Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Trestein said:

Det har vert diskutert mange ganger her inne. El biler tåler sjelden 80-90grader og må derfor ofte ha mye lavere delta temperatur mellom kjølemedie og uteluft. Det gjør at mengde luft blir relativt stor i forhold til varme som skal fraktes vekk. Derfor trenger  el biler et bra stort grill areal som en bensinbil. 

Batteriet mitt når aldri 30 grader om vinteren. Om sommeren kan det finne på å havne oppi en 33-35 grader om det er glohett ute men tror ikke jeg har sett det høyere enn som så. 
Når man skal superlade varmes batteriet til en 50 grader +

Nå kjører jeg ikke noe på bane da. For banekjøring kan jo kansje mangel av stor grill være en ulempe men prosentmessig er det vel ikke mange som bruker bilen sin på bane.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Batteriet mitt når aldri 30 grader om vinteren. Om sommeren kan det finne på å havne oppi en 33-35 grader om det er glohett ute men tror ikke jeg har sett det høyere enn som så. 
Når man skal superlade varmes batteriet til en 50 grader +

Nå kjører jeg ikke noe på bane da. For banekjøring kan jo kansje mangel av stor grill være en ulempe men prosentmessig er det vel ikke mange som bruker bilen sin på bane.

Det er greit men bilfabrikkene må ta høyde for worst case senario. Det betyr hurtiglading og trekk av campingvogn i 40 grader i stigning

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trestein said:

Det er greit men bilfabrikkene må ta høyde for worst case senario. Det betyr hurtiglading og trekk av campingvogn i 40 grader i stigning

Da trenger de jo ikke å varme batteriet bare, det vil jo varme seg selv.. 😛

Tesla gjør motorene innefektive for å varme batteriet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Batteriet mitt når aldri 30 grader om vinteren. Om sommeren kan det finne på å havne oppi en 33-35 grader om det er glohett ute men tror ikke jeg har sett det høyere enn som så. 
Når man skal superlade varmes batteriet til en 50 grader +

Nå kjører jeg ikke noe på bane da. For banekjøring kan jo kansje mangel av stor grill være en ulempe men prosentmessig er det vel ikke mange som bruker bilen sin på bane.

Det er nok ikke så vanlig å trenge masse luftstrøm fra utsiden på bensin/dieselbiler heller om vinteren. Før i tiden var det vanlig å dekke til grillen om vinteren.

Grill/ikke grill og hvordan den ser ut er et designelement. Bortsett fra noen veldig få banebiler er ikke luftinntaksbehovet så veldig stort. Og som Trestein var inne på er det overraskende lite forskjell i worst-case luftgjennomstrømmingsbehov p.g.a. mye mindre dT i elbiler.

2 hours ago, Complexity said:

Da trenger de jo ikke å varme batteriet bare, det vil jo varme seg selv.. 😛

Kjøling, ikke oppvarming.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Duriello skrev (På 18.8.2024 den 11:48 PM):

Så en kommentar ett annet sted her om Fisher price Id3, og det stemmer jo forsåvidt. 😆

Foretrekker Cupra'n helt klart.

Smak og behag ja. Jeg foretrekker klart ID.3. Enig i at Cupraen ser mer aggressiv ut. Men jeg er ingen aggressiv person, og liker/ønsker derfor heller ikke biler med aggressivt utseende. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Smak og behag ja. Jeg foretrekker klart ID.3. Enig i at Cupraen ser mer aggressiv ut. Men jeg er ingen aggressiv person, og liker/ønsker derfor heller ikke biler med aggressivt utseende. 

Tenker det er bra at smaken er som baken. Hadde vært ekstremt kjedelig om alle hadde likt kun de samme tingene. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja jeg missforso kansje litt. Trodde det var snakk om å dra campingvogn i 40 graders stigning på tur til superlading.

Det var eksempelet brukt for å forklare hvorfor motor/batteri/drivverk blir "veldig" varmt og trenger mye kjøling!

Jeg ville gjerne sett noe mere håndfast om dette behovet som skal være relativt likt på ice og elbil, da det som er sagt før er at motor og batteri ikke trenger like mye pga mindre deler som blir veldig varmt. Ser riktignok at det er snakk om worst case, uten at jeg klarer å se at eksempelet føyer seg inn som sånt.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snowleopard said:

Det var eksempelet brukt for å forklare hvorfor motor/batteri/drivverk blir "veldig" varmt og trenger mye kjøling!

Jeg ville gjerne sett noe mere håndfast om dette behovet som skal være relativt likt på ice og elbil, da det som er sagt før er at motor og batteri ikke trenger like mye pga mindre deler som blir veldig varmt. Ser riktignok at det er snakk om worst case, uten at jeg klarer å se at eksempelet føyer seg inn som sånt.

Ikke hørt at det er noe spesielt problem på noen elbiler egentlig?
Har kjørt i timesvis med makslast på min Model 3 flere ganger men makslast er bare 1 tonn så det er vel ikke representativt. 
Kjørte heller ikke opp noen store fjell. Men var ikke noe forsjell i temperaturen på batteri eller motor iallefall.
Eneste forsjellen var at bilen hadde omtrent dobbelt forbruk.

Firehjulstrekken er nok innkoblet om man skal kjøre litt aktivt med henger på vinteren og det vil nok gi litt mere temperaturer men samtidig er det jo kaldere på vinteren..

Men er vel en del biler som har dårligere løsning. Mach-e har jo masse plast i batteriet som leder varme dårlig så det overoppheter jo lett f.eks.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snowleopard said:

Det var eksempelet brukt for å forklare hvorfor motor/batteri/drivverk blir "veldig" varmt og trenger mye kjøling!

Jeg ville gjerne sett noe mere håndfast om dette behovet som skal være relativt likt på ice og elbil, da det som er sagt før er at motor og batteri ikke trenger like mye pga mindre deler som blir veldig varmt. Ser riktignok at det er snakk om worst case, uten at jeg klarer å se at eksempelet føyer seg inn som sånt.

Er vel noe alla dette, ice trucken fikk varsel om varme i girkassa rett før toppen mens ct klarte seg fint.

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ikke hørt at det er noe spesielt problem på noen elbiler egentlig?
Har kjørt i timesvis med makslast på min Model 3 flere ganger men makslast er bare 1 tonn så det er vel ikke representativt. 
Kjørte heller ikke opp noen store fjell. Men var ikke noe forsjell i temperaturen på batteri eller motor iallefall.
Eneste forsjellen var at bilen hadde omtrent dobbelt forbruk.

Firehjulstrekken er nok innkoblet om man skal kjøre litt aktivt med henger på vinteren og det vil nok gi litt mere temperaturer men samtidig er det jo kaldere på vinteren..

Men er vel en del biler som har dårligere løsning. Mach-e har jo masse plast i batteriet som leder varme dårlig så det overoppheter jo lett f.eks.

Ford Mac-E sitt problem var vel mer ca 8 liter meter vannslanger/rør som i bratt nedoverbakke kom høyere opp enn motoren, så den klarte ikke kjøre kjølevæsken rundt i systemet. Og da bygde det seg opp nok varme til at den trippa!

Har kjørt Trollstigen 2x, og kjørt bakkene ved Dalen, og begge deler har et godt stykke med nedover/oppoverbakker, der du ved Dalen kjører ned på ene siden, og opp igjen på andre siden.

Det gir jo mye varmeproduksjon sammenlignet med å trille på flatmark, men nedover gir og masse regenerering. Før Dalen, ihvertfall ene gangen, lå jeg dessuten og kjørte i overkant mye "inspirert" kjøring uten å ligge veldig over fartsgrensa, men med noen forbikjøringer i de relativt kurvede veiene før Dalen retning mot Oslo. Var absolutt ikke noe tanke på om bilen ble varm eller ikke.

Med en ice-bil ville både motor og drivverk fått betydelig mer å slite med, og ville da i mer normale forhold ha større behov for kjøling.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Det var eksempelet brukt for å forklare hvorfor motor/batteri/drivverk blir "veldig" varmt og trenger mye kjøling!

Jeg ville gjerne sett noe mere håndfast om dette behovet som skal være relativt likt på ice og elbil, da det som er sagt før er at motor og batteri ikke trenger like mye pga mindre deler som blir veldig varmt. Ser riktignok at det er snakk om worst case, uten at jeg klarer å se at eksempelet føyer seg inn som sånt.

En elbil vil gjerne holde batteriet under ~40C-50C, mens en ICE bil stort sett bare trenger å holde kjølevann under 90C (give or take).

Biler må virke til ihvertfall 40C så elbilen har bare opp til 10K dT å jobbe med mens ICE bilen har 50K. (dT = differanse i temperatur mellom varmt kjølemedium (kjølevæskeen) og kaldt (uteluft))

Total kjøleeffekt er proporsjonal med dT*m hvor m er massen av luft som passerer varmeveksleren og er begrenset oppad til dT*m*c hvor c er luftens spesifikke varmekapasitet (0.72kJ/kgK)

Elbilen har gjerne en virkningsgrad fra batteriet på opp til 90%, mens ICE bilen gjerne ligger på opp til 30%. D.v.s. at for samme utførte arbeid produserer ICE bilen 7x så mye varme. (sånn omtrentlig)

Som vi så ovenfor kan imidlertid ICE bilen avvise varme mye mer effektivt, minst 5x for samme luftmengde ved maks designtemperatur(omgivelse). Dermed ser du at det maksimale behovet for anvendt luftmengde og dermed størrelser på luftinntak og radiatorer for begge egentlig er ganske likt.

Dette gjelder da altså for designtemperaturer, I.e. hva bilen må klare. Statistisk sett blir forskjellen i kjøleeffekt sjeldent så dramatisk siden normaltemperaturer gjerne er omkring 15C som gir dT på 35K og 75K hhv. for en relativ forskjell på bare ca 2x. Det tilsier at ventiler for kjølingen blir mer attraktivt for elbiler siden kjølingen oftere er unødvendig.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
42 minutes ago, PgUp said:

Sett bort fra Tesla, hvilken bil mener dere gir mest for pengene med 400+ rekkevidde som er Golf størrelse eller større? Også mtp. kampanjer som er der ute. 

MG5 kanskje?

https://www.bnh.no/biler/mg-5/
 

hadde en som lånebil ved skade. Uberdøll men grei bil.

Hvorfor man ville putta penger i den istedenfor TM3 er en gåte for meg. De koster det samme

Eller MG ZS EV kanskje? Med forbehold om størrelse. Jeg har ikke sitter i en golf på snart et tiår så vet liksom ikke helt størrelsen på den

 

 

IMG_1659.png

IMG_1660.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

MG5 kanskje?

https://www.bnh.no/biler/mg-5/
 

hadde en som lånebil ved skade. Uberdøll men grei bil.

Hvorfor man ville putta penger i den istedenfor TM3 er en gåte for meg. De koster det samme

Eller MG ZS EV kanskje? Med forbehold om størrelse. Jeg har ikke sitter i en golf på snart et tiår så vet liksom ikke helt størrelsen på den

 

 

IMG_1659.png

IMG_1660.png

Gode forslag, men MG4 ser kanskje hakket bedre ut.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PgUp said:

Gode forslag, men MG4 ser kanskje hakket bedre ut.

Den er fin å kjøre. Sjekk bagasjerommet før du bestemmer deg. Jeg kjøpte en Luxury. Litt tull med software og en baklykt som har sprukket to ganger, men verkstedet fikser alt så jeg stresser ikke så voldsomt mye.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

Den er fin å kjøre. Sjekk bagasjerommet før du bestemmer deg. Jeg kjøpte en Luxury. Litt tull med software og en baklykt som har sprukket to ganger, men verkstedet fikser alt så jeg stresser ikke så voldsomt mye.

Det er jo bra. Hva slags tull med software opplever du? 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, PgUp said:

Det er jo bra. Hva slags tull med software opplever du? 

Mest klimaanlegget. Det var flere turer i vinter der varmeapparatet ikke startet skikkelig. Det blåste luft, men ingen varme. Måtte stoppe bilen helt i et par minutter så virket det. Sliter nå med fjernstart av klimaanlegg fra app, trenger det ikke i dag, men vinteren nærmer seg. Regner med dette ikke skjer på nyere modeller. Andre funksjoner i appen som å låse opp bilen, sjekke spenning på 12V og dekktrykk fungerer som det skal.

Og en mindre irritasjon: Du kan ikke starte klimaanlegget fra telefonen når bilen er tilkoblet type2 lader, det gjelder også når bilen er fult oppladet. Dette er sannsynligvis noe som bare er slik, og ikke en feil.

Men som sagt, verkstedet fikser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Thor. said:

Mest klimaanlegget. Det var flere turer i vinter der varmeapparatet ikke startet skikkelig. Det blåste luft, men ingen varme. Måtte stoppe bilen helt i et par minutter så virket det. Sliter nå med fjernstart av klimaanlegg fra app, trenger det ikke i dag, men vinteren nærmer seg. Regner med dette ikke skjer på nyere modeller. Andre funksjoner i appen som å låse opp bilen, sjekke spenning på 12V og dekktrykk fungerer som det skal.

Og en mindre irritasjon: Du kan ikke starte klimaanlegget fra telefonen når bilen er tilkoblet type2 lader, det gjelder også når bilen er fult oppladet. Dette er sannsynligvis noe som bare er slik, og ikke en feil.

Men som sagt, verkstedet fikser.

Får du noe OTA updates på den?

Er litt pussig det med MG og klima. Husker for flere år siden når Teslabjørn testa MG ZS og klima bare kunne aktiveres om dørene var låst. Så måtte låse bilen med ett vindu litt åpent så man fikk inn en arm og kunne slå på klima for å forvarme bilen 😅

Om bilen var tilkoblet lader så brukte klima av batteriet alikevell noe som også var veldig merkelig. Men de kom med noen oppdateringer til den iallefall som fikset noe.

Lenke til kommentar

Er ikke OTA enda. Den finnes i menyene, men det er usikkert om det er kun infotainment eller om det er for hele bilen. Og de avventer med å pushe oppdateringer generelt for å teste at de er tilfredsstillende nok.  Det er ikke bare sikkerhet og bugs dette går på, men at bilen ikke taper rekkevidde, ytelse og lignende slik at bilen plutselig er dårligere speccet og gir grunnlag for refusjon.

 

Biler med problemer får nødvendige oppdateringer på verksted.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...