Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke legge til vinterhjul. De er inkludert FRA FORHANDLER.

Jamen jamen! Da får han jo ikke prisen opp kunstig høyt! :thumbs:

Nå har jeg ikke helt kål på konfiguratoren selv, men virker som det er litt for enkelt noen ganger å gjøre feil, andre ganger får man melding om ting som ikke passer sammen. Her må jeg si både BMW sin og andres konfiguratorer burde være bedre i å gi beskjed om slike ting.

På den annen side, er vel ingen som nekter deg å ta 2 sett vinterhjul, men de budre påpeke det, spesielt om begge er piggfrie dekk! 😎

Trestein skrev (1 minutt siden):

Da fratar du meg et ønske om å ha fete vinterhjul? Hvorfor kjøpe dyre sommerhjul og de billigste vinterhjula? Er ikke utseende viktig halve året?

Du fratas vel ingenting. Du kan alltids forhandle om å ta andre enn de vil legge ved, mot pristillegg!

Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg er uenig. Det er vel derfor dette kalles et diskusjonsforum. Jeg bare bruker konfiguratoren til BMW. At ingen velger dyreste kombinasjoner er egentlig ikke relevant. Jeg vil helst ha en xdrive 40 og den er ingen kampanje på

Ja, ja! Du kan jo insistere på å betale mer for en xDrive 40 enn en M50! Men det er da ditt personlige valg, og ikke noe du må anta at andre gjør. Forhandler ønsker nok å fortelle deg at M50 blir billigere, så får de ut biler de ønsker å få ut, fremfor å ta inn for deg en bil de risikerer å brenne inne med om du oppdager det senere.

Det er altså i forhandlers egen interesse å gjøre deg oppm,erksom på dette. Men insisterer du, og du er opplyst, så vil de selvsagt følge dine ønsker om å overbetale for bilen!

Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Det er jo ditt valg. Men du kan uansett ikke legge til de i konfiguratoren til bmw og få rett sluttsum når 18" vinterhjul er inkludert. Du får bare et mellomlegg påslag fra 18-19 av forhandleren.

Exactly! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Jamen jamen! Da får han jo ikke prisen opp kunstig høyt! :thumbs:

Nå har jeg ikke helt kål på konfiguratoren selv, men virker som det er litt for enkelt noen ganger å gjøre feil, andre ganger får man melding om ting som ikke passer sammen. Her må jeg si både BMW sin og andres konfiguratorer burde være bedre i å gi beskjed om slike ting.

På den annen side, er vel ingen som nekter deg å ta 2 sett vinterhjul, men de budre påpeke det, spesielt om begge er piggfrie dekk! 😎

Du fratas vel ingenting. Du kan alltids forhandle om å ta andre enn de vil legge ved, mot pristillegg!

Ja, ja! Du kan jo insistere på å betale mer for en xDrive 40 enn en M50! Men det er da ditt personlige valg, og ikke noe du må anta at andre gjør. Forhandler ønsker nok å fortelle deg at M50 blir billigere, så får de ut biler de ønsker å få ut, fremfor å ta inn for deg en bil de risikerer å brenne inne med om du oppdager det senere.

Det er altså i forhandlers egen interesse å gjøre deg oppm,erksom på dette. Men insisterer du, og du er opplyst, så vil de selvsagt følge dine ønsker om å overbetale for bilen!

Exactly! :thumbup:

Konfiguratoren gir deg ikke 8 vinterdekk. Velger du fete dekk tar den bort standard dekkene. 

Konfiguratoren er litt vrien. Velger du M sportseter forsvinner induvidual skinntrekket og bilen blir billigere med 

Jeg har kjørt M50 og jeg likte ikke kraften i forhjula. Har aldri likt biler som drar på forhjula og på den var det tydelig i svinger med høyt pådrag. 

Men jeg tror dere misforstår hele greia. Selger man bilen brukt og man har spandert 80 000kr på dyre sommer og vinterhjul, 50 000kr på lakkering 25000 på skinnseter osv er det da rett at bruktprisen skal være den samme som på en helt standard bil? Jeg mener ikke det. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Konfiguratoren gir deg ikke 8 vinterdekk. Velger du fete dekk tar den bort standard dekkene. 

Konfiguratoren er litt vrien. Velger du M sportseter forsvinner induvidual skinntrekket og bilen blir billigere med 

Jeg har kjørt M50 og jeg likte ikke kraften i forhjula. Har aldri likt biler som drar på forhjula og på den var det tydelig i svinger med høyt pådrag. 

Men jeg tror dere misforstår hele greia. Selger man bilen brukt og man har spandert 80 000kr på dyre sommer og vinterhjul, 50 000kr på lakkering 25000 på skinnseter osv er det da rett at bruktprisen skal være den samme som på en helt standard bil? Jeg mener ikke det. 

Skjønner selvsagt at folk helst vil ha igjen penger for dyre ekstravalg. Men uansett får man ikke hele merprisen tilbake. Og det er ikke sikkert kjøper ser merverdien, og er villig til å betale ekstra for det. Så her blir det fort "dissonans" mellom hva selger forventer og hva kjøper er villig til å betale for.

Det er "risikoen" ved å ta individuelle valg, at det ikke alltid er noe man får igjen pengene for, ei heller deler av de! F.eks. vil "feil" farge gjerne føre til at man vil betale mindre for akkurat den bilen, selv om det var en "individual"-farge som var ekstra dyr.

Uansett, skal man ligge på samme pris eller over, bør man være flink i å påpeke der bilen skiller seg ut, for ev. å treffe de som er villig til å betale noe av differansen! Spesielt når folk forventer at en brukt skal ligge et stykke under en ny FC som er det reelle alternativet!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (36 minutter siden):

Jeg er uenig. Det er vel derfor dette kalles et diskusjonsforum. Jeg bare bruker konfiguratoren til BMW. At ingen velger dyreste kombinasjoner er egentlig ikke relevant. Jeg vil helst ha en xdrive 40 og den er ingen kampanje på

Nå har det seg slik at det du mater inn i denne konfiguratoren ikke er en bestilling av bilen “as is” slik som hos f.eks Tesla og Polestar.

Konfigurator data (URL) kan du ta med eller sende til din selger/forhandler for å vise hvordan bilen skal se ut og hvilke pakker og øvrig utstyr du skal ha.
Konfig URL kunne du også delt her i forumet til ettersyn i stedet for bare et bilde og en sluttsum.
 

BMW forhandleren har sitt eget bestilling/konfigurator verktøy for de ulike modellene som de benytter for å konfigurere opp bilen mot fabrikken og knytte til din salgskontakt/ tilbud.
 
Du sier dette er et diskusjonsforum ,
ja og det er naturlig for meg som debattant som kjenner BMW og i4 M50 ganske så godt å påpeke at noen misforstår eller gjør en feil.
Det er til nytte for alle som leser her og eventuelt vurderer i4 at feilinformasjon pekes på adresseres.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Konfiguratoren er litt vrien. Velger du M sportseter forsvinner induvidual skinntrekket og bilen blir billigere med 

Nei , den er ikke vrien. Den fikser kpnfigen for deg til det fabrikken leverer. Individuell Merino skinn får man kun til sportssetene (alle som er kjent med 3 og 4 serie vet dette).
M stolene leveres ikke med Merino skinn. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Skjønner selvsagt at folk helst vil ha igjen penger for dyre ekstravalg. Men uansett får man ikke hele merprisen tilbake. Og det er ikke sikkert kjøper ser merverdien, og er villig til å betale ekstra for det. Så her blir det fort "dissonans" mellom hva selger forventer og hva kjøper er villig til å betale for.

Det er "risikoen" ved å ta individuelle valg, at det ikke alltid er noe man får igjen pengene for, ei heller deler av de! F.eks. vil "feil" farge gjerne føre til at man vil betale mindre for akkurat den bilen, selv om det var en "individual"-farge som var ekstra dyr.

Uansett, skal man ligge på samme pris eller over, bør man være flink i å påpeke der bilen skiller seg ut, for ev. å treffe de som er villig til å betale noe av differansen! Spesielt når folk forventer at en brukt skal ligge et stykke under en ny FC som er det reelle alternativet!

Dette er vi enige om. Tror jeg nevnte at det er vanskelig å få pengene tilbake. Men der er ofte slik at folk ser på hva de har betalt når de legger bilen ut for sagt. Poenget var at i motsetning til Mazda eller 

 

Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Nå har det seg slik at det du mater inn i denne konfiguratoren ikke er en bestilling av bilen “as is” slik som hos f.eks Tesla og Polestar.

Konfigurator data (URL) kan du ta med eller sende til din selger/forhandler for å vise hvordan bilen skal se ut og hvilke pakker og øvrig utstyr du skal ha.
Konfig URL kunne du også delt her i forumet til ettersyn i stedet for bare et bilde og en sluttsum.
 

BMW forhandleren har sitt eget bestilling/konfigurator verktøy for de ulike modellene som de benytter for å konfigurere opp bilen mot fabrikken og knytte til din salgskontakt/ tilbud.
 
Du sier dette er et diskusjonsforum ,
ja og det er naturlig for meg som debattant som kjenner BMW og i4 M50 ganske så godt å påpeke at noen misforstår eller gjør en feil.
Det er til nytte for alle som leser her og eventuelt vurderer i4 at feilinformasjon pekes på adresseres.

Nå var ikke jeg innom forhandleren før jeg fikk bilen levert men den kom akkurat slik jeg hadde konfigurert den. Prisen var den samme også som i konfigurator +/- noen smågreier 

Men du har ennå ikke svart på om hva du mener er rett bruktpris i forhold til ekstrautstyr? Skal alle som vil selge en I4 M50 legge prisen under en ny eller skal man ha mere betalt om man har dyr lakk,felger interiør mm? Det var det som startet diskusjonen. Ikke om det var 100 eller 300 tusen man kunne legge på i ekstrautstyr. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Men jeg tror dere misforstår hele greia. Selger man bilen brukt og man har spandert 80 000kr på dyre sommer og vinterhjul, 50 000kr på lakkering 25000 på skinnseter osv er det da rett at bruktprisen skal være den samme som på en helt standard bil? Jeg mener ikke det. 

Selvsagt er bilen verdt mere som bruktbil med mere utstyr (spesielt det attraktive utstyret) enn en brukt uten det samme. Men utropspris må også harmonere mot hva en ny kampanjemodell med dette utstyret som tillegg koster i dag. Ellers vil den ikke bli solgt.
Brukte 2022/2023/2024 pre LCI modeller kan også ha noen fordeler over LCI modellen som enkelte kan foretrekke laserlys, Merino skinntrukket dash, skinntrukket airbag i ratt, rattvarme knapp på rattet istedet for touch i en meny på skjermen, bedre utvalg av lakkfarger og interiør, ambientbelysning tvers over hele dashbordet.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er bilen verdt mere som bruktbil med mere utstyr (spesielt det attraktive utstyret) enn en brukt uten det samme. Men utropspris må også harmonere mot hva en ny kampanjemodell med dette utstyret som tillegg koster i dag. Ellers vil den ikke bli solgt.
Brukte 2022/2023/2024 pre LCI modeller kan også ha noen fordeler over LCI modellen som enkelte kan foretrekke laserlys, Merino skinntrukket dash, skinntrukket airbag i ratt, rattvarme knapp på rattet istedet for touch i en meny på skjermen, bedre utvalg av lakkfarger og interiør, ambientbelysning tvers over hele dashbordet.

Men da er vi enige. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (12 timer siden):

Påstander du har kommet med: 

i4 har blitt dyrere. Dette er løgn. 
At du ikke kan sammenligne tilsynelatende identisk utstyrte biler på Finn fordi lakk- og interiørvalg kan utgjøre en prisforskjell på over 100k. Løgn. 
At du enkelt kan specce en i4 idag til over 900k. Løgn. 

Og nå påstår du at personen som har motbevist alle løgnene dine bekrefter poenget ditt? 

Helt normal diskusjonsform fra den kanten der...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Fossilbiler ikke raske nok... Og dyrere i forbruk bl.a. Politiet i USA er i ferd med å bytte over, for å kunne ta de kriminelle, som nå er gått over til elbil allerede:

Veldig amerikansk og idiotisk å tenke kappløp mellom politi og røver. Norge og Norden har gått helt bort fra den taktikken fordi det presser opp hastighetene og øker sannsynligheten for dødsulykker dramatisk. Moderne taktikk er å la råkjørere slippe unna for å dempe risiko for både fører, politi og andre langs veiene. Deretter får etterforskning, overvåkningsdroner, sjekkpunkter etc finne lovbryteren og eventuelt lage blokader med med spikermatter dersom villmannskjøringen skjer over lange strekninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Helt normal diskusjonsform fra den kanten der...

Rent bortsett fra at det var Syar som dokumenterte prisstigning. Klipp fra hans innlegg: Og at vinterhjul,lakk,interiørpriser kom fra bmw sin konfigurator ser jeg ikke at jeg har løyet. At ingen velger max utstyr har ikke noe med saken å gjøre. Poenget var ikke å vise maxpris men å belyse at to like biler kan ha ulikt utstyr som påvirker verdien ved salg. 

image.png.e4073822f519cf05d7cb4c0d0ab2d0f3.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Veldig amerikansk og idiotisk å tenke kappløp mellom politi og røver. Norge og Norden har gått helt bort fra den taktikken fordi det presser opp hastighetene og øker sannsynligheten for dødsulykker dramatisk. Moderne taktikk er å la råkjørere slippe unna for å dempe risiko for både fører, politi og andre langs veiene. Deretter får etterforskning, overvåkningsdroner, sjekkpunkter etc finne lovbryteren og eventuelt lage blokader med med spikermatter dersom villmannskjøringen skjer over lange strekninger.

Ikke bare amerikansk. Se "dokumentarserien" Police Interceptors fra U.K. f.eks.

Men de har ikke gått over til elbil enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (54 minutter siden):

Ikke bare amerikansk. Se "dokumentarserien" Police Interceptors fra U.K. f.eks.

Men de har ikke gått over til elbil enda.

De aller fleste nyere el biler er så online at det må være mulig å stoppe dem fra hvorsomhelst. Jeg er rimelig sikker på at BMW og andre kan sende en kommando om å koble fra hovedrele til strømforsyning rimelig enkelt. Problemet må være å identifisere bilen kjapt(Nummerskilt)  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (26 minutter siden):

De aller fleste nyere el biler er så online at det må være mulig å stoppe dem fra hvorsomhelst. Jeg er rimelig sikker på at BMW og andre kan sende en kommando om å koble fra hovedrele til strømforsyning rimelig enkelt. Problemet må være å identifisere bilen kjapt(Nummerskilt)  

Med det personvernet vi har her hjemme tviler jeg på at noen av merkene kan gjøre det, men i utlandet er nok mulighetene større. Mener GM la til noe lignende til deres star system eller hva det heter. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 timer siden):

Fossilbiler ikke raske nok... Og dyrere i forbruk bl.a. Politiet i USA er i ferd med å bytte over, for å kunne ta de kriminelle, som nå er gått over til elbil allerede:

I politijakt er det uansett strategi og utholdenhet som er viktig, ikke høy ytelse. Jeg har mer tro på det som fremstår som det viktige i videoen til GTP at økonomi og miljø er primærårsaken til byttet. Kriminelle prioriterer som oftest biler som er enkle og kjappe og stjele som de kan bruke til sitt formål. De legger nok særlig lite vekt i hvilket drivstoff og om det er en supersprek elbil eller en OK diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Veldig amerikansk og idiotisk å tenke kappløp mellom politi og røver.

Dette varierer veldig fra stat til stat. I noen stater blir politibetjenten, og -stasjon, bøtelagt om det skjer ulykker i forbindelse med biljakt så disse engasjerer seg særs lite i akkurat slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...