Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nukleosid skrev (3 timer siden):

Elbiler har eksistert siden 1830-tallet, og ble masseprodusert mot slutten av 1800-tallet. De var på den tiden foretrukket fremfor bensinbiler.

Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (13 minutter siden):

Ingen biler ble masseprodusert på slutten av 1800-tallet. Den første masseproduserte bilen kom i produkskjon i 1908, og den var bensindrevet. Den første elbilen regnes som tysk og ble bygget i 1888. Fra midten av 1890-tallet og frem til ca 1910, altså en 15års periode var elbilen rimelig populær i USA. I Europa tok det aldri av. 

Før 2020ish;)

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Men betyr det at elbiler er mest populært? Og hvor mye hadde Y solgt uten subsidier?

Om den mest solgte bilen er elbil så er elbil mest populært. Som enkeltbil. Blir ikke lettere enn det.

Sorry, jeg lever ikke i en alternativ verden der ditt og datt er ulikt det vi har i dag. Du får kose deg der selv i drømmeland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg leser at Tesla har 37% tilbakegang Tyskland i Juli sammenliknet med 2023.

BMW og Mercedes Benz er de eneste med oppgang.

https://www.motor.no/aktuelt/ekstremt-elbil-fall-i-tyskland/283738

Ja om en leter så finner man. Y sliter vell med Osbourne effekten om dagen. Det kommer en bedre versjon, om X antall tid. Folk venter. Selv om Tesla desperat setter prisene ned og kaster på Kampanjer.

Men jeg har iallefall troen på at juniper vill selge bra i Eu, som Y har gjort:)

Kan ikke vinne hele tiden.

Men nå var det vell elbil Generelt som var spørsmålet, ikke model Y selv om jeg valgte det som ett eksempel.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Om den mest solgte bilen er elbil så er elbil mest populært.

Så enkelt er det altså? At elbil har 14% salgsandel til tross for store subsidier teller ikke i det hele tatt. Det er elbil som er mest populært?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Så enkelt er det altså? At elbil har 14% salgsandel til tross for store subsidier teller ikke i det hele tatt. Det er elbil som er mest populært?

Nei du må gjerne vise til at bensin/diesel er mest poppis i Eu. Jeg ga bare ett eksempel, og det var i begrenset omfang.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men nå var det vell elbil Generelt som var spørsmålet, ikke model Y selv om jeg valgte det som ett eksempel.

Jeg leter ikke.
Nye artikler fra motor dukker opp tidvis i mailboksen.
Den linkede artikkelen fra Motor gjelder akkurat for elbil spesielt. Men det kommer frem at Tesla på lik linje også taper terreng i Tyskland.

Tesla selv har jo erkjent at elbilmarkedet svikter , siden de har gått til det skritt å ikke gjennomføre planene for utvidelse i Berlin https://www.motor.no/aktuelt/teslas-konfliktfabrikk-utvidelsen-legges-pa-is/283577

 

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg leter ikke.
Nye artikler fra motor dukker opp tidvis i mailboksen.
Den linkede artikkelen fra Motor gjelder akkurat for elbil spesielt. Men det kommer frem at Tesla på lik linje også taper terreng i Tyskland.

Tesla selv har jo erkjent at elbilmarkedet svikter , siden de har gått til det skritt å ikke gjennomføre planene for utvidelse i Berlin https://www.motor.no/aktuelt/teslas-konfliktfabrikk-utvidelsen-legges-pa-is/283577

 

 

Igjen, dette gjelder Tesla alene. Hele diskusjonen handlet om elbil.

Kan dere fokusere på tema?

Lenke til kommentar

Vi kan ta bestselgere for forskjellige land i juli måned. Vi finner noen elbiler der, men ikke så mange.

Argentina: Toyota Hilux
Australia: Toyota RAV4
Brasil: Fiat Strada
Canada: Toyota RAV4
Danmark: Volkswagen ID.4
Finland: Toyota Yaris Cross
Frankrike: Dacia Sandero
India: Hyundai Creta
Italia: Fiat Panda
Japan: Toyota Corolla
Nederland: Kia Niro
Romania: Dacia Logan
Russland: Lada Granta
Spania: Dacia Sandero
Sverige: Volvo XC60
Tsjekkia: Skoda Octavia
Tyskland: Volkswagen T-Roc
UK: Kia Sportage
USA: Ford F-serie

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Vi kan ta bestselgere for forskjellige land i juli måned. Vi finner noen elbiler der, men ikke så mange.

Argentina: Toyota Hilux
Australia: Toyota RAV4
Brasil: Fiat Strada
Canada: Toyota RAV4
Danmark: Volkswagen ID.4
Finland: Toyota Yaris Cross
Frankrike: Dacia Sandero
India: Hyundai Creta
Italia: Fiat Panda
Japan: Toyota Corolla
Nederland: Kia Niro
Romania: Dacia Logan
Russland: Lada Granta
Spania: Dacia Sandero
Sverige: Volvo XC60
Tsjekkia: Skoda Octavia
Tyskland: Volkswagen T-Roc
UK: Kia Sportage
USA: Ford F-serie

Eller så kan vi bare gjøre slik feks:

https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europe-top-20-best-selling-electric-car-models/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Det der viser jo kun hvilke elbiler som er mest solgt uten sammenlikning 🤷‍♂️.
Det jeg peker på er et elbilsalget svikter til fordel for økt salg av enten alle eller enkelte av bensin, diesel og hybrid i EU. Du kan se tall på det i motor artiklen for Tyskland (Juli 24 vs Juli 23)

 

30.762 elbiler ble solgt i Tyskland i juli-24 tilbakegang på 36,8 prosent, sammenliknet med foregående år.
Totalsalget var på 238.263 personbiler.
Hybrid og diesel øker

Andel 18 prosent (pluss 1, 4 prosent) hadde dieselmotorer.
Andel 35 prosent (stabilt) hadde bensinmotorer – og kun det.
Elbilene utgjorde 12,5 prosent,
Mens 33,5 prosent (opp 18,4 prosent) var hybrider.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Auto Asmodeus said:

Elbilmarkedet i Europa gikk ned fra 14% til 12% i fjor. Totalt. Enkelt.

Andelen elbiler av totalsalget gikk ned, men antallet elbiler solgt gikk opp. Bittelitt.

Men enig i at elbiler må bli litt bedre i høy fart, og litt billigere før de tar over helt uten hjelp.

Men nå kommer Euro 7 som en pisk og tar over for gulrot tilstanden dom har rådet..

Selv om de senka kravene litt i siste liten, så tvinger det litt endringer

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...