Syar-2003 Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september (endret) Mag ne skrev (53 minutter siden): ? De store kinesiske er børsnotert i New York Geely Automotive Holding (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Lync…), aksjeticker 0175.HK er på Hongkong børsen Majoritets eieren 40% er kinesiske Li Shufu. BMW Group aksjeticker BMW-DE:XETRA har Frankfurt XETRA som høvedbørs. Kan jo nevne at Kina har opptil 25% selskaps tax. BYD Company Limited er børsnotert i HongKong (SEHK:1211) Endret 7. september av Syar-2003 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september (endret) Syar-2003 skrev (1 time siden): Men den kinesiske økonomien har egne børser som Shanghai og Hongkong. Det «er» et klart skille for min del hvor et bilmerke/produsent som selskap er børsnotert. De store kinesiske produsentene,som Geely og Byd, er i likhet med andre globale kommersielle aktører notert også utenfor "den kinesiske økonomiens egne børser i Shanghai og Hongkong", som i New York. Endret 7. september av Mag ne Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september Mag ne skrev (8 minutter siden): De store kinesiske produsentene,som Geely, er i likhet med andre globale kommersielle aktører notert også utenfor "den kinesiske økonomiens egne børser i Shanghai og Hongkong", som i New York. Uansett så er poenget mitt at disse er eid av et kinesisk holdingselskap (majoritets kontrollert av kinesiske eiere) som er notert på Shanghai eller Hongkong-børsen i den kinesisk regimekontrollerte økonomien. Du kan også legge til Xpeng (9868.hk) og NIO (9866.HK) til lista. Da har jeg vel nevnt de største kinesiske. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september (endret) Syar-2003 skrev (12 minutter siden): Uansett så er poenget mitt at disse er eid av et kinesisk holdingselskap At Volvo, som du (edit noen) sa er svensk, er kinesisk eid var jo nettop det jeg poengterte 😅 Edit at Volvo er svensk ble sagt av en annen bruker, mitt svar på det startet denne siste diskusjonen med Syar-2003 Endret 7. september av Mag ne Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september Mag ne skrev (2 minutter siden): At Volvo, som du sa er svensk, er kinesisk eid var jo nettop det jeg poengterte 😅 Jeg sa aldri at Volvo var Svensk. Kanskje lære å lese grundigere hvem som kommer med hvilke utsagn og rette sitatene riktig 🙄 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september (endret) Synes presentasjonen av bagasjeromsplassen til Peugeot E-5008 er noe missvisende, var lenge interessert i den før de tekniske detaljene kom ut. Du får 748L i baggasjerommet hvis en inkluderer rommet under gulvet, noe de aller fleste ikke gjør. Havner fort på ~600liter uten undergulvet og med rampen som 3. rad lager. Endret 9. september av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Fantomtegningen skrev (6 minutter siden): Synes presentasjonen av bagasjeromsplassen til Peugeot E-5008 er noe missvisende, var lenge interessert i den før de tekniske detaljene kom ut. Du får 748L i baggasjerommet hvis en inkluderer rommet under gulvet, noe de aller fleste ikke gjør. Havner fort på ~600liter uten undergulvet og med rampen som 3. rad lager. Er du sikker? Har du fått noen forklaring på hva de mener med "fra 748 til 916 liter"? Det er hele 168 liters forskjell, så hvor ligger de literne? Er det forskjellen på om de måler helt opp til taket vs opp til seterygg/vinduskant? Altså det som ville havnet under en rollo? Det kan jo selvsagt være forskjellen, siden det går fra 89 via 168 til hele 417 liter i differanse! Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september 5 minutes ago, Snowleopard said: Er du sikker? Har du fått noen forklaring på hva de mener med "fra 748 til 916 liter"? Det er hele 168 liters forskjell, så hvor ligger de literne? Er det forskjellen på om de måler helt opp til taket vs opp til seterygg/vinduskant? Altså det som ville havnet under en rollo? Det kan jo selvsagt være forskjellen, siden det går fra 89 via 168 til hele 417 liter i differanse! Vet neimen ikke hva konfigurasjon som skal til for å få 916L, kan muligens være opp til taket. Det kan heller ikke være opp til stolryggen med 2. seterad nede heller. Mistenker at det skulle stå 1815L som på bildet. Litt rask og sånn ish regning på oppgitte mål gir 627L uten rommet under fra tallene på hjemmesiden deres. Jeg tolker at bredde i baggasjerommet "E" mangler 1 i nummeret, altså 1422mm E x E1 x E2 (1,422 x 1,031 x 0,428) = 0,627m3 Uten å vite vinkelen på stolryggen og om oppgitte mål er rett er det midlertidig svar. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Fantomtegningen skrev (18 minutter siden): Vet neimen ikke hva konfigurasjon som skal til for å få 916L, kan muligens være opp til taket. Det kan heller ikke være opp til stolryggen med 2. seterad nede heller. Mistenker at det skulle stå 1815L som på bildet. Det står jo i figuren din. 748 liter etter den konservative VDA-standarden, men tar man med over seterygg og andre hulrom så kommer man til 916 liter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Fantomtegningen skrev (4 minutter siden): Vet neimen ikke hva konfigurasjon som skal til for å få 916L, kan muligens være opp til taket. Det kan heller ikke være opp til stolryggen med 2. seterad nede heller. Mistenker at det skulle stå 1815L som på bildet. Litt rask og sånn ish regning på oppgitte mål gir 627L uten rommet under fra tallene på hjemmesiden deres. Jeg tolker at bredde i baggasjerommet "E" mangler 1 i nummeret, altså 1422mm E x E1 x E2 (1,422 x 1,031 x 0,428) = 0,627m3 Uten å vite vinkelen på stolryggen og om oppgitte mål er rett er det midlertidig svar. Takker for svar! Ser nå at illustrasjonen med hhv 5 og 7 seter ikke viser opp til taket, kun for den med begge bakre seterader nedlagt. Så da kan det ike være den. Mulig VDA-tallet tar med endel andre rom i kupéen da. Som dører, hanskerom, midtkonsoll etc. Men jeg har liten peil på hva de kan ta med for offisielle VDA-tall! Uansett, synes jo ikke det er så ille for en 7-seter mellmstørrelse SUV. Og sannelig ikke når man sammenligner med andre i klassen. Må vel opp enda en størrelse for å få rom som minner om de gamle plass-mesterne (stasjonsvogner) som f.eks. Skoda Superb og MB E-klasse Touring. Mener det er muligens to franske som også hadde enormt med plass i sin tid, blant stasjonsvogner, men kommer ikke på modellene! Jeg inkluderer ikke MPVer bare for å ha nevnt det... 😉 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Hører fra Bertel O. Steen at det er ganske stor etterspørsel på info på E-5008. Jeg ser frem til å bli kjent med 4x4 versjonen med 320 hester. Kan ikke komme på en eneste 7-seter som tiltrekker meg like mye i øyeblikket. Og bilen ser LEKKER ut innvendig. Rake motsetningen av div biler som selges om dagen.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september (endret) Det er ikke over eller under setehøyde men to ulike målemetoder. SAE og VDA 748 VDA eller 916 SAE Forklaring https://www.ford.com.ph/support/how-tos/owner-resources/vehicle-specifications/how-is-cargo-volume-measured Viktig at man vet målemetode på hver enkelt bil når man sammenlikner de ulike bilene sine oppgitte bagasjevolums kapasitet. Endret 9. september av Syar-2003 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden): Hører fra Bertel O. Steen at det er ganske stor etterspørsel på info på E-5008. Jeg ser frem til å bli kjent med 4x4 versjonen med 320 hester. Kan ikke komme på en eneste 7-seter som tiltrekker meg like mye i øyeblikket. Og bilen ser LEKKER ut innvendig. Rake motsetningen av div biler som selges om dagen.. Hva er den rake motsetningen? Jeg ser en bil med mye skjerm og lite knapper samt litt nymotens materialer. Er ikke dette standarden i dag? Hva er det jeg ikke ser her😅 Så forøvrig fin ut inni altså! Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september (endret) Synes mange av bilene i dag enten er minimalistiske eller tysk industridesign med særdeles kjedelig design. Av alle jeg kan komme på i farta er det bare BMW, Cupra og Peugeot som har litt frisk design om dagen. Jeg er en av de særingene som gjerne vil ha litt faktisk miljø i førermiljøet. Sikkert derfor Peugeotinteriøret fenget da det er en lek med materialer. Men det er min personlige mening og ikke en bastant konklusjon sånn for å slippe å få en haug med fanboys på nakken: folk skal få lov til å mene forskjellige ting. Kjører Mercedes EQC og Audi GT om dagen og interiøret der er så sterilt og uinspirerende at jeg blir smått deprimert av å sette meg inn i bilen. Prøvekjørte den nye Tesla Y'en til en kompis i forrige uke og interiøret der er i beste mening tight som en froskerumpe og særdeles minimalistisk. Endret 9. september av Auto Asmodeus 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september 24 minutes ago, Auto Asmodeus said: Hører fra Bertel O. Steen at det er ganske stor etterspørsel på info på E-5008. Jeg ser frem til å bli kjent med 4x4 versjonen med 320 hester. Kan ikke komme på en eneste 7-seter som tiltrekker meg like mye i øyeblikket. Og bilen ser LEKKER ut innvendig. Rake motsetningen av div biler som selges om dagen.. Jepp blir nok en populær bil men 4x4 burde vært tilgjengelig fra dag 1, mange som venter på den men frykter den blir litt priset ut hvis de legger på saftig påslag på 100k nok men også de 2 ekstra setene er vel nesten ubrukelige unntatt for små barn som klarer seg uten barnesete. ev9 er jo mye bedre familie frakter bare at den er for dyr. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september onkel_jon skrev (49 minutter siden): Jepp blir nok en populær bil men 4x4 burde vært tilgjengelig fra dag 1, mange som venter på den men frykter den blir litt priset ut hvis de legger på saftig påslag på 100k nok men også de 2 ekstra setene er vel nesten ubrukelige unntatt for små barn som klarer seg uten barnesete. ev9 er jo mye bedre familie frakter bare at den er for dyr. EV9 er helt sinnsyk. Men det er jo dessverre prisen også.. Er redd for at 4x4 320hk E-5008 fort bikker 600k, men vi får se. Innstegsprisen på gnageren var litt lavere enn forventet etter det jeg har hørt.. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september 100k i påslag høres ekstremt mye ut. På e-3008 ble jeg forespeilet en differanse på 25-30k. På Aryia koster det 21k å oppgradere til 4wd. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilkrise-i-europa-kundene-skyr-unna-produsentene-kutter/s/5-95-2006592?fbclid=IwY2xjawFMIwZleHRuA2FlbQIxMAABHQSPqoCRj1rpbn4We4GdE1Qg56IJXXat64mwm2CciTePlRIPFqmpscDaNA_aem_OnaQMIfPIXKsuG3B9-ZtcA 1 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Fikk kjøpe fullspekket EV9 fra Tyskland ferdig i Norge til ca. 650000. Usikker på om det er flere biler igjen, det lå mange på Finn som var kjøpt der nede i sommer. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Det snur seg raskt i bilverden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå