Snowleopard Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august En liten funfact! https://elbil.no/320-prosent-mer-effekt-med-elbil/ 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Jeg ser seriøst på muligheten for å ta inn en hybridbil til neste år. Er drittlei høye hurtigladepriser, kort rekkevidde (500 er for lite), nada insentiver og elendig kvalitet (Tesla) og dårlige apper (så godt som resten). Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Volvo, Kia/Hyundai og BMW som jeg har personlig erfaring med har gode stabile apper alle sammen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) 40 minutes ago, Auto Asmodeus said: Jeg ser seriøst på muligheten for å ta inn en hybridbil til neste år. Er drittlei høye hurtigladepriser, kort rekkevidde (500 er for lite), nada insentiver og elendig kvalitet (Tesla) og dårlige apper (så godt som resten). Kjøp deg en eldre Mitsubishi PHEV. Da får du god app. Den funker kun med wifi koblet direkte mot bilen (så du mister nett på telefonen når du bruker appen) og du må ha Android 8 eller eldre om de ikke har fikset det nå da. Var sånn før iallefall så folk hadde en gammel telefon liggende bare for å kunne starte varmen i bilen. Endret 10. august av Complexity Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Complexity skrev (2 timer siden): Kjøp deg en eldre Mitsubishi PHEV. Da får du god app. Den funker kun med wifi koblet direkte mot bilen (så du mister nett på telefonen når du bruker appen) og du må ha Android 8 eller eldre om de ikke har fikset det nå da. Var sånn før iallefall så folk hadde en gammel telefon liggende bare for å kunne starte varmen i bilen. Ser etter 2024/2025 biler. Men skal ikke ha bil ennå så god tid. Skal korrigere meg litt. BMW har faktisk både gode biler og gode apper. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Snowleopard skrev (5 timer siden): En liten funfact! https://elbil.no/320-prosent-mer-effekt-med-elbil/ Hidden fackt er vel at el motorer mister 65-70% av effekten etter noen minutter. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Auto Asmodeus skrev (5 timer siden): Jeg ser seriøst på muligheten for å ta inn en hybridbil til neste år. Er drittlei høye hurtigladepriser, kort rekkevidde (500 er for lite), nada insentiver og elendig kvalitet (Tesla) og dårlige apper (så godt som resten). Hybrid er bare tull. Diesel eller elbil er det eneste som fungerer. Nå er ladehastigjeten blitt bra på de fleste nye elbiler også. Utfordringen med elbiler er verditapet som kan bli stort som følge av teknologiutvikling. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Om du bruker disse 320 % bare i en liten del av i disse 'noen minutter' er du oppe i en hastighet hvor du ikke lenger er i stand til å utnytte disse 320 %. Du er nødt å ta foten fra wattpedalen lenge før dine 'noen minutter' er over. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Trestein skrev (14 minutter siden): Hidden fackt er vel at el motorer mister 65-70% av effekten etter noen minutter. .. som er dårlig nytt for alle norske familiebilister som har tenkt til å kjøre lenge i 300 km/t og alle som legger ferien til Nürburgring Nordschleife. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Simen1 skrev (2 minutter siden): .. som er dårlig nytt for alle norske familiebilister som har tenkt til å kjøre lenge i 300 km/t og alle som legger ferien til Nürburgring Nordschleife. Man trenger vel ikke gå lenger enn til Autobahn før man får problemer. Flere elbiler klarer ikke å holde sin egen toppfart mere enn noen minutter. Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Trestein skrev (26 minutter siden): Man trenger vel ikke gå lenger enn til Autobahn før man får problemer. Flere elbiler klarer ikke å holde sin egen toppfart mere enn noen minutter. Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min Pendle 100 km på 20 minutter? I 300 km i timen altså? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) Trestein skrev (36 minutter siden): Kjedelig for tyskere som liker å pendle 100km på 20min Nå var det snakk om Norges mest solgte biler. Hvor ofte kjøres disse norske bilene av tyske pendlere som liker 300 km/t? Selv blant tyskere i Tyskland som pendler på autobahn er det svært få som faktisk kjører i 300 km/t. Kanskje 1 av 10 000. Jeg må virkelig si du har avslørt et samfunnsproblem blant eiere av norske mestsolgte elbiler. Virkelig trasig at disse norske familiene (som det i all hovedsak er) ikke kan kjøre i 300 km/t eller hevde seg høyt på rankingen på racerbaner. Akkurat hvorfor de kjøpte elbil.. /sarkasme Endret 10. august av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Evil-Duck skrev (5 timer siden): Volvo Seriøst? Den er jo ræl.... Kun personlig erfaring med xc40 el. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august FriskLuft skrev (51 minutter siden): Hybrid er bare tull. Diesel eller elbil er det eneste som fungerer. Nå er ladehastigjeten blitt bra på de fleste nye elbiler også. Utfordringen med elbiler er verditapet som kan bli stort som følge av teknologiutvikling. Ja det blir hvertfall ikke kjøpt noe hybrid her etter å ha hatt det som leiebil i sommer og kjørt svigers sin x1 plugin... Forrige gangs fordommer blusset opp igjen. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Jotun skrev (22 minutter siden): Seriøst? Den er jo ræl.... Kun personlig erfaring med xc40 el. Hva syns du er ræl med den? Skal sies at mitt siste faste bruk av on call var fra 2015-2018 så ikke helt oppdatert men tenkte den ikke kunne blitt dårligere de siste 6 årene. Men appen var i det minste god og stabil den gang Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august AL123 skrev (20 timer siden): Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. "Et stort skritt mot en praktisk anvendelig elbil ble tatt da franske Gaston Planté utviklet et stort, oppladbart batteri. Denne oppfinnelsen banet veien for at britiske Thomas Parker i 1884 kunne introdusere den første masseproduserte elbilen – omtrent to år før den første kommersielle bensinbilen." Link Mulig oppfatningen av masseprodusert er annerledes, men det menes vel at det ble produsert i et større omfang enn bare en og annen bil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august trikola skrev (51 minutter siden): Pendle 100 km på 20 minutter? I 300 km i timen altså? Kjenner flere tyskere som kjører hardt til og fra jobb. En var misfornøyd med sin BMW fordi den gikk ti turtallsperra på 5gear hele tiden. Om en tysker kjøper en Tesla Plad er det nok ikke for å komme raskt opp i fart i akselerasjonsfeltet. Det er nok for å kunne kruse med høy hastighet. Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Trestein skrev (1 time siden): Kjenner flere tyskere som kjører hardt til og fra jobb. En var misfornøyd med sin BMW fordi den gikk ti turtallsperra på 5gear hele tiden. Om en tysker kjøper en Tesla Plad er det nok ikke for å komme raskt opp i fart i akselerasjonsfeltet. Det er nok for å kunne kruse med høy hastighet. Om du følger med har tesla satt ned topphastighet på nye model 3. Har den mindre motor? Nei. Den har rett og slett ikke god nok kjøling til å klare maks ytelse over en time Meg bekjent har både BMW og Mercedes frivillig begrenset maksimal hastighet på sine biler til 250 km/h. Ikke Porsche. Uansett er 20 minutters kjøring med gjennomsnittlig hastighet 300 km/h på tyske autobahn på vei til og fra jobb noe som bare eksisterer i din fantasi. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Nukleosid skrev (1 time siden): "Et stort skritt mot en praktisk anvendelig elbil ble tatt da franske Gaston Planté utviklet et stort, oppladbart batteri. Denne oppfinnelsen banet veien for at britiske Thomas Parker i 1884 kunne introdusere den første masseproduserte elbilen – omtrent to år før den første kommersielle bensinbilen." Link Mulig oppfatningen av masseprodusert er annerledes, men det menes vel at det ble produsert i et større omfang enn bare en og annen bil. Så vidt jeg husker så produserte ikke Thomas Parker biler i en og annen" bil en gang. Han bygget noen få prototyper på elektriske kjøretøy, men ikke noe som lignet på produksjon. Detn første masseproduserte elbilen er Tesla Model S. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august trikola skrev (11 minutter siden): Meg bekjent har både BMW og Mercedes frivillig begrenset maksimal hastighet på sine biler til 250 km/h. Ikke Porsche. Uansett er 20 minutters kjøring med gjennomsnittlig hastighet 300 km/h på tyske autobahn på vei til og fra jobb noe som bare eksisterer i din fantasi. Du får ta deg ein tur og se selv. Har blitt forbikjørt av store suver i 250km/h. Poenget som du ikke fikk med deg er at mange elbiler har veldig lav toppfart pga dette. En vw id 3 har maksytelse til langt over 160km/h Min I4 har 340hk nok til over 300 men er sperret til 190km/h. Model 3 burde vil kunne gå godt over 300 men er begrenset til ca 210? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå