Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

47 minutes ago, Salvesen. said:

Synes egentlig WLTP er en dårlig målemetode. Alt for lav fart. Mer glad i EPA. De tallene kan jeg "stole" på i allslags vær. WLTP går på de fineste dagene med relativt lav fart som søndags turene til Bjørn etc

EPA er desverre ikke internt konsistent. Det er flere måter å komme til et EPA tall så du kan ikke uten videre sammenligne to bilers EPA verdier. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (4 minutter siden):

EPA er desverre ikke internt konsistent. Det er flere måter å komme til et EPA tall så du kan ikke uten videre sammenligne to bilers EPA verdier. 

Ukjent for meg, mener du at EPA tester kan utføres med forskjellige utgangspunkt? 

Jeg er bare vandt til at min bil viser meg EPA verdier, og de har fungert godt. For mitt bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Ukjent for meg, mener du at EPA tester kan utføres med forskjellige utgangspunkt? 

Jeg er bare vandt til at min bil viser meg EPA verdier, og de har fungert godt. For mitt bruk. 

Bilprodusentene kan kjøre en enkelt test og så legge på en deratingfaktor eller kjøre en multisyklus test og bruke resultatene direkte. Konsekvensen er at EPA verdier ikke er sammenlignbare mellom bilprodusenter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Synes egentlig WLTP er en dårlig målemetode. Alt for lav fart. Mer glad i EPA. De tallene kan jeg "stole" på i allslags vær. WLTP går på de fineste dagene med relativt lav fart som søndags turene til Bjørn etc

WLTP er egnet til å estimere energiforbruk, altså hva det koster å lade bilen daglig og årlig ved normalt småkjøre-mønster.

Så vidt jeg vet tar ingen standarder utgangspunkt i den rekkevidden man er interessert i, på langkjøring under ulike forhold. Her er ikke kostnaden for lading hovedfokus, men hvor langt det er hensiktsmessig å kjøre mellom hver lading og da kjører man selvsagt ikke i 30-soner, men gode motorveier over lange distanser.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

WLTP er egnet til å estimere energiforbruk, altså hva det koster å lade bilen daglig og årlig ved normalt småkjøre-mønster.

Så vidt jeg vet tar ingen standarder utgangspunkt i den rekkevidden man er interessert i, på langkjøring under ulike forhold. Her er ikke kostnaden for lading hovedfokus, men hvor langt det er hensiktsmessig å kjøre mellom hver lading og da kjører man selvsagt ikke i 30-soner, men gode motorveier over lange distanser.

Er ikke helt enig i det. Jeg ser mye høyere forbruk på den daglige småkjøringen enn på langkjøring. Langkjøringen klarer WLTP mens småkjøringen kommer ikke i nærheten.

Lenke til kommentar

Ser ut som veiens ende for min 2014 Tekna Leif. Feil i batteripakke. 

 

Jakten på ny er smått i gang. Bilen skal 95/100 ganger frakte meg 4 mil per dag, tur retur jobb, ingen motorvei. Sporadisk skal den 10 mil. Det er like langt om vinteren, så den må klare det da også. Leifen klarte det _akkurat_. Stort sett hadde jeg en 10 minutter i hurtigladeren, bare sånn for å være trygg. 

Det eneste som er mitt "sære" krav, er at jeg har en lei bakke opp til huset, bratt, med svinger, grus og feil helling. Leafen klarte det ikke to ganger i året, og det var godt nok. Hadde jeg ikke hatt den bakken, ville jeg kjøpt en Ioniq 2018. 

Prismessig vil jeg ut med minst mulig per år. Med 3 unger i barnesete, er en bil som kan mest mulig, bedre. Betalingsviljen er som nevnt, liten, og jeg kan klare meg med en Seat Mii/Skoda Citigo eller noe sånt. Har kikket på MG4 og Tesla 3. 

Budsjettet er "åpent", men spesielt nedover. Hadde ikke Leaf 40 kwh hatt "rapidgate" og batteritrøbbel hadde jeg valgt en sånn. Håper bilde er tegnet greit.

Kan med smerte og lidelse ut med 250 000 kontant, men låner gjerne hvis det er gunstig, sånn som en ny Model 3, eller MG4. Skeptisk til MG4 ift kjøreegenskaper på vinter, men er glad for 7 år garanti. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

Er ikke helt enig i det. Jeg ser mye høyere forbruk på den daglige småkjøringen enn på langkjøring. Langkjøringen klarer WLTP mens småkjøringen kommer ikke i nærheten.

Siterte du feil? (Jeg skrev ingenting om hvilke kjøremønster som gir høyest forbruk).

Poenget mitt var at WLTP er interessant av økonomiske grunner, mens rekkevidde på motorvei er interessant av praktiske grunner.

Sagt på en annen måte:

- ALLE moderne elbiler har mer enn nok rekkevidde til daglig småkjøring, men man vil jo gjerne vite hva det koster.

- ALLE moderne elbiler er relativt billige å kjøre på langturer, men man vil jo gjerne vite hvordan man skal dele opp kjøring og lading av praktiske grunner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (10 minutter siden):

Ser ut som veiens ende for min 2014 Tekna Leif. Feil i batteripakke. 

 

Jakten på ny er smått i gang. Bilen skal 95/100 ganger frakte meg 4 mil per dag, tur retur jobb, ingen motorvei. Sporadisk skal den 10 mil. Det er like langt om vinteren, så den må klare det da også. Leifen klarte det _akkurat_. Stort sett hadde jeg en 10 minutter i hurtigladeren, bare sånn for å være trygg. 

Det eneste som er mitt "sære" krav, er at jeg har en lei bakke opp til huset, bratt, med svinger, grus og feil helling. Leafen klarte det ikke to ganger i året, og det var godt nok. Hadde jeg ikke hatt den bakken, ville jeg kjøpt en Ioniq 2018. 

Prismessig vil jeg ut med minst mulig per år. Med 3 unger i barnesete, er en bil som kan mest mulig, bedre. Betalingsviljen er som nevnt, liten, og jeg kan klare meg med en Seat Mii/Skoda Citigo eller noe sånt. Har kikket på MG4 og Tesla 3. 

Budsjettet er "åpent", men spesielt nedover. Hadde ikke Leaf 40 kwh hatt "rapidgate" og batteritrøbbel hadde jeg valgt en sånn. Håper bilde er tegnet greit.

Kan med smerte og lidelse ut med 250 000 kontant, men låner gjerne hvis det er gunstig, sånn som en ny Model 3, eller MG4. Skeptisk til MG4 ift kjøreegenskaper på vinter, men er glad for 7 år garanti. 

Ny model 3 blir nok for dyrt, jeg hadde iallefall aldri stolt på en RWD tesla opp den bakken der. Har ikke prøvd highland på glattå enda, men har ikke god erfaring i fra model S iallefall. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (14 minutter siden):

Ser ut som veiens ende for min 2014 Tekna Leif. Feil i batteripakke. 

 

Jakten på ny er smått i gang. Bilen skal 95/100 ganger frakte meg 4 mil per dag, tur retur jobb, ingen motorvei. Sporadisk skal den 10 mil. Det er like langt om vinteren, så den må klare det da også. Leifen klarte det _akkurat_. Stort sett hadde jeg en 10 minutter i hurtigladeren, bare sånn for å være trygg. 

Det eneste som er mitt "sære" krav, er at jeg har en lei bakke opp til huset, bratt, med svinger, grus og feil helling. Leafen klarte det ikke to ganger i året, og det var godt nok. Hadde jeg ikke hatt den bakken, ville jeg kjøpt en Ioniq 2018. 

Prismessig vil jeg ut med minst mulig per år. Med 3 unger i barnesete, er en bil som kan mest mulig, bedre. Betalingsviljen er som nevnt, liten, og jeg kan klare meg med en Seat Mii/Skoda Citigo eller noe sånt. Har kikket på MG4 og Tesla 3. 

Budsjettet er "åpent", men spesielt nedover. Hadde ikke Leaf 40 kwh hatt "rapidgate" og batteritrøbbel hadde jeg valgt en sånn. Håper bilde er tegnet greit.

Kan med smerte og lidelse ut med 250 000 kontant, men låner gjerne hvis det er gunstig, sånn som en ny Model 3, eller MG4. Skeptisk til MG4 ift kjøreegenskaper på vinter, men er glad for 7 år garanti. 

Tenker en Mazda MX-30 høres ut som bilen for deg! Kult med de bakdørene, selv om noen vil si det er upraktisk med unger. Men synes selv det funket fint i i3. Men her har du altså en av de billigste elbilene, og som er "stor nok" til det meste. Rekkevidde er litt dårlig, og hurtigladingen er definitivt ikke hurtig, men du har mer enn nok med rekkevidde for ditt behov, med sine 200 km WLTP. Det skulle holde fint en vinterdag og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp Model 3 4x4 rep. objekt og start YouTube kanal? YOLO:)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=363745950

Det verste er at de fleste feilene på den listen, er kjente feil som hadde blitt tatt på garanti om eieren hadde fulgt opp. Står ikke 1. gangs reg på den, så kan være at man kan ta det meste på reklamasjon, hvis den er registrert seint 2019....

 

Eller gå for noe veldig mye safere, til 250k https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=366783337

 

Screenshot 2024-08-22 at 17.01.56.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Ser ut som gjennomsnittlig 5 år gammel Tesla dette her 😅

Merk særskilt følgende om salgsobjektets tilstand fra takstrapport/selger: 

Testresultater 

Reparasjonspunkter fra NAF-rapport: 
2.9 Unormal lyd Ulyd i drivverk 
3.5 Nøkler / Utstyr Nøkkel/er mangler 
5.2 Bremsebelegg Jern mot jern, kjøretøyet er trafikkfarlig Venstre foran, Høyre foran 
5.3 Slitt bremsebelegg Venstre bak, Høyre bak 
9.8 Bremsevirkning Vesentlig pulserende bremsevirkning: Høyre foran, Venstre foran 
17.1 Lys Virker ikke: Venstre baklys, Skiltlys, Tåkebaklys 
17.2 Svakt lys: Høyre baklys 
17.12 Krakelert lykteglass Venstre baklys, Venstre bremselys, Høyre bremselys 
17.17 Løs lykt: Høyre tåkelys 
17.19 Feil frekvens på retningslys Høyre sideblinklys 
20.1 Lyd / lyssignaler Feil ved horn 
20.3 Feil med parkeringssensor: 
22.2 Varsellamper utvidet Varsellampe for TPMS (Dekktrykk) lyser 
28.3 Utvendig tilstand motor Manglende / skadet deksel under motor 
48.1 Oppvarmet bakrute Oppvarmet bakrute virker ikke: 
50.13 Varmeapparat / klimaanlegg (AC) Ulyd fra motor / vifte 
59.3 Tilhengerkontakt Funksjonsfeil 
62.2 Ladekabel elbil/hybrid Ladekabel mangler 
65.9 Dekk Mønsterdybde under 1,6 mm for sommerdekk, eller 3,0 mm for vinterdekk: Venstre bak, Høyre foran 
65.11 Dekk er skjevslitt: Venstre foran, Høyre foran 
65.13 Corden er synlig Høyre foran 
67.21 Ekstra hjulsett Felg uten dekk: 1 felg 
68.2 Hjullager Slakk i hjullager: Venstre foran, Høyre foran 
76.2 Stabilisator Slakk i ledd til stabilisatorstag: Venstre bak 
78.1 Opphengs- / bærearmer foraksel Slakk i opphengskule: Venstre nedre 
82.7 Siderute/bakrute Sprekk i rute: Bakrute 
83.10 Dør-/panseråpner Slitt dørhengsel: Høyre foran, Venstre foran 
83.13 Feil med innvendig åpner: Bakluke/-dør 
83.14 Feil med utvendig åpner: Bakluke/-dør 
86.2 Lakk / karosseri utvendig Lakkriper: Venstre sidekanal, Støtfanger bak, Venstre bakskjerm, Høyre bakdør, Venstre bakdør, Høyre fordør, Venstre fordør, Bakluke, Støtfanger foran, Høyre bakskjerm, Høyre sidekanal 
86.3 Skadet: Høyre sidekanal, Høyre bakskjerm, Støtfanger foran, Bakluke, Venstre bakdør, Venstre bakskjerm, Støtfanger bak 
86.8 Rustangrep: Høyre forskjerm, Venstre forskjerm 
87.1 Utvendig speil Speil mangler: Venstre side 
87.5 Skade på speilramme / -hus Høyre side 
87.6 Speilvarme virker ikke: Venstre side 
97.1 Døråpning Sår eller skade: Venstre bakdør 
99.3 Bilbelte Slitt / skadet belte: Høyre foran 
100.1 Gulvmatter/-teppe Gulvmatte skadet eller mangler: Venstre foran, Høyre foran 
102.3 Laste-/bagasjerom Fukt i gulvteppe 
102.4 Forurensing og/eller ubehagelig lukt 
102.5 Fukt i reservehjulsbrønn 
103.1 Interiør generelt Forurensing og/eller ubehagelig lukt 

Informasjonspunkter fra NAF-rapport: 
1.16 Kjøreegenskaper * Ikke prøvekjørt grunnet, diverse feil med bremser og drivverk. Redusert test 
4.12 Service/ Dokum. Bilen har digital servicebok, denne er ikke kontrollert av NAF 
6.19 Bremseskiver Anbefaler skift av bremseskive samtidig med skift av bremseklosser 
10.3 Bremsevæskenivå Bremsevæskebeholder ikke tilgjengelig for kontroll 
50.17 Varmeapparat / klimaanlegg (AC) * Varme ikke testet grunnet for lavt batteri 
65.21 Dekk Mønsterdybde - tillatt, men anbefales byttet: Venstre foran 
66.10 Felg Ripe/slitasje på felg 
67.27 Ekstra hjulsett Ripe/slitasje 
67.32 * 1 ekstra hjul er montert HB på bil 
81.9 Frontrute Noe steinsprut 
86.17 Lakk / karosseri utvendig Diverse småbulker/lakkriper 
90.10 Tilhengerfeste Låsemekanisme er ikke funksjonsprøvd 
97.5 Døråpning Sår eller skade: Høyre bakdør, Venstre fordør 
99.13 Bilbelte * Mugg på VB belte

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (4 minutter siden):

Ser ut som gjennomsnittlig 5 år gammel Tesla dette her 😅

Merk særskilt følgende om salgsobjektets tilstand fra takstrapport/selger: 

Testresultater 

Reparasjonspunkter fra NAF-rapport: 
2.9 Unormal lyd Ulyd i drivverk 
3.5 Nøkler / Utstyr Nøkkel/er mangler 
5.2 Bremsebelegg Jern mot jern, kjøretøyet er trafikkfarlig Venstre foran, Høyre foran 
5.3 Slitt bremsebelegg Venstre bak, Høyre bak 
9.8 Bremsevirkning Vesentlig pulserende bremsevirkning: Høyre foran, Venstre foran 
17.1 Lys Virker ikke: Venstre baklys, Skiltlys, Tåkebaklys 
17.2 Svakt lys: Høyre baklys 
17.12 Krakelert lykteglass Venstre baklys, Venstre bremselys, Høyre bremselys 
17.17 Løs lykt: Høyre tåkelys 
17.19 Feil frekvens på retningslys Høyre sideblinklys 
20.1 Lyd / lyssignaler Feil ved horn 
20.3 Feil med parkeringssensor: 
22.2 Varsellamper utvidet Varsellampe for TPMS (Dekktrykk) lyser 
28.3 Utvendig tilstand motor Manglende / skadet deksel under motor 
48.1 Oppvarmet bakrute Oppvarmet bakrute virker ikke: 
50.13 Varmeapparat / klimaanlegg (AC) Ulyd fra motor / vifte 
59.3 Tilhengerkontakt Funksjonsfeil 
62.2 Ladekabel elbil/hybrid Ladekabel mangler 
65.9 Dekk Mønsterdybde under 1,6 mm for sommerdekk, eller 3,0 mm for vinterdekk: Venstre bak, Høyre foran 
65.11 Dekk er skjevslitt: Venstre foran, Høyre foran 
65.13 Corden er synlig Høyre foran 
67.21 Ekstra hjulsett Felg uten dekk: 1 felg 
68.2 Hjullager Slakk i hjullager: Venstre foran, Høyre foran 
76.2 Stabilisator Slakk i ledd til stabilisatorstag: Venstre bak 
78.1 Opphengs- / bærearmer foraksel Slakk i opphengskule: Venstre nedre 
82.7 Siderute/bakrute Sprekk i rute: Bakrute 
83.10 Dør-/panseråpner Slitt dørhengsel: Høyre foran, Venstre foran 
83.13 Feil med innvendig åpner: Bakluke/-dør 
83.14 Feil med utvendig åpner: Bakluke/-dør 
86.2 Lakk / karosseri utvendig Lakkriper: Venstre sidekanal, Støtfanger bak, Venstre bakskjerm, Høyre bakdør, Venstre bakdør, Høyre fordør, Venstre fordør, Bakluke, Støtfanger foran, Høyre bakskjerm, Høyre sidekanal 
86.3 Skadet: Høyre sidekanal, Høyre bakskjerm, Støtfanger foran, Bakluke, Venstre bakdør, Venstre bakskjerm, Støtfanger bak 
86.8 Rustangrep: Høyre forskjerm, Venstre forskjerm 
87.1 Utvendig speil Speil mangler: Venstre side 
87.5 Skade på speilramme / -hus Høyre side 
87.6 Speilvarme virker ikke: Venstre side 
97.1 Døråpning Sår eller skade: Venstre bakdør 
99.3 Bilbelte Slitt / skadet belte: Høyre foran 
100.1 Gulvmatter/-teppe Gulvmatte skadet eller mangler: Venstre foran, Høyre foran 
102.3 Laste-/bagasjerom Fukt i gulvteppe 
102.4 Forurensing og/eller ubehagelig lukt 
102.5 Fukt i reservehjulsbrønn 
103.1 Interiør generelt Forurensing og/eller ubehagelig lukt 

Informasjonspunkter fra NAF-rapport: 
1.16 Kjøreegenskaper * Ikke prøvekjørt grunnet, diverse feil med bremser og drivverk. Redusert test 
4.12 Service/ Dokum. Bilen har digital servicebok, denne er ikke kontrollert av NAF 
6.19 Bremseskiver Anbefaler skift av bremseskive samtidig med skift av bremseklosser 
10.3 Bremsevæskenivå Bremsevæskebeholder ikke tilgjengelig for kontroll 
50.17 Varmeapparat / klimaanlegg (AC) * Varme ikke testet grunnet for lavt batteri 
65.21 Dekk Mønsterdybde - tillatt, men anbefales byttet: Venstre foran 
66.10 Felg Ripe/slitasje på felg 
67.27 Ekstra hjulsett Ripe/slitasje 
67.32 * 1 ekstra hjul er montert HB på bil 
81.9 Frontrute Noe steinsprut 
86.17 Lakk / karosseri utvendig Diverse småbulker/lakkriper 
90.10 Tilhengerfeste Låsemekanisme er ikke funksjonsprøvd 
97.5 Døråpning Sår eller skade: Høyre bakdør, Venstre fordør 
99.13 Bilbelte * Mugg på VB belte

Sattan for en drittbil, snakk om å kjøre en bil på felgen!!

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en base performance, de er jo ettertraktede. Kan dra henger, og har track mode / masse hk.

Men den flenga i kanalen er det som gjør at det er youtubekanal mat, kan lett koste alt for mye å fikse.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Har ikke orket å sammenligne delene, men er det samme motorer, inverter etc? 

Nei hele tiden litt fintuning på dem og. Iallefall andre navn på dem som tyder på endringer.

Er litt morro med de tidlige Long Range 2018-2019 modellene da de hadde samme motorer som performance. Eneste som skilte dem var software.
Så i dag kan man plugge i en Ghost modul og hente ut 150 ekstra hk på dem uten å være redd for at dem ikke tåler det.

I dag er det svakere invertere på de svakere utgavene så man kan ikke trimme dem like mye..
 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...