Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (6 minutter siden):

Som sagt før tesla leverer aldri i første måned i nytt kvartal blir nok mere tesla i september og oktober

Dette var vel en 3 mnd periode. Dessuten har vel tesla en fabrikk i tyskland som kan lage 350 000 biler i året. Tviler på at de lagrer 75 000 biler og plutselig leverer de ut, slik det var når alle kom med skip fra USA eller Kina

Lenke til kommentar

I Europa daler interessen for elbil for hver måned. Insentivene i flere land er redusert eller fjernet da de ikke har hatt samme effekt som f.eks i Norge hvor vi har kunnet redusere en kunstig høy bilpris ved ta bort avgifter som mange andre land ikke har i utgangspunktet. Andelen elbil er i juli nede i 10% (Jan-jul er 12%) i et økende marked etter å ha vært oppe i 14%.

Jeg tror bilprodusentene er fornuftige ved å i hvert fall ha en nødplan og ikke bare gå for elbiler. I flere markeder er elbiler en ren kuriositet og langt ifra allemannseie.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (21 minutter siden):

I Europa daler interessen for elbil for hver måned. Insentivene i flere land er redusert eller fjernet da de ikke har hatt samme effekt som f.eks i Norge hvor vi har kunnet redusere en kunstig høy bilpris ved ta bort avgifter som mange andre land ikke har i utgangspunktet. Andelen elbil er i juli nede i 10% (Jan-jul er 12%) i et økende marked etter å ha vært oppe i 14%.

Jeg tror bilprodusentene er fornuftige ved å i hvert fall ha en nødplan og ikke bare gå for elbiler. I flere markeder er elbiler en ren kuriositet og langt ifra allemannseie.

Syn at myndighetene der borte failer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Tvang er bra? 😅

 

(Pisk eller gulerot er en form for tvang)

Missforstått? Gulrot er selvsagt et lokkemiddel, men det er helt frivillig å falle for agnet. Med tvang, så har du en negativ "overtalelse" som du i utgangspunktet ikke slipper unna.

Jeg foretrekker gulrot-metoden i bortimot alle situasjoner, over tvang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Missforstått? Gulrot er selvsagt et lokkemiddel, men det er helt frivillig å falle for agnet. Med tvang, så har du en negativ "overtalelse" som du i utgangspunktet ikke slipper unna.

Jeg foretrekker gulrot-metoden i bortimot alle situasjoner, over tvang!

Gikk fort i svingene.

Tenker det blir litt feil å bøtelegge bilfabrikantene, de kan jo ikke tvinge kunder over på elbiler.

De kan jo prøve seg på norsk avgiftspolitikk, som jo er en stor grunn til at de fleste her nå kjøper elbil, men da tror jeg det blir fakkler og høygaffler i europas gater.

 

(Spesielt Italienerne feks er hakket hissigere en oss nordmenn)

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er både forventet og helt naturlig med en motreaksjon på en så stor omveltning som elbil-skiftet er. Det betyr på ingen måte at nå er det over. Kun at markedet reagerer på omveltningen, så man får et lite tilbakeslag i en periode, før det snur rett vei igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (12 minutter siden):

Høres ut som endring via tvang. For mange der nede er dette bare tull. Og i det store og det hele er ikke elbiler akkurat Messias når det kommer til miljøet..

Her er jeg nok ganske så uenig. For lokalt miljø, er elbiler uten tvil langt bedre enn de partikkelspyende ice-bilene. Få bytta ut alle de gamle bilene som enda triller rundt og legger tåkeskyer med eksos og uforbrendt drivstoff vekk fra veiene, og mye er gjort allerede. Selv bare å få bytta de ut med ladehybrider, vil hjelpe veldig på.

Så må det sies at mange steder er ikke differansen mellom fossilt drivstoff og el så veldig stor, så når elbiler at på til er dyrere enn ice-konkurrentene, så blir det vanskelig å få i gang elbilsalget skikkelig.

Dog, dette er i endring. Nå ser det ut til at batteriprisene er i ferd med å komme på så lavt nivå at elbiler med helt OK rekkevidde og bra ladefart vil bli så rimelig at det rett og slett slår beina ut av markedet for de rimelige ice-bilene.

Og hybrider og ladehybrider vil, som vi har sett i Norge, bare bli et overgangsfenomen som jeg håper endel land hopper nesten bukk over!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

For mange der nede er dette bare tull. Og i det store og det hele er ikke elbiler akkurat Messias når det kommer til miljøet..

Jeg har sååå mange bekjente som har sagt akkurat det samme i disse årene jeg har hatt elbil!
Men det er merkelig hvor stille det blir når de selv har fått seg elbil og opplever hvor fantastisk det er

å aldri mer trenge å kjøre innom en bensinstasjon,
å alltid kunne kjøre hjemmefra med full tank,
å betale en krone eller to for milen,
å kunne sitte lenge i bilen og holde den varm og ruten snøfri uten en svær motor som durer i vei,
å få bilen defrostet på et par minutt fra helt nedsnødd, og slippe å fylle nabolaget med eksos imens,
og selvfølgelig betale halv pris på ferger og bommer.

Det må bare oppleves😉
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Avis: "Visse bilprodusenter flytter litt på planlagt produksjonsstans av fossilbiler"
Anti elbil fyr på Facebook: "JAAAA! FIASKO! Ingen vil ha det, der eller her! Dildobiler fra Kina alt sammen blablabla"

Husker for relativt få år siden, så var kronargumentet "så få som vil ha dem, det er jo ikke engang mer enn noe promiller elbiler i verden. Nå er det argumentet i ferd med å dø helt ut. Fra 2017 hvor det bikket over 1 % for første gang, er vi i 2022 passert 14 %. Og vi vet at tallene for 2023 blir godt høyere.

Kanskje ser vi en liten utflating eller endog en liten dump for 2024, men det vil helt klart fortsette å stige, da ikke alle markeder er offisielt inntatt, og elbilbestanden er pga noens privatimport!

NB! Tallene er vist for elektrifiserte biler, som inkluderer HEV's og PHEV's! Og det ser ut som 2023 førte til enda høyere tall, som forventet. Dog ikke med like stor økning, som og er naturlig pga at merkedet for nybiler tok en nedtur!

https://www.statista.com/statistics/1371599/global-ev-market-share/

image.thumb.png.86734ec36d2221eac9762c56e3e224b8.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå snakket vi om Europa og at tallene går ned fra 2022 til nå. Så du bringer null innsikt her.

Og så kan vi godt legge ned høygaflene og faklene. Jeg er langt i fra anti-elbil selv om jeg kommer med tall om hvordan det ligger an i Europa om dagen. Det er som det er:

kilde: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-4-3-in-june-2024-battery-electric-14-4-market-share/

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (9 minutter siden):

Nå snakket vi om Europa og at tallene går ned fra 2022 til nå. Så du bringer null innsikt her.

Og så kan vi godt legge ned høygaflene og faklene. Jeg er langt i fra anti-elbil selv om jeg kommer med tall om hvordan det ligger an i Europa om dagen. Det er som det er:

kilde: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-4-3-in-june-2024-battery-electric-14-4-market-share/

Jeg så at det kunne tolkes i din retning, det var det absolutt ikke ment som. Synes ikke du fremstår som noen elbilhater, det var mer en litt artig observasjon i det siste. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (21 minutter siden):

Kjipt lite å høre om Kia Ev5 synes jeg..

Enig! Det er den mest interessante KIA-modellen, da den er hverken veldig liten eller veldig stor, og må kunne forventes at kommer med en pris mange vil kunne handle for. Virker nesten som de ikke vil lansere den i Norge/Europa.

For min del, så virker EV3 å være akkurat noe for liten. Kjører som nevnt noen ganger før, en Kona. Og selv e-Niro som EV3 vil erstatte, blir for liten for å bli min neste bil. EV5 virker å være perfekt størrelse. Eneste dumme, er at den ikke ser ut til å ha 800V-system! Må vist på EV6 for å få det, og selv om det er en attraktiv bil, så pirrer EV5 meg mere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...