Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Mercedes , Audi og BMW inngikk denne gentlemansagreement tilbake i 70 årene.

De ble alle enige om det for å stoppe det absurde kappløpet om hvem som skal ha den raskeste sedanen for toppledelsen, men også for å øke sikkerheten. Til i dag har Tyskland ingen begrensning på motorveisystemet (strekningsvis ingen maks fartsgrense), og det er delvis takket være denne avtalen. Ved å begrense topphastigheten til kjøretøyene deres, supplerte «the great trio» loven og forhindret krasj i ekstreme hastigheter, noe som til slutt og uunngåelig ville føre til universell fartsgrense.

 

Jeg vet ikke den nøyaktige formuleringen, men det handlet kun om «vanlige» kjøretøy. Dyre/sjeldne biler var ikke bundet av det. Det er derfor biler som R8 eller SLS kan kjøre langt over 300 kmt. BMW Alpina B7 er en 4-dørs sedan med toppfart på 330 kmt.

Tilsynelatende er det ikke i strid med avtalen å øke grensen som et ekstra alternativ (afaik, ingen av de tre tilbyr å fjerne top speed limiter, men bare å øke den). Få ultraluksuriøse kjøretøyer/superbiler som kjører 300 km/t er ikke et problem de ikke kan håndtere. Flere tusen i deres E-klasser, 5-serier og A6-er som kjører >300 km/t vil være et stort problem for tyske myndigheter.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (6 minutter siden):

Bilen var et samarbeid mellom Vauxhall og Lotus som fikk GMs godkjennelse (GM eide også Lotus på den tiden, før de solgte til Bugatti i 1993) på betingelse av at den også kunne selges som Opel, da de trengte å selge rundt 1000 biler for å få det til å gå rundt. Så, ja, dette er definitivt et britisk prosjekt. Råkarosseriene til Opelversjonene ble bygget i Russelheim, ellers ble alt utviklet og montert sammen i England. Girkassen var forøvrig Tysk ZF S6-40 som Lotus også hadde brukt til Corvette ZR-1. Trolig verdens sterkeste manuelle kasse på den tiden. 

Så Ford Sierra er ikke tysk om cosswort har tuklet med den? Det var jo en vanlig opel omega å se på. Med en spoiler bak. Det var ikke store modifikasjoner. Noen lavkompstempler, to turboer og intercoolere. Samt bytte av gearkasse og utveksling på diff.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Så Ford Sierra er ikke tysk om cosswort har tuklet med den? Det var jo en vanlig opel omega å se på. Med en spoiler bak. Det var ikke store modifikasjoner. Noen lavkompstempler, to turboer og intercoolere. Samt bytte av gearkasse og utveksling på diff.

Alltid vært en diskusjon om Europeiske Ford er/var tysk eller brittisk...

Hovedkontoret endte opp i Tyskland, men var et fellesprosjekt med flere Ford-kontorer, der Tyskland og Storbritannia var de som sammen skapte Ford Europa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_of_Europe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (12 timer siden):

Et mareritt å logge på. Bytte telefon. Og frem til hvertfall for et par mnd siden var det jo ingenting man kunne bruke den til....

Så snålt om det har gått så bakover da, kunne bruke appen til mye tilbake i 2016. Kunne åpne og lukke bilen, starte varming/kjøling og sette opp timeplaner for dette, blinke med lys og horn, bestemme om den skulle bruke diesel varmer eller elektrisk varmer (PHEV), den hadde atpåtil en funksjon hvor en kunne gi posten eller andre leveringstjenester tilgang til bagasjerommet for å levere pakker/varer rett til bilen. 

Ser og att appen har 4,5 stjerne på app store, Tesla sin app har til sammenligning 4,1 stjerner da en drar frem denne appen som den overlegne. Så det virker jo da litt på meg som det kanskje kan være noe brukerfeil ute å går 😅

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (43 minutter siden):

Så Ford Sierra er ikke tysk om cosswort har tuklet med den? Det var jo en vanlig opel omega å se på. Med en spoiler bak. Det var ikke store modifikasjoner. Noen lavkompstempler, to turboer og intercoolere. Samt bytte av gearkasse og utveksling på diff.

Ford Sierra har aldri vært tysk, hverken som 1,3 liter eller som Cosworth. Modifikasjonen for å få den middelmådige Omega/Carlton til å bli legendariske Lotus Carlton/Omega var forøvrig enorme. Som sagt, det var kun tomme råkarosserier som kom fra Russelheim.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Kjenner flere tyskere som kjører hardt til og fra jobb. En var misfornøyd med sin BMW fordi den gikk ti turtallsperra på 5gear hele tiden. Om en tysker kjøper en Tesla Plad er det nok ikke for å komme raskt opp i fart i akselerasjonsfeltet. Det er nok for å kunne kruse med høy hastighet. 

Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time

Batteriet er tomt på under en time i toppfart. 
 

Siden det ikke er noen trinnvis utveksling så blir det jo veldig høyt turtall da.

Model 3 hadde høyere toppfart enn Taycan (som har 2 trinns girkasse) 

Jeg tipper mer på at det var på grunn av dekk de kunne selge bilen med, for å vinne rekkevidde. 
 

Jeg har selv kjørt flatout så mye som mulig på autobahn i en TM3 LR (233 km/t toppfart) i ca 8 timer i sol og 30 grader. Kun stoppet for å lade. Den gikk ikke varm

Andre elbiler derimot ser jeg kutter effekt og ikke minst ladehastighet drastisk under slike forhold

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Batteriet er tomt på under en time i toppfart.

bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg har selv kjørt flatout så mye som mulig på autobahn i en TM3 LR (233 km/t toppfart) i ca 8 timer i sol og 30 grader. Kun stoppet for å lade.

Du hadde god tid, med andre ord? Hvilken hastighet burde du ha holdt for å komme frem fortest mulig, da?

Lenke til kommentar
7 hours ago, frohmage said:

Du hadde god tid, med andre ord? Hvilken hastighet burde du ha holdt for å komme frem fortest mulig, da?

Teoretisk 190 km/t gitt at det er tilgang til 200+kw lading der man trenger det. 

I realiteten er beste marsjfart rundt 150km/t for å holde høyere enn det så blir det altfor mye harde akselerasjoner og nedbremsinger. Kun på natta at det går an å holde høy snittfart.

Noe særlig over 230km/t over tid er slitsomt. Landskapet og situasjoner kommer så brått på :) At det krevet veldig konsentrasjon. Bilde fra gamlebilen, cc kunne settes på opp til 240…

IMG_2053.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Jotun skrev (På 10.8.2024 den 5:50 PM):

Ja det blir hvertfall ikke kjøpt noe hybrid her etter å ha hatt det som leiebil i sommer og kjørt svigers sin x1 plugin... Forrige gangs fordommer blusset opp igjen.

Tja, Toyota sine ikke-ladbare hybrider står seg bra mot diesel synes jeg. Du finner knapt en mer pålitelig bil enn Prius, og den bruker bare 0,51l/mil i årssnitt. Et godt valg for de som ikke kan eller vil kjøre elbil. Jeg ville mye heller hatt en slik enn noe diesel-ræl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nye fossilbiler har start/stopp nå (og den må skrues aktivt av hver gang du starter). Det er mindre plagsomt på hybrid siden du har elmotoren. I tillegg så bruker hybridene elmotoren i stedet for egen startmotor, og denne er krafitgere.

Moderne diesel egner seg dårlig til småkjøring pga partikkelfilter. 

På nyere diesel må du rote med AdBlue. Byttet i fjor fra diesel-Mondeo til hybrid-Mondeo, veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar

Start stopp ved kryss etc du tenker på da? Det er nå en ting. Men når man ligger og cruiser rolig åsså går motoren av og på hele tiden. Mulig Yaris er blitt the ultimate shit innen bil men for to år siden var det grusomt. Og Peugeot 3008 med hybrid (ikke ladbar) var forferdelig i Frankrike i sommer. 

Men det er meg. Og vil man ha de bilene så vær så god. Noe må det være med de for de ligger jo ikke på bunn på salgslistene akkurat.

Men, folk kjøper jo bz4x også så...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes sånn start-stop skulle hatt litt lengre tidsforsinkelse enn knappe 2 sekund.
En kar som stoppet for å spørre om veien i forrige uke og bilen skrudde seg av etter type 2 sekunder, for så å starte igjen etter noen sekunder etter han hadde fått veibeskrivelsen, var en BMW hvis jeg husker rett.

Gjerne det varierer i tiden det tar før bilen skruer seg av, men 30-60 sekunder hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Husk at enkelte bilmerkers implementasjon av noe fort kan være håpløs, man behover ikke dømme alt nedenom og hjem av den grunn. Har feks. hørt mye om fantombreming på ACC, men har aldri opplevd det på min egen bil. 

På min bil er det en infoskjerm som viser motoreffekt på både el og bensin, denne er veldig nyttig for å forutsi når bensinmotoren slår inn. Har tilpasset kjørestilen min slik at jeg gir gass jevnere, og det har ført til mer elkjøring og lavere forbruk. Trykker man gassen inn brått, da starter bensinmotoren kjapt, og slik må det nesten være hvis man skal komme seg raskt opp i fart fra stillestående, feks. Ikke-plug-in hybrider har lite batteri og liten elmotor, så du kan ikke forvente el-aksellerasjon på linje med rene elbiler.

Å måtte tilpasse kjørestilen sin noe når man bytter drivlinje, er ikke noe nytt, samme når jeg gikk fra manuell bensin til manuell diesel, dieselbilen trivdes på en god del lavere turtall enn bensinbilen. 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

En kar som stoppet for å spørre om veien i forrige uke og bilen skrudde seg av etter type 2 sekunder, for så å starte igjen etter noen sekunder etter han hadde fått veibeskrivelsen, var en BMW hvis jeg husker rett.

Mulig de som står utenfor bilen legger merke til det. Jeg som fører merket ikke når motoren gikk av på i hybrid modus med min BMW 330e 2020 modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • En elbil fra Mercedes eksploderte i et garasjeanlegg i Incheon, Sør-Korea, noe som førte til en brann som tok over åtte timer å slukke.
  • Rundt 140 biler ble ødelagt og over 700 beboere ble evakuert fra boligblokken. 23 personer ble innlagt på sykehus med røykskader.
  • Hendelsen har ført til økt bekymring for elbil-sikkerhet i Sør-Korea, resulterende i midlertidige parkeringsforbud for elbiler i flere bygg.

https://www.tv2.no/broom/krisemoter-etter-voldsom-elbil-brann/16911223/

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):
  • En elbil fra Mercedes eksploderte i et garasjeanlegg i Incheon, Sør-Korea, noe som førte til en brann som tok over åtte timer å slukke.
  • Rundt 140 biler ble ødelagt og over 700 beboere ble evakuert fra boligblokken. 23 personer ble innlagt på sykehus med røykskader.
  • Hendelsen har ført til økt bekymring for elbil-sikkerhet i Sør-Korea, resulterende i midlertidige parkeringsforbud for elbiler i flere bygg.

https://www.tv2.no/broom/krisemoter-etter-voldsom-elbil-brann/16911223/

Veldig interessant sak. nesten som en ikke hadde trodd det dersom man ikke hadde sett videoen. Klarer faktisk ikke å se hvordan det kan skje en bil som har stått i ro i over 2 døgn. Blir spennende å se resultatet av etterforskningen.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har damene startet Tour de France, og tatt trøye, så nå er det grisebillig å lade hos Uno-X igjen! 1,- NOK/kWh, noe jeg sparte grovt på på vei hjem igjen fra Nord-Norge da herrenes Tour de France hadde startet, og "vi" hadde klatretrøya (og spurt-trøya helt i starten!

image.png.09f1ad41161df1b5babd10f9b2c3df76.png :thumbs: image.png.09f1ad41161df1b5babd10f9b2c3df76.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...