Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (3 timer siden):

Du fikk med deg det jeg sa om 100 % piggfritt, og veiene ikke saltes slik at snøen får ligge? Det finnes vel knapt et sted der dette finnes. 

Så du kan godt komme med sarkasmen, men det endrer fremdeles ikke faktum at verken du eller jeg har opplev dette på norske eller svenske vinterveier!

Trenger ikke vitenskapelige tester, når man ser hvordan de snødekte veiene blir polert av hovedvekten av biler med piggfritt. Det er fort å se på en nordnorsk vintervei at piggdekk hjelper godt på å flekke opp snøen, slik at vi med piggfritt får bedre forhold.

Som antydet, dersom man hadde fått piggdeklk som kunne ha gjemt piggene til de faktisk er bruk for, kunne vi kutta ut masse salting, og folk kunne fått bedre/mer erfaring med å kjøre på snø fremfor saltsørpe og snø som er blitt til saltkorn når det er for kaldt til at saltet virker. For begge deler er, ihvertfall i mine øyne, langt værre å kjøre på enn snø med skikkelige "sko på beina"...

Det er flere land i europa som ikke bruker piggdekk. Jeg har kjørt bil flere steder i europa på snøføre uten piggdekk på min eller andre biler. Tror siste gangen var i Danmark. Var også høyt oppe i Pyreneene på dekk uten pigger i snøstorm.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (3 timer siden):

Jeg har sett dette argumentetet mange ganger, men jeg har aldri sett en skikkelig vitenskapelig test av det. Så jeg tviler litt. Jeg synes det går greit, selv på blank is, med gode piggfrie dekk.  

Statens vegvesen har gjennomført tester på dette, og konkluderte med det samme. For lav piggandel gjør det glattere.

Men man trenger egentlig ikke forskning for slike erfaringer. Dette er utrolig lett å observere vinterstid selv. Snø som komprimeres og poleres blir utrolig glatt, spesielt ved nullføre. Når piggdekk bremser hardt på den samme overflaten ser man raskt slitasjen som oppstår.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Statens vegvesen har gjennomført tester på dette, og konkluderte med det samme. For lav piggandel gjør det glattere.

Jeg har sett at de skriver det ja.  Mulig det er sant, men det er bare synsing.  Jeg stoler egentlig bare på dokumenterte resultater etter anerkjente forskningsprinsipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (55 minutter siden):

Statens vegvesen har gjennomført tester på dette, og konkluderte med det samme. For lav piggandel gjør det glattere.

Men man trenger egentlig ikke forskning for slike erfaringer. Dette er utrolig lett å observere vinterstid selv. Snø som komprimeres og poleres blir utrolig glatt, spesielt ved nullføre. Når piggdekk bremser hardt på den samme overflaten ser man raskt slitasjen som oppstår.

Nå er det 88% som kjører piggfritt i bergen(Årsak til at jeg kan kjøre en hel vinter uten å etterfylle spylerveske)

Når man kjører til jobb om morgen og 20biler har kjørt foran deg på snøføre er det stor sannsynlighet for at ingen har piggdekk når 88% ikke bruker pigg

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Det er flere land i europa som ikke bruker piggdekk. Jeg har kjørt bil flere steder i europa på snøføre uten piggdekk på min eller andre biler. Tror siste gangen var i Danmark. Var også høyt oppe i Pyreneene på dekk uten pigger i snøstorm.  

Pigg har ingenting for seg på snøføre. Det er kun på is det hjelper, men da hjelper det mye. 

Veier som blir saltet og ryddet ned til bar asfalt får ikke is normalt (Unntak for plutselig underkjølt regn). De kan få snødekke en kort stund men den rekker ikke å komprimeres og rekrystalliseres til is. 

Om veiene ikke ryddes bare vil man imidlertid få en issåle i kalde klimatiske forhold og når den issålen ikke har noe snølag bundet til seg, da hjelper piggene ganske vesentlig. Det skjer nesten bare når du har våt is (med tørr is får du rask et lag med skarpe iskrystaller = snø på toppen) 

Så:

Snø på asfalt : piggfritt

Snø på is : piggfritt*

tørr is : pigg er best men piggfritt vil ofte være greit**

våt is: pigg

*) Tørr snø på blank is er vanvittig skummelt, pigg kan noen ganger hjelpe, men de pakker seg ofte med snø og glir like lett

**) Oftest, men om det er mye trafikk eller klimaforholdene ligger til rette kan det bli for glatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke sant. Se hvordan byer og tettsteder i (deler av) USA ser ut om det hadde vært tilfelle. Det er grader av hva som prioriteres mest hvor, men det er ikke så sort hvitt som at biler alltid blir prioritert mest (Eller en gang som oftest)

At det eventuelt finnes unntak betyr ikke at det ikke er "sant". Man kan prøve å bevege seg fritt til fots eller sykkel i "hvilken som helst by" for å se at den type ferdsel ikke er prioritert framfor privatbilismen. Fortau begynner, fortau slutter, ingen sykkelvei, langt mellom kryss og fotgjengerover/underganger, kan slenge med lang venting i lyskryss for å være sær.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
1 minute ago, mandela said:

At det eventuelt finnes unntak betyr ikke at det ikke er "sant".

Norsk og europeisk byutvikling har søkt å finne en balanse mellom gående, syklende, kollektiv og biltrafikk de siste 50 årene. Å prioritere bilen over alt annet gikk av moten på 70 tallet. Jeg utfordrer deg til å identifisere et eneste større tettsted i norge som: ""alltid" prioritert privatbilismen framfor å fokusere og utforske alternativer"

(Og om du mener noe annet enn det ordene du bruker betyr når du bruker hermetegn rundt de må du nesten definere hva du egentlig mener)

Lenke til kommentar

Hva balanse er er politisk betinget, f.eks. vil jeg si at Bærum kommune er tilnærmet ubeboelig uten tilgang til bil privat, samme sted hvor politikerne ikke lenge siden stemte for å bygge ut E18 i stedet for å gå for mer balanserte alternativer. Et av problemene er at politikere velges av velgere som eier bil, som er boligeiere, om de så har et annet syn eller ønsker å gjennomføre større endringer, så vil de vegre seg fra å fatte slike vedtak i fare for å miste tillit hos velgerne. Endring er derfor vanskelig selv om den er logisk og ønskelig i samfunnsperspektiv.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Nå er det 88% som kjører piggfritt i bergen(Årsak til at jeg kan kjøre en hel vinter uten å etterfylle spylerveske)

Når man kjører til jobb om morgen og 20biler har kjørt foran deg på snøføre er det stor sannsynlighet for at ingen har piggdekk når 88% ikke bruker pigg

20 biler med 88% sannsynlighet gir bare 7,75% sannsynlighet for at ingen av bilene før deg har hatt pigger

Lenke til kommentar
traveldag skrev (33 minutter siden):

20 biler med 88% sannsynlighet gir bare 7,75% sannsynlighet for at ingen av bilene før deg har hatt pigger

Så etter 15 dager har jeg helt sikker kjørt helt uten at noen har hatt pigger?

Ofte er hjulspora dobbelt så brei som hjula mine . Da blir det dobbelt så ofte

Dessuten er det stort sett pensjonistene som kjører pigg. De skal på butikken som åpner en time etter jeg har kjørt

Her jeg bor er det mange dager pr vinter med snø eller is . Spesielt på sideveier. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Pigg har ingenting for seg på snøføre. Det er kun på is det hjelper, men da hjelper det mye. 

Veier som blir saltet og ryddet ned til bar asfalt får ikke is normalt (Unntak for plutselig underkjølt regn). De kan få snødekke en kort stund men den rekker ikke å komprimeres og rekrystalliseres til is. 

Om veiene ikke ryddes bare vil man imidlertid få en issåle i kalde klimatiske forhold og når den issålen ikke har noe snølag bundet til seg, da hjelper piggene ganske vesentlig. Det skjer nesten bare når du har våt is (med tørr is får du rask et lag med skarpe iskrystaller = snø på toppen) 

Så:

Snø på asfalt : piggfritt

Snø på is : piggfritt*

tørr is : pigg er best men piggfritt vil ofte være greit**

våt is: pigg

*) Tørr snø på blank is er vanvittig skummelt, pigg kan noen ganger hjelpe, men de pakker seg ofte med snø og glir like lett

**) Oftest, men om det er mye trafikk eller klimaforholdene ligger til rette kan det bli for glatt.

Jeg er klar over det. Poenget er at du skal ikke kjøre mye senere de dagene det er klinkis før stopplengde og sentripetalkrefter er kompensert for. Ofte er 5-10km/h nok.  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Jeg kjørt bakhjulstrekk og piggfritt i 35år. Kan ikke si at det har vert noe stress. 80% av tiden funker de bedre enn nye piggdekk. Slitte piggdekk kan være både ha hard gummi og mesteparten av piggene er knekt.

Vekta er ikke så viktig .De fleste store vogntog kjører ofte uten piggdekk. 

 

Kjenner derimot flere som har så dårlig vurderingsevne på friksjon at de burde kjørt med piggdekk og kjetting hele vinteren

Ang vekt, så er det når det først slepper, så seile du av gårde med piggfrie! Med piggdekk klarer du å stoppe!
Men ja, kommer mye på hvordan man kjører, selvfølgelig!
Men eg vil heller ha bil med piggdekk enn all den saltinga!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, mandela said:

Hva balanse er er politisk betinget, f.eks. vil jeg si at Bærum kommune er tilnærmet ubeboelig uten tilgang til bil privat, samme sted hvor politikerne ikke lenge siden stemte for å bygge ut E18 i stedet for å gå for mer balanserte alternativer. Et av problemene er at politikere velges av velgere som eier bil, som er boligeiere, om de så har et annet syn eller ønsker å gjennomføre større endringer, så vil de vegre seg fra å fatte slike vedtak i fare for å miste tillit hos velgerne. Endring er derfor vanskelig selv om den er logisk og ønskelig i samfunnsperspektiv.

Bærum kommune har masse tilrettelegging for både kollektiv sykkel og gående. Å påstå at de alltid prioriterer bil over andre modi blir derfor helt feil. Det kan hende du er uenig i hvordan de vekter prioriteringene (I.e. hvilken balanse), men det er veldig veldig langt unna din påstand om at de alltid prioriterer privatbilisme (ingen vekting, kun bilinfrastruktur).  Det er beviselig blitt prioritert både buss og sykkel over bil i flere tilfeller, hvis ikke hadde ikke disse delene av infrastrukturen eksistert.

2 hours ago, mandela said:

hvor politikerne ikke lenge siden stemte for å bygge ut E18

Nå må vi nesten påpeke at det oprinnelige e18 forslaget inneholdt både dedikert bussvei og sykkelhovedvei. Det var i all hovedssak Oslos politikere (pluss en god dose økonomiske realiteter) som fjernet disse elementene fra planene.

Det som gjenstår, om det blir gjennomført vil fortsatt kunne bidra til å gjøre fotgjengerbasert beboelse i bærum lettere siden det at E18 er en barriære mot sjøen er et praktisk hinder for å fortette. M.a.o å få e18 i tunell er kanskje noe av det viktigste du kan gjøre for å gjøre bærum mindre bilbasert. (Om så det blir resultatet får vi se)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Her jeg bor er det mange dager pr vinter med snø eller is . Spesielt på sideveier. 

Me2, vil jeg østover eller nordover så venter fjelloverganger, 1000-1100 meter både opp og ned. Helt vanlig at vi har klink is utenfor tunneler. og 8-10 grader opp eller ned på enkelte plasser. Kun piggdekk som gjelder da. I tillegg slår elvafuktighet til når vi har et par kuldegrader på noen plasser.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Me2, vil jeg østover eller nordover så venter fjelloverganger, 1000-1100 meter både opp og ned. Helt vanlig at vi har klink is utenfor tunneler. og 8-10 grader opp eller ned på enkelte plasser. Kun piggdekk som gjelder da. I tillegg slår elvafuktighet til når vi har et par kuldegrader på noen plasser.

Men lastebiler det går det fint med? Ekstremt sjelden jeg ser vogntog med piggdekk?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Men lastebiler det går det fint med? Ekstremt sjelden jeg ser vogntog med piggdekk?

Lastebiler frakter med seg kjettinger, som de er lovpålagt til å ha med.

Pigger blir for puslete med de vektene det er snakk om, så om det er behov for bedre grep, så er det på med kjettinger. Derfor har man og "kjettingplasser" før fjelloverganger og større bakker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Men lastebiler det går det fint med? Ekstremt sjelden jeg ser vogntog med piggdekk?

Vi har ørten kjettingplasser her :) Bommer man der så tar de lappen fra deg..

Mvh ABECEDE

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Lastebiler frakter med seg kjettinger, som de er lovpålagt til å ha med.

Pigger blir for puslete med de vektene det er snakk om, så om det er behov for bedre grep, så er det på med kjettinger. Derfor har man og "kjettingplasser" før fjelloverganger og større bakker.

Du får stille deg opp den dag på filefjell og se hvor mange vogntog som suser forbi med kjettinger på alle hjula. 

De få jeg har sett har kun på drivhjula og det hjelper lite på grepet til forhjula eller til hengeren

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Du får stille deg opp den dag på filefjell og se hvor mange vogntog som suser forbi med kjettinger på alle hjula. 

De få jeg har sett har kun på drivhjula og det hjelper lite på grepet til forhjula eller til hengeren

Hvorfor skulle jeg gidde det? Det er Vegvesenets jobb å drive kontroll med de kjøretøyene.

Har forresten kjørt en 7-tonner fra Oslo til Nord-Norge og ned igjen, der turen oppover gikk med kolonnekjøring over Saltfjellet. Kjettinger var dog ike nødvendig å ta på før hjemturen, når det var et tynt islag på veien. Med B-lappen da man ennå kunne gjøre dette for biler inntil 7,5 tonn.

Man merker fort når det er så glatt at det er nødvendig, allerede når man skal opp i fart. Om man ikke velger å overse signalene da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...