år. BMWs satsing på neue klasse er vel nok i seg selv til å slå bein under teoriene dine.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Ser vegvesenet er ute med en lettbetjent oversikt over bilbestanden av nullutslippsbiler.

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/baerekraftig-mobilitet/nullutslippsmalene/
 

Kryper opp mot 40% i Oslo og Bergen.

Kommer dette til å påvirke antall fyllestasjoner i nær fremtid? Eller er det sånn at å drive en ubemannet bensinstasjon ikke krever store salget for å være lønnsom?

Mener jeg leste at tankene måtte graves opp og skiftes hvert 10. år eller no.  

Tror ikke du skal bekymre deg for tilgang på pølser langs veien.

De aller fleste bensinstasjoner som har ladestasjon i nærheten opplever vekst i omsetning og overskudd. Hvem er de nye kundene? El bil eiere som sparer 30kr  på å stå å lade 30minutter i forhold til dem som fyller bensin på 2 min og ikke er inne i butikken. Hva får du for 30 kr på en bensinstasjon? Tyggis til hele familien? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke du skal bekymre deg for tilgang på pølser langs veien.

De aller fleste bensinstasjoner som har ladestasjon i nærheten opplever vekst i omsetning og overskudd. Hvem er de nye kundene? El bil eiere som sparer 30kr  på å stå å lade 30minutter i forhold til dem som fyller bensin på 2 min og ikke er inne i butikken. Hva får du for 30 kr på en bensinstasjon? Tyggis til hele familien? 

TL;DR hvor fort blir bensinetterspørsel i byene så lite at ikke engang ubemannede stasjoner er lønnsomme?


Er ikke bekymret for pølsene. Mer hvor langt jeg må kjøre for å få bensin på motorsykkelen og gressklippern. 
Alle stasjoner i sentrale strøk er ubemannede stort sett. 
 

Ser på oversikten at det allerede er langt flere elbiler en rene bensinbiler i Oslo. Lurte på om noen hadde innsikt på om det var et minimum liter bensin man måtte selge på en ubemannet stasjon, for at det skal gå rundt å holde fyllingsanlegget i drift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For to dager siden lånte jeg en Volvo EX30 som da er en ren elbil og kjlrte vel rundt 10-15 mil med denn før jeg leverte den tilbake. Det å sette seg inn i en bil med diesel/bensinmotor etter dette føles som å gå tilbake i tid. 

Det er mange petrol heads der ute som mister hobbyen sin når elbilene kommer og tar over på sikt, å jeg ser den, men når en Volvo EX30 samt de dleste andre elbiler tar enhver bensin/dieselbil i samme prisklasse i aksellerasjon med god margin så blir det bare til slutt kjipt å eie en bil ala BMW M5 til langt over millionen ser jeg for meg... 

greit nok så er toppfarten strupet på elbiler, men toppfart er jo ikke noe gøy. Det er aksellerasjon som gir kjøreglede synes jeg. Satt meg inn i en 2023 modell VW Caddy med bensinmotor etter å ha kjørt 10 mil med EX30. Prismessig koster disse omtrent det samme, men Caddyen føles jo ut som en traktor i forhold. 

En annen ting som ALLTID har irritert med meg vanlige biler med automatkasse (noe de fleste har) er forsinkelsen fra man gir gass til faktisk bilen flytter seg. Jævlig irriterende når man skal smette ut i rundkjøringer etc. det tar jo pokker meg 1-2 sekunder fra man gir gass til bilen flytter på seg... dette skjer ikke med elbiler. 

Det er ingen tvil om at elbil er kommet for å bli. Jeg har sittet på gjerdet lenge, men nå føler jeg at tiden er inne for å ta steget.  :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Toppfarten er strupet på Volvo sine biler. Gjelder kansje de fossile og.
En Tesla Model S klarer 324km\t som er ganske bra med bare ett gir.

Toppfarten på EX40 er vertfall strupet til 180km/t.

Toppfarten er uansett totalt uvesentlig da man aldri kjører så fort uansett. Dog blir dette et problem om man vil more seg på Autobahn, men ved ekstreme hastigheter så kommer man ikke langt på batteriet uansett så tidsbesparelsen er fraværende. 

Derimot er det helt ekstremt å sitte i en liten SUV som EX30 og merke aksellerasjonen fra 0-100 på 3.6 sekunder. Jeg har kjørt motorsykkel de siste 11 årene og kan si at aksellerasjonen i en bil føles heftigere på kroppen da man på en måte blir trykket tilbake i et sete mens man siter avslappet. 

På motorsykkel, så griper man seg fast, forankrer seg i sykkelen og lener seg fremover. Så når man først gir gass så er man mer forberedt og kroppen er anspent. 

Med en akseelerasjon på 3.6 sekunder vil man uansett ta veldig mange motorsykler i såkalte lyskryssdueller. Uten at jeg sier at det er så voldsomt spennende. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Tror ikke du skal bekymre deg for tilgang på pølser langs veien.

De aller fleste bensinstasjoner som har ladestasjon i nærheten opplever vekst i omsetning og overskudd. Hvem er de nye kundene? El bil eiere som sparer 30kr  på å stå å lade 30minutter i forhold til dem som fyller bensin på 2 min og ikke er inne i butikken. Hva får du for 30 kr på en bensinstasjon? Tyggis til hele familien? 

Det er flere drivstoff/butikker som er lagt ned i Oslo. Vet ikke om det har med El å gjøre.

Synes egentlig det er rart siden lading tar lengre tid og av det kan bilisten lettere bli fristet til å gå inn i butikken. Da blir det lett en bolle eller to.. Eller kanskje pølse.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Det er flere drivstoff/butikker som er lagt ned i Oslo. Vet ikke om det har med El å gjøre.

Synes egentlig det er rart siden lading tar lengre tid og av det kan bilisten lettere bli fristet til å gå inn i butikken. Da blir det lett en bolle eller to.. Eller kanskje pølse.

Ja, å starte kaffeteriaer etc. ved ladestasjoner må jo være en gullgruve. Fin sommerjobb for barn. Selge kaffe og vaffler ved ladestasjonene :) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Det er mange petrol heads der ute som mister hobbyen sin når elbilene kommer og tar over på sikt, å jeg ser den, men når en Volvo EX30 samt de dleste andre elbiler tar enhver bensin/dieselbil i samme prisklasse i aksellerasjon med god margin så blir det bare til slutt kjipt å eie en bil ala BMW M5 til langt over millionen ser jeg for meg... 

Jeg har samme oppfatning som deg her. Oppjazza familiebiler som x63 AMG, M5 og tilogmed Porscher og Ferrarier mister litt av glansen.

Endel av magien til disse bilene er jo at de går fælt. 

Når man blir frakjørt av jevne familiebiler, så er det ikke like mange som vil kaste masse penger etter prestandabiler.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Tviler på at noen taper noe særlig med penger på el biler. Batteriene som er de samme for alle og som er hovedkost er det samme for alle. Utviklingskostnader er minimale i forhold til biler med bensin og diesel motorer 8 trinns girkasse som skal ha mye lavere utslipp pr kwh enn noe termisk kraftverk. 

Men det er klart at tar verden til fornuft og lager ladbare hybrider som folk vil ha og som er mere miljøvennlige ved korrekt bruk og du er uten tilgang på motorteknologi som klarer dagens utslippskrav vil du nok slite som bil fabrikant. Ford,vw Toyota osv har alle dette på plass.

Jeg vil tro at det koster en del penger å utvikle nye drivlinjer, og at dette må betales tilbake fra marginene på salget av bilen. En eldre fossil motor er i større grad "nedbetalt" og koster indirekte mindre å sette inn en bil. Ergo tjener man mer penger på eldre teknologi der utviklingskostnaden allerede er nedbetalt.

Jeg er ikke i tvil om at de fleste legacy bilprodusentene tjener mer på å selge en fossilbil enn en elbil i starten av drivlinjens livsløp med mindre de kan vise til høye salgstall.

Endret av Auto Asmodeus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Jeg har samme oppfatning som deg her. Oppjazza familiebiler som x63 AMG, M5 og tilogmed Porscher og Ferrarier mister litt av glansen.

Endel av magien til disse bilene er jo at de går fælt. 

Når man blir frakjørt av jevne familiebiler, så er det ikke like mange som vil kaste masse penger etter prestandabiler.
 

 

Ja, dette er nok et stikk i siden til alle dem som kjører rundt i M5 til langt over millionen. Blir frakjørt av en random familiefar i en random elbil med barnevogna baki 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...