Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Jeg ser seriøst på muligheten for å ta inn en hybridbil til neste år. Er drittlei høye hurtigladepriser, kort rekkevidde (500 er for lite), nada insentiver og elendig kvalitet (Tesla) og dårlige apper (så godt som resten).

Kjøp deg en eldre Mitsubishi PHEV. Da får du god app.

Den funker kun med wifi koblet direkte mot bilen (så du mister nett på telefonen når du bruker appen) og du må ha Android 8 eller eldre om de ikke har fikset det nå da. Var sånn før iallefall så folk hadde en gammel telefon liggende bare for å kunne starte varmen i bilen.

 

Screenshot_20240810_123421_Google Play Store.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Kjøp deg en eldre Mitsubishi PHEV. Da får du god app.

Den funker kun med wifi koblet direkte mot bilen (så du mister nett på telefonen når du bruker appen) og du må ha Android 8 eller eldre om de ikke har fikset det nå da. Var sånn før iallefall så folk hadde en gammel telefon liggende bare for å kunne starte varmen i bilen.

 

Screenshot_20240810_123421_Google Play Store.jpg

Ser etter 2024/2025 biler. Men skal ikke ha bil ennå så god tid.

Skal korrigere meg litt. BMW har faktisk både gode biler og gode apper.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (5 timer siden):

Jeg ser seriøst på muligheten for å ta inn en hybridbil til neste år. Er drittlei høye hurtigladepriser, kort rekkevidde (500 er for lite), nada insentiver og elendig kvalitet (Tesla) og dårlige apper (så godt som resten).

Hybrid er bare tull. Diesel eller elbil er det eneste som fungerer. Nå er ladehastigjeten blitt bra på de fleste nye elbiler også. Utfordringen med elbiler er verditapet som kan bli stort som følge av teknologiutvikling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Hidden fackt er vel at el motorer mister 65-70% av effekten etter noen minutter. 

.. som er dårlig nytt for alle norske familiebilister som har tenkt til å kjøre lenge i 300 km/t og alle som legger ferien til Nürburgring Nordschleife.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

.. som er dårlig nytt for alle norske familiebilister som har tenkt til å kjøre lenge i 300 km/t og alle som legger ferien til Nürburgring Nordschleife.

Man trenger vel ikke gå lenger enn til Autobahn før man får problemer. Flere elbiler klarer ikke å holde sin egen toppfart mere enn noen minutter. Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min

Lenke til kommentar
Trestein skrev (26 minutter siden):

Man trenger vel ikke gå lenger enn til Autobahn før man får problemer. Flere elbiler klarer ikke å holde sin egen toppfart mere enn noen minutter. Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min

Pendle 100 km på 20 minutter? I 300 km i timen altså? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (36 minutter siden):

Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min

Nå var det snakk om Norges mest solgte biler. Hvor ofte kjøres disse norske bilene av tyske pendlere som liker 300 km/t? Selv blant tyskere i Tyskland som pendler på autobahn er det svært få som faktisk kjører i 300 km/t. Kanskje 1 av 10 000.

Jeg må virkelig si du har avslørt et samfunnsproblem blant eiere av norske mestsolgte elbiler. :p Virkelig trasig at disse norske familiene (som det i all hovedsak er) ikke kan kjøre i 300 km/t eller hevde seg høyt på rankingen på racerbaner. Akkurat hvorfor de kjøpte elbil..

/sarkasme

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (51 minutter siden):

Hybrid er bare tull. Diesel eller elbil er det eneste som fungerer. Nå er ladehastigjeten blitt bra på de fleste nye elbiler også. Utfordringen med elbiler er verditapet som kan bli stort som følge av teknologiutvikling.

Ja det blir hvertfall ikke kjøpt noe hybrid her etter å ha hatt det som leiebil i sommer og kjørt svigers sin x1 plugin... Forrige gangs fordommer blusset opp igjen.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (22 minutter siden):

Seriøst? Den er jo ræl.... Kun personlig erfaring med xc40 el.

Hva syns du er ræl med den? Skal sies at mitt siste faste bruk av on call var fra 2015-2018 så ikke helt oppdatert men tenkte den ikke kunne blitt dårligere de siste 6 årene. Men appen var i det minste god og stabil den gang 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 timer siden):

Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. 

"Et stort skritt mot en praktisk anvendelig elbil ble tatt da franske Gaston Planté utviklet et stort, oppladbart batteri. Denne oppfinnelsen banet veien for at britiske Thomas Parker i 1884 kunne introdusere den første masseproduserte elbilen – omtrent to år før den første kommersielle bensinbilen."

Link

Mulig oppfatningen av masseprodusert er annerledes, men det menes vel at det ble produsert i et større omfang enn bare en og annen bil.

Lenke til kommentar
trikola skrev (51 minutter siden):

Pendle 100 km på 20 minutter? I 300 km i timen altså? 

Kjenner flere tyskere som kjører hardt til og fra jobb. En var misfornøyd med sin BMW fordi den gikk ti turtallsperra på 5gear hele tiden. Om en tysker kjøper en Tesla Plad er det nok ikke for å komme raskt opp i fart i akselerasjonsfeltet. Det er nok for å kunne kruse med høy hastighet. 

Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Kjenner flere tyskere som kjører hardt til og fra jobb. En var misfornøyd med sin BMW fordi den gikk ti turtallsperra på 5gear hele tiden. Om en tysker kjøper en Tesla Plad er det nok ikke for å komme raskt opp i fart i akselerasjonsfeltet. Det er nok for å kunne kruse med høy hastighet. 

Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time

Meg bekjent har både BMW og Mercedes frivillig begrenset maksimal hastighet på sine biler til 250 km/h. Ikke Porsche.

Uansett er 20 minutters kjøring med gjennomsnittlig hastighet 300 km/h på tyske autobahn på vei til og fra jobb noe som bare eksisterer i din fantasi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

"Et stort skritt mot en praktisk anvendelig elbil ble tatt da franske Gaston Planté utviklet et stort, oppladbart batteri. Denne oppfinnelsen banet veien for at britiske Thomas Parker i 1884 kunne introdusere den første masseproduserte elbilen – omtrent to år før den første kommersielle bensinbilen."

Link

Mulig oppfatningen av masseprodusert er annerledes, men det menes vel at det ble produsert i et større omfang enn bare en og annen bil.

Så vidt jeg husker så produserte ikke Thomas Parker biler i en og annen" bil en gang. Han bygget noen få prototyper på elektriske kjøretøy, men ikke noe som lignet på produksjon. Detn første masseproduserte elbilen er Tesla Model S.

Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Meg bekjent har både BMW og Mercedes frivillig begrenset maksimal hastighet på sine biler til 250 km/h. Ikke Porsche.

Uansett er 20 minutters kjøring med gjennomsnittlig hastighet 300 km/h på tyske autobahn på vei til og fra jobb noe som bare eksisterer i din fantasi. 

Du får ta deg ein tur og se selv. Har blitt forbikjørt av store suver i 250km/h. Poenget som du ikke fikk med deg er at mange elbiler har veldig lav toppfart pga dette. En vw id 3 har maksytelse til langt over 160km/h Min I4 har 340hk nok til over 300 men er sperret til 190km/h. Model 3 burde vil kunne gå godt over 300 men er begrenset til ca 210?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...