Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Synes hekken på DMC DeLorean var langt penere, men fronten er nydelig. En slik bil kunne jeg vurdert fremfor noe som er mer praktisk, spesielt om vingen blir valgfri, og diffusoren noe (godt/mye) nedtonet. Siden det er Hyundai, er jo håpet at den ikke blir grisedyr, selv om den nok helt sikkert kommer til å ligge i det øvre skiktet!

Ellers håper jeg jo Hyundai kommer til Europa/Norge med en elektrisk 7-9-seters elektrisk van, f.eks. en Staria EV som faktisk kan bli en realitet i 2026.

https://www.kedglobal.com/electric-vehicles/newsView/ked202406070006

ked202406070009.700x.0.jpg

Ellers har man jo og denne "ST1 Work Van", for de som tenker mer dedikert (selvinredet) campervan, og derfor vil ha det noe mer boksete:

https://www.motor1.com/news/712338/hyundai-st1-work-van-reveal/

Hyundai ST1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (På 1.9.2024 den 2:08 AM):

Partikkelfilter (HEPA = High Efficiency Particulate Air) gjør veldig lite med lukt. Luktmolekyler tenderer til å være lette volatile organiske forbindelser og suser rett gjennom partikkelfilteret.

https://en.wikipedia.org/wiki/HEPA

"HEPA filters are designed to arrest very fine particles effectively, but they do not filter out gasses and odor molecules. "

Det er nok en annen grunn enn partikkelfilteret til at du ikke kjenner noen lukt. Sannsynligvis fordi det er for uttynnet til det når luftinntaket eller bilen du ser rett og slett ikke slipper ut så mye luktstoffer ev. ikke er en vesentlig bidragsyter til lukt ved din bil.

Du kan ha andre filtre (karbonfiltre) som kan ta luktstoffer, men disse har kort levetid siden de forbrukes ettersom de adsorberer luktstoffene (og de gjør de hele tiden enten du kjører eller ei)

Når man kjører bak en dieselbil som soter er det vel soten man lukter? Og den blir filtrert bort. Merker stor forskjell fra tidligere biler til Model Y nå, trenger aldri å kaste meg over resirk-knappen lengre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Når man kjører bak en dieselbil som soter er det vel soten man lukter? Og den blir filtrert bort. Merker stor forskjell fra tidligere biler til Model Y nå, trenger aldri å kaste meg over resirk-knappen lengre. 

Sot er partikler, det du lukter er eksosgass....

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Når man kjører bak en dieselbil som soter er det vel soten man lukter? Og den blir filtrert bort. Merker stor forskjell fra tidligere biler til Model Y nå, trenger aldri å kaste meg over resirk-knappen lengre. 

Legg merke til at det kan fint lukte av dieselbiler som ikke soter også.

Jeg tenker hovedforskjellen er at du simpelten kommer ut for færre dieselbiler med dårlig katalysatorfunksjon* nå enn før (Pluss kanskje en smule bekreftelsesbias).

*) Katalysatoren er effektiv til å bryte ned de komplekse organiske forbindelsene vi gjerne lukter.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Der kom tallene for august. Rekordstor elbilandel.

Ser ut til at de nye leasing reglene satt den endelige spikeren i kista for hybridbiler.

«Dermed ble det også et markant fall for alle andre typer personbiler enn de elektriske. Ladbare bensinhybrider hadde det største fallet i august, med hele 77,9 prosent.»

https://www.tv2.no/broom/ny-elbilrekord-i-norge/16964763/

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Legg merke til at det kan fint lukte av dieselbiler som ikke soter også.

Jeg tenker hovedforskjellen er at du simpelten kommer ut for færre dieselbiler med dårlig katalysatorfunksjon* nå enn før (Pluss kanskje en smule bekreftelsesbias).

*) Katalysatoren er effektiv til å bryte ned de komplekse organiske forbindelsene vi gjerne lukter.

Må innrømme at jeg kjenner lukta av moderne dieselbiler. Samme lukt som i en gammel skorstein. Tror det er pga mye avgassresirkulering internt i motoren. Det som kommer ut er nok rimelig rent men det som fåregår inni en moderne diesel er nok forbrenning med lite oksygen overskudd. 

Kan ikke si det plager meg men jeg kjenner lukta.

Kjørte bak en ikke alt for gammel Land rover. Den lukta det brent olje av. Blå røyk fra motoren. Det kjente jeg også godt lukta av.

Helt ulik lukta fra egr diesel motorer. 

Ingen av dem er som lukta fra en gammel slitt diesel motor. Gjerne med hvit/grå røyk. Tror det kommer av dårlig kompresjon pga utslitte eller faskkoksa stempelringer. Om man har stått i nærheten av en MTB som starter opp med maybach motorer fra 60 tallet skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Der kom tallene for august. Rekordstor elbilandel.

Ser ut til at de nye leasing reglene satt den endelige spikeren i kista for hybridbiler.

«Dermed ble det også et markant fall for alle andre typer personbiler enn de elektriske. Ladbare bensinhybrider hadde det største fallet i august, med hele 77,9 prosent.»

https://www.tv2.no/broom/ny-elbilrekord-i-norge/16964763/

 

Skulle likt å sett hvordan det så ut om alle biler hadde samme avgifter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Skulle likt å sett hvordan det så ut om alle biler hadde samme avgifter

Bare vent, når de ikke har flere fossilbiler å avgiftslegge til H..... så blir det nok elbilene som får tyn. 🙄

 

Vi får bare nyte det så lenge vi kan.

Endret av Duriello
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, onkel_jon said:

den ikke selges her men det er pga avgifter

I tyskland starter den på 117 tusen kroner. Noen som gidder å regne ut hva den hadde kostet her?

Tror nok ikke folk ville løpt skoene av seg for å kjøpe biler til 500-600 tusen da, bare for å "spare på drivstoffet"

Lenke til kommentar
Trestein skrev (53 minutter siden):

Skulle likt å sett hvordan det så ut om alle biler hadde samme avgifter

Kan leke deg med denne! Må innhente tall for COx og NOx-utslipp etc, før man får et tall som kan brukes, men du får spørsmål på alle trinn!

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Jeg sitter på jobb, så kan ikke sitte og knote med det nå!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Kan leke deg med denne! Må innhente tall for COx og NOx-utslipp etc, før man får et tall som kan brukes, men du får spørsmål på alle trinn!

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Jeg sitter på jobb, så kan ikke sitte og knote med det nå!

Co og NOx er jo vanskelig å beregne på en el bil. Kommer krafta fra et normalt termisk kraftverk er NOx ofte 1 gram pr kwh. (Om vi fyller bilen om natten med strøm fra tyske kraftverk sli jeg ofte gjør). Det er 1000mg/kwh og bilen bruker 0.15kwh pr km så blir dette 150mg/km (Faktisk noe høyere en de fleste biler med forbrennningsmotor)

I følge kalkulator ville min bil ha kostet 450 000kr i ekstra avgifter. Da har jeg brukt nve sine tall for co2 pr kwh

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke el-bil. Men jeg lagde en tur på en el-bil kalkulator. Oslo - Kr.sund. Å herregud, er det sant? La inn noen negative aspekter som vinter, AC, 100kg tilleggsvekt. Men bare to personer. 2019 Audi e-tron 55. Over 800 spenn i strøm, 3 ladestopp. Total ladetid 2,5 t.

Aldri i verden om jeg gidder..

Sorry el-bil entusiaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Har ikke el-bil. Men jeg lagde en tur på en el-bil kalkulator. Oslo - Kr.sund. Å herregud, er det sant? La inn noen negative aspekter som vinter, AC, 100kg tilleggsvekt. Men bare to personer. 2019 Audi e-tron 55. Over 800 spenn i strøm, 3 ladestopp. Total ladetid 2,5 t.

Aldri i verden om jeg gidder..

Sorry el-bil entusiaster.

Nå er vel E-tron kjent for å være ganske "tørst" da. Lurer på hva bensin/diesel avgiftene ville vært på samme tur, dersom bilen er like tørst? 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (6 minutter siden):

Nå er vel E-tron kjent for å være ganske "tørst" da. Lurer på hva bensin/diesel avgiftene ville vært på samme tur, dersom bilen er like tørst? 😁

Nei,nei! Here skal vi regne en feit og tørst E-tron med en nøysom Golf Diesel! Klart det er en rettferdig sammenligning! 😂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Co og NOx er jo vanskelig å beregne på en el bil. Kommer krafta fra et normalt termisk kraftverk er NOx ofte 1 gram pr kwh. (Om vi fyller bilen om natten med strøm fra tyske kraftverk sli jeg ofte gjør). Det er 1000mg/kwh og bilen bruker 0.15kwh pr km så blir dette 150mg/km (Faktisk noe høyere en de fleste biler med forbrennningsmotor)

I følge kalkulator ville min bil ha kostet 450 000kr i ekstra avgifter. Da har jeg brukt nve sine tall for co2 pr kwh

Elbilen har jo ikke direkte COx/NOx-utslipp, så det er jo 0=null! Du regner ikke indirekte utslipp på en diesel eller bensinbil, da kan du heller ikke gjøre det for en elbil. Det er kun for en livssyklisk beregning man tar med alle indirekte utslipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok, utfordring til noen som er gode i matte her. (Jeg har migrene, konsentrasjonen er ikke eksisterende).

E-tron bruker ca 2,6 kw pr mil ifølge google.

Anta at drivstoffbilen bruker 1l pr mil for å holde det enkelt. (0,5 om golf)

Bensinpris/dieselpris 19kr for ease.

1 liter bensin tilsvarer vel noe ala 9 kw eller noe sånt ifølge google.

 

850 km en vei. GO!

 

(Hode au au🥴)

 

Edit* Vi vet allerede at det koster ca 800 kr med e-tron. 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Ok, utfordring til noen som er gode i matte her. (Jeg har migrene, konsentrasjonen er ikke eksisterende).

E-tron bruker ca 2,6 kw pr mil ifølge google.

Anta at drivstoffbilen bruker 1l pr mil for å holde det enkelt. (0,5 om golf)

Bensinpris/dieselpris 19kr for ease.

1 liter bensin tilsvarer vel noe ala 9 kw eller noe sånt ifølge google.

 

850 km en vei. GO!

 

(Hode au au🥴)

Pga all varmeslipp fra ice-motoren, så klarer den nok ikke utnytte mer enn E-tron til ren fremdrift, resten går i varmetap. Dvs, man har da i realiteten 2 sammenlignbare biler.

Så hva vil du ha beregnet? Drivstoffkostnaden? 19 kr x 85 mil = 1 615,-
Elbilen 2,6 kWh x 85 mil x 2 kr/kWh = 442 på "best case" med strøm til hjemmeladet prissnitt inkludert nettleien!
Worst case med bare lynladet strøm til 6 kr/kWh så kan du gange prisen med 3, så 442 x 3 = 1 326,-

Dersom man sier den klarer halve distansen på hjemmeladet, og siste halvdel på lynlading, så kommer du på 221 + 663 = 884,- som må sies å være en relativt vanlig kostnad, om man ikke leter billigere ladere, som UNO-X til 3-4 kroner per kWh.

Besparelsen er da ihvertfall 731,- for denne ene turen!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (34 minutter siden):

Har ikke el-bil. Men jeg lagde en tur på en el-bil kalkulator. Oslo - Kr.sund. Å herregud, er det sant? La inn noen negative aspekter som vinter, AC, 100kg tilleggsvekt. Men bare to personer. 2019 Audi e-tron 55. Over 800 spenn i strøm, 3 ladestopp. Total ladetid 2,5 t.

Aldri i verden om jeg gidder..

Sorry el-bil entusiaster.

Tror eg hadde sett på andre biler og kalkulatorer. Snurpet bare kjapt turen sammen med min bil og abrp. Den pleier ikke bomme mye....

Bildet er fra turen akkurat nå.

La også til et treferanse forbruk på 300 som eg aldri har vært i nærheten av og da ble det to ladestopp på 20 og 29 minutter. Hvilken ladepris brukte du egentlig?

 

Screenshot_20240902-233256.png

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...