Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

6 hours ago, kremt said:

Var det original batteriet i den bilen? De bilene har jo byttet batteri over en lav sko, biler på 300-400 tusen er gjerne på andre eller tredje batteriet allerede. 

Orginalt batteri og orginale motorer sier de jo i videoen iallefall. 

Alle de første bilene med 85kwt batteri er ganske katastrofe og må bytte batteri omtrent årlig ja. De andre batteriene til Tesla har derimot holdt seg bra og nyere Tesla bytter jo omtrent aldri batteri.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Trestein said:

Battericellene kommer vel ofte fra samme leverandør. Forskjellen er pakkingen. tesla limer velt alt sammen til en stor klump mens vw har vel fremdeles batterier som kan repareres

Selv om enkeltceller limes sammen er det fortsatt moduler i batteriene. Model 3 f.eks har 4 moduler hvor hver av dem kan byttes ved behov. Tesla bruker jo vanlige 21700 og 18650 formfaktor på cellene sine så vanskelig å ikke gjøre det slik.calimotivebatterypackmodulesebay.thumb.jpg.2f9df4f3bb0a52e56cb30b013eefba3e.jpg

Screenshot_20240904_064250_AliExpress.jpg.528199e7a1bfcce65baf0b18d09b7f4a.jpg

 

VW ID.4 bruker poseceller som er fysisk mye større per celle. Den har også mange flere "moduler" så man kan lettere bytte bare noen få av dem.

ID3-82kwh-pack.thumb.jpg.64c45e3376c8caa97a2ecb06a548b58d.jpg

8S7A7169-scaled.thumb.jpg.9a52e20fda7cb4be3dddc40ffdef8726.jpg

Fordelere og ulemper med begge løsningene. VW bytter slike moduler i fleng på garanti så de virker ikke å være så veldig gode. Å bytte noen slike moduler hos VW koster jo nesten det samme som å bytte hele batteriet på en Tesla og..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Bjerknez said:

Å reparere selve batteriet må vel være fryktelig dyrt? Man kan vel ikke begynne å bytte celler etc. i en batteripakke på en bil?

Jo, avhengig av batteriteknologi kan man enkelt, eller vanskeligere, bytte ut celler, eller blokker av celler.
Jeg tipper reparasjon av dette batteriet ikke kommer på noe særlig mer enn om man i en fossil VW hadde hatt DSG girkasseras eller svinghjul havari som VW er/var kjent for. 

Når det gjelder id4 som ligger ute, så skulle jo eieren reklamert på dette batteriet, det er en grunn til at det er 8år 160.000km garanti…. 

Nå kan det jo være at denne id4 ikke degraderte seg nok innen 160.000 km da… grensen er 70% degradering. Men sjansene er gode for at det her gjelder feil på celler, ikke generell degradering.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Har ikke VW noen form for batteri-garanti?

8år/16000km så disse bilene er utenfor.

Når det er kjøpt til næringsvirksomhet (Taxi) så kan det være andre regler som gjelder også. Vanligvis kortere garanti på produkter da.

Batterigarantien krever sikkert at man må innom å blakke seg på nye vindusviskere hos forhandleren innimellom også :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Selv om enkeltceller limes sammen er det fortsatt moduler i batteriene. Model 3 f.eks har 4 moduler hvor hver av dem kan byttes ved behov. Tesla bruker jo vanlige 21700 og 18650 formfaktor på cellene sine så vanskelig å ikke gjøre det slik.calimotivebatterypackmodulesebay.thumb.jpg.2f9df4f3bb0a52e56cb30b013eefba3e.jpg

Screenshot_20240904_064250_AliExpress.jpg.528199e7a1bfcce65baf0b18d09b7f4a.jpg

 

VW ID.4 bruker poseceller som er fysisk mye større per celle. Den har også mange flere "moduler" så man kan lettere bytte bare noen få av dem.

ID3-82kwh-pack.thumb.jpg.64c45e3376c8caa97a2ecb06a548b58d.jpg

8S7A7169-scaled.thumb.jpg.9a52e20fda7cb4be3dddc40ffdef8726.jpg

Fordelere og ulemper med begge løsningene. VW bytter slike moduler i fleng på garanti så de virker ikke å være så veldig gode. Å bytte noen slike moduler hos VW koster jo nesten det samme som å bytte hele batteriet på en Tesla og..

https://teslanorth.com/2022/07/12/tesla-model-y-4680-battery-teardown-more-difficult-than-we-thought-says-munro-live-video/

Dette er vel siste skrik

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Ja, Tesla flytter seg til å gjøre batteriene endel av den bærende strukturen i bilene. 

Det samme gjør endel av de kinesiske produsentene... 

Dette bør reguleres.

For akkurat nå er det et race to the bottom på pris, og med mindre produsentene blir regulert, så kommer de kun til å fokusere på produksjonspris og ikke på servicability.

På den annen side. Om batteriene faktisk holder bilens alder uten å trenge service, så gir det mer mening at de er lukkede og ikke reparerbare. Men kun resirkulerbare.

Regulering av reparerbarhet, og at produsentene blir holdt ansvarlige for å ha programmer for å resirkulere batteripakkene i alle markeder de selger biler i, bør komme på agendaen, for å gjøre elektriske drivlinjer bærekraftige.

I Norge funker det slik
https://autoretur.no/elbilbatterier-gjenvinnes-i-norge-1-gammelt-elbilbatteri-blir-til-flere-nye/

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Ja, Tesla flytter seg til å gjøre batteriene endel av den bærende strukturen i bilene. 

Det samme gjør endel av de kinesiske produsentene... 

Dette bør reguleres.

For akkurat nå er det et race to the bottom på pris, og med mindre produsentene blir regulert, så kommer de kun til å fokusere på produksjonspris og ikke på servicability.

På den annen side. Om batteriene faktisk holder bilens alder uten å trenge service, så gir det mer mening at de er lukkede og ikke reparerbare. Men kun resirkulerbare.

Regulering av reparerbarhet, og at produsentene blir holdt ansvarlige for å ha programmer for å resirkulere batteripakkene i alle markeder de selger biler i, bør komme på agendaen, for å gjøre elektriske drivlinjer bærekraftige.

I Norge funker det slik
https://autoretur.no/elbilbatterier-gjenvinnes-i-norge-1-gammelt-elbilbatteri-blir-til-flere-nye/

 

Godt poeng. Jeg legger til sikkerhet og generell liabilitiy også. Tesla er erfaringsmessig som oftest en av de første produsentene til å rope "brukerfeil" på helt elementære ting som åpenbart omfattes av garanti eller norsk forbrukerkjøpslov for å unnslippe ansvar. Ved å delta i et slikt race vil produsenter med dette mindsettet vinne kampen på pris, mens taperne sitter bak rattet i god tro.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Godt poeng. Jeg legger til sikkerhet og generell liabilitiy også. Tesla er erfaringsmessig som oftest en av de første produsentene til å rope "brukerfeil" på helt elementære ting som åpenbart omfattes av garanti eller norsk forbrukerkjøpslov for å unnslippe ansvar. Ved å delta i et slikt race vil produsenter med dette mindsettet vinne kampen på pris, mens taperne sitter bak rattet i god tro.

Jeg er ikke helt enig i at Tesla er noe særlig verre enn de andre importørene her i Norge, nå. De hadde endel amerikanske tilstander for å gå opp løypa og skjønne/utfordre den norske forbrukerlovgivningen. Som satt stakkars enkeltkunder i horrible situasjoner som ikke hører hjemme i Norge.

De siste par årene hvor det man kan anta at er på grunn av en kombinasjon av bedre produkt og bedre skalert ettermarked, så har de skjerpet seg veldig. Noe man kan se på at de klatrer over snittet i rangeringen kundene gjør av forhandleren sin.

Dette er den gratisartikkelen jeg har funnet som gir best innsikt i Autoindex undersøkelsen: https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169
 

Screenshot2024-09-04at09_40_50.thumb.png.21cc069a3ec3c16e9287eb60eacbf620.png
Evig eies kun et dårlig rykte

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, kremt said:

Xpeng G6 så jeg reklamerte med at det var batteri inne i dørstolpene.... Usikker på hvor smart det er. Jeg hadde sikkert ikke kjøpt bilen uansett, men dette gjorde det jo bare ennå mer usannsynlig. 

Det hørtes ikke bra ut.

De er helt klart at man trenger robust lovgivning her.
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240419IPR20590/right-to-repair-making-repair-easier-and-more-appealing-to-consumers

Er jo et steg i riktig retning. At produktene må designes slik at det faktisk går an å reparere. Men kan ikke bare gjelde i garantiperioden. 

Jeg tror ikke vi kan vente til dette ordner seg over tid, det må legges føringer på hvor reparerbart det skal være, og at prisen på reparasjoner skal taes hensyn til i designen. 

Dette gjelder også gigacasting trenden, der mer og mer av bilene er presset frem i et stykke, slik at selv små karosseriskader ikke er reparerbare til en fornuftig pris.

Vi kan ikke komme i samme situasjon på biler som man er på hvitevarer. Hvor det koster mer i oppmøte tillegg for en reparatør enn det koster å skaffe seg et nytt produkt.

Og hvis det går i den retningen, så må vi pålegge produsentene å være ansvarlig for resirkuleringen, og ha ansvaret for endel av restverdien på produkter dersom det må resirkuleres tidligere enn forventet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tyskland signaliserer noen nødgrep for å få elbiladopsjon i gang igjen. 

Virker på meg som det er noen lobbygrupper som slåss mot hverandre, og gjør at politikerne ikke helt vet hva de skal gjøre.

Skal de bremse overgangen til elbiler for å redde bilprodusentene sine, eller skal de akselerere?

EDIT: Sjekket opp han politikern og det er en sånn mijøverndust, så kan være at dette bare er politisk mumbo jambo.

https://www-n--tv-de.translate.goog/wirtschaft/Habeck-kuendigt-neue-E-Auto-Anreize-an-article25202100.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):


Evig eies kun et dårlig rykte

Indeed, og man skal ikke langt tilbake for å finne ferske enkeltsaker på at Tesla fortsatt jobber på spreng med å frasi ansvar. Ferskeste eksempelet jeg kan komme på er parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla og forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon. Tesla nekter og mener at de har sitt på det tørre på tross av feil som dokumenteres.

Så på en side er kanskje bilene blitt bedre, men hvorvidt holdningene til myndigheter og sine kunder er endret stiller jeg meg mer tvilende til.

Lenke til kommentar

Dette er vel hva eierne mener selv, og ikke nødvendigvis sier så mye om selve bilene. Samtidig må man se det i sammenheng med antall biler solgt de siste par årene. Det tok ikke virkelig av før model y kom til salgs, og alle disse er fortsatt under garanti. Dvs de fleste er nye eiere, og alt er fint og flott den første tiden, alle misjonerer rundt merket og er entusiastisk. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Femtekolonne said:

Ligger en id4 ute på finn nå med 235000km på telleren. Den har mistet 36% kapasitet. Det er vel ikke så bra synes jeg. Trodde de skulle holde seg bedre

Det ligger også en med 188.000km som har bedre rekkevidde enn en 21 modell kjørt 27 900km på finn.
Tipper batteriet har en defekt celle. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Indeed, og man skal ikke langt tilbake for å finne ferske enkeltsaker på at Tesla fortsatt jobber på spreng med å frasi ansvar. Ferskeste eksempelet jeg kan komme på er parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla og forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon. Tesla nekter og mener at de har sitt på det tørre på tross av feil som dokumenteres.

Norske Teslakunder er i hvert fall mer fornøyd med bilen og forhandleren sin enn norske Volkswagen kunder er.

Trenger ikke lete lenge for å se hvordan VAG behandler kunder med skjevslitte dekk og krakelerte lykter heller.

 

Quote

 

"

AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 47.288 skandinaviske besvarelser i 2024.

 Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler, værksted samt loyalitet overfor bilmærket."

 

 

Jeg har ikke funnet noen bedre måling på totalopplevelsen av forbrukeres opplevelse av produktet og ettermarkedet i hvert fall. https://loyaltygroup.dk/brancheanalyser/autoindex/

 

Du fremholder at Tesla sin behandling av kundene ikke har forbedret seg, hva legger du til grunn for den påstanden?

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At bilene er blitt bedre. Selges hovedsaklig Y om dagen, og nesten ikke biler fra Amerika. Model S, Model X er plaget med ekstreme mengder feil kombinert med ganske håpløs kundeservice. Etterhvert kom Model 3 som også var et mandagsprodukt. 

Nå fases disse ut og tallene forbedrer seg år etter år. Tipper kilden til mange av problenene er de bilene. Kjøper du Model X er det 50/50 om du ender i avisa med vrengte lommer og en bil på 3 hjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...