Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er jo ting som skjer nå, idag. Kanskje man bør fokusere på det, fremfor ting som har hendt for 90 år siden. 

Det er ingen igjen i selskapet fra den tiden, så det argumentet forstår jeg ikke helt. 

Jeg har ikke oversikten . Men om det ikke er folk igjen, så er det er vel fortsatt gamle formuer igjen hos endel eiere, som er tjent på krigsinnsats mot oss. Ikke minst i Japan.

Det er også litt varierende med de etablerte bilselskapenes innsats i det grønne skiftet.

For å se på en annen vinkling, så kan kanskje Musk sin støtte til Trump også bety at han kan sette betingelser og prøve å styre ham i riktig retning?

Musk har en enorm innflytelse på den amerikanske regjeringen gjennom Space X, som står for en stor del av amerikansk fungerende romkapasitet. Det er det kanskje større grunn til å følge med på. Også norske selskaper er kunder og leveeandører hos Space X.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, J-Å said:

Musk har en enorm innflytelse på den amerikanske regjeringen gjennom Space X, som står for en stor del av amerikansk fungerende romkapasitet. Det er det kanskje større grunn til å følge med på. Også norske selskaper er kunder og leveeandører hos Space X.

 

Nå er det nok ganske lite overlapp mellom de som kan tenkes å kjøpe tjenester fra spacex og de som frekventerer et bilforum, så det er ikke en diskusjon som naturlig opptrer her, men ja det er absolutt grunn for å sanksjonere spacex om man skulle finne seg i den situasjonen at de er en potensiell leverandør.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 minutter siden):

Men om det ikke er folk igjen, så er det er vel fortsatt gamle formuer igjen hos endel eiere, som er tjent på krigsinnsats mot oss.

Og det er sikkert også noen gamle formuer igjen i Norge fra vikingtoktene.

Er det nok nå?

Makan ... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke oversikten . Men om det ikke er folk igjen, så er det er vel fortsatt gamle formuer igjen hos endel eiere, som er tjent på krigsinnsats mot oss. Ikke minst i Japan.

Det er også litt varierende med de etablerte bilselskapenes innsats i det grønne skiftet.

For å se på en annen vinkling, så kan kanskje Musk sin støtte til Trump også bety at han kan sette betingelser og prøve å styre ham i riktig retning?

Musk har en enorm innflytelse på den amerikanske regjeringen gjennom Space X, som står for en stor del av amerikansk fungerende romkapasitet. Det er det kanskje større grunn til å følge med på. Også norske selskaper er kunder og leveeandører hos Space X.

 

Du må jo selv velge hva som er viktig for deg som forbruker. Om du sliter med at noen av bilfabrikantene kan ha formuer igjen fra WW2 så står du fritt til å velge vekk dette om det er ønsket ditt? For meg er ikke det så viktig da det er så lenge siden og verden, folk og selskapet er et helt annet sted. Jeg tror strengt tatt ikke du mener dette som en seriøs sammenligning.

Om du i lys av de siste årene med Musk føler at han kommer til å gjøre det er jo det også noe spesielt, gitt vaksinemotstand, abortmotstand, pro-våpen, pro dødsstraff. Personlig synes jeg han har sklidd ut i ko-ko land for lenge siden og det er ikke noen tegn på at han snur.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, trikola said:

Og det er sikkert også noen gamle formuer igjen i Norge fra vikingtoktene.

Er det nok nå?

Makan ... 

Det hadde jeg ikke tenkt på. I Sverige også kanskje? Men Volvo  er vel kinesisk nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (46 minutter siden):

 kan kanskje Musk sin støtte til Trump også bety at han kan sette betingelser og prøve å styre ham i riktig retning?

Ja som samarbeidet mellom Hitler og Mussolini kanskje

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke-ice biler fremtiden i Europa og globalt både i kort og lengre tidshorisont, eller vil mer effektive forbrenningsmotorer spille en viktige rolle når politikken beveger seg mot konservatisme og reaksjonært tankegods (i f.eks. EU)?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Det er jo ting som skjer nå, idag. Kanskje man bør fokusere på det, fremfor ting som har hendt for 90 år siden. 

Det er ingen igjen i selskapet fra den tiden, så det argumentet forstår jeg ikke helt. Som @Simen1 nevner er det mulig å ta noen valg i hverdagen om man ønsker å redusere antall kroner man f.eks sender til Kinesiske våpenselskap.

Hva med ting som ble oppdaget i 2018? Skal/skulle vi la være å boikotte fordi eksperimentene ble stoppet før man lærte om de?

Eller er dette ferskt nok, og faller på kappene til dagens eiere og ledere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-aper-til-a-puste-inn-eksos-i-atte-timer-resultatene-var-skremmende/69400651

https://e24.no/teknologi/i/ka9e2B/dieseleksos-testet-paa-mennesker-i-tyskland

I EM sitt tilfelle, kan man vel og si at mye av dette nok kan komme av demokratenes stemoderlige behandling av Tesla og Elon Musk! Man høster som man sår, heter det!

Jeg liker heller ikke EM sine siste sprell, eller støtten til Trump. Samtidig ser jeg mange gode grunner til at han ikke faller ned på å støtte demokratene, men heller Trump.

Samtidig så tror jeg og at EM kan, og ønsker, å påvirke Donald Trump i mer elbilvennlig retning, slik @J-Å antyder! tror det blir alt for enkelt å bare se sort/hvitt på dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

I EM sitt tilfelle, kan man vel og si at mye av dette nok kan komme av demokratenes stemoderlige behandling av Tesla og Elon Musk! Man høster som man sår, heter det!

Det er jo en måte å tolke situasjonen på 😅

Jeg sier ikke boikott Tesla, men synes det var merkelig at ting som skjedde under WW2 blir brukt som et argument. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Jeg satt og kjeda meg på tur i går og testet litt med/uten vanlige briller/solbriller.  

Fant ut at den ikke reagerer på blikket mitt i det hele tatt. Uansett om den ser øynene mine eller ikke.

Det er mikroskopisk endring av vinkel på hodet den reagerer på. Fordelen ved å ikke ha noe førerinfosystem foran føreren, jeg må røre på hodet når jeg har oppmerksomheten på skjermen 😆 

Model Y v12 (2024.12.7)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Jeg satt og kjeda meg på tur i går og testet litt med/uten vanlige briller/solbriller.  

Fant ut at den ikke reagerer på blikket mitt i det hele tatt. Uansett om den ser øynene mine eller ikke.

Det er mikroskopisk endring av vinkel på hodet den reagerer på. Fordelen ved å ikke ha noe førerinfosystem foran føreren, jeg må røre på hodet når jeg har oppmerksomheten på skjermen 😆 

Model Y v12 (2024.12.7)

Høres ut som hi tec

Lenke til kommentar

Førerovervåkningskamera bruker IR sensitive kamera og IR lysdioder til å lyse opp ansiktet og særlig øynene til føreren siden netthinnen reflekterer IR lys rimelig bra (Også synlig lys, men man kan jo ikke bruke det i denne sammenhengen). Det er dette som gjør at de kan følge med på om øynene er åpne og hvor de ser.

De ser også etter tretthet ved å følge med på hvor mye og hvor lenge føreren blinker med øynene.

Det er nok ikke gjørbart å få et kamera som ikke er videre sensitivt til IR og som ikke har IR belysning til å gjøre dette uansett hva man gjør med software.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Førerovervåkningskamera bruker IR sensitive kamera og IR lysdioder til å lyse opp ansiktet og særlig øynene til føreren siden netthinnen reflekterer IR lys rimelig bra (Også synlig lys, men man kan jo ikke bruke det i denne sammenhengen). Det er dette som gjør at de kan følge med på om øynene er åpne og hvor de ser.

De ser også etter tretthet ved å følge med på hvor mye og hvor lenge føreren blinker med øynene.

Det er nok ikke gjørbart å få et kamera som ikke er videre sensitivt til IR og som ikke har IR belysning til å gjøre dette uansett hva man gjør med software.

Tesla har IR i sitt oppsett

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Hvor sitter ir  lyskilden i tesla?

I interior camera assembly. her er noen eksempler:

https://epc.tesla.com/en-US/catalogs/64761f40-0bb7-48c8-bef1-1c55a64f241e/categories/3cb22ee7-cd59-401d-878c-ae11d3673191/subcategories/7b23ec1e-78e3-41a7-a3e9-d6449661c95c/systemGroups/a9496275-951f-42fa-9c22-3029d149103b

https://epc.tesla.com/en-US/catalogs/a002d926-16ff-42e4-a334-c51f58c19142/categories/2766952d-ae14-4783-bf96-a452160c51e3/subcategories/99ce7de6-f531-4b31-a135-41fc51ab3786/systemGroups/a982d161-2c35-4580-8b79-4d17d726887f

Uten at jeg er helt sikker så mener jeg på at de har hatt dette siden 2021, for noen utvalgte biler. 

Man kan se de to kildene på noen videoer på feks youtube.

EDIT: fant bilde på den store google:

Tesla Model S Plaid Has In-Cabin Infrared LEDs, Possibly for Driver  Monitoring - TeslaNorth.com

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg satt og kjeda meg på tur i går og testet litt med/uten vanlige briller/solbriller.  

Fant ut at den ikke reagerer på blikket mitt i det hele tatt. Uansett om den ser øynene mine eller ikke.

Det er mikroskopisk endring av vinkel på hodet den reagerer på. Fordelen ved å ikke ha noe førerinfosystem foran føreren, jeg må røre på hodet når jeg har oppmerksomheten på skjermen 😆 

Model Y v12 (2024.12.7)

Men har du fått oppdateringen da? Ser også ut som Y ikke har IR i Norge. Så, tror ikke du kan få den oppdateringen engang. 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 1.9.2023 den 6:15 PM):

I "gamle dager" fantes det vel også slike beskyttelsestrekk som man trakk rundt hele setet også. Mener å huske at foreldrene mine hadde det på en bil da den var helt ny. Kunne sikkert fås i diverse spreke varianter.

I gamle dager hadde de ikke El bil. 

Endret av SommerSolo
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 2.8.2024 den 6:23 PM):

Her bommer nok TB på både målgruppe og på bilene. Som alle påpeker er det kun pris som er noe lunde lik. Ellers er nok disse for helt ulike kundegrupper. Småbarns familier med behov for mye plass velger My ID4 og Skoda enyac.

Hadde man sammenlignet model y med iX eller IX3 ville nok prisen ha vert ulik mens plassen mere mach.

Ellers så ser man at det er små forskjeller i dag på el delen av bilene. IX2 går vesentlig lenger enn My med minste batteri selv om My har kun bakhjulstrekk og IX2 har 4 hjulstrekk. 

Ellers så blir det jo som å sammenligne en lexsus med en passat. Passaten gjør samme transportarbeidet som Lexusen til halve prisen. Alikevell er det folk som vil ha Lexusen. Slik blir det nok med IX2 også. Noen vil ha en mere forseggjort bil med valgmuligheter, trykkbrytere, ortlig hengerfeste, takluke osv osv

Ser ikke helt hvor tesla er mere teck?. BMW kan rygge med tilhenger, kamera med fugleperspektiv, laserlys , takvindu som kan gøres ugjennomsiktig med en knapp, head up display osv Er ikke det tec? Hva er det tesla kan som ingen andre kan?

 

Er jo dette da:

Det er ganske mye der jeg vill kalle "tech" som ingen andre private biler kan gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...