Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Gleder meg sykt til å slenge "litlå" i en elektrisk mopedbil, da kan jeg gjøre mye med beina eller ett eller annet elektrisk redskap som sykkel eller hva vi enn har på den tiden😅

Kanskje har vi rimelige selvkjørende taxier som tar seg av det meste av behovet også. Fremtiden er forhåpentligvis lys!

Forsiktig, nå kommer snart @Simen1 dragende med link til tråden om slike. Han vil jo helst forby disse kjøretøyene som han kaller "drapsmaskiner".

Ja, jeg kunne godt tenkt meg å ha en liten og lett 3 eller 4-hjuling, gjerne en som er mulig å ha "hus" på ved behov, som f.eks. om vinteren og ved heavy regnvær.

Den kunne fort blitt delt med datteren min, om hun ikke fikk en egen. Men snart er hun gammel nok til å kjøre selv. Men hun har ikke virket interessert i å øvelseskjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Er ikke lett, alltids!

Akkurat nå er jeg ferdig med barnehagelevering eller kjøring til skole. Og jeg bor så nært jobb at jeg går, når jeg ikke har hjemmekontor!

Men blir litt kjøring til bursdager, Cons (hun er godt inne i CosPlay-universet) og andre happenings!

Nice! Høres himmelsk ut, kjører Asker - Oslo daglig. Føles ikke akkurat effektivt ut!

Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Gleder meg sykt til å slenge "litlå" i en elektrisk mopedbil, da kan jeg gjøre mye med beina eller ett eller annet elektrisk redskap som sykkel eller hva vi enn har på den tiden😅

Jeg har sikla litt på elektrisk Trial sykkel til junior. Surra litt med det da jeg var 12-15, begynner å bli mange modeller å velge imellom.

Null lyd gjør det mye enklere å bruke. En elmotor er sikkert supert til oppgaven med tanke på respons og dreiemoment. 

 

 

Lenke til kommentar

Elbiler er i hvert fall et steg i riktig retning for lokal forurensing.

Datteren min på 4 pekte på de store viftene i tunneltaket i går og lurte på om de var der for å gi oss ekstra fart :)

Jeg forklarte at lastebiler og gamle biler ryker masse fordi motorene deres brenner hele tiden. Og da må man ha vifter for å blåse ut røyken av tunellene. Hun synes det hørtes veldig merkelig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er ikke lett, alltids!

Akkurat nå er jeg ferdig med barnehagelevering eller kjøring til skole. Og jeg bor så nært jobb at jeg går, når jeg ikke har hjemmekontor!

Men blir litt kjøring til bursdager, Cons (hun er godt inne i CosPlay-universet) og andre happenings!

Nice! Høres himmelsk ut, kjører Asker - Oslo daglig. Føles ikke akkurat effektivt ut!

Kondolerer! Den strekninga er så stappfull av trafikk, at jeg er enormt glad for at jeg slipper å pendle langs den. Selv togene, når de går, er jo og stappfulle! Kunne hatt dobbeltspor i hver retning der, for å få tatt unna for alle bilene de prøver å hindre i å komme seg frem.

Men bompengene vil da fly i taket, for de pengene slipper de ikke fra seg så lett! 

DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):
Salvesen. skrev (1 time siden):

Gleder meg sykt til å slenge "litlå" i en elektrisk mopedbil, da kan jeg gjøre mye med beina eller ett eller annet elektrisk redskap som sykkel eller hva vi enn har på den tiden😅

Jeg har sikla litt på elektrisk Trial sykkel til junior. Surra litt med det da jeg var 12-15, begynner å bli mange modeller å velge imellom.

Null lyd gjør det mye enklere å bruke. En elmotor er sikkert supert til oppgaven med tanke på respons og dreiemoment. 

Elsykkel og elscooter, gjerne 3-hjulinger kunne sikkert fungert for svært mange. Men det er jo tilnærmert garantert stjelt sykkel siden det ikke bygges ut skikkelige, sikre parkeringsmuligheter for syklene. Jeg tenker at skal syklene ta over mest mulig, så må man ha løsninger som både kan sørge for lading av batteriet, sørge for at syklene strå trygt, og at de står tørt.

Jeg har elsykkel, som ikke er i nærheten av å brukes så mye som den burde. Men jeg har ikke hjerte til å parkere den utendørs, av frykt for tyveri og/eller hærverk. Mulig jeg er overforsiktig, men jeg har med egne øyne sett hvor fort man kan stjele en sykkel, uten at noen reagerer!

Lenke til kommentar
7 hours ago, bzzlink said:

Elbiler er i hvert fall et steg i riktig retning for lokal forurensing.

Datteren min på 4 pekte på de store viftene i tunneltaket i går og lurte på om de var der for å gi oss ekstra fart :)

Jeg forklarte at lastebiler og gamle biler ryker masse fordi motorene deres brenner hele tiden. Og da må man ha vifter for å blåse ut røyken av tunellene. Hun synes det hørtes veldig merkelig ut.

Sto en times tid i kø i en undervannstunell for par uker siden. Var trafikkkaos. 

Omtrent ikke eksos. Kunne sikkert levd uten resiskuleringen på. Det kunne man ikke for noen år siden. Da ble det tåkelagt om det ble stopp.

Veldig bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oOF skrev (14 timer siden):

Ikke en av dere kjører elbil for miljøets skyld. Tenker dere ikke på all lokal forurensing og miljøet i stedet for pris på lading og ladehastighet?

Går ann å ha TO tanker i hodet samtidig vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man hindre lokal forurensing bør man tenke på dekkene. Piggdekk gir svevestøv som ikke er bra for lungene. Gummistøv er heller ikke sunt.

Mange har jo stor glede av å akselerer på dekkenes slippgrense . Det gir økt slitasje og mere støv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper det kommer enda mer smidige løsning for bildeling fremover. Vi tar stort sett kollektivt og sykler, men har behov for bil omtrent én gang i uka. Da hadde det vært fint om det var en delt bil tilgjengelig i området, så jeg kunne sluppet å ha egen bil.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (16 minutter siden):

Jeg håper det kommer enda mer smidige løsning for bildeling fremover. Vi tar stort sett kollektivt og sykler, men har behov for bil omtrent én gang i uka. Da hadde det vært fint om det var en delt bil tilgjengelig i området, så jeg kunne sluppet å ha egen bil.

Størst problem er selvsagt at bilkollektiver/bildeling funker best der det finnes mange mulige kunder. Det fungerer dessverre dårlig på bygda med få folk, selv om det kan fungere bedre om man har en bil, og mulighet for samkjøring!

Et annet stort problem, er ofte at man ikke nødvendigvis skal frem og tilbake samme dag, og man i liten grad har bruk for bil i dagene mellom reisevei.

Bildeling må derfor bli såpass vanlig at man f.eks. kan ta bil fa A til B, og så kunne sette de fra seg der. Så kan andre som kanskje har behov for å dra motsatt, bruke den i mellomtiden. Men da er det ikke sikkert det er il tilgjengelig når man selv skal fra B til A.

Her vil AI/Autonomi kunne være til hjelp, ved at kjøretøyet selv kan ta seg til nærmeste sentral, eller kjøre seg selv ut til der kunden befinner seg. Og da er man heller ikke avhengig av samme bil, men den første og beste. Og beste vil si den mest egnede til hvor mange som skal reise, og hvor mye man trenger å frakte med seg.

Om de og fungerer for å mate til og fra kollektivtrafikken, så gjør det mindre om man skal fra Oslo til Tromsø uten å fly for de som har flyskrekk. Da kan man f.eks. fraktes til jernbanestopp/stasjon eller bussterminal, og bytte.

Så kan man heller selv bestemme (og betale ekstra for) om man absolutt vil fraktes helt frem i samme bil, for AI sørger for at det flyter kjøretøy mellom andre sentraler, så det ikke blir opphopning på steder som bare tidvis har en viss mengde trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 26.8.2024 den 10:03 PM):

Han vil jo helst forby disse kjøretøyene som han kaller "drapsmaskiner".

Det er vel det stikk motsatte de er. Store, tunge SUV-er blir rene drapsmaskinene i møte med disse blikkboksene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Det er vel det stikk motsatte de er. Store, tunge SUV-er blir rene drapsmaskinene i møte med disse blikkboksene.

Jeg refererte ikke til hva jeg mener, men hva @Simen1 har skrevet i tråden jeg snakker om. Nettopp det at de var blikkbokser med langt lavere krav til sikkerhet, er hovedgrunnen til at han vil ha disse vekk, og 2-hjulinger med motor!

3,5T på B-lappen var jo fordi man ville få ned størrelsen på bilene folk kjøpte. Det og høyere avgifter "drepte" jo markedet for store amerikanske SUVer og Pickups i Norge og tildels Europa ellers!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig godt husket @Snowleopard :thumbup:

 

@Nimrad Jeg liker ikke den ensidige beskyldningen om at SUV alltid er "forbryteren" mens den lette blikkboksen er "offeret". Det kan like gjerne være omvendt. Kanskje statistisk oftere blikkboksen som er skyld i hendelser dersom de i snitt har lavere kjøreerfaring enn SUV-eiere. Det kan fort bli en forskjell fordi SUV som regel er mye dyrere enn blikkbokser. Da blir det ungdom med lite kjøreerfaring og forhøyet risiko for å skape ulykker versus godt voksne med mye kjøreerfaring i SUVen. Statistisk. Så kanskje det er mer passende å kalle mikrobilene for selvdrapsmaskiner enn å kalle SUVer for drapsmaskiner.

______

Når det gjelder møteulykker så er fysikkens lover klinkende klare og udiskutable:

E = 1/2 * m * v^2

Når to kjøretøy kolliderer kan man regne ut energien E for hvert kjøretøy. Dersom disse er svært ulike så vil det bli rått parti. Både masse og vekt spiller inn. Noen kollisjoner skjer i samme hastighet mot hverandre, andre skjer f.eks i forbindelse med forbikjøring, påkjøring av et kjøretøy som kjører saktere eller står i ro.

Bil vs sykkel (med eller uten motor) blir rått parti. Derfor reduserer det risiko når man bygger gang og sykkelveier som faktisk brukes av syklister. Energien i en sykkel i fart er noe helt annet enn i en bil. Holder man disse to "energiklassene" på hvert sitt veinett så bør det gå langt bedre enn å blande disse på samme veinett.

Noen misforstår og tror jeg er sykkel-hater når jeg skriver at syklister ikke burde tillates på vanlige veier der det går gang og sykkelvei ved siden av. Jeg hater ikke syklister. Jeg vil heller si jeg har omtanke og medfølelse for syklister når jeg brenner for deres sikkerhet.

Det samme gjelder mikrobiler. De er i en egen energiklasse mellom sykkel og biler og burde i teorien hatt sitt eget veinett. Kanskje også busser og lastebiler burde hatt sitt eget veinett, akkurat som tog har sitt eget "veinett" separat fra det der lastebiler med "bare" inntil 50t har lov til å kjøre. Men det koster både penger og arealer å bygge veinett for hver energiklasse med kjøretøy. Det blir et triangel-kompromiss mellom:

  1. kostnad for infrastruktur
  2. sikkerhet
  3. Bredden på energiklassen til kjøretøyene

Som @Snowleopard så helt korrekt husket så mener jeg at punkt 3 ikke kan få veldig stor plass på bekostning av punkt 1 og 2. Vi er dessverre nødt til å begrense tillatte vektklasser på vanlig vei, selv om det på papiret hadde vært fint med flere lettere kjøretøy på egne veinett. Vi bør også separere veldig lette og mellomtunge kjøretøy der det finnes reelle alternativer (gang og sykkelvei). Jeg er også for å prioritere bygging av flere gang og sykkelveier for å senke risikoen for syklende. Rekkefølgen på slik bygging bør gjøres etter risiko vs kost-vurderinger slik at vi tar de lavthengende fruktene med størst gevinst først.

Mopedbiler faller dessverre mellom to stoler i energiklasse så det er nok et bedre kompromiss å oppfordre potensielle kjøpere til å velge enten sykkel (lettere men bedre tilpasset gang og sykkelveier), vanlig bil eller buss (bedre tilpasset sikkerheten på vanlig vei) eller bane. Jeg tror dette vil spare liv og gi rom for viktigere ting i samferdselsbudsjettene. Rassikring, autovern, flere gang og sykkelveier, hyppigere kollektivtrafikk etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

@Nimrad Jeg liker ikke den ensidige beskyldningen om at SUV alltid er "forbryteren" mens den lette blikkboksen er "offeret". Det kan like gjerne være omvendt. Kanskje statistisk oftere blikkboksen som er skyld i hendelser dersom de i snitt har lavere kjøreerfaring enn SUV-eiere. Det kan fort bli en forskjell fordi SUV som regel er mye dyrere enn blikkbokser. Da blir det ungdom med lite kjøreerfaring og forhøyet risiko for å skape ulykker versus godt voksne med mye kjøreerfaring i SUVen. Statistisk. Så kanskje det er mer passende å kalle mikrobilene for selvdrapsmaskiner enn å kalle SUVer for drapsmaskiner.

Var det siste der jeg mente.

Lenke til kommentar
On 27.8.2024 at 9:21 AM, Trestein said:

Skal man hindre lokal forurensing bør man tenke på dekkene. Piggdekk gir svevestøv som ikke er bra for lungene. Gummistøv er heller ikke sunt.

Mange har jo stor glede av å akselerer på dekkenes slippgrense . Det gir økt slitasje og mere støv 

Det mest effektive for å få ned lokal forurensing fra veistøv er å spyle veiene innimellom har jeg lest. 

Piggdekkavgifter burde settes veldig høyt. Si 10000,- i året. 

Men det føles litt som et halmstrå som de som mener at biler er miljøfiendtlig griper etter. Når man ikke lenger kan snakke om Co2 eller Nox utslipp fra biler er noe større enn fra buss og tog pr passasjer km, så trenger bilhaterne en annen grunn for å ikke tenke nytt rundt transport. 

Interessant forskning for den som vil lese om partikkelutslipp for persontransporten i OSLO, men premissene for scenarioene er jo helt endret med elbilenes inntog.
https://www.vestforsk.no/sites/default/files/migrate_files/rapport-14-98.pdf

Fra rapporten. Hoved grunnene til partikkelutslipp er 

Eksos
Piggdekk
Dekkslitasje
Bremse og clutch slitasje
Oppvirvling av veistøv.

Med elbiler så kan man ta vekk Eksos, og bremse/clutch slitasje kan reduseres med tja 90%? 

Piggdekk kan lett avgiftsbelegges slik at ingen kjører med det.
Oppvirvling av veistøv kan rettes ved at man vasker veiene regelmessig, slik man gjør i mange andre land.

Da sitter vi igjen med dekkslitasje. Kun 30% av partiklene som dekkslitasje gir er små nok til å utgjøre like stor helserisiko som eksos partikler gjør.

 

Jeg mener man må lage scenarioene helt på nytt, med det i hodet at all persontransport er elektrifisert. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Men det føles litt som et halmstrå som de som mener at biler er miljøfiendtlig griper etter. 

Biler er ikke bærekraftig transport bzzlink. Det er per definisjon ikke et miljøvennlig alternativ for transport, men det er bedre med elbil enn med fossilbil. Og som vi har diskutert her så kan man ta noen grep i hverdagen for å begrense utslippet til den enkelte. 

Dette finner du informasjon om flere steder, at elbilen er miljøvennlig er ikke korrekt. Det er et miljøvennlig alternativ til fossilbil, men det gjør det ikke miljøvennlig som et transportmiddel. Ganske langt derifra faktisk.

Samfunnet er avhengig av privatbil slik det er idag og da er elbil best sånn sett. Sett i et helhetlig perspektiv er det ikke det.

https://www.motor.no/bil/disse-bilene-er-minst-skadelige-for-miljoet/199405

https://www.power-technology.com/news/electric-cars-proven-to-be-more-environmentally-friendly-than-normal-cars/

Det er viktig å skille egne preferanser fra fakta. 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Biler er ikke bærekraftig transport bzzlink. Det er per definisjon ikke et miljøvennlig alternativ for transport, men det er bedre med elbil enn med fossilbil. Og som vi har diskutert her så kan man ta noen grep i hverdagen for å begrense utslippet til den enkelte. 

Dette finner du informasjon om flere steder, at elbilen er miljøvennlig er ikke korrekt. Det er et miljøvennlig alternativ til fossilbil, men det gjør det ikke miljøvennlig som et transportmiddel. Ganske langt derifra faktisk.

Samfunnet er avhengig av privatbil slik det er idag og da er elbil best sånn sett. Sett i et helhetlig perspektiv er det ikke det.

https://www.motor.no/bil/disse-bilene-er-minst-skadelige-for-miljoet/199405

https://www.power-technology.com/news/electric-cars-proven-to-be-more-environmentally-friendly-than-normal-cars/

 

 

Jeg er ikke enig.

I bærekraft så ligger det ganske mye. Å løse transportbehovet i samfunnet på en effektiv måte, er bærekraft.

Skinnegående, busser og flygende massetransport løser ikke transportbehovet på en bærekraftig måte, annet enn på svært begrensede områder.

Eivind Trædals timinuttersbyen og det samfunnet vi får da er ikke bærekraftig. Men vi ville fått ned utslippene da.

Personlig tilgang til effektiv transport = Frihet.

Inntil vi får robottaxier så trenger vi en mellomløsning. Den mellomløsningen er ikke å få flere over på tog er min mening.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Last Friday, August 23rd, GAC backed Hyptec announced its in-housed developed Quark Electric Drive 2.0 rolled off the assembly line. It is claimed by the carmaker that the Quark Electric Drive 2.0 has broken three world record for mass-produced motors: 1) the highest motor efficiency of 98.5% 2) the highest motor power density of 13kW/kg; 3) the highest motor speed of 30,000rpm.

https://www.autocango.com/news-detail/hyptec-quark-electric-drive-2-0-launch

https://carnewschina.com/2024/08/23/gac-begins-production-of-new-30000rpm-ev-motor-which-adds-50km-range/#google_vignette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...