Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Snowleopard said:

Smaken er som baken, delt i to! Jeg synes som flere andre her inne tydeligvis, at både Born og Tavascan er langt bedre enn hhv ID.3 og ID.4/Enyaq/Q4 E-Tron! F.eks. den "selvlysende tanngarden" av en grill på Enyaq ser grufull ut. Misfoster fra en Aliens-film! Selv når man ikke har den lyssatt, eller velger en som ikke har det valget, ser stygt ut.

Dette syne jeg altså at er langt bedre:

image.thumb.jpeg.5b1690cbf52949a28f8d220b843ee67a.jpeg

...enn dette:

enyaq-iv-sportline-front.8ff16caedfc254dbb10f66714c142dcf.fill-1920x960-1.jpg

Bedre å sammenligne front mot front, istedet for profilbilde mot front.
Kunne like godt brukt "NØFF" bilde fra TU.no
Her er Skoda Enyaq i Norge | Tu.no

For meg synes jeg fronten til Tavascan ser rotete ut, for mye som skjer og ser nesten ut som at de har laget for stort hull og prøvd å fylle igjen. Tøffe Tri-force lykter da.

Cupra Tavascan front

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (10 minutter siden):

Bedre å sammenligne front mot front, istedet for profilbilde mot front.
Kunne like godt brukt "NØFF" bilde fra TU.no

For meg synes jeg fronten til Tavascan ser rotete ut, for mye som skjer og ser nesten ut som at de har laget for stort hull og prøvd å fylle igjen Tøffe Tri-force lykter da.

Må bare si jeg ikke prøvde å lete etter noe som satte noen spesielt i skammekroken. Synes derimot du selv valgte to bilder som ikke yter noen av de rettferdighet. I så tilfelle, så var jo dine bilder enda mer flatterende for Enyaq enn det jeg la ut.

Desverre ikke sett Tavascan i live,. men i stort sett de fleste vinkler, synes jeg Tavascan kommer best ut. Dog, begge har et mindre pent utgangspunkt, så det vil være vanskelig å si at noen av de er vakre. Men som sagt, måtte jeg valgt, hadde jeg tatt Cupra-versjonen av begge biler før alternativene! 😉'

Mer fornøyd med denne da?

sddefault.jpg

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snowleopard said:

Må bare si jeg ikke prøvde å lete etter noe som satte noen spesielt i skammekroken. Synes derimot du selv valgte to bilder som ikke yter noen av de rettferdighet. I så tilfelle, så var jo dine bilder enda mer flatterende for Enyaq enn det jeg la ut.

Desverre ikke sett Tavascan i live,. men i stort sett de fleste vinkler, synes jeg Tavascan kommer best ut. Dog, begge har et mindre pent utgangspunkt, så det vil være vanskelig å si at noen av de er vakre. Men som sagt, måtte jeg valgt, hadde jeg tatt Cupra-versjonen av begge biler før alternativene! 😉'

Mer fornøyd med denne da?

sddefault.jpg

Hehe nå valgte jeg Nøffe-bildet av grillen til Enyaq'en for å sette sammenligningen på spissen. 😛
No offense taken or given. :) 
Synes selv fronten fra linjen under "Cupra" 
 logo og opp panseret er stilig, men likte ikke nedover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zlatzman said:

Skjønner ikke hvorfor de skal tviholde på grill. Må være bedre å bare ta den bort, har ikke noe funksjon uansett.

Tror det er fordi det krever så store design endringer. Og ikke bare på det estetiske, men funksjonelle også, pakkingen av komponenter i bilen. 

Det er vanskelig å få et helhetlig design til å fungere dersom man, si, plutselig skulle laget panseret mye lavere. Du kan se det på Model 3. Den har et unormalt lavt panser, mens resten av bilen er normalt proporsjonert. Så rett forfra ser det ganske dumt ut. Det blir veldig mye takhøyde og høy frontrute som ikke står seg helt i proporsjonene.

Screenshot2024-08-19at15_21_36.png.02f47f022113e2d5db9c3059b28d4838.png

Hvis man tar en annen bil, som er den første høye bilen uten grill, fra en produsent som før det ikke hadde hatt grill på noen av bilene sine, så tok det endel iterasjoner før man klarte å lage et gjenkjennbart designspråk gjennomgående på hele line-upen sin, og at det så noenlunde bra ut på alle biltypene.

Screenshot2024-08-19at15_20_27.png.5cbcb973b3843d0f98b207707d200273.png

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Du kan se det på Model 3. Den har et unormalt lavt panser, mens resten av bilen er normalt proporsjonert. Så rett forfra ser det ganske dumt ut. Det blir veldig mye takhøyde og høy frontrute som ikke står seg helt i proporsjonene.

Mener jeg hører at det er oftere og mere steinsprutskader på panser/frontruta på de (Tesla).

 

 

Zlatzman skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor de skal tviholde på grill. Må være bedre å bare ta den bort, har ikke noe funksjon uansett.

Grill er blitt til en signifikant signatur for et bilmerke/merkevare. Greit nok for Tesla som kun har lagd/hatt ett designuttrykk der i fronten på alt de har laget (S,X,3,Y).
Hvordan tror dere en Rolls Royce Electric uten sin signatur vile sett ut. Tror ingen nåværende Rolls Royce kunder ville ha kjøpt Spectre EV uten RR signarurgrill.
Rolls-Royce_Spectre_Anthracite_(9).thumb.jpg.7b98249d7bbf3095489c4795b5990342.jpg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Tror det er fordi det krever så store design endringer. Og ikke bare på det estetiske, men funksjonelle også, pakkingen av komponenter i bilen. 

Det er vanskelig å få et helhetlig design til å fungere dersom man, si, plutselig skulle laget panseret mye lavere. Du kan se det på Model 3. Den har et unormalt lavt panser, mens resten av bilen er normalt proporsjonert. Så rett forfra ser det ganske dumt ut. Det blir veldig mye takhøyde og høy frontrute som ikke står seg helt i proporsjonene.

Screenshot2024-08-19at15_21_36.png.02f47f022113e2d5db9c3059b28d4838.png

Hvis man tar en annen bil, som er den første høye bilen uten grill, fra en produsent som før det ikke hadde hatt grill på noen av bilene sine, så tok det endel iterasjoner før man klarte å lage et gjenkjennbart designspråk gjennomgående på hele line-upen sin, og at det så noenlunde bra ut på alle biltypene.

Screenshot2024-08-19at15_20_27.png.5cbcb973b3843d0f98b207707d200273.png

 

Begge disse har omtrent samme grill areal. Man ser veldig raskt at model 3 har noe bestemor duck over seg pga svært lavt panser og høy frontrute. Syntes det ser like rart ut hver gang jeg møter en slik.Men smaken er som baken. Noen liker designet

Lenke til kommentar

Volkswagen har jo tradisjon på å ikke ha grill. Synes designet på id4 er av de mest helhetlige av elbiler uten grill. Men synes det er dølt da.

jeg synes Model Y er vellykka også. Model S også, men den har lengden å spille på, så litt lettere da.

 

IMG_1656.jpeg

IMG_1654.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Volkswagen har jo tradisjon på å ikke ha grill. Synes designet på id4 er av de mest helhetlige av elbiler uten grill. Men synes det er dølt da.

jeg synes Model Y er vellykka også. Model S også, men den har lengden å spille på, så litt lettere da.

 

IMG_1656.jpeg

IMG_1654.jpeg

Den nederste VW Variant type 3 har hekkmontert luftkjølt boxer motor bak. Slik var vel alle bilene fra VW før passat/golf.
Passat B3 (som avbildet) var vel den eneste frontmotoriserte passaten med vannkjølt motor "uten" grill. Med B4 kom grillen tilbake igjen. VW Passat B1, B2 hadde grill.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser jo ikke helt sånn ut da. Er jo flaps der som åpner og lukker og ikke en liten grill som der. Den er ettermontert.

På min tesla åpnes ikke flow gjennom radiatoren før kjølevannet bikker 30 varmegrader grader som bare skjer på sommeren, så greit å bare blokkere luften der hele vinteren.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ser jo ikke helt sånn ut da. Er jo flaps der som åpner og lukker og ikke en liten grill som der. Den er ettermontert.

På min tesla åpnes ikke flow gjennom radiatoren før kjølevannet bikker 30 varmegrader grader som bare skjer på sommeren, så greit å bare blokkere luften der hele vinteren.

Nei, men det viser tilstedeværelse av luftinntaket (Tesla grillen) og bak dette har man front radiatoren. Tesla har kanskje ikke laget grill shutters helt fremme i grillen sin siden det kommer mye tjafs inn der?
Og det er folk i verden som har bil (og elbil) i varmere klima enn Norge vettu ;) 
 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Syar-2003 said:

Nei, men det viser tilstedeværelse av luftinntaket (Tesla grillen) og bak dette har man front radiatoren. Tesla har kanskje ikke laget grill shutters helt fremme i grillen sin siden det kommer mye tjafs inn der?
Og det er folk i verden som har bil (og elbil) i varmere klima enn Norge vettu ;) 
 

 

Joda er grillshutters der. Du ser dem på videoen din og bare at de er åpen.

Tipper det samles mere der i varmere strøk hvor de er åpne mere av tiden.

 

Æ20240820_073438.jpg

Kan og være at biler med varmepumpe krever mere luft og åpner den hyppigere. Min har ikke varmepumpe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Joda er grillshutters der. Du ser dem på videoen din og bare at de er åpen.

Tipper det samles mere der i varmere strøk hvor de er åpne mere av tiden.

 

Æ20240820_073438.jpg

Kan og være at biler med varmepumpe krever mere luft og åpner den hyppigere. Min har ikke varmepumpe.

Det har vert diskutert mange ganger her inne. El biler tåler sjelden 80-90grader og må derfor ofte ha mye lavere delta temperatur mellom kjølemedie og uteluft. Det gjør at mengde luft blir relativt stor i forhold til varme som skal fraktes vekk. Derfor trenger  el biler et bra stort grill areal som en bensinbil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...