Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

oOF skrev (3 timer siden):

Ikke en av dere kjører elbil for miljøets skyld. Tenker dere ikke på all lokal forurensing og miljøet i stedet for pris på lading og ladehastighet?

Troll? Det startet kanskje ikke sånn, men samtidig har hatt god ringvirkning i vårt hushold. Vi har én bil, der nesten alle naboer har to (hvorav ofte en bensin eller diesel). I tillegg har vi to elsykler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (23 minutter siden):

Hvis man har barn og er under 70 har man absolutt en stor fremtidig egeninteresse i å kjøre elbil.

Pga økonomien ja. Men privatbilisme er ikke bærekraftig og vil ikke bli det.

Det vi har gjort er å fjerne noe av miljøbelastningen, fortsatt er det helt på trynet rent miljømessig. Kan ikke forsvares, spesielt ovenfor barna våre som vil lære og oppleve dette.

Vi har bytta ut 20 sigg om dagen med 16 og oppfører oss som vi er i mål. Ungene være ler av oss, kan høre de i fremtiden. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Pga økonomien ja. Men privatbilisme er ikke bærekraftig og vil ikke bli det.

Det vi har gjort er å fjerne noe av miljøbelastningen, fortsatt er det helt på trynet rent miljømessig. Kan ikke forsvares, spesielt ovenfor barna våre som vil lære og oppleve dette.

Vi har bytta ut 20 sigg om dagen med 16 og oppfører oss som vi er i mål. Ungene være ler av oss, kan høre de i fremtiden. 

Tenkte på miljøet. Frem til vi har selvkjørende biler er det ingen alternativ dessverre. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Pga økonomien ja. Men privatbilisme er ikke bærekraftig og vil ikke bli det.

Det vi har gjort er å fjerne noe av miljøbelastningen, fortsatt er det helt på trynet rent miljømessig. Kan ikke forsvares, spesielt ovenfor barna våre som vil lære og oppleve dette.

Vi har bytta ut 20 sigg om dagen med 16 og oppfører oss som vi er i mål. Ungene være ler av oss, kan høre de i fremtiden. 

Slipper iallefall second hand smoking.... Ingenting som er verre i trafikken enn å havne bak en bil som gasser mye. Fyller seg i kupeen etter få sekunder også er en stuck med driten. Samme i tuneller etc.

For ikke å snakke om hillbillyene som "røyklegger" elbiler med vilje. Heldigvis få av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Pga økonomien ja. Men privatbilisme er ikke bærekraftig og vil ikke bli det.

Det vi har gjort er å fjerne noe av miljøbelastningen, fortsatt er det helt på trynet rent miljømessig. Kan ikke forsvares, spesielt ovenfor barna våre som vil lære og oppleve dette.

Vi har bytta ut 20 sigg om dagen med 16 og oppfører oss som vi er i mål. Ungene være ler av oss, kan høre de i fremtiden. 

Privatbilismen er et svar på behovet for å kommer raskest mulig frem, enten man skal innom noen mellomstopp eller direkte, gjerne med bagasje av ymse slag. Der duger ikke kollektivtilbudet for de fleste av oss.

Og beklager å si det, men verken hest og kjerre, sykkel eller "apostlenes hester" er et godt nok alternativ i de fleste tilfeller. Elbilisme er det åpenbare valget, selv om elektriske busser også er langt bedre enn gass, bensin og dieselvariantene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Privatbilismen er et svar på behovet for å kommer raskest mulig frem, enten man skal innom noen mellomstopp eller direkte, gjerne med bagasje av ymse slag. Der duger ikke kollektivtilbudet for de fleste av oss.

Du har helt rett, men det endrer ikke det faktum at det raserer kloden. Det er ikke umulig å gjennomføre, men krever så store endringer at vi som folk ikke hadde taklet det. 

Jeg er fullstendig klar over at vi er avhengige av biler i dette landet slik det er nå. Det endrer ikke fakta i saken, at privatbilisme er noe av det verste for miljøet uansett drivstoff. Derfor synes jeg det også er merkelig at det skaper en miljø krangel om du kjører ICE eller elektrisk. For de to alternativene er ganske nære hverandre når du ser på total utslipp forbundet med privatbilisme, altså alt en bil trenger for å operere. Infrastruktur til produksjonsutslipp.

Dette gjør at selv personer jeg anser som ganske oppegående begynner med fossilbil-logikk. Bilen (og flyreisene våre, jeee-sus) dreper planeten og barna våre får finne ut av det. Skal de takke oss for at vi gjorde drastiske grep for å minimalt forbedre den allerede håpløst forurensende praksisen å ha en bil hver? 

Buss er bærekraftig, men for meg og deg er det keitete og det er ikke mulig å bruke det uten at det går negativt ut over tiden vi har til rådighet. Men det hadde vært mulig om vi hadde taklet så store kollektive oppgaver sammen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Slipper iallefall second hand smoking.... Ingenting som er verre i trafikken enn å havne bak en bil som gasser mye. Fyller seg i kupeen etter få sekunder også er en stuck med driten. Samme i tuneller etc.

For ikke å snakke om hillbillyene som "røyklegger" elbiler med vilje. Heldigvis få av disse.

Det er bedre på mange områder, men bærekraftig er det ikke. Det at vi skal eie hver vår bil dreper planeten, og jeg tror ikke barna våre som kommer til å lære hvordan dette dreper kloden kommer til å takke oss i særlig grad for akkurat det. 

 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Det er bedre på mange områder, men bærekraftig er det ikke. Det at vi skal eie hver vår bil dreper planeten, og jeg tror ikke barna våre som kommer til å lære hvordan dette dreper kloden kommer til å takke oss i særlig grad for akkurat det. 

 

 

Nei det er sant, men akkurat nå er det ikke så mange andre tilbud. Selvkjøring kan være til stor hjelp her.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei det er sant, men akkurat nå er det ikke så mange andre tilbud. Selvkjøring kan være til stor hjelp her.

Nei, er ikke det, de tiltakene vil kreve ekstreme endringer i hvordan vi lever livene våre. Men løsningene er der om vi hadde ofret nok alle sammen, det er vi ikke villige til ref meg og @Snowleopard som ikke vil ta kollektivtransport fordi det krever for stor endring av hverdagen vår.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Nei, er ikke det, de tiltakene vil kreve ekstreme endringer i hvordan vi lever livene våre. Men løsningene er der om vi hadde ofret nok alle sammen, det er vi ikke villige til ref meg og @Snowleopard som ikke vil ta kollektivtransport fordi det krever for stor endring av hverdagen vår.

 

 

Er også opp til samfunnet å finne tjenester som kan passe.

Personlig bor jeg i en middels stor by, uten kjempe bra kollektiv. 

Å ta buss til jobb, hente i barnehagen, handle osv er en ekstrem oppgave og tapet av tid i hverdagen ville vært enormt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før hadde man hester. Det brukte ca 3 liter diesel pr dag (30 000kcal). (Energibehov) Biofuel. Litt reisehastighet trenger man 4 hester.

Det ville gitt et forbruk på 4400liter i året eller nok til å kjøre 85 000km med en vanlig bil. 

Derfor forsvant hestene ganske fort når bensinbilen kom. Det gikk mye jordbruksprodukter til å fø 4 hester

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Nei det er sant, men akkurat nå er det ikke så mange andre tilbud. Selvkjøring kan være til stor hjelp her.

Hvorfor blir en selvkjørende bil (kjørt av en datamaskin) mere bærekraftig en en bil styrt av et meneske?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du har helt rett, men det endrer ikke det faktum at det raserer kloden. Det er ikke umulig å gjennomføre, men krever så store endringer at vi som folk ikke hadde taklet det.

Det begynte med at menneskene lærte seg å lese og å skrive: plutselig ble kunnskapen ikke borte når et menneske døde og barna lærte bare fra sine samtidige - stort sett foreldrene.

Med lesing og skriving eksploderte nedtegnet kunnskap som igjen førte til rask utvikling og merforbruk av ressurser.

Det er vi mennesker med vårt kunnskapsnivå, vårt antall (som også er en følge av kunnskap) og all aktivitet som raserer kloden. Om du og mange andre fokuserer på bilen så er det bare en bitteliten del. Forbruk av ikke fornybare ressurser er kjernen av alt: disse blir enten helt borte (energiinnhold i fossile brensler) eller 'uttynnet' til avfall til de ikke lenger kan gjenvinnes med mindre man bruker veldig mye energi.

Bare mine 2 historisk-filosofiske ører i denne sakens anledning 😳

Endret av trikola
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (11 minutter siden):

Nei, er ikke det, de tiltakene vil kreve ekstreme endringer i hvordan vi lever livene våre. Men løsningene er der om vi hadde ofret nok alle sammen, det er vi ikke villige til ref meg og @Snowleopard som ikke vil ta kollektivtransport fordi det krever for stor endring av hverdagen vår.

 

 

Bare for å ha det sagt, jeg bruker offentlig transport som et supplement/alternativ der det er mest fornuftig. De fleste reisene mine til/i Oslo, foregår med trikk, tog eller buss, og gjerne også elektrisk sparkesykkel.

Men mye av reisingen min har ikke kollektiv som et alternativ, eller kun som et elendig alternativ. Enten fordi det er snakk om alt for mye bytter, eller at jeg skal ha med meg ting jeg ikke får fraktet med disse alternative trafikkformene.

Men mest brukes bilen for reiser der bussen ikke tar meg, når det passer for meg å reise.

Jeg tror det gjelder ganske mange, og et autonomt kjøretøy kunne fort dekket dette behovet. Spørsmålet er mer om NÅR kan jeg kvitte meg med elbilen for å gå over til å dekke behovene for reise, der annen offentlig transport ikke er til stede eller godt nok.

Å eie egen bil er ikke et mål i seg selv, men et middel for å dekke et transportbehov som det offentlige ikke kan dekke. Og kostnad er selvsagt et viktig poeng her. En drosje kunne mange ganger løst problemet, men er alt for dyrt. Et autonomt kjøretøy som kan "jobbe seg hjem igjen" når jeg ikke trenger hjemtransport på ei stund, ville løst mye.

Leiebil og drosje koster alt for mye til at det er noe jeg vil bruke noe særlig av. Drosje har jeg ikke benyttet på flere år, mens bilkollektiv har jeg testet før jeg gikk til det skrittt å kjøpe egen bil igjen, men en ice-bil som "ventepølse" til jeg fikk levert elbilen min!

Ayrton skrev (3 minutter siden):

Hvorfor blir en selvkjørende bil (kjørt av en datamaskin) mere bærekraftig en en bil styrt av et meneske?

En sjåfør kan ikke kjøre 24 timer i døgnet, men må hjem igjen til egen familie. Et autonomt kjøretøy kan gå videre til neste person som trenger forflytning! Og dette:

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Den kan lettere deles mellom mennesker og vi kan derfor ha mindre biler i omløp:)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Er også opp til samfunnet å finne tjenester som kan passe.

Personlig bor jeg i en middels stor by, uten kjempe bra kollektiv. 

Å ta buss til jobb, hente i barnehagen, handle osv er en ekstrem oppgave og tapet av tid i hverdagen ville vært enormt. 

Jeg er 100% enig i dette og står i akkurat samme situasjon selv. Jeg har gjort et iherdig forsøk med kollektiv, men det hadde resultert i at jeg måtte kuttet arbeidstid og levd med ekstremt stress daglig.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Jeg er 100% enig i dette og står i akkurat samme situasjon selv. Jeg har gjort et iherdig forsøk med kollektiv, men det hadde resultert i at jeg måtte kuttet arbeidstid og levd med ekstremt stress daglig.

Ja det er krevende! Men heldigvis fungerer det noen plasser, men det er stort sett de største byene og er fortsatt krevende i ett familieliv. 

Nå har jeg stort sett hjemmekontor, kan gå til butikken og barnehage etc så det blir ikke alt for mye kjøring. Men bor også i ett regn mekka så av og til blir det kjøring likevel 😅 men så skal en jo andre ting enn å jobbe og handle mat også, så det blir noen km. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Jeg er 100% enig i dette og står i akkurat samme situasjon selv. Jeg har gjort et iherdig forsøk med kollektiv, men det hadde resultert i at jeg måtte kuttet arbeidstid og levd med ekstremt stress daglig.

Er ikke lett, alltids!

Akkurat nå er jeg ferdig med barnehagelevering eller kjøring til skole. Og jeg bor så nært jobb at jeg går, når jeg ikke har hjemmekontor!

Men blir litt kjøring til bursdager, Cons (hun er godt inne i CosPlay-universet) og andre happenings!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er ikke lett, alltids!

Akkurat nå er jeg ferdig med barnehagelevering eller kjøring til skole. Og jeg bor så nært jobb at jeg går, når jeg ikke har hjemmekontor!

Men blir litt kjøring til bursdager, Cons (hun er godt inne i CosPlay-universet) og andre happenings!

Gleder meg sykt til å slenge "litlå" i en elektrisk mopedbil, da kan jeg gjøre mye med beina eller ett eller annet elektrisk redskap som sykkel eller hva vi enn har på den tiden😅

Kanskje har vi rimelige selvkjørende taxier som tar seg av det meste av behovet også. Fremtiden er forhåpentligvis lys!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...