Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (4 minutter siden):

Ladetid på 2.5 timer er jo kjipt, men synes ikke ca 800 kr var sånn superkjipt for en lang tur med e-tron egentlig.

Ladetid på e-tron er jo spinnvill. Den hadde vel knapt brukt 40 minutter, gitt at man lader til 80 % på ca 30 min, og topper med 10 min til for de siste km, om det skulle være nødvendig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Pga all varmeslipp fra ice-motoren, så klarer den nok ikke utnytte mer enn E-tron til ren fremdrift, resten går i varmetap. Dvs, man har da i realiteten 2 sammenlignbare biler.

Så hva vil du ha beregnet? Drivstoffkostnaden? 19 kr x 85 mil = 1 615,-
Elbilen 2,6 kWh x 85 mil x 2 kr/kWh = 442 på "best case" med strøm til hjemmeladet prissnitt inkludert nettleien!
Worst case med bare lynladet strøm til 6 kr/kWh så kan du gange prisen med 3, så 442 x 3 = 1 326,-

Dersom man sier den klarer halve distansen på hjemmeladet, og siste halvdel på lynlading, så kommer du på 221 + 663 = 884,- som må sies å være en relativt vanlig kostnad, om man ikke leter billigere ladere, som UNO-X til 3-4 kroner per kWh.

Besparelsen er da ihvertfall 731,- for denne ene turen!

Mucho gracias.

Var bare for å påpeke hvor stor forskjellen kan være jamfør ice. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Elbilen har jo ikke direkte COx/NOx-utslipp, så det er jo 0=null! Du regner ikke indirekte utslipp på en diesel eller bensinbil, da kan du heller ikke gjøre det for en elbil. Det er kun for en livssyklisk beregning man tar med alle indirekte utslipp.

Sikkert i din verden. I den virkelige verden henger hele europas strømnett sammen. For å se på hva utslippene er må man summere alle som produserer strøm, se på hva de slipper ut og dele det på forbruket. Det gjelder CO og NOx også. 

Om natten når det er billig strøm er det ofte kull kraftverk som går fordi de må holdes i drift døgnet runt. Kan ikke stoppes og startes påtimen. Svært mange lader elbil om natten

Det er ikke indirekte utslipp når det gjelder elbiler men direkte. Strømnettet er bare en energibærer. Produsentene bruker det akkurat som man brukte akslinger og dampmaskiner i fabrikker på 1800 tallet. Man kunne ikke si at kraften kom fra akslingen og ikke fra dampmaskinen utenfor, og at driften av fabrikken var utslippsfri? Selv om både maskiner og aksling ikke hadde co2 utslipp eller andre utslipp

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Sikkert i din verden. I den virkelige verden henger hele europas strømnett sammen. For å se på hva utslippene er må man summere alle som produserer strøm, se på hva de slipper ut og dele det på forbruket. Det gjelder CO og NOx også. 

Om natten når det er billig strøm er det ofte kull kraftverk som går fordi de må holdes i drift døgnet runt. Kan ikke stoppes og startes påtimen. Svært mange lader elbil om natten

Det er ikke indirekte utslipp når det gjelder elbiler men direkte. Strømnettet er bare en energibærer. Produsentene bruker det akkurat som man brukte akslinger og dampmaskiner i fabrikker på 1800 tallet. Man kunne ikke si at kraften kom fra akslingen og ikke fra dampmaskinen utenfor, og at driften av fabrikken var utslippsfri? Selv om både maskiner og aksling ikke hadde co2 utslipp eller andre utslipp

Dette er ikke snakk om "min" eller "din" verden, det er snakk om hvordan utslipp beregnes. Man tar ikke med indirekte utslipp fra produksjonen av bensinen/dieselen, eller forbruket ved oljeleting, oljeboring, raffinering, transport og tap på veien (drivstoff dunstet bort eller sølt).

Så hvorfor insisterer du på at man skal ta det med når vi nå skal se på elbilens forbruk? Det henger ikke på greip overhodet, og det er eller burde du være fullstendig klar over.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke snakk om "min" eller "din" verden, det er snakk om hvordan utslipp beregnes. Man tar ikke med indirekte utslipp fra produksjonen av bensinen/dieselen, eller forbruket ved oljeleting, oljeboring, raffinering, transport og tap på veien (drivstoff dunstet bort eller sølt).

Så hvorfor insisterer du på at man skal ta det med når vi nå skal se på elbilens forbruk? Det henger ikke på greip overhodet, og det er eller burde du være fullstendig klar over.

Lader du bilen med et diesel aggregat er det direkte eller indirekte utslipp? Det er et ja /nei spørsmål

Hvor lang må ledning være mellom aggregat og bil før det blir indirekte? 5 meter 100meter 1000m 100km?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Lader du bilen med et diesel aggregat er det direkte eller indirekte utslipp? Det er et ja /nei spørsmål

Hvor lang må ledning være mellom aggregat og bil før det blir indirekte? 5 meter 100meter 1000m 100km?

Det er forbruket ved drift av bilen som måles, ikke på ladinga eller fyllinga. Ergo er det utslippet ved drift av bilen som skal måles/beregnes. Ikke alt før den når tanken eller batteriet i bilen.

Sorry, men dette blir for useriøst. Det er fullstendig bortkastet å måtte forklare dette til en som mener å være ingeniør eller teknisk kyndig. Dette burde være klinkende klart. Jeg vil derfor ikke fortsette dette villsporet du prøver å trekke opp her!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Det er forbruket ved drift av bilen som måles, ikke på ladinga eller fyllinga. Ergo er det utslippet ved drift av bilen som skal måles/beregnes. Ikke alt før den når tanken eller batteriet i bilen.

Sorry, men dette blir for useriøst. Det er fullstendig bortkastet å måtte forklare dette til en som mener å være ingeniør eller teknisk kyndig. Dette burde være klinkende klart. Jeg vil derfor ikke fortsette dette villsporet du prøver å trekke opp her!

Det første forstår jeg ikke?

Jeg brukte avgiftskalkulator som du ga linken til. Bare fylle inn med reelle tall

 

Det andre er at du ikke forstår hva som er direkte og indirekte co2 utslipp.

Man må grave opp 200 tonn jordmasser for å lage et bil  batteri. Det er indirekte. Strøm for å lade er direkte.

Man må se på helhet. En hybridbil er ikke utslippsfri fordi det er et batteri og el motor som driver bilen. Strømmen kommer fra en plass. Den kan være kortreist eller komme lenger vekk fra. Det betyr ingen ting. Du må tilføre batteriet kraft. Det gir utslipp. Alle ingeniører vet dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyller bare deilig grønn vannkraft på bilen min eg. 

Men.... Det ble jo utbygd med bruk av lastebiler og gravemaskiner, så det må eg vel kanskje regne inn som forbruk på min bil.

Men, da blir jo lastebilene og gravemaskinene nullutslipps kjøretøy. Så det er jo kult!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Det første forstår jeg ikke?

Jeg brukte avgiftskalkulator som du ga linken til. Bare fylle inn med reelle tall

 

Det andre er at du ikke forstår hva som er direkte og indirekte co2 utslipp.

Man må grave opp 200 tonn jordmasser for å lage et bil  batteri. Det er indirekte. Strøm for å lade er direkte.

Man må se på helhet. En hybridbil er ikke utslippsfri fordi det er et batteri og el motor som driver bilen. Strømmen kommer fra en plass. Den kan være kortreist eller komme lenger vekk fra. Det betyr ingen ting. Du må tilføre batteriet kraft. Det gir utslipp. Alle ingeniører vet dette

Da må du ta med utslippene for å raffinere oljen og transportere diesel til drivstoffpumpa også. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Det første forstår jeg ikke?

Jeg brukte avgiftskalkulator som du ga linken til. Bare fylle inn med reelle tall

 

Det andre er at du ikke forstår hva som er direkte og indirekte co2 utslipp.

Man må grave opp 200 tonn jordmasser for å lage et bil  batteri. Det er indirekte. Strøm for å lade er direkte.

Man må se på helhet. En hybridbil er ikke utslippsfri fordi det er et batteri og el motor som driver bilen. Strømmen kommer fra en plass. Den kan være kortreist eller komme lenger vekk fra. Det betyr ingen ting. Du må tilføre batteriet kraft. Det gir utslipp. Alle ingeniører vet dette

Avgiftene beregnes av det direkte utslippet ved drift, ikke produksjon ev energien. Er det så vanskelig å forstå, eller bare må du komplisere det opp?

Utslippet er det som oppgis av bilfabrikanten. Da vil du lett se at alle elbiler oppgis med 0 uslipp fra disse to verdiene, og at utslippet fra bensin/dieselbiler er alt for lavt til å ha med indirekte utslipp.

Igjen, dette er så veldig enkelt at du ikke trenger å overkomplisere det!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Avgiftene beregnes av det direkte utslippet ved drift, ikke produksjon ev energien. Er det så vanskelig å forstå, eller bare må du komplisere det opp?

Utslippet er det som oppgis av bilfabrikanten. Da vil du lett se at alle elbiler oppgis med 0 uslipp fra disse to verdiene, og at utslippet fra bensin/dieselbiler er alt for lavt til å ha med indirekte utslipp.

Igjen, dette er så veldig enkelt at du ikke trenger å overkomplisere det!

Lev i din grønne boble du. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Lev i din grønne boble du. 

Ja, og i mellomtiden kan du jo spørre deg selv om hvorfor u klarer å beregne indirekte utslipp når du skal legge på utslippet for elbil, men ikke klarer å beregne det når det gjelder ice-bilen.

Har du ennå ikke sett at du har malt deg selv opp i et hjørne?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

Hvordan legger du det inn i avgiftskalkulatoren? 

The amount of energy required to refine one liter of diesel can vary depending on the refining process, the efficiency of the refinery, and the quality of the crude oil. However, a general estimate is often used in energy studies:

- **Energy Required to Refine 1 Liter of Diesel:** Approximately **1.2 to 1.5 kWh** (kilowatt-hours).

This energy accounts for the entire refining process, including distillation, cracking, treating, and blending. Refineries are typically optimized to be as energy-efficient as possible, but the exact amount can fluctuate depending on technological factors and the specific conditions at the refinery.

To put this into perspective, if you consider that 1 kWh is equivalent to 3.6 MJ (megajoules), refining 1 liter of diesel might require approximately 4.32 to 5.4 MJ of energy.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

The amount of energy required to refine one liter of diesel can vary depending on the refining process, the efficiency of the refinery, and the quality of the crude oil. However, a general estimate is often used in energy studies:

- **Energy Required to Refine 1 Liter of Diesel:** Approximately **1.2 to 1.5 kWh** (kilowatt-hours).

This energy accounts for the entire refining process, including distillation, cracking, treating, and blending. Refineries are typically optimized to be as energy-efficient as possible, but the exact amount can fluctuate depending on technological factors and the specific conditions at the refinery.

To put this into perspective, if you consider that 1 kWh is equivalent to 3.6 MJ (megajoules), refining 1 liter of diesel might require approximately 4.32 to 5.4 MJ of energy.

Om man følger infoen i linken jeg ga @Trestein tidligere i denne delen av diskusjonen, så lenkes det videre til denne siden, som viser hvilket utslipp av COx og NOx som leggess til grunn for avgiftsberegningen, så hele den avsporinga du svarer på, er så skivebom som det går å få det.

Er bare på følge denne linken, så får man verdiene for de kjøretøyene man normalt sett ville importert. Elles så er det som sagt bilprodusentens beregnede tall for utslipp som gjelder. Og her fremkommer det rimelig klart at elbiler skal oppføres med 0 i begge grupper:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/nye-biler-med-minst-klimaavtrykk/

Som antydet tidligere, hvordan noe så enkelt kan overkompliseres så til de grader, er meg en stor gåte!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sovna said:

Har ikke el-bil. Men jeg lagde en tur på en el-bil kalkulator. Oslo - Kr.sund. Å herregud, er det sant? La inn noen negative aspekter som vinter, AC, 100kg tilleggsvekt. Men bare to personer. 2019 Audi e-tron 55. Over 800 spenn i strøm, 3 ladestopp. Total ladetid 2,5 t.

Aldri i verden om jeg gidder..

Sorry el-bil entusiaster.

Jeg har kjørd den strekningen ofte med bmw ix. 10 min lading totalt, 20 min om vinteren (mest fordi jeg vil ha margin). Pris er den du har fra veggen pluss kanskje 1-200 i hurtiglading

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Tror eg hadde sett på andre biler og kalkulatorer. Snurpet bare kjapt turen sammen med min bil og abrp. Den pleier ikke bomme mye....

Bildet er fra turen akkurat nå.

La også til et treferanse forbruk på 300 som eg aldri har vært i nærheten av og da ble det to ladestopp på 20 og 29 minutter. Hvilken ladepris brukte du egentlig?

 

Screenshot_20240902-233256.png

Ikka at det endrer konklusjonen, men det er gjerne bedre å kjøre om Dovrefjell enn Romsdalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...