Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Fantomtegningen said:

Nå har jeg ingen erfaring overhodet med elbilkjøring, da jeg bare kan spekulere enn så lenge. Men jeg søker etter erfaringer/kunnskap for langturer og hva jeg kan forvente.

Førte inn Kristansund - Oslo på elbilforeningen sitt ladekart/ruteplanlegger og fikk opp følgende (Skoda Enyaq 1 passasjer, ingen bagasje):

image.thumb.png.0c8425c9fc6dc2e8e8169d3b34ca32c4.png

Hvor nære var du oppgitt WLTP? Ser BMW skriver 633km for xDrive50 og 435km for xDrive40.

Enyaq har oppgitt WLT 536km, sånn for ordens skyld.

Mine Tommelfingerregler

Landevei med maks 80 soner:

Sommer 90-110% av WLTP
Vinter 70% av WLTP

Motorvei 110 sone ligge i 130km/t
sommer 70% WLTP
vinter 50% WLTP

 

1 hour ago, uname -i said:

Du ligger 25% over fartsgrensen i 110-sonen langs Mjøsa og er kliss nær bilens WLTP-forbruk? Enten er det en skrøne eller så bør BMW kontaktes og fortelle at de har skrevet kilometer istedetfor miles.

Edit: 

Svenskene senker farten: Årsaken er helt spesiell

Det er også min observasjon. 

Det er min observasjon også når jeg kjører «kortrekkevidde-lade treigt» bilen min. En Skoda citigo. Med den ligger jeg i maks 100 dersom jeg vet at den må lades iløpet av dagen. 
 

Når jeg kjører Model Y, så holder jeg stort sett samme hastighet som før, siden den lader så raskt at det er lite å tape på å «hammer it»

Jeg ligger stort sett +3 km/t hvis det er 60-grense og lavere

70-grense og høyere ligger jeg 10-30 km/t over etter vei og føreforhold. 
 

Egen observasjon er at stereotypen «stor ny Audi» sjåførene holder markant lavere fart på veg til Kvitfjell nå som de har e-tron istedenfor A4/6. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (16 minutter siden):

Ligger en id4 ute på finn nå med 235000km på telleren. Den har mistet 36% kapasitet. Det er vel ikke så bra synes jeg. Trodde de skulle holde seg bedre

Det er vell mer eller mindre end of life. Men sånn er det å kjøpe første versjon av ting..

Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 timer siden):

ABRP er ikke noe jeg ville lent meg mye på. Jeg ser alt for mye tøv fra den fra overpessimistisk forbruksberegning (Også når jeg legger inn faktisk målte forbrukstall) til merkelige lade og rutevalg.

Har fungert fjell for min del, men det er jo med Live knytning inn mot Teslaen.

Bruker som indikasjon, når man hiver inn i Teslaen er det fasiten uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen.

Vel. De turene eg har nevnt her så betød 110 på motorveien 130 på AP.

Noe raskere enn det turte eg ikke kjøre med Mondeon heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Salvesen. said:

Det er vell mer eller mindre end of life. Men sånn er det å kjøpe første versjon av ting..

Det var oppsiktsvekkende dårlig. Ser det står 200 km på 78 %, ikke stort bedre enn Leaf. Men er vel ca 40-50 % av nyprisen også. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (45 minutter siden):

Ligger en id4 ute på finn nå med 235000km på telleren. Den har mistet 36% kapasitet. Det er vel ikke så bra synes jeg. Trodde de skulle holde seg bedre

235.000km er vel der mange motoriserte biler begynner å takke for seg også? Vertfall begynner vedlikeholdskostnadene og stige såpass at det ikke lenger er lønnsomt å eie bilen...

kjlrer man rundt 12.000km. I året som jeg ser på som et ganske gjennomsnittlig kjørelengde så tilsvarer dette nesten 20 år. Har man kjørt 235.000 og har mistet 36% kapasitet og bilen ellers fungerer bra, så vil jeg si dette er ganske bra jeg da. Så sant prisen gjenspeiler det. 

Når det kommer til miljøaspektet så er dette noe jeg regelrett hopper og dr***er i. Jeg kjlrer det som gagner meg best ut fra de lystene og det behovet JEG har. Bryr meg midt i ryggen om man kjlrer dieselpurke fra 80-tallet eller en Tesla fra 2024. Er du fornøyd med bilen du har og kan forsvare det, så kjør på. 

Men for min del så blir det hekt klart el-bil ved neste korsvei rett og slett fordi det er den veien det går og forsi det blir billigere for meg å pendle til jobb. Jeg sparer 2.000 kroner i måneden bare i drivstoffutgifter og foreløpig får jeg halv pris gjennom bom som sparer meg for 500 kroner til. 

Men jeg skjlnner også dem som velger annerledes. Så lenge du mener du har valgt riktig selv, så sier jeg tut å kjør. Kunne ikke brydd meg mindre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må være noe feil med det batteriet til den ID'4en. Skummelt om det skulle finne på å kollapse helt. Da har man kjøpt en dyr brevvekt..

Det ligger en tilsvarende Model Y og der (samme alder og kilometer kjørt) som viser 400km rekkevidde på ett av bildene, og batteriet er sikkert ikke fult da heller. Lover litt bedre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Må være noe feil med det batteriet til den ID'4en. Skummelt om det skulle finne på å kollapse helt. Da har man kjøpt en dyr brevvekt..

Det ligger en tilsvarende Model Y og der (samme alder og kilometer kjørt) som viser 400km rekkevidde på ett av bildene, og batteriet er sikkert ikke fult da heller. Lover litt bedre.

Husk at det er mange faktorer som spiller inn her på hvorfor et batteri er dårligere enn et annet etc. etter en viss kjørelengde. Kjlrestil over tid, lademåter, alder på batteriet, evt. skader underveis som kanskje ikke vises med en gang etc. 

Med bilmotorer er det ofte slik at de som går flest kilometer i løpet av et år og blir jevnlig vedlikeholdt, som feks. Drosjer etc. går lenger enn en konebil som startes tre ganger i uken for å kjøre til butikken. 

Vi har en Touran på jobben som runder 300.000 km. Snart og jeg tror det er en 2009 modell. Motoren i denne har det vært mye mindre galt med enn en splitter ny Touran vi har hatt som vi byttet inn etter tre år. Jeg mins at denne hadde gått kun 70.000km. 

Når det kommer til Tesla har jeg null erfaring, annet enn at dem jeg kjenner som har hatt eller har Tesla har hatt en del problemer med dem. Ikke med batteriet, men med bilen og det elektriske generelt. Jeg har en onkel som har en 6 år gammel (tror jeg) Tesla X. Den har lekket inn vann helt siden han kjøpte den splitter ny og den lekker fremdeles. Han har gitt opp å klage på dette da det aldri blir rettet opp. Han løste det selv midlertidig med gaffateip rundt deler av gummilisten. 

Jeg har hatt mange gamle biler i mitt liv som ikke har sluppet inn vann og til og med skurtreskeren til nabobonden holder tett i regnvær. 

Dessuten ser man Teslaer over alt. Jeg er dritt lei dem. Det startet som en premium greie, men nå synes jeg Tesla bare er kjipt og kjedelig. Selv om teknologien og batteripakkene i seg selv er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Må være noe feil med det batteriet til den ID'4en. Skummelt om det skulle finne på å kollapse helt. Da har man kjøpt en dyr brevvekt..

Det ligger en tilsvarende Model Y og der (samme alder og kilometer kjørt) som viser 400km rekkevidde på ett av bildene, og batteriet er sikkert ikke fult da heller. Lover litt bedre.

Battericellene kommer vel ofte fra samme leverandør. Forskjellen er pakkingen. tesla limer velt alt sammen til en stor klump mens vw har vel fremdeles batterier som kan repareres

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Battericellene kommer vel ofte fra samme leverandør. Forskjellen er pakkingen. tesla limer velt alt sammen til en stor klump mens vw har vel fremdeles batterier som kan repareres

Å reparere selve batteriet må vel være fryktelig dyrt? Man kan vel ikke begynne å bytte celler etc. i en batteripakke på en bil?

Lenke til kommentar

Så en YT video fra England (link i spoiler) hvor de hadde en Tesla Model S som hadde gått ca 430 000 miles (ca 688 000 km). Der var batteriet fremdeles på ca 72%. Etter hva jeg har forstått så er det ikke bra for batteriene å være på veldig høy eller lav spenning over tid, det tærer på batterihelsen.  F.eks. skal man ikke bruke bilen på en stund, ikke la den stå med full ladet batteri.

Så når det kommer til batterihelse på brukte el-biler så er det nok vel å viktig hvordan den er ladet (hvor lenge har den stått på 100% / 1%), antall lade sykluser osv, ikke bare antall km og generell alder.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjerknez said:

Å reparere selve batteriet må vel være fryktelig dyrt? Man kan vel ikke begynne å bytte celler etc. i en batteripakke på en bil?

Man kan fint reparere batteriet i en del biler. Det kommer ann på om bilen er designet for reparasjon. D.v.s. at man faktisk kan fysisk bytte cellene og om bilens BMS er designet for å balansere inn erstatningsceller. 

Det er imidlertid ikke noe vits i å bytte enkeltceller der noen begynner å feile p.g.a. slitasje for da følger resten etter ganske raskt. Om man har defekter på enkeltceller gir det imidlertid mening i å bytte de.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

235.000km er vel der mange motoriserte biler begynner å takke for seg også? Vertfall begynner vedlikeholdskostnadene og stige såpass at det ikke lenger er lønnsomt å eie bilen...

Men da gjenspeiler det seg som regel i prisen og. Til å være så svekket og bilen har gått "bare" litt under 300K, så må du tenke at snart må pakken byttes til over 100 K. Nei, den bilen må godt ned i pris, selv om batteriet har en verdi i seg selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crowly said:

hadde gått ca 430 000 miles (ca 688 000 km). Der var batteriet fremdeles på ca 72%

Var det original batteriet i den bilen? De bilene har jo byttet batteri over en lav sko, biler på 300-400 tusen er gjerne på andre eller tredje batteriet allerede. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...