Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke hvor mye prisene faller så lenge produsentene beholder alt overskuddet selv. De fleste vil selge for så mye som overhodet mulig.

Da er det jo godt vi har noen produsenter som er villige til å presse prisen ned, slik Tesla har gjort flere ganger! :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Da er det jo godt vi har noen produsenter som er villige til å presse prisen ned, slik Tesla har gjort flere ganger! :thumbup:

Det er vel tesla som har utnyttet markedet maksimalt med sine prisøkninger etter covid. Andre økte ikke prisene og måtte leve med 2år leveringstid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er vel tesla som har utnyttet markedet maksimalt med sine prisøkninger etter covid. Andre økte ikke prisene og måtte leve med 2år leveringstid

OK, men om de satte opp prisen i den tiden, da alle råvarer gikk opp i pris, så tvang ikke det de andre til å øke prisen. Dette var altså prisøkninger det var mulig å forklare, og som Tesla og forklarte med det jeg skrev her. Likevel kjøpte folk bilene, selv om de kunne trukket seg, siden det var nettsalg og angrefrist!

De andre satte vel ikke opp prisene, tipper jeg, fordi de ønsket å ta markedsandeler. Men klarte tydeligvis ikke levere flere biler, sikkert pga delemangel det og! Eller at de ikke ville levere flere! Det får uansett de stå til ansvar for selv!

Men derimot når de satte prisene ned ettersom de både fikk delene billigere og gjorde prosessen med å bygge bilene billigere, så hva hva skjedde da med de andre bilenes priser? Ja, de prisendringene var også mulig å forklare. Både pga lavere delepriser og billigere produksjon, men og fordi Tesla ville selge mer biler, og det kom sterkere konkurranse i KIna først og fremst.

Jo, nettopp, alle var tvunget til å komme med kampanjer for å i det hele tatt få solgt bilene sine. Mange som har fått bil til en langt lavere pris enn de regnet med.

Men du ser fremdeles bare det negative med Tesla! Som du alltid har gjort! 🙃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

OK, men om de satte opp prisen i den tiden, da alle råvarer gikk opp i pris, så tvang ikke det de andre til å øke prisen. Dette var altså prisøkninger det var mulig å forklare, og som Tesla og forklarte med det jeg skrev her. Likevel kjøpte folk bilene, selv om de kunne trukket seg, siden det var nettsalg og angrefrist!

De andre satte vel ikke opp prisene, tipper jeg, fordi de ønsket å ta markedsandeler. Men klarte tydeligvis ikke levere flere biler, sikkert pga delemangel det og! Eller at de ikke ville levere flere! Det får uansett de stå til ansvar for selv!

Men derimot når de satte prisene ned ettersom de både fikk delene billigere og gjorde prosessen med å bygge bilene billigere, så hva hva skjedde da med de andre bilenes priser? Ja, de prisendringene var også mulig å forklare. Både pga lavere delepriser og billigere produksjon, men og fordi Tesla ville selge mer biler, og det kom sterkere konkurranse i KIna først og fremst.

Jo, nettopp, alle var tvunget til å komme med kampanjer for å i det hele tatt få solgt bilene sine. Mange som har fått bil til en langt lavere pris enn de regnet med.

Men du ser fremdeles bare det negative med Tesla! Som du alltid har gjort! 🙃

Jeg tenker på dem som kjøpte bil rett før prisen ble senket 100 000kr. Må være litt surt. Kjenner flere.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker på dem som kjøpte bil rett før prisen ble senket 100 000kr. Må være litt surt. Kjenner flere.

Har ikke de fleste merkene dumpet prisene?

Men ja det er surt. Jeg gikk på en god smell selv før avgiftene slo inn. Trodde jeg fikk tidenes deal men endte opp med en dårlig en:p

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker på dem som kjøpte bil rett før prisen ble senket 100 000kr. Må være litt surt. Kjenner flere.

Men likevel klaget du på Tesla for prisøkningen, som de altså forklarte hvorfor de måtte sette opp prisene!

Ja, fullstendig klar over at vi alle ble overrasket over det kraftige prisfallet. Og for noen fikk de jo et papirtap, så lenge de beholdt bilen de var fornøyd med prisen for, før de fikk nyss om prisdroppet.

De opprinnelige trillingene (C-Zero, iOn og i-Miew) fikk jo et tilsvarende prisdrop da Nissan kom med sin elbil med lengre rekkevidde, bedre plass, mer normalt utseende og raskere "hurtiglading". Mange som da og opplevde papirtap, selv om bilene nedbetalte seg selv bare på sparte bom og drivstoff-kostnader!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har ikke de fleste merkene dumpet prisene?

Men ja det er surt. Jeg gikk på en god smell selv før avgiftene slo inn. Trodde jeg fikk tidenes deal men endte opp med en dårlig en:p

Men du taper/tapte jo egentlig ingenting, før du eventuelt selger/solgte bilen! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker på dem som kjøpte bil rett før prisen ble senket 100 000kr. Må være litt surt. Kjenner flere.

Eg gjorde det. Hva er surt med det? Eg gjorde til og med alt eg kunne for å få bilen før jul for å unngå moms. Så den får eg nesten stå inne for selv. Og skal eg ha en ny Tesla så beholder eg mellomlegget uansett. Kun hvis eg skifter bilmerke blir dette dumt for meg. Eller? Har Tesla sin prisnedgang gjort at andre biler ble billigere? 🤔

Ingen klager når Tesla lar kjøper beholde prisen når prisene stiger. Da blir det ikke helt fair å klage når man beholder prisene når de synker.... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 minutter siden):

Eg gjorde det. Hva er surt med det? Eg gjorde til og med alt eg kunne for å få bilen før jul for å unngå moms. Så den får eg nesten stå inne for selv. Og skal eg ha en ny Tesla så beholder eg mellomlegget uansett. Kun hvis eg skifter bilmerke blir dette dumt for meg. Eller? Har Tesla sin prisnedgang gjort at andre biler ble billigere? 🤔

Ingen klager når Tesla lar kjøper beholde prisen når prisene stiger. Da blir det ikke helt fair å klage når man beholder prisene når de synker.... 

Når jeg bestillte min bil hadde tesla samme pris som bmw i4 . I dag er tesla 100 000kr billigere. Min bil er blitt dyrere og bruktpriser normale. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Når jeg bestillte min bil hadde tesla samme pris som bmw i4 . I dag er tesla 100 000kr billigere. Min bil er blitt dyrere og bruktpriser normale. 

Skal du ikke da klage på at BMW har økt prisene, da? Eller er det Tesla sin feil?

Forøvrig, BMW selger og (lager?) bilene sine på kampanje, så er visstnok flere som prøver å selge sin brukte bil på finn til like dyr eller dyrere enn man plukker opp samme bil splitter ny, og man skal tro på hva som meldes inne på elbil-forum.

Vet ikke om jeg er enig i at det tyder på et sunt og normalt prisleie på bruktbiler. Men det er nå min vurdering!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Skal du ikke da klage på at BMW har økt prisene, da? Eller er det Tesla sin feil?

Forøvrig, BMW selger og (lager?) bilene sine på kampanje, så er visstnok flere som prøver å selge sin brukte bil på finn til like dyr eller dyrere enn man plukker opp samme bil splitter ny, og man skal tro på hva som meldes inne på elbil-forum.

Vet ikke om jeg er enig i at det tyder på et sunt og normalt prisleie på bruktbiler. Men det er nå min vurdering!

Om du følger med litt er det prisstigning for tiden. Det gjør at rentenivå er høyere enn på lenge. Så at bilprisene stiger tror jeg er normalt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Om du følger med litt er det prisstigning for tiden. Det gjør at rentenivå er høyere enn på lenge. Så at bilprisene stiger tror jeg er normalt

Jo, jeg følger med. Men Tesla har ikke satt opp prisene, og jeg leser stadig om kampanjer hos andre merker, så hva de "prises for" offisielt, før man forhandler kampanjepris og rentebetingelser, er ikke nødvendigvis det samme som prisstigning. Mer lik prisnedgang, spør du meg.

F.eks. har Hyundai nå satt i gang rentekampanje på nye Kona til 0,01% rente på leasing og kjøp, selv ved 100 % finansiering! Som jeg linket til lengre opp, litt tidligere i dag!

Vil jo uansett være idioti å sette opp prisene, når folk i stor grad slutter å kjøpe nye biler, og ihvertfall de i middels høy til høy prisklasse! Det er jo som å annonsere at "vi vil ikke selge bilene våre"!

EDIT: Hyundai har kampanje på 2,99 % rente på de andre bilene sine, ser det ut til, til og med Ioniq 5 N:

https://www.hyundai.com/no/no/Kampanjer.html

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Slutt med særlig bekymring for Li-batteripriser: 40% fall i 2023

image.thumb.png.254eb74fa26a3adf8dcfd3f6ddb9e239.png

 

Så sier ikke figuren din noe om priser i 2023, men det er å forvente at matrialprisene faller siden mange bilprodusenter har nedjustert BEV planene, så dermed blir planlagt kapasitet ledig og må sette ned prisen for å øke etterspørselen. En god del batterier dumpes nå ut på energilagringsmarkedet noe som nok skjer fordi det er overkapasitet blant batteriprodusentene.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

Forøvrig, BMW selger og (lager?) bilene sine på kampanje, så er visstnok flere som prøver å selge sin brukte bil på finn til like dyr eller dyrere enn man plukker opp samme bil splitter ny, og man skal tro på hva som meldes inne på elbil-forum.

Det tror jeg ikke du skal tro så mye på (I.e. det er nok noen som prøver, men det er neppe mange som lykkes). Å spekulere i å flippe biler er nok veldig unntaksvis lønnsomt. Hvis det var mulig så ville ikke forhandlerne kjørt kampanjer i første omgang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 minutter siden):

Det tror jeg ikke du skal tro så mye på (I.e. det er nok noen som prøver, men det er neppe mange som lykkes). Å spekulere i å flippe biler er nok veldig unntaksvis lønnsomt. Hvis det var mulig så ville ikke forhandlerne kjørt kampanjer i første omgang.

Har ikke sagt at de lykkes, bare at en vel stor andel prøver seg!

Skal man flippe biler, bør man som regel ha leveringsproblemer på nye, og stor etterspørsel. Intet av det er vel tilfelle nå. Alternativt må man ha biler man skaffer billig (godt under markedspris) og så fikser opp rimelig, og så selger til (ny) markedspris eller tett opptil. De nevnte bilene er ikke gamle nok til at de er der nå!

😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 timer siden):

Så sier ikke figuren din noe om priser i 2023

Det er riktig - uklart av meg. Jeg skrev dette om 2023 allerede for en del uker siden ifm et innlegg om 'balkongkraftverkene' og Intersolar2024. Har funnet og lagt inn en annen kilde.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Jo, jeg følger med. Men Tesla har ikke satt opp prisene, og jeg leser stadig om kampanjer hos andre merker, så hva de "prises for" offisielt, før man forhandler kampanjepris og rentebetingelser, er ikke nødvendigvis det samme som prisstigning. Mer lik prisnedgang, spør du meg.

F.eks. har Hyundai nå satt i gang rentekampanje på nye Kona til 0,01% rente på leasing og kjøp, selv ved 100 % finansiering! Som jeg linket til lengre opp, litt tidligere i dag!

Vil jo uansett være idioti å sette opp prisene, når folk i stor grad slutter å kjøpe nye biler, og ihvertfall de i middels høy til høy prisklasse! Det er jo som å annonsere at "vi vil ikke selge bilene våre"!

EDIT: Hyundai har kampanje på 2,99 % rente på de andre bilene sine, ser det ut til, til og med Ioniq 5 N:

https://www.hyundai.com/no/no/Kampanjer.html

Det er vel kampanjer hos alle merker for tiden. Vet du om merke som ikke har kampanje på el bil?  

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Skal du ikke da klage på at BMW har økt prisene, da? Eller er det Tesla sin feil?

Forøvrig, BMW selger og (lager?) bilene sine på kampanje, så er visstnok flere som prøver å selge sin brukte bil på finn til like dyr eller dyrere enn man plukker opp samme bil splitter ny, og man skal tro på hva som meldes inne på elbil-forum.

Vet ikke om jeg er enig i at det tyder på et sunt og normalt prisleie på bruktbiler. Men det er nå min vurdering!

Husk at BMW kan kjøpes med et utall ulike opsjoner. Det er svært vanskelig å sammenligne bilpriser fordi den du sammenligner mot kan ha spesiell lakk spesielt skinn i seter, selvkjøringsfunksjoner, parkeringspakker, osv osv. Prisen på to like biler kan være 150 000kr i forskjell pga dette. Går utifra at du har nøye sjekket dette før du kommer med slike påstander. Kampanjebilene mener jeg var ganske enkelt utstyrt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, onkel_jon said:

De fleste har kampanje på lav rente på billån i 3 års tid, skulle heller sett mer kampanjer på lavere pris istedenfor.

Importørene kjøper differansen på rentekampanjen så du bør få med vinterdekk eller pris hvis du ikke går for rentekampanje.

Kort fortalt er slike rentekampanjer alltid lagt på bilens pris..

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...