Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (34 minutter siden):

Kia EV3 ser en god del større ut enn en VW ID.3. Men den faktisk bare 4 cm lengre og 4cm bredere.

ID.3
L 426,4 cm
B 180,9 cm (uten speil)
H 156,4 cm

Kia EV3
L 430-431 cm
B 185 cm
H 156 cm

 

 

IMG_1090.jpeg

IMG_1089.jpeg

IMG_1088.jpeg

Sikkert pga den firkanta størrelsen. Men veldig interessant bil. Hvordan er kia som produsent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (1 time siden):

Sikkert pga den firkanta størrelsen. Men veldig interessant bil. Hvordan er kia som produsent?

Ser ihvertfall ut som bagasjeromsplassen er godt større:

Trunk volume    460 liters    385 liters

https://greencarplanet.com/english/compare/kia_ev3-standard-range-fwd/volkswagen_id3-pro

KIA er søstermerket til HYundai, så de deler mye tech, og drivlinjer, og i dette tilfelle og e-gmp(+)-plattformen! Dog, tror ikke EV3 har 800V-arkitektur, men er begrenset til 400V, og dermed ikke er like lynrask på lynladerne til Ionity som EV6 og EV9.

Tror nesten det er større forskjell på norske importørene enn på leverandørene. Synd at KIA har den importøren de har, for jeg har følelsen av at de er godt griskere på både pris på bilene, servicen og tilleggsutstyret!

Men generelt får du en ganske solid bil her, så den kan som sat friste, selv om jeg helst vil ha EV5! Eller får håpe Hyundai kommer med en modell som er mer lik! F.eks. en Kona+ erstatter/elektrisk erstatter for Santa Fe eller Tuscon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Hvordan er kia som produsent?

Kia skiller seg ut fra mange andre med sine garantiordninger. De har 7 års nybilgarati (150000km)
Hyundai ,det andre Koreanske bilmerket har 5 års nybilgaranti men ubegrenset antall km , der de fleste andre merker har 100.000km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Trestein said:

https://www.ba.no/elbilistene-sparer-ikke-sa-mye-penger-som-mange-tror/s/5-8-2718634

Dette har jeg påstått lenge. Bensinstasjoner lider på ingen måte noen nød pga at de må ha elbillading. De tjener penger på folk som må være der i 10-20min og ikke 2min som man trenger ved bensinfylling

Dette er bra for de bygdene som er heldige nok til å ha en bensin/energistasjon som ligger bra plasser for lading. Jeg spår at om 5 år, er det kun bensinstasjoner langs hovedferdselsårer. Grunnlaget for bensinstasjoner i bysentrum/der folk bor vil være borte.

Når det er sagt så bruker man ikke lenger tid på en tur på norsk landevei med en elbil enn man gjør med en bensinbil, magen blir sulten før bilen trenger drivstoff. Men så var det, det med å være eksponert for kioskvarene i litt lenger tid da, tviler ikke på at det påvirker handlemønster.

Eneste måte å spare tid med en bensinbil kontra en elbil på landevei er å spise mens man kjører. Hvis man stopper for å spise, og lader mens man spiser klarer man ikke å kjøre raskere med en bensinbil enn en el

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vi kjørte 3-4 timers etapper på ferie i sommer, noe som fungerte bra for barn og oss andre i bilen. For hver av de etappene måtte elbilen vi kjørte sammen med lade. Om det ikke var destinasjonslading måtte de lade kort tid etter avreise.

De færreste stopper hver andre time for å få en 30 minutters spisepause, men det er faktum for svært mange av de populære elbilene. Har du 120-140 i to timer har du gått fra 80% til 0% i en Model Y LR (Autobild test). Siden du må lade før 0 så blir denne etappen faktisk kortere. Så skal det planlegges, og laderen er ikke akkurat der det optimale punktet for lading er.

Det resulterer i at folk ligger i 100 i elbilene sine for å strekke rekkevidden - dette var en normalt syn i Danmark f.eks.

For de som ikke drar på bilferie blir dette et ikke-problem, men setter lys på at å reise på elbilferie er någet mer kronglete enn ICE foreløpig. Endres sikkert kjapt med tanke på utvikling da.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Eneste måte å spare tid med en bensinbil kontra en elbil på landevei er å spise mens man kjører. Hvis man stopper for å spise, og lader mens man spiser klarer man ikke å kjøre raskere med en bensinbil enn en el

Man bruker ikke en halvtime på å spise en matpakke og med en bensinbil kan man stoppe hvor som helst og når som helst. Det er ikke alltid at ladestasjonen har de mest naturskjønne omgivelsene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

Man bruker ikke en halvtime på å spise en matpakke og med en bensinbil kan man stoppe hvor som helst og når som helst. Det er ikke alltid at ladestasjonen har de mest naturskjønne omgivelsene.

Nei bensin er best om man skal nyte naturskjønne omgivelser. 

Men påstanden min står allikevel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Vi kjørte 3-4 timers etapper på ferie i sommer, noe som fungerte bra for barn og oss andre i bilen. For hver av de etappene måtte elbilen vi kjørte sammen med lade. Om det ikke var destinasjonslading måtte de lade kort tid etter avreise.

De færreste stopper hver andre time for å få en 30 minutters spisepause, men det er faktum for svært mange av de populære elbilene. Har du 120-140 i to timer har du gått fra 80% til 0% i en Model Y LR (Autobild test). Siden du må lade før 0 så blir denne etappen faktisk kortere. Så skal det planlegges, og laderen er ikke akkurat der det optimale punktet for lading er.

Det resulterer i at folk ligger i 100 i elbilene sine for å strekke rekkevidden - dette var en normalt syn i Danmark f.eks.

For de som ikke drar på bilferie blir dette et ikke-problem, men setter lys på at å reise på elbilferie er någet mer kronglete enn ICE foreløpig. Endres sikkert kjapt med tanke på utvikling da.

Helt enig.

Hadde jeg bodd et annet sted enn i Norge, hadde jeg ikke hatt elbil som hovedbil. Elbilene trenger å bli endel bedre på rekkevidde i høy hastighet, eller veldig mye bedre på ladehastighet. Eller helst begge deler.

Inntil det kommer på plass, er vi avhengig av tung subsidiering for å drive skiftet til el.

Jeg ser den nye Zeeker’en som er i anmarsj begynner å nærme seg på ladehastighet. Men forbruket i 130 km/t bør også endel ned. 

En annen viktig ting du nevner er destinasjonslading. Tilgang til 7kW + på steder man naturlig stopper kutter ned behovet for lading langs veien betraktelig. Men dette ligger nok litt unna, gitt at elbiladopsjonen er såpass lav som den er i europa. 

Starter man hver morgen med 100% batteri, og alle naturlige stoppesteder på en ferie som museer, Themeparks, kjøpesentre, bysentrum og strender har destinasjonslading man kan stole på, så er hurtiglading langs veien noe som bare tilhører heldags kjøreetappene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men ærlig talt, er virkelig bilferie så avgjørende for bilvalg? Sparer man masse penger på drivstoff i hverdagen, så kan man da bruke de pengene på flybiletter og evnt leiebil i stedet? Evnt. bruke 1-2 timer lengre på kjøreturene de få dagene i året man kjører hele dagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (19 minutter siden):

Vil heller si at hjemmeladning er begrensningen. Kan du ikke lade hjemme (eller evnt på jobb), så gir det virkelig ikke mening å ha elbil. 

Tja, om en er kreativ så er det mange andre muligheter. Skal på svømmekurs med datteren min i dag, det er flust med lademuligheter rundt hallen. Ingen problem å lade 100% hver gang en drar her. Og det kan være nok for uken for mange. 

Også har en handleturen da, her er det mange muligheter for lading. 

Områder rundt bolig, ta beina fatt noen 100 meter og mange har plutselig flust med muligheter osv. 

Men det er absolutt enklest med hjemme/jobb lading, ingen tvil om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, om en er kreativ så er det mange andre muligheter. Skal på svømmekurs med datteren min i dag, det er flust med lademuligheter rundt hallen. Ingen problem å lade 100% hver gang en drar her. Og det kan være nok for uken for mange. 

Også har en handleturen da, her er det mange muligheter for lading. 

Områder rundt bolig, ta beina fatt noen 100 meter og mange har plutselig flust med muligheter osv. 

Men det er absolutt enklest med hjemme/jobb lading, ingen tvil om det. 

Største problemet er prisen, ser noen griske kjøpe sentre tar 5-6 kr per kwt på normal lading, da kan jeg like gjerne heller kjøre bensin bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Største problemet er prisen, ser noen griske kjøpe sentre tar 5-6 kr per kwt på normal lading, da kan jeg like gjerne heller kjøre bensin bil.

Tja, for meg er det 6+ kroner pr mil. Bensin og diesel er jo stort sett over 20 kroner og de aller fleste bruker langt over halvliteren på mila... Så økonomisk sett svarer det seg ikke.

Også finner en jo langt billigere priser også da. Under 4 kroner er ikke vanskelig å finne. Iallefall ikke her, mulig det er verre andre plasser i landet.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Vi kjørte 3-4 timers etapper på ferie i sommer, noe som fungerte bra for barn og oss andre i bilen. For hver av de etappene måtte elbilen vi kjørte sammen med lade. Om det ikke var destinasjonslading måtte de lade kort tid etter avreise.

De færreste stopper hver andre time for å få en 30 minutters spisepause, men det er faktum for svært mange av de populære elbilene. Har du 120-140 i to timer har du gått fra 80% til 0% i en Model Y LR (Autobild test). Siden du må lade før 0 så blir denne etappen faktisk kortere. Så skal det planlegges, og laderen er ikke akkurat der det optimale punktet for lading er.

Det resulterer i at folk ligger i 100 i elbilene sine for å strekke rekkevidden - dette var en normalt syn i Danmark f.eks.

For de som ikke drar på bilferie blir dette et ikke-problem, men setter lys på at å reise på elbilferie er någet mer kronglete enn ICE foreløpig. Endres sikkert kjapt med tanke på utvikling da.

Kjenner meg ikke igjen i dette. Kjørte fra Nord-Frankrike til Sentral-Tyskland i sommer med Yen. Igjennom Belgia. 800km var turen. Hadde 2 ladestopp, ett i Liege, Belgia hvor vi ladet 50kWh (25 minutter) og ett i Lippetal, Tyskland hvor vi ladet 64kWh (45 minutter- spiste også middag her). Fulgte trafikken og kjørte som regel 10km/t over fartsgrensa hvor det var mulig. Brukte rundt 10 timer på turen pga. trafikk om sommeren. I Frankrike er fartsgrensa 130 og i Belgia var den 120. Men tregest gikk det i Tyskland pga mye trafikk og veiarbeid. Så her var det lite mulighet til å holde høy fart (tror høyeste var 170km/t). Poenget er at man må ikke ta høyde for noe som helst. Bil sier jo hvor du må stoppe for å komme fram. Om du har høyere forbruk, så blir det bare veileda inn til en lader som er før den opprinnelige planlagte. 

Må tilbake til Model S75Den vi hadde for å komme på de tidene du beskriver med 2 timer kjøring og lang ladetid. 

Hadde aldri gått med på å kjøre i 100 for å "rekke fram". Da tar jeg heller et stopp før. 

Syntes også at det funka veldig fint å komme med ca 10% på batteriet. Da fikk vi bra hastighet fra start. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (3 minutter siden):

Ikke en av dere kjører elbil for miljøets skyld. Tenker dere ikke på all lokal forurensing og miljøet i stedet for pris på lading og ldaehastighet?

Freidig påstand, uten dekning. For egen del, kan jeg fortelle at miljøaspektet helt klart var en sterkt medvirkende årsak. Ingenting jeg misliker mer, enn å kaste bort dyrebar olje på å brenne den opp. Dog er vi avhengig av olje på så mange andre områder, og det bidrar veldig godt i norges inntekter, så jeg er fremdeles for oljeutvinning.

Når miljøspektet kom i tillegg til det økonomiske, som gjorde at jeg kunne dekke inn merkostnaden med å kjøpe ny bil fremfor en gammel ice-bil, så var altså valget soleklart.

Men, jeg trodde faktisk vi var langt forbi dette punktet nå. Og uansett om folk ikke velger elbil ut fra et miljøperspektiv men kun av økomiske årsaker, så er effekten på miljøet helt klart en bonus. Så må det og sies at endel her inne har biler som koster endel, så man kunne fort betalt for en fet ice-bil i stedet. Så jeg tenker at miljøaspektet er nok helt klart der, om ikke nødvendigvis det første og viktigste!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...