Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (22 minutter siden):

Så vidt jeg husker så produserte ikke Thomas Parker biler i en og annen" bil en gang. Han bygget noen få prototyper på elektriske kjøretøy, men ikke noe som lignet på produksjon. Detn første masseproduserte elbilen er Tesla Model S.

Nissan leaf var vel før TMS. Og definisjonen av masseprodusert bør vel ses i lys av teknologien som var tilgjengelig på det aktuelle tidspunktet.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (18 minutter siden):

Nissan leaf var vel før TMS. Og definisjonen av masseprodusert bør vel ses i lys av teknologien som var tilgjengelig på det aktuelle tidspunktet.

Okei, var nok litt kjapp der. Både Leaf og iMiev var vel før. Kan ikke komme på flere iallefall. Think og Tesla Roadster var tidlige, men kan neppe sies å være masseprodusert. Første masseproduserte bil ansees for å være Ford Model T. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Meg bekjent har både BMW og Mercedes frivillig begrenset maksimal hastighet på sine biler til 250 km/h.

Flere produsenter var med på avtalen, men alle selger også modeller som kommer uten sperre fra fabrikk.

edit: Litt som "maksimalt 276 hk" i Japan.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Hidden fackt er vel at el motorer mister 65-70% av effekten etter noen minutter. 

På hvilken måte mister de effekten?

Så vidt meg bekjent er ikke bilen giret for å gå spesielt fortere, for man når toppfarten mer enn fort nok, og når man ikke lengre akselererer, så er heller ikke behovet for å holde full effekt der, da bilen klarer å holde den farten. Gir-ratio og batteriets evne til å levere effekt ut, er som regel det som stopper opp videre akselerasjon.

Noe mer toppfart kunne man oppnådd med flere gir, som på en tradisjonell icebil. Men siden alt har ulemper og en girkasse med flere gir og forskjellig utveksling ikke har stort å gjøre fordi man da allerede er såpass høyt i fart, og forbruket er såpass stort i de hastighetene, så er det klart ikke noe ønske om å øke på med gir og effektuttak.

Tross alt er energimengden man har med seg, begrenset av flere årsaker, men først og fremst pga batteriet. Og mer batterikapasitet, vil bety større energibehov, så gevinsten er minimal, i motsetning til kostnaden.

Det finnes stort sett få eller ingen veier hvor det er reelt behov for høyere toppfart i de fleste tilfeller, da de fleste klarer seg lenge med ca 160 km/t selv på Autobahn! Har man større fartsbehov, er det langt lettere, og sikrere, å dra på lukket bane, selv om det finnes merker og modeller.

Men som flere påpeker, og som du nok også fikk med deg, selv om du valgte å se bort fra det, så var dette effekt på biler solgt i Norge, og her finnes ingen offentlige veier hvor man lovlig kan komme opp de hastigheter som de fleste elbiler er begrenset til. Min Kona er f.eks. sperret på et sted mellom 160 og 170 km/t.

frohmage skrev (28 minutter siden):

Flere produsenter var med på avtalen, men alle selger også modeller som kommer uten sperre fra fabrikk.

edit: Litt som "maksimalt 276 hk" i Japan.

I en lengre periode var så godt som alle tyske begrenset til 250 km/t, og det var en frivillig ordning dsom ble ansett som nødvendig for at fri fart på Autobahn skulle bestå.

Ette mye klager fra kunder, begynte de etterhvert å selge fjerning av sperre, og pga stor pågang, kunne man i større grad få biler uten denne sperren.

Og igjen lefles det med spøkelset fartsgrenser på Autobahn av endel tyske politikere!

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Hva syns du er ræl med den? Skal sies at mitt siste faste bruk av on call var fra 2015-2018 så ikke helt oppdatert men tenkte den ikke kunne blitt dårligere de siste 6 årene. Men appen var i det minste god og stabil den gang 

Et mareritt å logge på. Bytte telefon. Og frem til hvertfall for et par mnd siden var det jo ingenting man kunne bruke den til....

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

På hvilken måte mister de effekten?

Så vidt meg bekjent er ikke bilen giret for å gå spesielt fortere, for man når toppfarten mer enn fort nok, og når man ikke lengre akselererer, så er heller ikke behovet for å holde full effekt der, da bilen klarer å holde den farten. Gir-ratio og batteriets evne til å levere effekt ut, er som regel det som stopper opp videre akselerasjon.

Noe mer toppfart kunne man oppnådd med flere gir, som på en tradisjonell icebil. Men siden alt har ulemper og en girkasse med flere gir og forskjellig utveksling ikke har stort å gjøre fordi man da allerede er såpass høyt i fart, og forbruket er såpass stort i de hastighetene, så er det klart ikke noe ønske om å øke på med gir og effektuttak.

Tross alt er energimengden man har med seg, begrenset av flere årsaker, men først og fremst pga batteriet. Og mer batterikapasitet, vil bety større energibehov, så gevinsten er minimal, i motsetning til kostnaden.

Det finnes stort sett få eller ingen veier hvor det er reelt behov for høyere toppfart i de fleste tilfeller, da de fleste klarer seg lenge med ca 160 km/t selv på Autobahn! Har man større fartsbehov, er det langt lettere, og sikrere, å dra på lukket bane, selv om det finnes merker og modeller.

Men som flere påpeker, og som du nok også fikk med deg, selv om du valgte å se bort fra det, så var dette effekt på biler solgt i Norge, og her finnes ingen offentlige veier hvor man lovlig kan komme opp de hastigheter som de fleste elbiler er begrenset til. Min Kona er f.eks. sperret på et sted mellom 160 og 170 km/t.

I en lengre periode var så godt som alle tyske begrenset til 250 km/t, og det var en frivillig ordning dsom ble ansett som nødvendig for at fri fart på Autobahn skulle bestå.

Ette mye klager fra kunder, begynte de etterhvert å selge fjerning av sperre, og pga stor pågang, kunne man i større grad få biler uten denne sperren.

Og igjen lefles det med spøkelset fartsgrenser på Autobahn av endel tyske politikere!

 

Om du følger litt med på elbiler så finnes det flere tester der man kjører biler i toppfart på autobahn. Teslabjørn har noen. De viser at mange elbiler min egen inklusive mister effekt når motor/batteri blir varmt. Det skjer rimelig raskt. Kun Hyundai klarer å holde effekt over tid. Mange  ebiler klarer ca en  time med toppfart men går varm alt for raskt. Tror den siste var den nye M3 performance. 

Turtall på en el motor pleier ikke være noen stor begrensning. 

Hadde man solgt bensinbiler som kun klarte toppfart i 5min hadde man måtte betalt kunden tilbake penger. Eneste jeg vet som kom unna var porsche på 60tallet som sa at man kunne i korte perioder kjøre motoren opp i 7000rpm.

Saab kjørte i 1987 3 biler 100 000km med klampen i bånn 213km/h i snittfart med bensinfyllinger  dekkskifte og service.

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Om du følger litt med på elbiler så finnes det flere tester der man kjører biler i toppfart på autobahn. Teslabjørn har noen. De viser at mange elbiler min egen inklusive mister effekt når motor/batteri blir varmt. Det skjer rimelig raskt. Kun Hyundai klarer å holde effekt over tid. Mange  ebiler klarer ca en  time med toppfart men går varm alt for raskt. Tror den siste var den nye M3 performance. 

Hadde man solgt bensinbiler som kun klarte toppfart i 5min hadde man måtte betalt kunden tilbake penger. Eneste jeg vet som kom unna var porsche på 60tallet som sa at man kunne i korte perioder kjøre motoren opp i 7000rpm.

Saab kjørte i 1987 3 biler 100 000km med klampen i bånn 213km/h i snittfart med bensinfyllinger  dekkskifte og service.

 

Skrevet på en annen måte, bilene reduserer effektuttaket pga varme, i forsøk på å beskytte nettopp batteriene. Det er en fundamental forskjell på å miste og å redusere. For noen en teoretisk spissfindighet, noen vil kanskje antyde synonymer sidet resultatet er det samme, men likefullt 2 forskjellige ting, men med likt resultat.

Og, for å gjenta det du ikke nevner her, dette er totalt irrelevant for kjøring i lovlige hastigheter langs norske veier, foruten for noen få biler uten varmepumpe og/eller annen form for aktiv kjøling av batteriene.

Er vel kun Ioniq 5 N som er tilnærmet bygd for racing. Det meste annet er hverdags/familiebiler, som ikke er ment for å dundre rundt på en bane i runde etter runde!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Skrevet på en annen måte, bilene reduserer effektuttaket pga varme, i forsøk på å beskytte nettopp batteriene. Det er en fundamental forskjell på å miste og å redusere. For noen en teoretisk spissfindighet, noen vil kanskje antyde synonymer sidet resultatet er det samme, men likefullt 2 forskjellige ting, men med likt resultat.

Og, for å gjenta det du ikke nevner her, dette er totalt irrelevant for kjøring i lovlige hastigheter langs norske veier, foruten for noen få biler uten varmepumpe og/eller annen form for aktiv kjøling av batteriene.

Er vel kun Ioniq 5 N som er tilnærmet bygd for racing. Det meste annet er hverdags/familiebiler, som ikke er ment for å dundre rundt på en bane i runde etter runde!

Det var vel nedgang i det tyske markedet jeg tenkte mest på her. Alle er enige om at vi i Norge ikke trenger mere enn 60hk for å klare alt av fartsgrenser. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (39 minutter siden):

I en lengre periode var så godt som alle tyske begrenset til 250 km/t, og det var en frivillig ordning dsom ble ansett som nødvendig for at fri fart på Autobahn skulle bestå.

Jeg trodde at standard for de fleste fra Audi/Merc/BMW fortsatt er sperre, men at den er relativt enkel og lovlig og fjerne. Mesteparten av solgte biler sliter vel med å komme seg over 250 uansett. Synes jo det høres ut som en mere fornuftig løsning å heller sette fartsgrense på autobahn til 260 ellerno.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde at standard for de fleste fra Audi/Merc/BMW fortsatt er sperre, men at den er relativt enkel og lovlig og fjerne. Mesteparten av solgte biler sliter vel med å komme seg over 250 uansett. Synes jo det høres ut som en mere fornuftig løsning å heller sette fartsgrense på autobahn til 260 ellerno.

Tyskene flest er veldig stolt av fri fart-politikken, selv om de ikke nødvendigvis selv eier en bil som ville kunne gått forbi fartssperren!

Og det viktige var jo at de bilene tyskerne flest kjøpte, var da biler med sperre, da de i veldig stor grad kjøpte tyske biler i nettopp Tyskland.

At det i alle disse årene har vært mulig å kjøpe biler fra andre land, som IKKE hadde sperrer og som absolutt dro over 250 km/t, var velkjent. Men det er og var viktig at eierne selv måtte foreta et aktivt valg for å ikke ha sperre. Enten ved å kjøpe tillegget, eller en utenlands muskelbil!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Tyskene flest er veldig stolt av fri fart-politikken, selv om de ikke nødvendigvis selv eier en bil som ville kunne gått forbi fartssperren!

Og det viktige var jo at de bilene tyskerne flest kjøpte, var da biler med sperre, da de i veldig stor grad kjøpte tyske biler i nettopp Tyskland.

At det i alle disse årene har vært mulig å kjøpe biler fra andre land, som IKKE hadde sperrer og som absolutt dro over 250 km/t, var velkjent. Men det er og var viktig at eierne selv måtte foreta et aktivt valg for å ikke ha sperre. Enten ved å kjøpe tillegget, eller en utenlands muskelbil!

https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Carlton

Tro ikke den var sperret. Klarte vel 290km/h på en god dag. Flere andre hadde heller ikke sperre. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi den var like tysk som varmt øl og cheddar...

Det var vel engelskmenna som hadde rota med den. Mener å huske at flere hundre biler ble stående usolgt fordi opel ikke hadde råd til å selge dem. Girkasse tålte ikke motorkraften om jeg ikke husker heilt feil

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Når ble Lotus tysk? Må lese litt bedre hva som skrives, så du ikke kommer med slike bommerter!

https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Cars

Bilen ble også solgt som opel omega i tyskland

https://www.autozine.org/Archive/Opel/classic/Omega.html

Trodde dette var noe alle visste. At opel og Vaukshall var det samme. Bilene ble laget som omega 3000 og modifisert i england. Om det gjør bilen engelsk må i så måte være nytt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Bilen ble også solgt som opel omega i tyskland

https://www.autozine.org/Archive/Opel/classic/Omega.html

Trodde dette var noe alle visste. At opel og Vaukshall var det samme. Bilene ble laget som omega 3000 og modifisert i england. Om det gjør bilen engelsk må i så måte være nytt

At Opel/Vauxhall lot Lotus leke med en av sine biler for å sprite den opp, gjør ikke Lotus til endel av Opel/Vauxhall.

Britene er og har alltid vært veldig dyktig med motorer og drivlinje, på en slik måte at mange merker har benyttet britiske merker till å tune de mer motorsterke variantene dems.

Heller ikke uvanlig at andre merker lager biler basert på andres grunnmodeller. Lotus Elise er et godt eksempel på dette! Det var jo i bunn en slik Elise som var "donor" til den opprinnelige Tesla Roadster. Samme bilen går også under flere andre merkenavn med sin egen modellbetegnelse.

Så jeg mener min opprinnelige påstand står seg veldig godt, om at det var tyske bilfabrikanter som frivillig innførte toppfartsperre på sine biler. Andre merkes biler, som var fra andre land, innførte IKKE slik frivillig sperre. Jeg er selvsagt åpen for at det finnes unntak, men som generell regel er den temmelig vanntett!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

At Opel/Vauxhall lot Lotus leke med en av sine biler for å sprite den opp, gjør ikke Lotus til endel av Opel/Vauxhall.

Britene er og har alltid vært veldig dyktig med motorer og drivlinje, på en slik måte at mange merker har benyttet britiske merker till å tune de mer motorsterke variantene dems.

Heller ikke uvanlig at andre merker lager biler basert på andres grunnmodeller. Lotus Elise er et godt eksempel på dette! Det var jo i bunn en slik Elise som var "donor" til den opprinnelige Tesla Roadster. Samme bilen går også under flere andre merkenavn med sin egen modellbetegnelse.

Så jeg mener min opprinnelige påstand står seg veldig godt, om at det var tyske bilfabrikanter som frivillig innførte toppfartsperre på sine biler. Andre merkes biler, som var fra andre land, innførte IKKE slik frivillig sperre. Jeg er selvsagt åpen for at det finnes unntak, men som generell regel er den temmelig vanntett!

Ultimately, Opel did not restrict the car's top speed

Står det i første linken. Bilen ble solgt og produsert av opel og hoved kunder fantes nok i Tyskland på autobahn

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ultimately, Opel did not restrict the car's top speed

Står det i første linken. Bilen ble solgt og produsert av opel og hoved kunder fantes nok i Tyskland på autobahn

...på denne ene modellen de fikk "spritet opp" hos Lotus. Det gjaldt altså ikke alle Opel-modeller! Tipper det hadde veldig mye å si for Opel, at de ikke selv solgte en "dårligere" modell under eget merkenavn, enn "søskene" ment for andre markeder. Det ville ha skadet salget av Opels egne utgaver av denne.

Slike unntak fra det frivillige tiltaket vil du sikkert kunne finne hos flere.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Bilen ble også solgt som opel omega i tyskland

https://www.autozine.org/Archive/Opel/classic/Omega.html

Trodde dette var noe alle visste. At opel og Vaukshall var det samme. Bilene ble laget som omega 3000 og modifisert i england. Om det gjør bilen engelsk må i så måte være nytt

Bilen var et samarbeid mellom Vauxhall og Lotus som fikk GMs godkjennelse (GM eide også Lotus på den tiden, før de solgte til Bugatti i 1993) på betingelse av at den også kunne selges som Opel, da de trengte å selge rundt 1000 biler for å få det til å gå rundt. Så, ja, dette er definitivt et britisk prosjekt. Råkarosseriene til Opelversjonene ble bygget i Russelheim, ellers ble alt utviklet og montert sammen i England. Girkassen var forøvrig Tysk ZF S6-40 som Lotus også hadde brukt til Corvette ZR-1. Trolig verdens sterkeste manuelle kasse på den tiden. 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time

Nye Model 3 Long Range har jo mykere fjæring og dekk enn den gamle for bedre komfort. Tipper det og kansje har noe med toppfarten å gjøre..

Model 3 performance har 262km\t i toppfart som før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...