Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 time siden):

Så at det fantes to wltp sykluser beskrevet som high energy og low energy. Kjenner du til dem? TEL og TEH?

TEL = Test Energy Low | TEH = Test Energy High Rimelig stor forskjel

Jeg skrev jo det i mitt svar (ligger på Wikipedia)

Low
Medium
High
Extra High

Også med tabell

WLTC class 3 test cycle
  Low Medium High Extra high Total
Duration, s 589 433 455 323 1800
Stop duration, s 150 49 31 8 235
Distance, m 3095 4756 7162 8254 23266
% of stops 26.5% 11.1% 6.8% 2.2% 13.4%
Maximum speed, km/h 56.5 76.6 97.4 131.3  
Average speed without stops, km/h 25.3 44.5 60.7 94.0 53.5
Average speed with stops, km/h 18.9 39.4 56.5 91.7 46.5
Minimum acceleration, m/s2 -1.5 -1.5 -1.5 -1.44  
Maximum acceleration, m/s2 1.611 1.611 1.666 1.055  
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev jo det i mitt svar (ligger på Wikipedia)

Low
Medium
High
Extra High

Også med tabell

WLTC class 3 test cycle
  Low Medium High Extra high Total
Duration, s 589 433 455 323 1800
Stop duration, s 150 49 31 8 235
Distance, m 3095 4756 7162 8254 23266
% of stops 26.5% 11.1% 6.8% 2.2% 13.4%
Maximum speed, km/h 56.5 76.6 97.4 131.3  
Average speed without stops, km/h 25.3 44.5 60.7 94.0 53.5
Average speed with stops, km/h 18.9 39.4 56.5 91.7 46.5
Minimum acceleration, m/s2 -1.5 -1.5 -1.5 -1.44  
Maximum acceleration, m/s2 1.611 1.611 1.666 1.055  
 

 

Her er det distanse som er low medium osv. Det har ikke veldig mye med test enegy å gjøre?

 

Får finne ut av det selv

 

Fant det ganske kjapt. Det hadde med bilens utrustning å gjøre

https://evdb.nz/wltp

  • Vehicle H (energy high) refers to the model trim with the highest energy demand,
  • Vehicle L (energy low) is the model trim with the lowest energy demand.
Endret av Trestein
Fant svar
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Her er det distanse som er low medium osv. Det har ikke veldig mye med test enegy å gjøre?

Her er også low f.eks max speed 56km/t og average speed ute stops 25km/t.
Medium er max speed 76.6km/t og average uten stops 44.5km/t.
High og ekstra high har høyere fart i begge parametere også i tillegg til lengre distanse.

 

 

Fra din egen link:IMG_1081.thumb.jpeg.a5074cf8539b84717533567810b4b526.jpeg
IMG_1082.thumb.jpeg.ae0deedbc734472d3e77746028ed2342.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

WLTP Class 3b Vehicles er kjøretøy med topp hastighet >= 120km/t der alle våre elbiler tilhører. 
WLTP syklus testene er de fire som er allerede nevnt i WLTP Class 3 og som ses i tabellen.

Fremdeles kun 53km/h i snitt 94km/h i 30% av distansen

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke påstått noe annet.

Min påstand er at 53km/h i snitt er for lavt for de fleste langturer og at det derfor blir en del avvik mellom wltp og det man i praksis oppnår på langtur. Jeg havner som regel på mellom 75 og 80 i snittfart(I følge My BMW) ev database regner 110km/h i snitt på landevei og -10grader på cold range tall.

Dessuten at biler som har lavt internt forbruk vil oppnå gode tall i wltp syklusen mens på langkjøring der er det luft og rullemotstand totalt dominerende. I 53 km/h er rullemotstand største komponent. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/?privacy=updated

 

https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/

Det er ikke vanskelig å simulere en WLTP syklus. Tror jeg skulle klart det i et excel ark. Når simulatoren er kalibrert  er det bare å putte inn vekt cw og frontareal på neste bil. Legger man på litt kan man estimere tillegg for velt og breiere hjul. Heller legge til for intern strømforbruk mm

Hvilken syklus disse har vet jeg ikke. Muligens en kombinasjon av motorvei bykjøring og landevei. Drittelmix som det ofte ble kalt 

Inside EV er etterrettelige nok til å anmerke at man ikke kan bruke testen til å sammenligne imellom biler (med mindre de er kjørt rett etter hverandre.)

Den nextmove testen surrer med det samme som NAF, som om det skal ha noen verdi å se hvilke biler som har mest eller minst avvik fra WLTP, når testen er helt annerledes enn WLTP. 

Imponerende at Model S bruker 10% mindre energi pr km enn Taycanen med snittfart 110km/t. Selv om Porschen har 2 trinns utveksling (som de måtte ty til for å prøve å matche Tesla på akselerasjon og toppfart)
 

Men dette er etter hva jeg kan skjønne 5 år gamle biler, nyeste versjon fra begge produsenter har mange forbedringer, tror Porsche har tatt innpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Inside EV er etterrettelige nok til å anmerke at man ikke kan bruke testen til å sammenligne imellom biler (med mindre de er kjørt rett etter hverandre.)

Den nextmove testen surrer med det samme som NAF, som om det skal ha noen verdi å se hvilke biler som har mest eller minst avvik fra WLTP, når testen er helt annerledes enn WLTP. 

Imponerende at Model S bruker 10% mindre energi pr km enn Taycanen med snittfart 110km/t. Selv om Porschen har 2 trinns utveksling (som de måtte ty til for å prøve å matche Tesla på akselerasjon og toppfart)
 

Men dette er etter hva jeg kan skjønne 5 år gamle biler, nyeste versjon fra begge produsenter har mange forbedringer, tror Porsche har tatt innpå. 

Sjekk dekkene Porsche kjørte med

Lenke til kommentar

Valgte felger og type dekk kan gi så mye som mellom 10-20% avvik i rekkevidde på en og samme bil (lik utstyrt forøvrig).

Tesla har nå skiftet til non uhp performace dekk Hankook Ion Evo som standard på sin Model 3 Highland de WLTP tester. Sikkert for å spare penger men også få bedre forbruk/rekkevidde. Men det påvirker også kjørefølelsen negativt.

Porsche går nok ikke inn i kompromiss med kjørefølelse og sportsligheten på sin Taycan mht dekkvalg.
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Sjekk dekkene Porsche kjørte med

Ja så det

6 hours ago, Syar-2003 said:

Valgte felger og type dekk kan gi så mye som mellom 10-20% avvik i rekkevidde på en og samme bil (lik utstyrt forøvrig).

Tesla har nå skiftet til non uhp performace dekk Hankook Ion Evo som standard på sin Model 3 Highland de WLTP tester. Sikkert for å spare penger men også få bedre forbruk/rekkevidde. Men det påvirker også kjørefølelsen negativt.

Porsche går nok ikke inn i kompromiss med kjørefølelse og sportsligheten på sin Taycan mht dekkvalg.
 

Jepp. Virker som Tesla har jobbet med å ta ut mer WLTP / få ned forbruket sitt.

De har også redusert toppfarten på Model 3 LR fra 233 -> 201 km/t. Vet ikke om dette er en direkte følge av at dekkene ikke tåler mer, eller om de faktisk har endret utveksling på girkassa for å optimalisere rekkevidde?

Er kanskje en kombinasjon.  

3 performance beholder toppfarten på 262 km/t.

Toppfart betyr jo ikke så mye annet enn «bragging rights» utenfor Tyskland. Men innstillingen og fokuset på dette sier noe om hva som legges til grunn når man inngår alle kompromissene som skal til for å lage en bilmodell. Tyskland hadde/har en gentleman agreement på at biler skal være sperret på 250 km/t. Når Porsche fikk spørsmål av journalister om hvorfor de ikke fulgte de andre og sperret sine biler svarte de simpelthen: «De lager familiebiler, vi lager sportsbiler»

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

https://www.ba.no/elbilistene-sparer-ikke-sa-mye-penger-som-mange-tror/s/5-8-2718634

Dette har jeg påstått lenge. Bensinstasjoner lider på ingen måte noen nød pga at de må ha elbillading. De tjener penger på folk som må være der i 10-20min og ikke 2min som man trenger ved bensinfylling

Ja det er ingen hemmelighet at drivstoffet var lite til ingen inntekt for stasjonene. Det var boller, pølser, brus osv samt vask. Å ha folk lengre på stasjonen oppfordrer jo til å handle mer greier de tjener penger på.

Men med diesel/bensin fyller en gjerne 1-2 ganger i måneden. For en formue hver. 

De fleste folk lader elbilen hjemme, der er det ikke noen pølser å kjøpe og det koster tikroninger.

Tror bare jeg har ladet på bensinstasjon en gang ila mine snart 10 år. Ellers er det på dedikerte stasjoner som ikke er i tilhørighet til slikt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

https://www.ba.no/elbilistene-sparer-ikke-sa-mye-penger-som-mange-tror/s/5-8-2718634

Dette har jeg påstått lenge. Bensinstasjoner lider på ingen måte noen nød pga at de må ha elbillading. De tjener penger på folk som må være der i 10-20min og ikke 2min som man trenger ved bensinfylling

Nå er denne bak en betalingsmur, så får ikke lest den.

Men det er klart at en bensinstasjon tjener penger på andre varer mens bilen lades. Men nå sparer man ikke så mye penger på å lade på hurtigladere uansett. Det man sparer på, er å lade hjemme (eller på jobb for de som har den muligheten). Jeg sparer cirka 2000 kroner i måneden bare på drivstoff, og enn så lenge også en del på bompenger. I tillegg er det rimeligere service med lengre serviceintervaller, færre ting som kan gå i stykker og så videre. Til og med utgiftene til forsikring gikk ned når jeg byttet fra bensin til elbil (tilsvarende forsikring).

Jeg hadde aldri kjøpt elbil om jeg ikke hadde hatt lademuligheter hjemme eller på jobb.

Endret av Nukleosid
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (24 minutter siden):

Nå er denne bak en betalingsmur, så får ikke lest den.

Men det er klart at en bensinstasjon tjener penger på andre varer mens bilen lades. Men nå sparer man ikke så mye penger på å lade på hurtigladere uansett. Det man sparer på, er å lade hjemme (eller på jobb for de som har den muligheten). Jeg sparer cirka 2000 kroner i måneden bare på drivstoff, og enn så lenge også en del på bompenger. I tillegg er det rimeligere service med lengre serviceintervaller, færre ting som kan gå i stykker og så videre. Til og med utgiftene til forsikring gikk ned når jeg byttet fra bensin til elbil (tilsvarende forsikring).

Jeg hadde aldri kjøpt elbil om jeg ikke hadde hatt lademuligheter hjemme eller på jobb.

Artikkelen var fra en hel del bensinstasjon og butikk eiere (I Vosse distriktet) som hadde ladestasjon i nærheten. Alle hadde kraftig øket omsetning. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Artikkelen var fra en hel del bensinstasjon og butikk eiere (I Vosse distriktet) som hadde ladestasjon i nærheten. Alle hadde kraftig øket omsetning. 

Og det tviler jeg ikke på :)

Men jeg kan kjøpe mange bensinstasjonpølser for det jeg sparer på å lade hjemme eller på jobb. Skal jeg på en så lang tur at jeg må stoppe for å lade, er det uansett på tide å ta seg en matpause.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 20.8.2024 den 5:12 PM):

Sett bort fra Tesla, hvilken bil mener dere gir mest for pengene med 400+ rekkevidde som er Golf størrelse eller større? Også mtp. kampanjer som er der ute. 

Vet ikke hva prisen på denne bilen blir når den kommer senere i år, men Kia3 kan vel ses på som en konkurrent til id3 og er i Golf+-størrelse.

Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Vet ikke hva prisen på denne bilen blir når den kommer senere i år, men Kia3 kan vel ses på som en konkurrent til id3 og er i Golf+-størrelse.

Kia EV3 er erstatteren for e-niro/Niro EV. Jeg vil si den er hakket opp i størrelse, om man skal pirke litt. Men absolutt en bil som vil levere til mange som velger de to du nevnte, og også endel flere.

Det at den i tillegg ser ut som en slags EV9-lillebror gjør at den nok frister noen som ellers ville snust på bilstørrelsen over. Men mye kommer an på prisen. Frykter at Kia-importøren vil være for grisk, og prise den for høyt!

Dog, for egen del er jeg mer nysgjerrig på EV5 som vil bli litt større enn EV3, men ellers minne veldig på den. Den er jo allerede lansert i noen andre markeder, så lurer på hvorfor ikke den er tatt inn i Norge ennå! Den ville kanskje til og med konkurrert med MEB-bilene type ID.4/Enyaq/Q4 E-Tron og kommende Ford Explorer EV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...