Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

39 minutes ago, Complexity said:

Hydrogen ble jo plutselig Interessant når det var det eneste som kunne kjøre i kollektivfeltet i Oslo...

Dabber nok av igjen så snart de oppdaterer og tar dem og med i forbudet.

Tipper det at de har stengt ned den eneste fyllestasjonen i Norge også hjelper på dabbingen :)

TheVerge hadde en minidokumentar for et par uker siden om "the hydrogen highway"  som ble åpnet med brask og bram og subsidier i California. Hydrogendrift eksperimentet er nå forsøkt, de bygget ut nok infrastruktur til at man kunne kjøre rundt i hele staten, og subsidierte biler og drivstoff.

De har nå prøvd, i stor skala, i 10år, det funker ikke gitt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (53 minutter siden):

Hydrogen ble jo plutselig Interessant når det var det eneste som kunne kjøre i kollektivfeltet i Oslo...

Dabber nok av igjen så snart de oppdaterer og tar dem og med i forbudet.

Hvis du mener 9 biler på ett år, på landsbasis er "en heit periode" så tror jeg vi alle tåler den belastningen i kollektivfeltene.. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Tipper det at de har stengt ned den eneste fyllestasjonen i Norge også hjelper på dabbingen :)

TheVerge hadde en minidokumentar for et par uker siden om "the hydrogen highway"  som ble åpnet med brask og bram og subsidier i California. Hydrogendrift eksperimentet er nå forsøkt, de bygget ut nok infrastruktur til at man kunne kjøre rundt i hele staten, og subsidierte biler og drivstoff.

De har nå prøvd, i stor skala, i 10år, det funker ikke gitt.

 

Haha fantastisk video. Viser hvor dårlig det der er, selv lastebiler prøver seg ikke enda engang pga manglende mulighet for å fylle. 

Hinsides priser for å kjøre de, umulig å fylle(nesten iallefall) og håpløse å selge. Fantastisk kombo 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan Volkswagen gå overende? 
Det er ikke bare «Electric Viking» som stiller spørsmålet lenger, men tyske journalister, og (underforstått) VW’s egen økonomisjef

CFO’en sier de har 1-2 år på å snu skuta. Men har de egentlig det?

De bruker 2-3 ganger så lang tid på å produsere hver enhet, sammenlignet med kinesiske konkurrenter. De tjener ikke penger på elbiler, selv om de er 4 år inn. De har en helt sinnsykt stor gjeld, som er tatt opp med antagelsen at de selger like mange biler som de har pleid å gjøre.

Straffetoll hjelper jo ikke, når de er avhengig av salget i Kina for å klare låneforpliktelse sine.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-cfo-defends-major-cost-cutting-plans-staff-germany-2024-09-04/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (48 minutter siden):

Straffetoll hjelper jo ikke, når de er avhengig av salget i Kina for å klare låneforpliktelse sine.

Det forutsetter at Kina eventuelt svarer med en lignende reaksjon tilbake. Det er jo lov å håpe at de ikke gjør det, men da lever jo VW på Kinas nåde. Spørs hvor lurt og ønskelig det er.

En ting er i hvert fall sikkert og det er at Tyskland ikke har råd til å både matche kinesiske subsidier og legge på toppen en kompensasjon for høyere lønnskostnader. Tyskland renner jo ikke akkurat over av penger om dagen.

Personlig mener jeg markedene må splittes i tråd med politiske og militære allianser. Det var en tabbe av vesten å industrialisere Kina med høyteknologi som vesten tidligere har vært verdensledende på. Det er tungt å bremse eller stagnere den utviklingen og store selskap som VW kan gå med i den prosessen. Jeg håper vestlige kunder i større grad blir bevisst på betydningen av politiske og militære allianser og hvordan vårt forbruk av Kinavarer svekker vestens posisjon økonomisk og geopolitisk. Jeg har sagt det mange ganger i denne tråden allerede og blitt møtt av både markedsliberalistiske pfftt og forståelse for hvordan maktbalansen i verden er på vei mot et vippepunkt der autokratiske diktaturer kan få total dominans.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Det forutsetter at Kina eventuelt svarer med en lignende reaksjon tilbake. Det er jo lov å håpe at de ikke gjør det, men da lever jo VW på Kinas nåde. Spørs hvor lurt og ønskelig det er.

En ting er i hvert fall sikkert og det er at Tyskland ikke har råd til å både matche kinesiske subsidier og legge på toppen en kompensasjon for høyere lønnskostnader. Tyskland renner jo ikke akkurat over av penger om dagen.

Personlig mener jeg markedene må splittes i tråd med politiske og militære allianser. Det var en tabbe av vesten å industrialisere Kina med høyteknologi som vesten tidligere har vært verdensledende på. Det er tungt å bremse eller stagnere den utviklingen og store selskap som VW kan gå med i den prosessen. Jeg håper vestlige kunder i større grad blir bevisst på betydningen av politiske og militære allianser og hvordan vårt forbruk av Kinavarer svekker vestens posisjon økonomisk og geopolitisk. Jeg har sagt det mange ganger i denne tråden allerede og blitt møtt av både markedsliberalistiske pfftt og forståelse for hvordan maktbalansen i verden er på vei mot et vippepunkt der autokratiske diktaturer kan få total dominans.

Jeg er ikke uenig med deg. Vi har jo akkurat funnet ut hvor dypt kameratskapet med Russland stakk. Kina har muskler til å gjøre akkurat som de vil i sandkassa, uten at noen kan eller tør å gjøre noe med det.

Problemet til, etter mitt inntrykk, spesielt BMW, Mercedes og VW er at de har gjort seg avhengige av salget internt i Kina. Det virker ikke som de tyske når opp i konkurransen i det Kinesiske markedet. Så de mister salget der uavhengig om Kina svarer på straffetoll.

CFO i VW kan jo håpe på at de innen 1-2 år magisk klarer å lage bra nok biler til å opprettholde salget. Men det tror jeg ikke noe på.

Videre er et en reel sjanse for at de ikke klarer å konkurrere mot Kinesiske biler i det Europeiske markedet heller, selv om det er 38% straffetoll på import fra Kina.

Hvis Kina sender biler som Xpeng Mona ut på markedet til 176.000,- så må vi opp på Trump nivå på straffetollen for å klare å konkurrere. (100% er det vel i USA på kinesiske biler)

Legg på kardinalfeilen Tyskland gjorde å stenge ned sin egen atomkraft og satse på Russisk gass, som sendte energikostnader i været. Så har man en perfekt storm. Som vi har styrt inn i selv, men stormen blir ikke noe lettere å ri av, av den grunn.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (59 minutter siden):

Det forutsetter at Kina eventuelt svarer med en lignende reaksjon tilbake. Det er jo lov å håpe at de ikke gjør det, men da lever jo VW på Kinas nåde. Spørs hvor lurt og ønskelig det er.

En ting er i hvert fall sikkert og det er at Tyskland ikke har råd til å både matche kinesiske subsidier og legge på toppen en kompensasjon for høyere lønnskostnader. Tyskland renner jo ikke akkurat over av penger om dagen.

Personlig mener jeg markedene må splittes i tråd med politiske og militære allianser. Det var en tabbe av vesten å industrialisere Kina med høyteknologi som vesten tidligere har vært verdensledende på. Det er tungt å bremse eller stagnere den utviklingen og store selskap som VW kan gå med i den prosessen. Jeg håper vestlige kunder i større grad blir bevisst på betydningen av politiske og militære allianser og hvordan vårt forbruk av Kinavarer svekker vestens posisjon økonomisk og geopolitisk. Jeg har sagt det mange ganger i denne tråden allerede og blitt møtt av både markedsliberalistiske pfftt og forståelse for hvordan maktbalansen i verden er på vei mot et vippepunkt der autokratiske diktaturer kan få total dominans.

Enig. Trodde faktisk at folk flest fikk øynene opp og så hvor lurt det var at Kina produserte det meste som finnes av medisiner under covid

. Vi bør ikke kjøpe noe fra slike stater, Enda mindre gi dem teknologi slik at lokal industri og produksjon forsvinner.

Hva skal folk i europa gjøre til slutt? Skal alle være bønder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (33 minutter siden):

MG er det 5. mest solgte bilmerket hittil i år i Norge. (Rett bak…. Volvo… som er svensk?)

 

IMG_1480.jpeg

Skal sies at MG kommer til å falle ut over høsten siden de pre-registrerte masse biler i juni, fordi de ikke er utstyr med den "svarte boksen" som er et krav fra juli. Tipper de faller utenfor topp 10 når året er omme.

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Kan Volkswagen gå overende? 
Det er ikke bare «Electric Viking» som stiller spørsmålet lenger, men tyske journalister, og (underforstått) VW’s egen økonomisjef

CFO’en sier de har 1-2 år på å snu skuta. Men har de egentlig det?

Kan jorden gå under i morgen? Ja, definitivt, men det er vanskelig å se for seg hvordan. Det samme med VAG. Greit nok, det er ikke like lett å konkurere i Kina som for 15 år siden, da de kjøpte hvilkensomhelst skrotbil, men verdensmarkedet er mer enn Kina. VW selger bra totalt sett (de er vel fremdeles topp 3 største bilkonsernene i verden), omsetningen og marginene er økende, og de rapporterer selv at marginen på elbiler vil matche fossilbilene i løpet av neste år. Ser man på kineserene, så er de i ferd med å overta hjemmemarkedet, men så mye annet har de ikke. De fleste kinesiske merkene vil være borte om få år, og i Europa er det bare 2-3 produsenter som selger nok til i det hele tatt å forsvare sin tilstedeværelse her. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

MG er det 5. mest solgte bilmerket hittil i år i Norge. (Rett bak…. Volvo… som er svensk?)

 

IMG_1480.jpeg

Volvo er definitivt svensk, ja, og MG er pr nå Kinesisk. De har imidlertid designavdelingen sin i England og store deler av utviklingsarbeidet foregår også i England. Det, samt MG sin historikk som et europeisk merke  forklarer det relativt gode salget. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, AL123 said:

Kan jorden gå under i morgen? Ja, definitivt, men det er vanskelig å se for seg hvordan. Det samme med VAG. Greit nok, det er ikke like lett å konkurere i Kina som for 15 år siden, da de kjøpte hvilkensomhelst skrotbil, men verdensmarkedet er mer enn Kina. VW selger bra totalt sett (de er vel fremdeles topp 3 største bilkonsernene i verden), omsetningen og marginene er økende, og de rapporterer selv at marginen på elbiler vil matche fossilbilene i løpet av neste år. Ser man på kineserene, så er de i ferd med å overta hjemmemarkedet, men så mye annet har de ikke. De fleste kinesiske merkene vil være borte om få år, og i Europa er det bare 2-3 produsenter som selger nok til i det hele tatt å forsvare sin tilstedeværelse her. 

Men klarer de låneforpliktelsene sine hvis salget i Kina detter som en sten? Uten at jeg er superkjent med hva man stiller som sikkerhet for et lån på 190 milliarder Euro, så vil jeg tro at fremtidig bilsalg og selve fabrikkene er satt i pant. Hvis man nå må legge ned fabrikker, og salget går nedover, så får man ikke bedre betingelser på lånet i hvert fall.

Jeg vet at opp mot halvparten av lånene er VW finans som sånn sett mest sannsynlig gjør det til en inntektskilde, fordi det er penger som er lånt ut igjen til sluttkunden. 

I bunn og grunn lurer jeg på om utspillet til CFO’en inneholder endel politikk for å gjøre det lettere å få igjennom nedskalering i Tyskland. Men det er grunn til uro når økonomisjefen tar så sterke ord i sin munn.

Aksjekursen er ned 20% siste 6mnd, så gjenstår det å se om virkningene av utspillet til øk.sjefen denne uken er kalkulert inn, eller om nedgangen fortsetter neste uke.

IMG_1481.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Men klarer de låneforpliktelsene sine hvis salget i Kina detter som en sten? Uten at jeg er superkjent med hva man stiller som sikkerhet for et lån på 190 milliarder Euro, så vil jeg tro at fremtidig bilsalg og selve fabrikkene er satt i pant. Hvis man nå må legge ned fabrikker.

 

Tja, hele Asia står for under 10% av VAGs omsetning, og omsetningsøkningen i Europa de siste årene har vært det mangedobbelte av reduksjonen i Asia. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Volvo er definitivt svensk, ja, og MG er pr nå Kinesisk. De har imidlertid designavdelingen sin i England og store deler av utviklingsarbeidet foregår også i England. Det, samt MG sin historikk som et europeisk merke  forklarer det relativt gode salget. 

Volvo har hovedkontor i Sverige, er kinesisk eid, ex30 som er storselgeren nå er produsert i Kina. Tesla model 3 til Norge er vel produsert i Kina. Model y i Norge finnes vel både fra Kina og Berlin (og de fra Kina skal være  best?) https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (15 minutter siden):

Volvo har hovedkontor i Sverige, er kinesisk eid, ex30 som er storselgeren nå er produsert i Kina. Tesla model 3 til Norge er vel produsert i Kina. Model y i Norge finnes vel både fra Kina og Berlin (og de fra Kina skal være  best?) https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Sånn er det i en global verden, men du glemte det viktigste. Ja, Volvo har hovedkontor, utviklingsavdelingen, designavdelingen og digre forskningsavdelinger i Sverige, men det viktigste er at de er registrert i sverige og har svensk foretaksnummer. Det er tross alt det som avgjør nasjonaliteten til et selskap. Det er også verdt å merke seg at Volvo er et børsnotert selskap, og at alle dermed kan kjøpe seg inn i det.

Lenke til kommentar

Ja nasjonaliteten til selskap og biler kan være forskjellig, som når ikke kinesiske selskap lager biler i Kina, da er bilene kinesiske.

Med eierskap så snakker jeg om majoritet, ellers har det ingen mening. Ingen vil mene Toyota blir norsk hvis oljefondet eller du kjøper en mindre andel. Alle store bilmerker lages av børsnoterte selskaper, som følgelig har eiere i "alle" land.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (35 minutter siden):

Alle store bilmerker lages av børsnoterte selskaper, som følgelig har eiere i "alle" land.

Men den kinesiske økonomien har egne børser som Shanghai og Hongkong. Det «er» et klart skille for min del hvor et bilmerke/produsent som selskap er børsnotert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...