AL123 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Nukleosid skrev (3 timer siden): Elbiler har eksistert siden 1830-tallet, og ble masseprodusert mot slutten av 1800-tallet. De var på den tiden foretrukket fremfor bensinbiler. Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august AL123 skrev (13 minutter siden): Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. Før 2020ish;) Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (1 minutt siden): Før 2020ish;) Nå er vel bensin/diesel fremdeles mest populært med mindre man får penger for å være interessert i noe annet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august AL123 skrev (1 minutt siden): Nå er vel bensin/diesel fremdeles mest populært med mindre man får penger for å være interessert i noe annet. Model Y er vell til stadighet mest solgt i Eu, så nei. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (2 minutter siden): Model Y er vell til stadighet mest solgt i Eu, så nei. Men betyr det at elbiler er mest populært? Og hvor mye hadde Y solgt uten subsidier? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august AL123 skrev (2 minutter siden): Men betyr det at elbiler er mest populært? Og hvor mye hadde Y solgt uten subsidier? Om den mest solgte bilen er elbil så er elbil mest populært. Som enkeltbil. Blir ikke lettere enn det. Sorry, jeg lever ikke i en alternativ verden der ditt og datt er ulikt det vi har i dag. Du får kose deg der selv i drømmeland. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (3 minutter siden): Model Y er vell til stadighet mest solgt i Eu, så nei. Jeg leser at Tesla har 37% tilbakegang Tyskland i Juli sammenliknet med 2023. BMW og Mercedes Benz er de eneste med oppgang. https://www.motor.no/aktuelt/ekstremt-elbil-fall-i-tyskland/283738 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Jeg leser at Tesla har 37% tilbakegang Tyskland i Juli sammenliknet med 2023. BMW og Mercedes Benz er de eneste med oppgang. https://www.motor.no/aktuelt/ekstremt-elbil-fall-i-tyskland/283738 Ja om en leter så finner man. Y sliter vell med Osbourne effekten om dagen. Det kommer en bedre versjon, om X antall tid. Folk venter. Selv om Tesla desperat setter prisene ned og kaster på Kampanjer. Men jeg har iallefall troen på at juniper vill selge bra i Eu, som Y har gjort:) Kan ikke vinne hele tiden. Men nå var det vell elbil Generelt som var spørsmålet, ikke model Y selv om jeg valgte det som ett eksempel. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (9 minutter siden): Om den mest solgte bilen er elbil så er elbil mest populært. Så enkelt er det altså? At elbil har 14% salgsandel til tross for store subsidier teller ikke i det hele tatt. Det er elbil som er mest populært? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august AL123 skrev (5 minutter siden): Så enkelt er det altså? At elbil har 14% salgsandel til tross for store subsidier teller ikke i det hele tatt. Det er elbil som er mest populært? Nei du må gjerne vise til at bensin/diesel er mest poppis i Eu. Jeg ga bare ett eksempel, og det var i begrenset omfang. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (5 minutter siden): Men nå var det vell elbil Generelt som var spørsmålet, ikke model Y selv om jeg valgte det som ett eksempel. Jeg leter ikke. Nye artikler fra motor dukker opp tidvis i mailboksen. Den linkede artikkelen fra Motor gjelder akkurat for elbil spesielt. Men det kommer frem at Tesla på lik linje også taper terreng i Tyskland. Tesla selv har jo erkjent at elbilmarkedet svikter , siden de har gått til det skritt å ikke gjennomføre planene for utvidelse i Berlin https://www.motor.no/aktuelt/teslas-konfliktfabrikk-utvidelsen-legges-pa-is/283577 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Jeg leter ikke. Nye artikler fra motor dukker opp tidvis i mailboksen. Den linkede artikkelen fra Motor gjelder akkurat for elbil spesielt. Men det kommer frem at Tesla på lik linje også taper terreng i Tyskland. Tesla selv har jo erkjent at elbilmarkedet svikter , siden de har gått til det skritt å ikke gjennomføre planene for utvidelse i Berlin https://www.motor.no/aktuelt/teslas-konfliktfabrikk-utvidelsen-legges-pa-is/283577 Igjen, dette gjelder Tesla alene. Hele diskusjonen handlet om elbil. Kan dere fokusere på tema? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Salvesen. skrev (4 minutter siden): Igjen, dette gjelder Tesla alene. Hele diskusjonen handlet om elbil. Kan dere fokusere på tema? Bestem deg Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Vi kan ta bestselgere for forskjellige land i juli måned. Vi finner noen elbiler der, men ikke så mange. Argentina: Toyota Hilux Australia: Toyota RAV4 Brasil: Fiat Strada Canada: Toyota RAV4 Danmark: Volkswagen ID.4 Finland: Toyota Yaris Cross Frankrike: Dacia Sandero India: Hyundai Creta Italia: Fiat Panda Japan: Toyota Corolla Nederland: Kia Niro Romania: Dacia Logan Russland: Lada Granta Spania: Dacia Sandero Sverige: Volvo XC60 Tsjekkia: Skoda Octavia Tyskland: Volkswagen T-Roc UK: Kia Sportage USA: Ford F-serie Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Syar-2003 skrev (5 minutter siden): Bestem deg Vet ikke helt hva jeg skal bestemme meg for, alt handlet om at elbil nå er mest solgt. Y var bare ett lett eksempel på dette siden jeg er lat og det var en enkel ting å vise til.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Jalla21 skrev (3 minutter siden): Vi kan ta bestselgere for forskjellige land i juli måned. Vi finner noen elbiler der, men ikke så mange. Argentina: Toyota Hilux Australia: Toyota RAV4 Brasil: Fiat Strada Canada: Toyota RAV4 Danmark: Volkswagen ID.4 Finland: Toyota Yaris Cross Frankrike: Dacia Sandero India: Hyundai Creta Italia: Fiat Panda Japan: Toyota Corolla Nederland: Kia Niro Romania: Dacia Logan Russland: Lada Granta Spania: Dacia Sandero Sverige: Volvo XC60 Tsjekkia: Skoda Octavia Tyskland: Volkswagen T-Roc UK: Kia Sportage USA: Ford F-serie Eller så kan vi bare gjøre slik feks: https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europe-top-20-best-selling-electric-car-models/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august (endret) Salvesen. skrev (11 minutter siden): Eller så kan vi bare gjøre slik feks: https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europe-top-20-best-selling-electric-car-models/ Det der viser jo kun hvilke elbiler som er mest solgt uten sammenlikning 🤷♂️. Det jeg peker på er et elbilsalget svikter til fordel for økt salg av enten alle eller enkelte av bensin, diesel og hybrid i EU. Du kan se tall på det i motor artiklen for Tyskland (Juli 24 vs Juli 23) 30.762 elbiler ble solgt i Tyskland i juli-24 tilbakegang på 36,8 prosent, sammenliknet med foregående år. Totalsalget var på 238.263 personbiler. Hybrid og diesel øker Andel 18 prosent (pluss 1, 4 prosent) hadde dieselmotorer. Andel 35 prosent (stabilt) hadde bensinmotorer – og kun det. Elbilene utgjorde 12,5 prosent, Mens 33,5 prosent (opp 18,4 prosent) var hybrider. Endret 9. august av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Elbilmarkedet i Europa gikk ned fra 14% til 12% i fjor. Totalt. Enkelt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august SommerSolo skrev (7 timer siden): I gamle dager hadde de ikke El bil. Veeel.... Elektriske biler var vel så tidlige som bensinbiler. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august (endret) 2 hours ago, Auto Asmodeus said: Elbilmarkedet i Europa gikk ned fra 14% til 12% i fjor. Totalt. Enkelt. Andelen elbiler av totalsalget gikk ned, men antallet elbiler solgt gikk opp. Bittelitt. Men enig i at elbiler må bli litt bedre i høy fart, og litt billigere før de tar over helt uten hjelp. Men nå kommer Euro 7 som en pisk og tar over for gulrot tilstanden dom har rådet.. Selv om de senka kravene litt i siste liten, så tvinger det litt endringer Endret 9. august av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå