Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (14 minutter siden):

Svenske priser kan ikke sammenlignes med norske.

Model y lr awd koster 634 sek vs 483 nok, så man kan nok skrelle av nesten 200k.

Polestar 4 Performance (med alt utstyr) til 865' NOK  med lik konfigurasjon i Sverige havner på 980 SEK. Der er differansen på Svensk og Norsk identisk bil 136' Norske. 
Zeekr 001 som konfigurert ligger kanskje rundt 750' NOK som Norsk solgt da... Og blir litt mere spislig :)  Men det får vi nok vite om ikke så lenge.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Trestein said:

I følge elbilstatestikk er markedsandel 0.07% på den bilen. 500solgte. Hadde VW senket prisen på Id4 med 190 000 hadde nok det gitt vesentlig mere støy.

Og som teslafolket sier. Ingen har tapt en krone pga prisreduksjoner. Det er mellomlegg  opp til ny som er verditap. Det gjelder jo så lenge man kjøper samme bil igjen

Ja det er jo en sannhet i at privatpersoner ikke taper så mye når de kjøper og selger i samme marked. 

Selger man en bil etter 1-2år taper man mye, men hvis prisen på alle nye biler har gått ned med 20%, så begrenser det tapet. Så lenge man skal kjøpe en ny bil.

Det er i realiteten det som har skjedd etter at Tesla satt ned prisen med 100k. Alle konkurrentene som har tapt salg til Model Y(og3) har satt ned prisen med minst like mye.

id4 og Enyaq er i realiteten ned 150k. ift. desember '22. Men de er bare mye mer sketchy på hvordan de har gjort det, med utstyrspakker, rabatter og bla bla. De som har det aller verst er kanskje BMW i4 eierne

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (16 minutter siden):

Ps4 med de tilleggene blir 787k nok, rimelig sikker på zeekr kommer til å legge seg litt under i pris.

Jeg snakket om fullt utsyrt Polestar4. Får ikke det til 787' nok
Her er en Norsk konfigurert PS4 slik jeg ville hatt den (uten nappa oppgraderingen). Må være noe som ramlet ut forrige konfig til 865 NOK (norsk konfigurator)
polestar4.thumb.png.5c9b95ea692839ade23397040991d346.png

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Syar-2003 said:

Polestar 4 Performance (med alt utstyr) til 865' NOK  med lik konfigurasjon i Sverige havner på 980 SEK. Der er differansen på Svensk og Norsk identisk bil 136' Norske. 
Zeekr 001 som konfigurert ligger kanskje rundt 750' NOK som Norsk solgt da... Og blir litt mere spislig :)  Men det får vi nok vite om ikke så lenge.

Hmm kan det være at kineserne ser på Zeeker som top of the line merket, og Polestar som mid?

Zeeker = Audi
Polestar = Volkswagen

Ser jo ut som Zeeker får bedre aks. understell og batteri etc. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

Jeg snakket om fullt utsyrt Polestar4. Får ikke det til 787' nok
Her er en Norsk konfigurert PS4 slik jeg ville hatt den (uten nappa oppgraderingen). Må være noe som ramlet ut forrige konfig til 865 NOK (norsk konfigurator)
polestar4.thumb.png.5c9b95ea692839ade23397040991d346.png

Vær forsiktig med å få for høy pris i konfigurator. Det ble det bråk av

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Duriello said:

Den Zeekern var kul, det skal dem ha.

 

Var snakk om Voyah, prøver å gå inn på nettsida deres, men låst fast i catcha loops. 😆

Er Voyah Dream som er drømmen for meg som småbarnsfar. Hadde med bare satt ned den med 250’ så kanskje jeg hadde vurdert

Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Rettet utsagnet ditt litt. 
Konfigurerer jeg min i4 M50 identisk idag med kampanjerabatt blir den 120.000 dyrere enn jeg betalte for min :) 

Enormt mye større forskjell enn jeg så for meg! Var SC utstyrt annerledes før eller fikk du en skikkelig raff rabatt? Laveste listeprisen jeg kan finne er 660k fra 2021 (vet ikke om det var med vinterhjul), mens den nå starter på 678k med vinterhjul. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (20 minutter siden):

Enormt mye større forskjell enn jeg så for meg! Var SC utstyrt annerledes før eller fikk du en skikkelig raff rabatt? Laveste listeprisen jeg kan finne er 660k fra 2021 (vet ikke om det var med vinterhjul), mens den nå starter på 678k med vinterhjul. 

Hovedsaklig 2021 priser (kontrakt skrevet 2021) og - 8% som ansatt i selskap med storkunderabatt hos BMW Norge.
Storkunderabatten er siden redusert til 6%.
Jeg betalte ikke moms eller vektavgift.

Forskjellen på 120k som jeg beregnet er uten storkunderabatten, kun inkl kampanjerabatten, moms og vektavgift.

 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 timer siden):

Rettet utsagnet ditt litt. 
Konfigurerer jeg min i4 M50 identisk idag med kampanjerabatt blir den 120.000 dyrere enn jeg betalte for min :) 

Husk at der var en del folk som absolutt måtte ha en slik bil og kjøpte brukt til over nypris. En kollega solgte sin M50 til langt over det han ga for den. Han solgte den fordi han syntes bilen var for stiv i fjæring (Også årsak til at jeg kjøpte bil uten M pakke)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Husk at der var en del folk som absolutt måtte ha en slik bil og kjøpte brukt til over nypris. En kollega solgte sin M50 til langt over det han ga for den. Han solgte den fordi han syntes bilen var for stiv i fjæring (Også årsak til at jeg kjøpte bil uten M pakke)

Det var slik ved salg før Jan. 2023 ( og vel i store deler av 2022) og det var også i denne perioden før BMW Norge fikk justert opp antall produksjons slotter til Norge.
Mange som skrev kontrakt på sommer/høst 2021 og solgte rett etter levering med opptil 200’ i fortjeneste (om de var rett utstyrt) til de entusiastene som ikke orket å vente i 1 1/2 - 2 år. Var vel ikke veldig «mye» over nypris da det var perioder uten kampanjer og 40.000+40.000+60.000 i prisøkninger mellom Nov.2021 og Jan.2023. Og man hadde introduksjon av mva og vektavgift med levering etter 1/1-2023.

De som prøvde å flippe som fikk levering etter des 2022 brant inne med den da markedet og boomen snudde i februar 2023. Da var det en periode opptil 200 brukte M50 på finn. Man ser etterdønninger enda (antall i4 M50 til salg 2022/2023 modeller)

Jeg måtte vente i 16 måneder fra kontrakt (høst 2021) til bilen min ble utlevert tidlig 2023.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 9.8.2024 den 9:09 PM):

My bad, ser ut som det er 60.

https://www.atlas-mag.net/en/article/self-driving-level-3-soon-authorized-in-europe

Fortsatt veldig lavt slik at det er mer eller mindre ubrukelig i de nevnte områdene. Dessverre.

Men dette kan såklart endre seg. Og det håper og tror jeg det gjør.

Nei , det du linker til er datert 2022 og omhandler level 3. Det er aktuell hastighetsgrense (opp til 130km/t i det som er Blue Zones) for bluecruise til Ford. Og dette er ikke level 3 men 2+ eller en kombinasjon 2 og 3 (handsfree level 2).
BMW har fått den samme eu godkjenningen (inntil 130km/t forutsatt blue zone kategori veistrekning) til 2024 modeller med nyeste tillegget «enhanced highway assistent) til Driving assistant pro https://www.bmwblog.com/2024/01/30/spring-2024-the-enhanced-highway-assistant-coming-to-more-bmws/

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (8 timer siden):

Synd at den er basert på verdens styggeste bil, og Cupra-detaljene som den gigantiske diffuseren og det grelle mønsteret på C-stolpen gjør det bare verre. 

Smaken er som baken, delt i to! Jeg synes som flere andre her inne tydeligvis, at både Born og Tavascan er langt bedre enn hhv ID.3 og ID.4/Enyaq/Q4 E-Tron! F.eks. den "selvlysende tanngarden" av en grill på Enyaq ser grufull ut. Misfoster fra en Aliens-film! Selv når man ikke har den lyssatt, eller velger en som ikke har det valget, ser stygt ut.

Dette syne jeg altså at er langt bedre:

image.thumb.jpeg.5b1690cbf52949a28f8d220b843ee67a.jpeg

...enn dette:

enyaq-iv-sportline-front.8ff16caedfc254dbb10f66714c142dcf.fill-1920x960-1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...