Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 minutter siden):

Lev i din grønne boble du. 

Nå syns eg du vant diskusjonen 

 

sverreb skrev (1 time siden):

Ikka at det endrer konklusjonen, men det er gjerne bedre å kjøre om Dovrefjell enn Romsdalen.

Ja her har eg ikke peiling :p Dette var ABRP sitt umiddelbare forslag uten noe tweaking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (1 time siden):

Jeg har kjørd den strekningen ofte med bmw ix. 10 min lading totalt, 20 min om vinteren (mest fordi jeg vil ha margin). Pris er den du har fra veggen pluss kanskje 1-200 i hurtiglading

Ja, mulig Sovne lader med gullstrøm....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 timer siden):

Tror eg hadde sett på andre biler og kalkulatorer. Snurpet bare kjapt turen sammen med min bil og abrp. Den pleier ikke bomme mye....

Bildet er fra turen akkurat nå.

La også til et treferanse forbruk på 300 som eg aldri har vært i nærheten av og da ble det to ladestopp på 20 og 29 minutter. Hvilken ladepris brukte du egentlig?

 

Screenshot_20240902-233256.png

Nei nei, har ikke kjørt dette i praksis i det hele tatt. Var bare nysgjerrig å sjekket denne kalkulatoren på nett. Og da konkluderes det altså med at denne er dårlig og upålitelig. 

Lenke til kommentar

Ja den syns eg hørtes rar ut. Både høyt forbruk, mye og lang lading og ikke minst stiv pris.....

Sikkert mulig å tweake den til å vise mer fornuftige tall. F.eks vil jo ladeleverandør kunne halvere prisen om man har valgt de dyre alternativene.

Kan ta to eksempler, riktignok sommer begge to:

Gardermoen - Stavanger via sørlandet. Startet med 83%. Ladet 15 minutter i Kristiansand. Og skal love deg det var ikke noe høyrefelt kjøring....

Samme Mandal - Stockholm. 20 minutter lading etter oslofjord kryssing. Så Full lading mens vi spiste borti sverige et sted. Ankom Stockholm med 70% på bilen.

 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Ja den syns eg hørtes rar ut. Både høyt forbruk, mye og lang lading og ikke minst stiv pris.....

Sikkert mulig å tweake den til å vise mer fornuftige tall. F.eks vil jo ladeleverandør kunne halvere prisen om man har valgt de dyre alternativene.

Og forresten. Jeg gjorde ikke valg om gullstrøm. Steen&Strøm..  🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jotun said:

Ja her har eg ikke peiling :p Dette var ABRP sitt umiddelbare forslag uten noe tweaking.

ABRP er ikke noe jeg ville lent meg mye på. Jeg ser alt for mye tøv fra den fra overpessimistisk forbruksberegning (Også når jeg legger inn faktisk målte forbrukstall) til merkelige lade og rutevalg.

Bilens innebygde ruteplanlegger er langt bedre.

Lenke til kommentar
9 hours ago, sverreb said:

Jeg har kjørd den strekningen ofte med bmw ix. 10 min lading totalt, 20 min om vinteren (mest fordi jeg vil ha margin). Pris er den du har fra veggen pluss kanskje 1-200 i hurtiglading

Nå har jeg ingen erfaring overhodet med elbilkjøring, da jeg bare kan spekulere enn så lenge. Men jeg søker etter erfaringer/kunnskap for langturer og hva jeg kan forvente.

Førte inn Kristansund - Oslo på elbilforeningen sitt ladekart/ruteplanlegger og fikk opp følgende (Skoda Enyaq 1 passasjer, ingen bagasje):

image.thumb.png.0c8425c9fc6dc2e8e8169d3b34ca32c4.png

Hvor nære var du oppgitt WLTP? Ser BMW skriver 633km for xDrive50 og 435km for xDrive40.

Enyaq har oppgitt WLT 536km, sånn for ordens skyld.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Fantomtegningen said:

Nå har jeg ingen erfaring overhodet med elbilkjøring, da jeg bare kan spekulere enn så lenge. Men jeg søker etter erfaringer/kunnskap for langturer og hva jeg kan forvente.

Førte inn Kristansund - Oslo på elbilforeningen sitt ladekart/ruteplanlegger og fikk opp følgende (Skoda Enyaq 1 passasjer, ingen bagasje):

image.thumb.png.0c8425c9fc6dc2e8e8169d3b34ca32c4.png

Hvor nære var du oppgitt WLTP? Ser BMW skriver 633km for xDrive50 og 435km for xDrive40.

Enyaq har oppgitt WLT 536km, sånn for ordens skyld.

På denne ruten (bortsett fra at jeg kjører over dovre) kommer jeg ekstrapolert 580km (litt mer om det er tett trafikk på e6 ut av oslo). Relasjon til WLTP er imidlertid ikke så relevant, det er mer bakker her enn WLTP tar høyde for.

Oppgitt WLTP på min konfigurasjon er forøvrig 610 ikke 633. BMW endrer WLTP basert på opsjoner.

Jeg ser nok flere ruteplanleggere som tar turen via romsdalen ja, men A) Da får du med en ferge, B) veien ned romsdalen er etter mitt syn dårligere i forhold til trafikken enn over dovre, selv om gråura er litt så som så.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

På denne ruten (bortsett fra at jeg kjører over dovre) kommer jeg ekstrapolert 580km. Relasjon til WLTP er imidlertid ikke så relevant, det er mer bakker her enn WLTP tar høyde for.

Oppgitt WLTP på min konfigurasjon er forøvrig 610 ikke 633. BMW endrer WLTP basert på opsjoner.

Jeg ser nok flere ruteplanleggere som tar turen via romsdalen ja, men A) Da får du med en ferge, B) veien ned romsdalen er etter mitt syn dårligere i forhold til trafikken enn over dovre, selv om gråura er litt så som så.

Så nokså nære oppgit WLTP, takk for info. :) 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fantomtegningen said:

Så nokså nære oppgit WLTP, takk for info. :) 

Tror nok også enyaq burde klare denne turen med en ladestopp. Kalkulatoren din virker å være fryktelig pessimistisk når den antar et totalt forbruk på 130kWh på den turen. Min bil er en hel del større og vil ikke bruke så mye.

Husk at selv om jeg tar ett ladestopp på veien, så er det for å ha margin. I teorien kunne jeg latt vær å lade om sommeren.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen.

kilde på at de fleste kjører saktere etterpå, for jeg antar det er det du mener med endrer? Interessant om det faktisk er slik. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen.

Kan ikke si at jeg har gjort det. Jeg setter farten automatisk etter fartsgrensen + mva, og ligger vel oftes i venstrefeltet (p.g.a. alle lastebilene og tilhengerne) opp og ned langs mjøsa.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Kan ikke si at jeg har gjort det. Jeg setter farten automatisk etter fartsgrensen + mva, og ligger vel oftes i venstrefeltet (p.g.a. alle lastebilene og tilhengerne) opp og ned langs mjøsa.

Du ligger 25% over fartsgrensen i 110-sonen langs Mjøsa og er kliss nær bilens WLTP-forbruk? Enten er det en skrøne eller så bør BMW kontaktes og fortelle at de har skrevet kilometer istedetfor miles.

Edit: 

Svenskene senker farten: Årsaken er helt spesiell

Sitat

– Folk kjører faktisk saktere, og det er på grunn av elbilene. De trekker for mye strøm i høyere hastigheter, sier nasjonal koordiantor for det svenske trafikkpolitiet, Erling Andersson. Det skriver det svenske nettstedet Carup.se.

Det er også min observasjon. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

Du ligger 25% over fartsgrensen i 110-sonen langs Mjøsa og er kliss nær bilens WLTP-forbruk? Enten er det en skrøne eller så bør BMW kontaktes og fortelle at de har skrevet kilometer istedetfor miles.

Hehe, nei, jeg legger på 5km/t slik at jeg kompenserer for misvisning. Bilen tillater ikke så mye justering.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Vurderer faktisk en Mini John Cooper Works SE jeg da... 

Synes dem er litt kule og det er ikke en bil som ALLE har... Egentlig kun en jobbpendlebil for min del... 

lastned.thumb.png.a20a394e80da3d7594a6de29bd157afe.png

Jeg elsker hot hatches. Har vurdert både John Cooper Works og Abarth mer enn en gang da jeg synes de skiller seg mye mer ut enn Fiesta, Yaris, Golf, Audi RS 3, BMW 1 M og MB AMG A.

Er sikker på at jeg før eller siden går på en skrell med et britisk eller italiensk merke siden jeg nå har kjøpt meg britisk motorsykkel så jeg kan like gjerne gå ned med flagget til topps med noe annet spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...