Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Trestein said:

Samme erfaring som jeg har. Minimalistisk er ikke noe å imponere noen med. Det var helt mørkt (Ingen ambient belysning verken i dører eller ved føttene, støynivå høyt, dårlig fjæringskomfort, plastik skinn seter. Det positive var at det var bra plass til knærne. Fikk klar beskjed av kona at noe slikt aldri kom på tale å kjøpe. 

Vår 12år gamle bil var vesentlig mere fancy å sitte i bak, mere komfortabel fjæring, lavere støynivå , ekte bege skinnseter, belysning både under dører ,under sete , ved dørhåndtak og 4 lys i taket 

Var dere innom lysmenyen og aktiverte lysene i fotbrønnen? Den har nemlig det men kan deaktiveres om ønskelig. Og Y har da og 4 lys i taket? 

 

lights-menu-2022.44.25.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aldrack skrev (9 minutter siden):

 

Foretrekker den helt klart over Bz4x, men har jo samme problemet når det kommer til rekkevidde å sånn. Usikker på om den er mer stabil på ladinga en Toyota'en.

300e er kun framhjulstrekker da, personlig foretrekker jeg 4x4 eller bakhjulsdrift på en elbil.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Var dere innom lysmenyen og aktiverte lysene i fotbrønnen? Den har nemlig det men kan deaktiveres om ønskelig. Og Y har da og 4 lys i taket? 

 

lights-menu-2022.44.25.jpg

Satt i baksetet men det var ikke lys i dører eller dørhåndtak. Mulig at det kunne slåes på et lys under setet?Vet bare at skjermen i midten av bilen ikke reagerte når vi kjørte inn og ut av tuneller. Fullt lys på den hele tiden. Utrolig irriterende. Mylig at lyssensor var tildekket el

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Satt i baksetet men det var ikke lys i dører eller dørhåndtak. Mulig at det kunne slåes på et lys under setet?Vet bare at skjermen i midten av bilen ikke reagerte når vi kjørte inn og ut av tuneller. Fullt lys på den hele tiden. Utrolig irriterende. Mylig at lyssensor var tildekket el

Det er ett auto flag på dette, men det kan ha vært satt til false.

Skal også sies at Y snart får mange forbedringer her. Som lysstripe, bedre lyddemping skjerm bak, bedre fjæring osv. Y henger litt igjen dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (1 time siden):

30k for en nøkkel?! At det går an. Kanskje en fordel å velge bil som kan åpnes via mobilen nå. 

Det er Jaguar (litt av forklaringen). Vanligvis er det noe mellom 5-10 tusen for andre biler med keyfob og comfort access funksjon.
Fleste har også dekning for bilnøkkel i forsikringen.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (1 time siden):

30k for en nøkkel?! At det går an. Kanskje en fordel å velge bil som kan åpnes via mobilen nå. 

Her hadde NAF-medlemsskap kunne spart vedkommende for masse penger! Forutsetter riktignok tap, tyveri eller skade.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/nokkelforsikring

 

Nøkkelforsikringen dekker

  • utgifter ny nøkkel, maksimalt kr 7 500 kroner.
  • én skade og én nøkkel per kontingentår.
  • skade i Europa.
  • egenandelen er 1 000 kroner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Hvilke biler kan egentlig bruke mobilen som nøkkel? Vet om Tesla, Volvo\Polestar og xPeng men det er jo sikkert flere?

Etter 5 år med mobilen som nøkkelen på min Tesla så er jeg forundret over at ikke alle bruker dette istedefor å måtte drasse på en fysisk nøkkel.

BMW ix har PAAK* om mobilen din har UWB.

Verdt å merke seg at det er fortsatt bare et fåtall mobiltelefoner som er i stand til å være en sikker nøkkel. Ikke at alle bilnøkler er sikre, men om du skal ha robusthet mot relayangrep trenger du å kunne måle avstand mellom bil og nøkkel som betyr UWB eller channel sounding eller i det minste ha en nøkkel som skrur av radioen om nøkkelen ligger stille (Noe som gjerne ikke er så greit med en mobiltelefon)

Jeg regner med at bilprodusentene er ikke så ivrige på å introdusere en usikker PAAK løsning. Og nå vil de nok også gjerne standardisere og sertifisere løsningene: https://carconnectivity.org/digital-key/ccc-digital-key-certification/

*) Phone As A Key

Endret av sverreb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Hvilke biler kan egentlig bruke mobilen som nøkkel? Vet om Tesla, Volvo\Polestar og xPeng men det er jo sikkert flere?

Etter 5 år med mobilen som nøkkelen på min Tesla så er jeg forundret over at ikke alle bruker dette istedefor å måtte drasse på en fysisk nøkkel.

På BMWen brukte jeg klokka mi. Idrive 7 fra 2018. Kunne bruke kort, mobil eller smartklokke. Denne var koblet til min profil, så mine instillinger ble aktivert om jeg åpnet med mine enheter.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Etter 5 år med mobilen som nøkkelen på min Tesla så er jeg forundret over at ikke alle bruker dette istedefor å måtte drasse på en fysisk nøkkel.

Har jeg med Apple Watch klokka (som har eSim) og om jeg eventuelt har med keyfob så slipper jeg å «drasse på» mobilen som er fire ganger større og fire ganger tyngre enn keyfoben til bmw’n 😉

Mobil i dag er veeeldig fysisk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Har jeg med Apple Watch klokka (som har eSim) og om jeg eventuelt har med keyfob så slipper jeg å «drasse på» mobilen som er fire ganger større og fire ganger tyngre enn keyfoben til bmw’n 😉

Mobil i dag er veeeldig fysisk.

Ja klokke funksjoner er genialt. 

Selv om eg aldri drar noen steder uten telefonen. Det gjelder kun hvis eg skal på en løpetur uten telefon.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 timer siden):

Jeg tror egentlig vi snubla litt inn i insentivpolitikken for elbiler her til lands. Bilene var så få og så dårlige at det var lett å støtte AHA-Harket og Bellona-Hauge for å kunne virke litt grønne og få noen stemmer.

Så fanget bordet plutselig litt fort når det kom mange og gode biler lenge før man trodde. 

Tror ikke det var gjennomtenkt i det hele tatt.

Hvis man teller opp milliardene det har kostet staten i tapte bilavgifter så virker det som en ganske hodeløs politikk. 

Men jeg klager ikke, mange menneskeliv spart pga sikrere biler og et løft for privatbilismen i Norge på skattebetalernes regning. -Perfekt.


Sorry for flåsete duste-kommentar, men har de grønne i Tyskland litt oppi halsen etter at de var premieidioter og la ned alle kjernekraftverkene og stolte på russisk gass til å levere den ikke volatile kraften til landet sitt.

Kanskje holde meninger og fakta adskilt, for å komme med motsvarende mening, så har det kostet staten miliarder å bygge ut meningsløse motorveier og ødelegge natur i det samme tidsrommet.

Når det gjelder fakta, så ser det ut til at det var Tysklands Høyre (CDU) som gikk inn for utfasing: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany#Phase-out_decision , Schröder fra Tysklands AP (SPD) gikk all in for russisk gass, og nedstenging på feil grunnlag med Tysklands de grønne Robert Habeck, ble det noe mer enn høringer?

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Habeck#Energy_policy

https://www.dw.com/en/greens-polling-badly-ahead-of-eu-elections/video-69275143

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, DrAlban3000 said:

På BMWen brukte jeg klokka mi. Idrive 7 fra 2018. Kunne bruke kort, mobil eller smartklokke. Denne var koblet til min profil, så mine instillinger ble aktivert om jeg åpnet med mine enheter.

BMW har vel litt sånt ja. De har vel og skylagring så profilen flyttes mellom biler og?

Var veldig praktisk sist jeg fikk lånebil hos Tesla. Var bare å hoppe inn og slapp å gjøre noe siden alt var satt opp som i min egen bil. Tut å kjør.

Og ikke noe nøkler der heller. Trengte bare min egen mobiltelefon for å kunne kjøre lånebilen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (13 timer siden):

Jeg fikk forleden sitte på en Tesla Y Long Range forleden. Overrasket over lite dekkstøy med 19" dekk, men også litt overrasket over setene. De var ikke noe å skrive hjem om i det hele tatt.

Kommer vel litt ann på hva du er vant til. Jeg har aldri hatt såkaldte "premium" biler fra Tyskland, så jeg er greit fornøyd med setene i min 2022 Model Y. Eneste jeg savner er ventilerte seter, eller i det minste perforerte seter. Blir litt klam på ryggen på langtur' hvis jeg ikke husker å sette inn denne https://www.thansen.no/bil/utstyr/innvendig-utstyr/setetrekk-og-seter/sete-med-kjoleventilasjon-3-trinns-raze/n326/pn960030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Vet bare at skjermen i midten av bilen ikke reagerte når vi kjørte inn og ut av tuneller. Fullt lys på den hele tiden. Utrolig irriterende.

Skjermen i min Model Y skifter til mørk straks jeg kjører inn i en tunell. Mulig at den funksjonen var slått av i den du satt på med.

Men du fikk jo litt mer "anti-Tesla skyts" og det var vel det viktigste for deg. 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (11 timer siden):

Bra bil med mange veldig sterke sider. Dessverre er ikke rekkevidde og lading en av de. Så skal man vurdere denne må man ha et bruksmønster/behov som passer svakhetene, spesielt om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...