Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (3 minutter siden):

Just days after Tesla CEO and founder Elon Musk touts the latest release of an updated Full Self-driving (FDS) software, Washington State Police confirm that a Tesla sedan involved in a fatal April crash had FDS on when it crashed into the motorcyclist.

Syntes du er vanskelig. Hva står det over i linken jeg ga deg?  Er FSD  autopilot? Eller omvent?

Og leser du mer står det AP eller FSD. Jeg kjenner denne historien og det var AP. Det er også fra 2022 når ekstremt få hadde FSD.

Og uansett om det var FSD så er det enormt lite ift antall kjørte km som er i milliarder størrelsesorden.

Men det er ikke så viktig, igjen forklarte jeg deg bare hvilken teknologi Tesla leverte ift røkla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SommerSolo skrev (2 minutter siden):

Ok men hvorfor kjørte de ikke på el biler på 1800 tallet da? Hvorfor er det det STORE nå? 

De kjørte jo bilene de kjøpte da også? 

Grunnen til at de er store nå er batteriteknologi, som var håpløst på den tiden ift hva vi har i dag. Elmotorer har vi hatt lenge og de har ikke utviklet seg særlig, iallefall ift batterier.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

De kjørte jo bilene de kjøpte da også? 

Grunnen til at de er store nå er batteriteknologi, som var håpløst på den tiden ift hva vi har i dag. Elmotorer har vi hatt lenge og de har ikke utviklet seg særlig, iallefall ift batterier.

Ok, det visste jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Og leser du mer står det AP eller FSD. Jeg kjenner denne historien og det var AP. Det er også fra 2022 når ekstremt få hadde FSD.

Og uansett om det var FSD så er det enormt lite ift antall kjørte km som er i milliarder størrelsesorden.

Men det er ikke så viktig, igjen forklarte jeg deg bare hvilken teknologi Tesla leverte ift røkla.

Ser ut til at det nylig er slått fast av bilen hadde FSD beta påslått slik jeg leser det

Har sagt det mange ganger før. Tesla FSD klarer ca 400km før kritisk overtagelse må til for å ikke krasje. I Norge kjører vi 50 milliarder km hvert år. Ca 100 dør. Det betyr at vi må kjøre 500 000 000 km før vi er i en dødsulukke. Skal FSD være mye bedre enn et menneske må de skjerpe seg dem som programmerer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ser ut til at det nylig er slått fast av bilen hadde FSD beta påslått slik jeg leser det

Har sagt det mange ganger før. Tesla FSD klarer ca 400km før kritisk overtagelse må til for å ikke krasje. I Norge kjører vi 50 milliarder km hvert år. Ca 100 dør. Det betyr at vi må kjøre 500 000 000 km før vi er i en dødsulukke. Skal FSD være mye bedre enn et menneske må de skjerpe seg dem som programmerer.

 

Hvor lenge går din bmw før du må overta? 10km? 20?

Vet ikke helt hvor du har 400 fra, men det er bedre enn ALLE andre som leverer private biler.

Men ja, ingen tvil om at det har en vei å gå før det er feilfritt. Eller, det er ingenting som er feilfritt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge går din bmw før du må overta? 10km? 20?

Vet ikke helt hvor du har 400 fra, men det er bedre enn ALLE andre som leverer private biler.

Men ja, ingen tvil om at det har en vei å gå før det er feilfritt. Eller, det er ingenting som er feilfritt.

Jeg kjøpte min uten. Har bare line departure. Har kjørt noen biler som har dette(Volvo blant annet) Det virker jo ikke når man trenger det mest. Typisk vinter  (Snø og is på veien) veier uten midt deler osv. Har sagt at jeg kjøper det når bilfabrikken tar ansvar for kjøringa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte min uten. Har bare line departure. Har kjørt noen biler som har dette(Volvo blant annet) Det virker jo ikke når man trenger det mest. Typisk vinter  (Snø og is på veien) veier uten midt deler osv. Har sagt at jeg kjøper det når bilfabrikken tar ansvar for kjøringa. 

Wow, må en betale for det🤣🤣🤣

Men uansett, ser den. Det er nok mange som venter på det.

Er det noen som har tatt ansvar egentlig? Sånn egentlig? Vet noen leverer nivå 3, men tar de ekte ansvar? Jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Wow, må en betale for det🤣🤣🤣

Men uansett, ser den. Det er nok mange som venter på det.

Er det noen som har tatt ansvar egentlig? Sånn egentlig? Vet noen leverer nivå 3, men tar de ekte ansvar? Jeg aner ikke.

Ikke så dyrt som FSD hos tesla 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Ikke så dyrt som FSD hos tesla 

Men autopilot/cruise og styring er inkludert for alle:) men FSD er dyrt ja, og dyrere blir det!

Forøvrig hater jeg navnet fsd, burde vært nfsd enn så lenge.

Edit: men heldigvis kjører de månedsbeløp også. For de det passer bedre for.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjellen?

Handsfree kjøring med eye tracking som dere diskuterer finns i Pro.

Detaljer se

https://www.bmwblog.com/2023/09/11/bmw-driver-assistance-systems-explained/

 

Forøvrig ser det ut til at Ford med sin BlueCruise er først ute med godkjenning i EU. Og man vil kunne kjøre handsfree fra Sverige til Italia. Ford sier man for eksempel kan dra fra Sverige til Italia, en strekning på nær 3000 kilometer uten å ha hendene på rattet om man bruker veiene kategorisert som BlueZones. 
Tilsammen er vegstrekninger på 133.000 km godkjent.

https://www.motor.no/aktuelt/ford-godkjent-for-handsfree-kjoring-i-europa/284013 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Handsfree kjøring med eye tracking som dere diskuterer finns i Pro.

Detaljer se

https://www.bmwblog.com/2023/09/11/bmw-driver-assistance-systems-explained/

 

Forøvrig ser det ut til at Ford med sin BlueCruise er først ute med godkjenning i EU. Og man vil kunne kjøre handsfree fra Sverige til Italia. Ford sier man for eksempel kan dra fra Sverige til Italia, en strekning på nær 3000 kilometer uten å ha hendene på rattet om man bruker veiene kategorisert som BlueZones. 
Tilsammen er vegstrekninger på 133.000 km godkjent.

https://www.motor.no/aktuelt/ford-godkjent-for-handsfree-kjoring-i-europa/284013 

Så I Norge er det likt? Litt som fsd.

Men er det ikke maks 40kmt?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke maks 40kmt?

Det er ikke åpnet for selvkjøring i Norge. Det var myndighetene som satt den 40km/t fartsgrensen (har ikke med produsentens system å gjøre da de kun følger regelverket)
Med aktiv styreassistent må man touche rattet nå og da men bilen styrer selv rattbevegelser og øvre fartsgrense er 210km/t forutsatt brede kjørefelt typ klasse A motorvei. Med begrensede kjørefelt (bredde) er det 70km/t.
 

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Handsfree kjøring med eye tracking som dere diskuterer finns i Pro.

Detaljer se

https://www.bmwblog.com/2023/09/11/bmw-driver-assistance-systems-explained/

 

Forøvrig ser det ut til at Ford med sin BlueCruise er først ute med godkjenning i EU. Og man vil kunne kjøre handsfree fra Sverige til Italia. Ford sier man for eksempel kan dra fra Sverige til Italia, en strekning på nær 3000 kilometer uten å ha hendene på rattet om man bruker veiene kategorisert som BlueZones. 
Tilsammen er vegstrekninger på 133.000 km godkjent.

https://www.motor.no/aktuelt/ford-godkjent-for-handsfree-kjoring-i-europa/284013 

Men vent litt, da var det jo gratis likevel da? Veldig forvirret nå, siden trestein valgte å ikke betale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...