Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 20.8.2024 at 5:12 PM, PgUp said:

Sett bort fra Tesla, hvilken bil mener dere gir mest for pengene med 400+ rekkevidde som er Golf størrelse eller større? Også mtp. kampanjer som er der ute. 

Møller kjøre jo kampanje på id.3 for øyeblikket, og prisene er ikke halvgale.

Har en pro s selv 22 utgave med 80k km på som jeg er fornøyd med.

https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen/id-3

image.png.d11e3198f9e664f711d8123ed93aa004.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, gwh said:

Møller kjøre jo kampanje på id.3 for øyeblikket, og prisene er ikke halvgale.

Har en pro s selv 22 utgave med 80k km på som jeg er fornøyd med.

https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen/id-3

image.png.d11e3198f9e664f711d8123ed93aa004.png

 

Faktisk billigere enn Tesla Model 3 til 355 600 (i dag sikkert annen pris i morgen)

Mulig de får solgt litt flere da. Har vært vanskelig å forsvare en id.3 over model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Får du noe OTA updates på den?

Er litt pussig det med MG og klima. Husker for flere år siden når Teslabjørn testa MG ZS og klima bare kunne aktiveres om dørene var låst. Så måtte låse bilen med ett vindu litt åpent så man fikk inn en arm og kunne slå på klima for å forvarme bilen 😅

Om bilen var tilkoblet lader så brukte klima av batteriet alikevell noe som også var veldig merkelig. Men de kom med noen oppdateringer til den iallefall som fikset noe.

Har også MG 4 og følger med litt på internasjonale fora. Per nå er det usikkert om OTA blir aktivert, og om det blir aktivert blir det kun for infotainment, ikke andre moduler dessverre.

Forhandlere oppdaterer SW om man har spesifikke problemer. Men de oppdaterer ikke kun for at man skal få nyeste versjon.

Sånn ellers, veldig god og morsom bil å kjøre. Men man merker at det er en bil bygget med tanke på pris. Fått byttet baklykt (den store som går over hele bagasjeromsluka) en gang, nye lykten har allerede fått småsprekker. Lydsystem er ikke mye å skryte av osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Faktisk billigere enn Tesla Model 3 til 355 600 (i dag sikkert annen pris i morgen)

Mulig de får solgt litt flere da. Har vært vanskelig å forsvare en id.3 over model 3.

ID.3 mangler mulighet for å dra tilhenger med eller mulighet til å frakte noe på taket, noe man kan med mange av konkurrentene. Om det er viktig for @gwh...

Man får riktignok kjøpt et spesialtilpasset sykkelstativ, om man har behov for å frakte slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Faktisk billigere enn Tesla Model 3 til 355 600 (i dag sikkert annen pris i morgen)

Mulig de får solgt litt flere da. Har vært vanskelig å forsvare en id.3 over model 3.

Men dette er med det lille batteriet i id3? Ser den går 429km, så da møter den kriteriet til OP

men TM3 SR har nesten 30% lenger rekkevidde 554km.
Vet dette ikke er viktig for alle. Jeg ser meg litt blind på det, hadde ikke fikset å ha en bil med mindre enn 500km WLTP

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Men dette er med det lille batteriet i id3? Ser den går 429km, så da møter den kriteriet til OP

men TM3 SR har nesten 30% lenger rekkevidde 554km.
Vet dette ikke er viktig for alle. Jeg ser meg litt blind på det, hadde ikke fikset å ha en bil med mindre enn 500km WLTP

Tror du er litt optimist nå. Det er vel snakk om ca 10% om man ser på tall fra databaser som beregner rekkevidde. Teslabjørn har vel også testet dette .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, bzzlink said:

Men dette er med det lille batteriet i id3? Ser den går 429km, så da møter den kriteriet til OP

men TM3 SR har nesten 30% lenger rekkevidde 554km.
Vet dette ikke er viktig for alle. Jeg ser meg litt blind på det, hadde ikke fikset å ha en bil med mindre enn 500km WLTP

Tok billigste mot billigste ja.

Uten å ha sjekket så vil jeg tro at id.3 er en del ribbet da kontra Model 3 med tanke på lydanlegg og andre funksjoner og.

5 hours ago, Trestein said:

Tror du er litt optimist nå. Det er vel snakk om ca 10% om man ser på tall fra databaser som beregner rekkevidde. Teslabjørn har vel også testet dette .

Han kjørte vel 550km med Model 3'en på søndagsturen sin så det er iallefall mulig å kjøre såppas. Vet ikke om han har søndagskjørt id.3

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Tok billigste mot billigste ja.

Uten å ha sjekket så vil jeg tro at id.3 er en del ribbet da kontra Model 3 med tanke på lydanlegg og andre funksjoner og.

Han kjørte vel 550km med Model 3'en på søndagsturen sin så det er iallefall mulig å kjøre såppas. Vet ikke om han har søndagskjørt id.3

Og WLTP er 513 eller noe slik så han kjørte mye lengre. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Og WLTP er 513 eller noe slik så han kjørte mye lengre. 

WLTP på TM3 SR er 554km med 18" hjula. TB klarte 557km på Sunday driving ruta si.

11 hours ago, Trestein said:

Tror du er litt optimist nå. Det er vel snakk om ca 10% om man ser på tall fra databaser som beregner rekkevidde. Teslabjørn har vel også testet dette .

 

Screenshot 2024-08-22 at 11.25.01.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Tja, det er estimert rekkevidde. WLTP er gjort med de større felgene, så har de estimert ut i fra det. 

Ja det stemmer. Og virker som de har estimert ganske bra da, når man ser på TB sin søndagstur test.

Dette gjøres jo på alle merker så langt jeg kan se. At estimert WLTP forandrer seg ettersom man putter på og tar vekk utstyr på bilene. 

De tester ikke WLTP med all mulige konfigurasjoner. 

Skjønner ikke helt hva du mener her. At min påstand om at TM3 SR går 30% lenger enn id3 med det lille batteriet er feil? Eller hva mener du?
WLTP estimert på TM3 SR er 30% høyere enn id3 med minste batteriet.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (47 minutter siden):

Ja det stemmer. Og virker som de har estimert ganske bra da, når man ser på TB sin søndagstur test.

Dette gjøres jo på alle merker så langt jeg kan se. At estimert WLTP forandrer seg ettersom man putter på og tar vekk utstyr på bilene. 

De tester ikke WLTP med all mulige konfigurasjoner. 

Skjønner ikke helt hva du mener her. At min påstand om at TM3 SR går 30% lenger enn id3 med det lille batteriet er feil? Eller hva mener du?
WLTP estimert på TM3 SR er 30% høyere enn id3 med minste batteriet.

Nei det var vell tresleiv som mente det var feil, jeg bare påpekte at WLTP for dagens SR er 513. Men det er helt sant som du sier at de estimerer rekkevidden til mer med de felgene! At TB traff på WLTP er ikke så relevant da han ikke utførte en WLTP test. Men det viser at bilen lett kan nå det estimerte på gode dager. Selv kjører jeg rundt 100wh/km med min på gode dager og det skal gi 550+++

 

EDIT: Finner det forøvrig rart at de velger hjul som gir de lavere score. Trodde liksom produsentene prøvde å presse disse tallene så mye som mulig så da hadde det jo svart seg med "øko" hjulene. 

Usikker på hvordan praksisen til Tesla har vært på dette før. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Vell wltp er med 19 tommer felger, tar man 18 tommerne så står dette

Estimert rekkevidde som konfigurert: 554 km

Ja, som nevnt flere ganger er det en estimert rekkevidde. Ikke sertifisert WLTP. Men nå gjenntar vi oss veldig her 😛

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det var vell tresleiv som mente det var feil, jeg bare påpekte at WLTP for dagens SR er 513. Men det er helt sant som du sier at de estimerer rekkevidden til mer med de felgene! At TB traff på WLTP er ikke så relevant da han ikke utførte en WLTP test. Men det viser at bilen lett kan nå det estimerte på gode dager. Selv kjører jeg rundt 100wh/km med min på gode dager og det skal gi 550+++

Ok, jeg som leste innleggene litt fort og slo de sammen i hodet mitt :)

Egentlig litt rart at Tesla har testa WLTP med 19 " felgene. Man vil jo liksom at det skal bli så imponerende tall som mulig.

Ser 3 LR har 678km med 18". Det begynner å bli veldig bra rekkevidde!

2019 3 LR hadde 560km og det var såvidt jeg vet med 18" og aero kapsler påsatt, så Tesla har ikke akkurat ligget på latsiden med å forbedre wltp rekkevidden på bilene sine.

Over 20% økning av rekkevidden. Nå har de vel bittelitt større batteri, men mesteparten er vel dekk og aero tror jeg.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Tok billigste mot billigste ja.

Uten å ha sjekket så vil jeg tro at id.3 er en del ribbet da kontra Model 3 med tanke på lydanlegg og andre funksjoner og.

Han kjørte vel 550km med Model 3'en på søndagsturen sin så det er iallefall mulig å kjøre såppas. Vet ikke om han har søndagskjørt id.3

Det er utrolig hva man kan klare a wltp bare man er kreativ nok

Jeg pleier å bruke denne nettsiden

https://ev-database.org/#sort:path~type~order=.rank~number~desc|rs-price:prev~next=10000~95000|rs-range:prev~next=0~1000|rs-fastcharge:prev~next=0~1500|rs-acceleration:prev~next=2~23|rs-topspeed:prev~next=110~350|rs-battery:prev~next=10~200|rs-towweight:prev~next=0~2500|rs-eff:prev~next=100~350|rs-safety:prev~next=-1~5|paging:currentPage=0|paging:number=10


For eksempel har I4 edrive 35 lavere wltp enn tesla m3 standard. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Trestein said:

Er resultatene i testmoden til ev-database like replikerbare som wltp? Fant ikke noe om hvordan de tester etter å ha lest i 5 minutter. Ser de nevner "real world data" hvordan kommer de frem til den?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Synes egentlig WLTP er en dårlig målemetode. Alt for lav fart. Mer glad i EPA. De tallene kan jeg "stole" på i allslags vær. WLTP går på de fineste dagene med relativt lav fart som søndags turene til Bjørn etc

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

 

Over 20% økning av rekkevidden. Nå har de vel bittelitt større batteri, men mesteparten er vel dekk og aero tror jeg.

 

Aero og ikke minst varmepumpe bidro til en del bedre rekkevidde på Model 3. Samt bedre isolering for å holde på varmen\holde varmen ute.

Virker forøvrig som at id.3 har fått ett par høytalere til som standard nå. Var ganske trasig at de orginalt ble levert med bare to høytalere.

Får fortsatt ikke ryggekamera da med mindre man velger det som ekstrautstyr.
14500kr ekstra koster det (Førerassistentpakke) Så blir 360 tusen for billigste ID.3 om man slenger på noe jeg annser som en nødvendighet i 2024. Plutselig dyrere enn Teslan igjen da..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...