Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Kommer vel litt ann på hva du er vant til. Jeg har aldri hatt såkaldte "premium" biler fra Tyskland, så jeg er greit fornøyd med setene i min 2022 Model Y. Eneste jeg savner er ventilerte seter, eller i det minste perforerte seter. Blir litt klam på ryggen på langtur' hvis jeg ikke husker å sette inn denne https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/setetrekk-og-seter/sete-med-kjoleventilasjon-3-trinns-raze/n326/pn960030

Så deilig at den har "kjoleventilasjon"! (tekst i link) :thumbs:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Skjermen i min Model Y skifter til mørk straks jeg kjører inn i en tunell. Mulig at den funksjonen var slått av i den du satt på med.

Men du fikk jo litt mer "anti-Tesla skyts" og det var vel det viktigste for deg. 😉

Jeg sa jo at det var god plass?

Men når man satt i baksete kunne det like godt ha vert en Renault megane eller Skoda yeti. Den var utrolig ordinær

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Tesla tar pen margin for å trykke logoen sin på de. https://www.aliexpress.com/item/32766854040.html

Gjør de nå det? Er det Tesla som raner folk her? 😅

Tesla har nok bedre innkjøpspris enn de 2 kr/stk som jeg får. Trykking av logo koster sikkert under 1 kr/stk i de kvanta Tesla handler. Så da tar de 370 kr ut for en vare de har en selvkost på under 3 kroner.

Nå er jo ikke 370 kr all verden så kunder driter egentlig i det. Tesla har valgt en slik billigløsning framfor litt mer spesielle og dyrere nøkler som f.eks Model S og X hadde og særlig Roadsteren i sin tid (vanlig mekanisk nøkkel med sentrallås).

Så kan man sikkert sammenligne med Audi og andre som tar ennå mer vanvittige priser og da konkludere med at 370 kr er svært billig, sammenlignet med Audi. At andre er verre sier egentlig ingenting om Tesla er bra eller ikke.

Tesla tar anslagsvis 100x profittmargin på nøkkelkortene de selger. Jeg er ikke imponert over hvor billig det er selv om andre har valgt løsninger med mye høyere selvkost og tar fete marginer på det igjen.

Poenget er vel at jeg er litt ambivalent til Teslas pris på 370 kr. Det er en bra pris - men med bismak av grådig profittmargin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Tesla har nok bedre innkjøpspris enn de 2 kr/stk som jeg får. Trykking av logo koster sikkert under 1 kr/stk i de kvanta Tesla handler. Så da tar de 370 kr ut for en vare de har en selvkost på under 3 kroner.

Nå er jo ikke 370 kr all verden så kunder driter egentlig i det. Tesla har valgt en slik billigløsning framfor litt mer spesielle og dyrere nøkler som f.eks Model S og X hadde og særlig Roadsteren i sin tid (vanlig mekanisk nøkkel med sentrallås).

Så kan man sikkert sammenligne med Audi og andre som tar ennå mer vanvittige priser og da konkludere med at 370 kr er svært billig, sammenlignet med Audi. At andre er verre sier egentlig ingenting om Tesla er bra eller ikke.

Tesla tar anslagsvis 100x profittmargin på nøkkelkortene de selger. Jeg er ikke imponert over hvor billig det er selv om andre har valgt løsninger med mye høyere selvkost og tar fete marginer på det igjen.

Poenget er vel at jeg er litt ambivalent til Teslas pris på 370 kr. Det er en bra pris - men med bismak av grådig profittmargin.

Tesla leverer fortsatt fob, men må kjøpes separat. Til en relativt billig penge ift resten. Er vell 2000 kroner eller noe slik.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Tesla har nok bedre innkjøpspris enn de 2 kr/stk som jeg får. Trykking av logo koster sikkert under 1 kr/stk i de kvanta Tesla handler. Så da tar de 370 kr ut for en vare de har en selvkost på under 3 kroner.

Nå er jo ikke 370 kr all verden så kunder driter egentlig i det. Tesla har valgt en slik billigløsning framfor litt mer spesielle og dyrere nøkler som f.eks Model S og X hadde og særlig Roadsteren i sin tid (vanlig mekanisk nøkkel med sentrallås).

Så kan man sikkert sammenligne med Audi og andre som tar ennå mer vanvittige priser og da konkludere med at 370 kr er svært billig, sammenlignet med Audi. At andre er verre sier egentlig ingenting om Tesla er bra eller ikke.

Tesla tar anslagsvis 100x profittmargin på nøkkelkortene de selger. Jeg er ikke imponert over hvor billig det er selv om andre har valgt løsninger med mye høyere selvkost og tar fete marginer på det igjen.

Poenget er vel at jeg er litt ambivalent til Teslas pris på 370 kr. Det er en bra pris - men med bismak av grådig profittmargin.

Må vel uansett legge til kostnader for pen innpakning, distribusjon og behandling etc. Det er ikke slik at det er kostnadsfritt å levere disse tjenestene, utover produktets innkjøpspriser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Simen1 said:

Tesla har nok bedre innkjøpspris enn de 2 kr/stk som jeg får. Trykking av logo koster sikkert under 1 kr/stk i de kvanta Tesla handler. Så da tar de 370 kr ut for en vare de har en selvkost på under 3 kroner.

Nå er jo ikke 370 kr all verden så kunder driter egentlig i det. Tesla har valgt en slik billigløsning framfor litt mer spesielle og dyrere nøkler som f.eks Model S og X hadde og særlig Roadsteren i sin tid (vanlig mekanisk nøkkel med sentrallås).

Så kan man sikkert sammenligne med Audi og andre som tar ennå mer vanvittige priser og da konkludere med at 370 kr er svært billig, sammenlignet med Audi. At andre er verre sier egentlig ingenting om Tesla er bra eller ikke.

Tesla tar anslagsvis 100x profittmargin på nøkkelkortene de selger. Jeg er ikke imponert over hvor billig det er selv om andre har valgt løsninger med mye høyere selvkost og tar fete marginer på det igjen.

Poenget er vel at jeg er litt ambivalent til Teslas pris på 370 kr. Det er en bra pris - men med bismak av grådig profittmargin.

Innkjøp er jo en ting men det er jo ikke gratis å drive butikk. I tillegg får man jo med 2 kort når man kjøper bilen så man trenger jo ikke kjøpe med mindre man mister dem. Noe jeg tviler på så mange gjør siden man ikke trenger å bruke dem engang.

Men bare det at man kan bestille nye nøkler å få dem levert i posten er jo fantastisk. Var gratis frakt fra Tesla før men 49kr i dag.

Nye nøkler kan forøvrig bestilles direkte på skjermen i bilen.

Kostet 2800kr for en ny nøkkel til min gamle Nissan Leaf. Og en litt tapt arbeidstid for min del da jeg måtte kjøre til forhandleren to ganger for å få det ordnet..

Men det er jo ganske billig i forhold til mange andre

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (19 timer siden):

Tror ikke nytt nøkkelkort koster allverden for min bil heller, men nøkkelkort er ikke funksjonelt det samme som en nøkkel med passiv inngang/passiv start.

Men så bruker man normalt ikke nøkkelkortet men mobilen. Nøkkelkortet bruker man når man låner bort bilen, leverer den på verksted osv. Da er normalt ikke funksjonsnivået så viktig. Er det det så kjøper man en slik:

image.png.7a296c7629ebf7cb1cc958ae9545304f.png

Lenke til kommentar
On 4.9.2024 at 10:51 AM, Marzo said:

Det ligger også en med 188.000km som har bedre rekkevidde enn en 21 modell kjørt 27 900km på finn.
Tipper batteriet har en defekt celle. 

Det der med rekkevidde som vises i displayet stoler jeg fint lite på. Det sier mer om hvordan bilen har kjørt den siste tiden enn tilstanden på batteriet. Når kona bruker leafen min en jobbuke så oppgir den 9-10mil med 80%. Bruker jeg den til jobb en uke oppgir den 13-14mil ved 80%. Hun kjører halvparten motorvei og bruker varme og/eller ac. Jeg kjører 60 sone og bruker verken varme eller ac.

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg eier bilen med både den korteste rekkevidden og den tregeste ladingen som kan kjøpes ny, men nå i helgen er jeg nødt til å ta en tur jeg normalt sett hadde tatt i en hybrid.

Synes fortsatt ikke det var så galt. Turen er på 24 mil, normalt tar den ca 3 timer uten stopp. Det holder å stoppe for å lade i 15-20 min for å ha god margin.

Jeg tror ikke man skal kjøpe en MX-30 om man ofte kjører lenger enn kapasitet , men om det skjer en sjelden gang iblant er det ikke helt håpløst det heller. Dette gjelder om man har destinasjonslading, men hyttetur i Mazdaen når jeg skal kjøre alene er faktisk aktuelt.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (21 minutter siden):

Den turen der hadde eg nå til og med lett tatt med leafen..... Hvor kort rekkevidde har egentlig mx30?

Nå på sommeren går den ca 20 mil med mitt kjøremønster.

I 15 minusgrader kjørte jeg 100% - 3% som ble 15 mil (Asker-Horten i fartsgrensa)

Da jeg fikk den klarte den ikke 50kw som er oppgitt makseffekt ved lading (fikk max 36 ved optimale forhold), men etter to oppdateringer lader den ganske jevnt på 50KW til 60-70% SOC. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 2.9.2024 den 6:31 PM):

Der kom tallene for august. Rekordstor elbilandel.

Ser ut til at de nye leasing reglene satt den endelige spikeren i kista for hybridbiler.

«Dermed ble det også et markant fall for alle andre typer personbiler enn de elektriske. Ladbare bensinhybrider hadde det største fallet i august, med hele 77,9 prosent.»

https://www.tv2.no/broom/ny-elbilrekord-i-norge/16964763/

 

Jeg spoler tilbake til dette innlegget. Jeg hang meg opp i at det var solgt 9 hydrogenbiler så langt i 2024 og stusset på at det fortsatt var noe liv i den leiren. Først tenkte jeg det var for OT, men nå fant jeg en artikkel om 1 av de 9 og klarer ikke å dy meg lengre.

Blabladet Dinside: Kjøpte hydrogenbil - får ikke kjørt

Gleden over den splitter nye hydrogenbilen ble svært kortvarig for Elena Kamycheva.

Det er lenge siden jeg har sett noe aktivitet rundt hydrogenbiler både her i forumet og i media. Usikker på om det er mange nok som biter på til at det fortjener en egen 2024-tråd eller om det forblir en notis man skumleser forbi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Jeg spoler tilbake til dette innlegget. Jeg hang meg opp i at det var solgt 9 hydrogenbiler så langt i 2024 og stusset på at det fortsatt var noe liv i den leiren. Først tenkte jeg det var for OT, men nå fant jeg en artikkel om 1 av de 9 og klarer ikke å dy meg lengre.

Blabladet Dinside: Kjøpte hydrogenbil - får ikke kjørt

Gleden over den splitter nye hydrogenbilen ble svært kortvarig for Elena Kamycheva.

Det er lenge siden jeg har sett noe aktivitet rundt hydrogenbiler både her i forumet og i media.

Hydrogen ble jo plutselig Interessant når det var det eneste som kunne kjøre i kollektivfeltet i Oslo...

Dabber nok av igjen så snart de oppdaterer og tar dem og med i forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 2.9.2024 den 11:12 PM):

Nei,nei! Here skal vi regne en feit og tørst E-tron med en nøysom Golf Diesel! Klart det er en rettferdig sammenligning! 😂

Blir litt som John Cadogan som samanliknar ein Mazda 2 med ein Model Y performance for å vise at Mazda'en har eit lågare CO2 utslepp i Australia.
Kan jo like godt ta ein populær fossil SUV eller pickup og få liknande resultat mot ein Mazda 2.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...