Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med dere begge.

Har ikke sett så mye på Ev3, av den grunnen at den blir for liten. Har hørt at den er større på insiden en det størrelsen tilsier, men tror det ikke før jeg har vært på dekksparking personlig.

Var å så på en ev6, men med vond rygg tok jeg ikke sjansen på å sette meg inn, virket for lav. 😅

Ev9 er kul, men altfor dyr!

 

(Att jeg er høyere og større en de fleste youtube personlighetene som sier sånn og sånn hjelper ikke heller🤣)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 timer siden):

Enig med dere begge.

Har ikke sett så mye på Ev3, av den grunnen at den blir for liten. Har hørt at den er større på insiden en det størrelsen tilsier, men tror det ikke før jeg har vært på dekksparking personlig.

Var å så på en ev6, men med vond rygg tok jeg ikke sjansen på å sette meg inn, virket for lav. 😅

Ev9 er kul, men altfor dyr!

 

(Att jeg er høyere og større en de fleste youtube personlighetene som sier sånn og sånn hjelper ikke heller🤣)

Vi har vel enda ikke fått Norske EV3 priser - som jeg er redd blir på TMY nivå, dvs for høyt for en så liten bil.

En EV5 burde være mer rundt TMY pris, EV3 burde være rundt TM3 pris.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Syar-2003 said:

Byd Denza Z9GT
Forstår at mange fristes til å kjøpe kinesiske elbiler.

 

Interiøret her ser ut til å holde høy standard! 

Jeg kan styre meg for det utvendige designet. Men pluss for aktiv aero! Spoiler som går opp i fart er i mange fall unødvendig, som på denne hvor man faktisk har en spoiler over bakruta. Men gir et lite ekstra for at en bil skiller seg ut.

Jeg er litt redd for at Kineserne kommer til å lage bedre biler enn tyskerne om kortere tid enn vi tror. Og da mener jeg bedre på alle områder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, OC-Freak said:

Vi har vel enda ikke fått Norske EV3 priser - som jeg er redd blir på TMY nivå, dvs for høyt for en så liten bil.

En EV5 burde være mer rundt TMY pris, EV3 burde være rundt TM3 pris.

Model 3 og Y må være en skikkelig hodepine for konkurrentene pga pris / totalpakke.

Jeg ser Skoda har svart skikkelig på pris her nå. De har satt ned Enyaq RS Coupe med 100.000kr sånn ca.

Koster nå 586' inkludert hengerfeste og vinterhjul. Jeg måtte ha putta på oppgradert interiør til 7.700,- og metallic lakk til 6.800, og elektriske seter + adaptiv understell til 22.000,-
Nefellbare bakseter med knapp til 4000,- må man jo da bare slenge på også, siden man er vant til det.

så den havner på 637.000,-

130.000 mer enn Tesla Model Y. er den verdt det?

Jeg svarte umiddelbart JA - men så nei.

Jeg prøvekjørte denne bilen i en times tid her om dagen. Det er en flott bil. Gode seter, knallfint interiør (så lenge man betaler for å bli kvitt de grønne detaljene)

Det adaptive understellet gjør bilen stram når man vil, og komfortabel og gyngete når man ønsker det. Litt slappere styrerespons enn Model Y, men det kan jeg leve med. Digg ratt. 

Alt I alt er dette en bil jeg kunne tenke meg, og jeg ble såpass glad av å kjøre den at jeg er enig i at den skal koste litt mer enn Model Y, tilogmed at jeg skjønner at dette koster 100.000,- mer enn model Y.

Her er grunnene til at jeg etter å ha tenkt meg om, ikke vil kjøpe den. Jeg ville ikke kjøpt den til samme pris som Y, og jeg ville ikke kjøpt den om den var 50.000 billigere heller før dette er fikset.

Ingen av disse tingene har egentlig med bilen å gjøre, men etter å ha blitt vant til Tesla sin måte å gjøre det på, så må det fikses for at jeg skal vurdere å bytte vekk fra Y med det crappy interiøret og kjipe understellet. 

Lading

  1. Jeg vil ikke gå tilbake til å styre med apper for lading. Plug n play hos Tesla stasjoner, + de andre, så er vi der
  2. Estimering av ankomst tid og navigere til ladere - Se under infotainment

infotainment

  1. Infotainment er ikke bra nok for seg selv, mangler musikkappen min. Så jeg må bruke apple CarPlay. 
  2. Apple CarPlay har ikke ruteplanlegger med lading, så jeg må bruke Navi i bilen - dette gjør at jeg må hoppe imellom infotainment løsninger og det gir rett og slett en ganske håpløs opplevelse. Jeg irriterte meg allerede på den korte kjøreturen jeg hadde
  3. Campmode mangler - jeg bruker bilen til å sove i. 

App

  1. Appen er treig - veldig treig
  2. Bilnøkkel. Vet du hvor mye enklere livet er om man slipper å ha bilnøkkel? Det vet jeg.
  3. Appen mangler helt fundamentale ting som låse opp bilen, kan også ta med åpne bakluke fra klokka som jeg bruker mye.
  4. Ladeplanlegging, start stopp, slå på forvarming - nevnte jeg at det er treigt?

Serviceintervaller og pris

Jeg har en Skoda Citigo idag, og den koster i snitt 5000,- mer i året å følge serviceprogrammet på enn Model Y.

Screenshot 2024-09-11 at 10.20.36.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Model 3 og Y må være en skikkelig hodepine for konkurrentene pga pris / totalpakke.

Jeg ser Skoda har svart skikkelig på pris her nå. De har satt ned Enyaq RS Coupe med 100.000kr sånn ca.

Koster nå 586' inkludert hengerfeste og vinterhjul. Jeg måtte ha putta på oppgradert interiør til 7.700,- og metallic lakk til 6.800, og elektriske seter + adaptiv understell til 22.000,-
Nefellbare bakseter med knapp til 4000,- må man jo da bare slenge på også, siden man er vant til det.

så den havner på 637.000,-

130.000 mer enn Tesla Model Y. er den verdt det?

Jeg svarte umiddelbart JA - men så nei.

Jeg prøvekjørte denne bilen i en times tid her om dagen. Det er en flott bil. Gode seter, knallfint interiør (så lenge man betaler for å bli kvitt de grønne detaljene)

Det adaptive understellet gjør bilen stram når man vil, og komfortabel og gyngete når man ønsker det. Litt slappere styrerespons enn Model Y, men det kan jeg leve med. Digg ratt. 

Alt I alt er dette en bil jeg kunne tenke meg, og jeg ble såpass glad av å kjøre den at jeg er enig i at den skal koste litt mer enn Model Y, tilogmed at jeg skjønner at dette koster 100.000,- mer enn model Y.

Her er grunnene til at jeg etter å ha tenkt meg om, ikke vil kjøpe den. Jeg ville ikke kjøpt den til samme pris som Y, og jeg ville ikke kjøpt den om den var 50.000 billigere heller før dette er fikset.

Ingen av disse tingene har egentlig med bilen å gjøre, men etter å ha blitt vant til Tesla sin måte å gjøre det på, så må det fikses for at jeg skal vurdere å bytte vekk fra Y med det crappy interiøret og kjipe understellet. 

Lading

  1. Jeg vil ikke gå tilbake til å styre med apper for lading. Plug n play hos Tesla stasjoner, + de andre, så er vi der
  2. Estimering av ankomst tid og navigere til ladere - Se under infotainment

infotainment

  1. Infotainment er ikke bra nok for seg selv, mangler musikkappen min. Så jeg må bruke apple CarPlay. 
  2. Apple CarPlay har ikke ruteplanlegger med lading, så jeg må bruke Navi i bilen - dette gjør at jeg må hoppe imellom infotainment løsninger og det gir rett og slett en ganske håpløs opplevelse. Jeg irriterte meg allerede på den korte kjøreturen jeg hadde
  3. Campmode mangler - jeg bruker bilen til å sove i. 

App

  1. Appen er treig - veldig treig
  2. Bilnøkkel. Vet du hvor mye enklere livet er om man slipper å ha bilnøkkel? Det vet jeg.
  3. Appen mangler helt fundamentale ting som låse opp bilen, kan også ta med åpne bakluke fra klokka som jeg bruker mye.
  4. Ladeplanlegging, start stopp, slå på forvarming - nevnte jeg at det er treigt?

Serviceintervaller og pris

Jeg har en Skoda Citigo idag, og den koster i snitt 5000,- mer i året å følge serviceprogrammet på enn Model Y.

Screenshot 2024-09-11 at 10.20.36.png

Helt enig i alle dine betraktninger. Enyaq er den eneste bilen jeg har vurdert som et aktuelt alternativ til Model Y, siden den kom på markedet. Og "coupe"-utgaven er enda flottere. Virkelig en flott bil.

Men så er det alt du nevner fra Tesla-universet, som jeg ikke kan være foruten, når jeg har blitt så bortskjemt med den gjennomgående enkle Tesla-funksjonaliteten. Orker bare ikke å komplisere livet mitt ytterligere med en mer "gammeldags" elbil (andre drivstoff er HELT utelukket).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Helt enig i alle dine betraktninger. Enyaq er den eneste bilen jeg har vurdert som et aktuelt alternativ til Model Y, siden den kom på markedet. Og "coupe"-utgaven er enda flottere. Virkelig en flott bil.

Men så er det alt du nevner fra Tesla-universet, som jeg ikke kan være foruten, når jeg har blitt så bortskjemt med den gjennomgående enkle Tesla-funksjonaliteten. Orker bare ikke å komplisere livet mitt ytterligere med en mer "gammeldags" elbil (andre drivstoff er HELT utelukket).

Tavascan bør være med i vurderingen, om man skal se på en MEB-bil. Det er en langt penere bil, på de fleste måter. Skiller seg helt klart ut på en positiv måte, i forhold til de andre bilene på samme plattform. Ytelsesmessig skal den være bedre enn ID.4 GTX, til en lavere pris!

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

Tavascan bør være med i vurderingen, om man skal se på en MEB-bil. Det er en langt penere bil, på de fleste måter. Skiller seg helt klart ut på en positiv måte, i forhold til de andre bilene på samme plattform. Ytelsesmessig skal den være bedre enn ID.4 GTX, til en lavere pris!

Spørs hvor lenge den blir tilgjengelig da men ja er nok den beste meb suv`en, ulempen at man støtter kina ved å kjøpe den.

https://www.motor.no/bil/straffetoll-kan-bety-kroken-pa-dora-for-cupra-tavascan/287417

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (22 minutter siden):

Spørs hvor lenge den blir tilgjengelig da men ja er nok den beste meb suv`en, ulempen at man støtter kina ved å kjøpe den.

https://www.motor.no/bil/straffetoll-kan-bety-kroken-pa-dora-for-cupra-tavascan/287417

Ouch! Den produseres i Kina? Det var ikke jeg klar over, da de bygger MEB-søskene i Europa. Trodde virkelig ikke de så økonomi i å bygge den i Kina, for så å importere hit, da jeg tenkte den vill selge godt i Spania og tildels Portugal og Frankrike og. Kanskje og Italia.

Men, jeg ser jo at det likevel kan være for små tall, og da lettere å kanskje ta unna det meste av salget i Kina. Kanskje har de et eget brand som den der vil gå under...!

Blir vanskeligere og vanskeligere å holde seg på rette siden av dammen når det kommer til bilkjøp. Må jo nesten sørge for at forhandler skriver en avtale med klausul om at bilen lages i Europa eller annet vennligsinnet land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Spansk base

Cupra har egentlig base i Spania, og har i samspill med spanske myndigheter besluttet å gjøre enorme investeringer i nye fabrikker. Men selskapet tok en strategisk beslutning for flere år tilbake om å produsere Tavascan i Kina, for raskest mulig å bygge seg en posisjon i det tøffe europeiske markedet.

Det slår nå tilbake på dem.

Er vel  fancye ord for å fortsette å produsere fosil biler i europeiske fabrikker, sikkert billigere å bygge ny fabrikk i kina enn å tilpasse eksisterende fabrikker.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Helt enig i alle dine betraktninger. Enyaq er den eneste bilen jeg har vurdert som et aktuelt alternativ til Model Y, siden den kom på markedet. Og "coupe"-utgaven er enda flottere. Virkelig en flott bil.

Men så er det alt du nevner fra Tesla-universet, som jeg ikke kan være foruten, når jeg har blitt så bortskjemt med den gjennomgående enkle Tesla-funksjonaliteten. Orker bare ikke å komplisere livet mitt ytterligere med en mer "gammeldags" elbil (andre drivstoff er HELT utelukket).

Å implementere Tesla løsninger skal i teorien være en enkel sak. Men har lest litt rykter at Skoda ønsker å implementere lignende løsninger som camping mode eller dog mode, men at det er VW som er den stanser programvare teamet.

Ellers enig at Tesla har bedre funksjoner på programvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror legacymerkene driver med en balansegang om dagen.

De tjener ikke penger på å selge elbiler, og i hvert fall ikke til de prisene som er i priskrigen som pågår.

Så de selger akkurat så mange elbiler som de må for å klare snittutslippskvotene. De har ingen grunn til å selge én eneste elbil mer enn de absolutt må for å klare å balansere ut co2 fra fossilbilsalget.

Siden de taper penger på elbil, og tjener penger på fossil, så lobbyerer de nå som gale for å presse EU til å gå vekk fra co2 reduksjonsbanen sin. Da passer narrativet om at ingen vil ha elbil veldig godt inn.

Planlagte tilstramminger som bilfabrikantene i EU nå kjemper for at kommer for fort, og holder "folket" foran seg og sier at "ingen vil ha elbiler" det er ikke det at vi ikke vil eller klarer å lage dem!

Sannheten er vel et sted i midten. Folk vil ha elbil hvis det koster det samme eller mindre enn bensin.

Derfor har elbil salget i Sverige og Tyskland stupt, produsentene vil ikke selge elbil, og staten vil ikke sponse slik at det blir prisparitet.

For den jevne Helga og Fritz så er ikke elbil like bra som bensin. Sånn rent bortsett fra at barna og de andre familiemedlemmene slipper å puste inn eksos da.

Jeg håper at Eu holder seg til de målene de har satt, og ikke hører på bilprodusentene som kun vil maksimere profitten sin. Jeg skulle også ønske at de hadde sett skriften på veggen litt før og startet å legge om til el. Så kunne de heller lobbyere for mer subsidier for elbiler, enn å lobbyere for å trenere hele skiftet til mer miljøvennlig transport.

De minner litt om Philip Morris sin tilnærming etterhvert

Eu tar frem gulerota igjen til årskiftet 2025

Ekstra insentiver blir gitt til fabrikanter som har 25% av salget sitt på modeller som slipper ut under 50g.

Da får de lov til å ha høyere co2 utslipp på flåten.

Så gjenstår det å se hva som skjer når økonomiavdelingen hos bilprodusentene tar opp kalkulatoren. Om de velger å selge flere elbiler, eller om de fortsetter som nå, og kjøper co2 kvoter isteden.

Incentive mechanism for zero- and low-emission vehicles (ZLEV)

From 2025 to 2029, a ZLEV crediting system will apply both for car and van manufacturers. The system will alleviate a manufacturer’s specific emission target if its share of new ZLEV (vehicles with emissions between 0 and 50 g CO2/km) registered in a given year exceeds the following benchmarks:

  • Cars: 25% ZLEV
  • Vans: 17% ZLEV

A one percentage point exceedance of the ZLEV benchmark will increase the manufacturer’s CO2 target (in g CO2/km) by one percent. The alleviation of the emission target will be capped at maximum 5% to safeguard the environmental integrity of the Regulation.

To calculate the ZLEV share in a manufacturer’s fleet, an accounting rulegive a greater weight to ZLEVs with lower CO2 emissions. An additional multiplier may apply for cars registered in Member States with a low share and number of ZLEVs registered in 2017.

https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/co2-emission-performance-standards-cars-and-vans_en

 

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Tavascan bør være med i vurderingen, om man skal se på en MEB-bil. Det er en langt penere bil, på de fleste måter. Skiller seg helt klart ut på en positiv måte, i forhold til de andre bilene på samme plattform. Ytelsesmessig skal den være bedre enn ID.4 GTX, til en lavere pris!

Ja i dag hadde nok den også blitt vurdert, men den fantes ikke dengang jeg bestilte TMY.

Rart at de mer "perifere" søsknene i Volkswagen-familien er de beste på elbil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Helt enig i alle dine betraktninger. Enyaq er den eneste bilen jeg har vurdert som et aktuelt alternativ til Model Y, siden den kom på markedet. Og "coupe"-utgaven er enda flottere. Virkelig en flott bil.

Men så er det alt du nevner fra Tesla-universet, som jeg ikke kan være foruten, når jeg har blitt så bortskjemt med den gjennomgående enkle Tesla-funksjonaliteten. Orker bare ikke å komplisere livet mitt ytterligere med en mer "gammeldags" elbil (andre drivstoff er HELT utelukket).

Det hadde blitt Enyac her om de kunne levert 4x4 i den tiden. Men der var det helt håpløst. Hadde måttet vente svært lenge om eg hadde gått for den løsningen.

Foreløpig er eg helt fornøyd med at det ble som det ble. EV6 var også på kartet lenge, men der og var det leveringstrøbbel. Samt at den var det for lite bagasjeplass i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...