Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Vi overflommes av diktator-merker, som i mange tilfeller virker som døgnfluer. Storstilte lanseringer og planer, med utstillingslokaler og greier, men så koker hypen raskt bort og de få som lot seg blende av hypet sitter igjen med en verdi som synker raskere enn en stein i fritt fall. Deretter trekker leverandøren seg fra Norge eller Europa og stakkarene sitter igjen med skjegget i postkassa. True story - klar for gjenfortelling ca 2 ganger i året.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja ..
Mener du det samme om Volvo, Polestar og Lotus ?

Sitat

Geely Holding today owns, invests in and manages a number of brands: Geely Auto, Lynk & Co, Zeekr, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto, RADAR AUTO, and Cao Cao Mobility.

Zeekr 001 er lansert og solgt i 3 år allerede.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

nå når mange har gått under. 

Det også. Men jeg tenker det er normalt å være skeptisk til Kina bilene, nå som Kina stadig øker de internasjonale spenningene i sørkinahavet og bygger et narrativ i folket sitt om en kommende invasjon av Taiwan.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Det også. Men jeg tenker det er normalt å være skeptisk til Kina bilene, nå som Kina stadig øker de internasjonale spenningene i sørkinahavet og bygger et narrativ i folket sitt om en kommende invasjon av Taiwan.

Kina er ikke tjent med å å invadere Taiwain -så jeg tror ikke det skjer. Xi tenker trolig ikke som Putin og ser vel at de som land er best tjent med å handle med andre land. Dersom Xi skulle sette igang en invasjon med Taiwan er det kroken på døra med veldig mye av handelen med Kina. Det er som å skyte seg selv i foten.

Det vi ser mhp Kina merker er at de inngår samarbeid med andre. VW har f.eks samarbeid med Xpeng.  Hvilke kina merker som overlever de neste årene vet ingen. Jeg tror enkelte merker er relativt trygge, men så har du denne politiske usikkerheten som ingen vet utfallet av.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 timer siden):

 Kriminelle prioriterer som oftest biler som er enkle og kjappe og stjele som de kan bruke til sitt formål. De legger nok særlig lite vekt i hvilket drivstoff og om det er en supersprek elbil eller en OK diesel.

Tror ladenettverk er viktig for de. Rask hurtiglading overalt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Voyah Free setter ned prisen med eyewatering 190.000 kr

Tesla har jo fått mye tyn her for å sette ned prisene med opptil 100.000 kr, så da må vel Voyah få dobbelt så mye tyn... Eller?

Men Tesla har noe som Voyah ikke har, nemlig en god bøling med hatere, så dette går nok greit for Voyah. ;)

https://www.motor.no/aktuelt/voyah-barberer-prisen-med-190000-kroner/284693

Voyah har ikke kunder! Uansett surt for den få som har kjøpt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Voyah Free setter ned prisen med eyewatering 190.000 kr

Tesla har jo fått mye tyn her for å sette ned prisene med opptil 100.000 kr, så da må vel Voyah få dobbelt så mye tyn... Eller?

Men Tesla har noe som Voyah ikke har, nemlig en god bøling med hatere, så dette går nok greit for Voyah. ;)

https://www.motor.no/aktuelt/voyah-barberer-prisen-med-190000-kroner/284693

Haha, hvor liten mann er det mulig å bli liksom. Et selskap som selger mest i verden og desidert mest i Norge, kjempefornøyde kunder. Dette er et hatet merke? Grunnen til at mange fossilhuer skriver som de gjør er at de ikke kan andre merker 😅

Lenke til kommentar
11 hours ago, Syar-2003 said:

Det er åpnet for prøvekjøring av Zeekr 001 (og X) i Oslo.
 

IMG_1063.thumb.jpeg.b85eb9b70e65e1d9f7a1bde6df77d4bc.jpeg

Liker eksteriørdesignet på denne (den på bildet. Er det 001 eller X?). Interiør også, bortsett fra litt mye gull eller kobber eller hva det er, vet ikke om det går an å velge bort.

Men i testene jeg har sett så sliter den med programvaren, kjøreassistentsystemer, varmestyring, og masse Bing bong. Mulig det har kommet noen oppdatereringer til den som har fikset det. For testen jeg så med han overvektige koselige svensken, så virket bilen tilnærmet ubrukelig med den sw den ble levert med.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Liker eksteriørdesignet på denne (den på bildet. Er det 001 eller X?). Interiør også, bortsett fra litt mye gull eller kobber eller hva det er, vet ikke om det går an å velge bort.

Men i testene jeg har sett så sliter den med programvaren, kjøreassistentsystemer, varmestyring, og masse Bing bong. Mulig det har kommet noen oppdatereringer til den som har fikset det. For testen jeg så med han overvektige koselige svensken, så virket bilen tilnærmet ubrukelig med den sw den ble levert med.

 

 

Testene du (og jeg har sett er nok de samme) og er modeller som har vært på markedet i Kina en stund og skal nok ikke sammenliknes med refresh som lanseres i EU med tanke på software.
Bildet er Zeekr 001. Interiøret med sort og copper (Charcoal Black & Stone Grey) er gjennomgående og standard om man ikke velger modellen Priviledge AWD - der får man for 17.000 velge et interiør som heter "Midnight Blue & Polar White" 
Man supporterer ikke noen diktaturer bare ved å bestille en prøvekjøring  :) 

Du kan sjekke ut ordering / configurator på Svensk side. https://shop.zeekr.eu/en-SE/configuration/?linkCode=1 
Zeekr 001 innvendig med "Midnight Blue & Polar White"  
azure_panda_emall64a6c921e4b0f48e75f03bc4.thumb.jpg.53b0b0e779787fa21e796597ced90ca8.jpg  

Zeekr X innvendig med "Midnight Blue & Polar White"  
azure_panda_emall6617a146e4b092c9e9a722d5.thumb.jpg.3740ca87f93da75a8ec0156c40e67049.jpg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Den ser flott ut Voyah, det skal den ha. Trolig komfortabel å kjøre også. Over tid tror jeg slike merker vil ha et grusomt verditap, nesten på nivå med Fisker. 

En ting er verditap. Å stå igjen med en bil uten tilgang på reservedeler eller en organisasjon med opplæring og kunnskap er ikke hyggelig. Ville vert svært forsiktig med å kjøpe el bil fra fabrikanter som klarer seg kun i subsidierte markeder og kina startups i særdeleshet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

Testene du (og jeg har sett er nok de samme) og er modeller som har vært på markedet i Kina en stund og skal nok ikke sammenliknes med refresh som lanseres i EU med tanke på software.
Bildet er Zeekr 001. Interiøret med sort og copper (Charcoal Black & Stone Grey) er gjennomgående og standard om man ikke velger modellen Priviledge AWD - der får man for 17.000 velge et interiør som heter "Midnight Blue & Polar White" 
Man supporterer ikke noen diktaturer bare ved å bestille en prøvekjøring  :) 

Du kan sjekke ut ordering / configurator på Svensk side. https://shop.zeekr.eu/en-SE/configuration/?linkCode=1 
Zeekr 001 innvendig med "Midnight Blue & Polar White"  
azure_panda_emall64a6c921e4b0f48e75f03bc4.thumb.jpg.53b0b0e779787fa21e796597ced90ca8.jpg  

Zeekr X innvendig med "Midnight Blue & Polar White"  
azure_panda_emall6617a146e4b092c9e9a722d5.thumb.jpg.3740ca87f93da75a8ec0156c40e67049.jpg

Den ser rett og slett veldig kul ut, ville heller hatt Zeeker 001 enn Polestar 4 eller hva søstermodellen heter.

Hvis jeg hadde vært Stellantis, BMW, VAG eller Koreaner, så hadde jeg vært litt nervøs for hvor fort kineserne lager biler med fett design og høy opplevd kvalitet. 

Ja man må gi det et tiår(?) før man stoler på de, men hvis de kommer inn på prispunkt godt under så kan de stjele markedsandeler kjapt. 

EDIT/UPDATE

Ser at de kommer til å lede an på teknologi også.... 
Zeeker 001 får nye LFP batterier, som gruser det meste på hurtiglading.

https://www.tv2.no/broom/fjerner-nesten-all-ventetid-ved-ladestolpen/16593470/

 

 

Screenshot 2024-08-16 at 11.54.55.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (31 minutter siden):

Den ser rett og slett veldig kul ut, ville heller hatt Zeeker 001 enn Polestar 4 eller hva søstermodellen heter.

Hvis jeg hadde vært Stellantis, BMW, VAG eller Koreaner, så hadde jeg vært litt nervøs for hvor fort kineserne lager biler med fett design og høy opplevd kvalitet. 

Ja man må gi det et tiår(?) før man stoler på de, men hvis de kommer inn på prispunkt godt under så kan de stjele markedsandeler kjapt. 

Den 001 jeg konfigurerte som AWD Priviledge på kom på 891' SEK med electric blue, spes interiør, solskjerm for tak ,all weater mats, vinterhjul og hengerfeste.
Blir litt dyr. Mere enn fullspekket Polestar 4 til 860' ish NOK for Performance (uten nappa). 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Syar-2003 said:

Den 001 jeg konfigurerte som AWD Priviledge på kom på 891' SEK med electric blue, spes interiør, solskjerm for tak ,all weater mats, vinterhjul og hengerfeste.
Blir litt dyr. Mere enn fullspekket Polestar 4 til 860' ish NOK for Performance (uten nappa). 

Ps4 med de tilleggene blir 787k nok, rimelig sikker på zeekr kommer til å legge seg litt under i pris.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Klassisk tullete bortforklaring fra den kanten.

I følge elbilstatestikk er markedsandel 0.07% på den bilen. 500solgte. Hadde VW senket prisen på Id4 med 190 000 hadde nok det gitt vesentlig mere støy.

Og som teslafolket sier. Ingen har tapt en krone pga prisreduksjoner. Det er mellomlegg  opp til ny som er verditap. Det gjelder jo så lenge man kjøper samme bil igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...