Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (På 6.8.2024 den 11:39 AM):

Det er jo hjemme man gjerne har kabelen hengende fast i laderen. På offentlige AC ledere må man jo normalt ta med egen kabel og da funker jo en slik løsning greit nok (Såfremt den er lang nok, men offentlige AC ladere er jo gjerne tilknyttet en parkeringsplass)

Det vil være veldig overraskende om CCS kontakten på denne bilen ikke har populert AC delen av kontakten og dermed kan bruke en separat ladekabel også for AC.

For meg blir dette veldig omstendelig i det daglige. For det første så er bilen mellom 80 og 60% 95% av brukstiden. Det vil si at rekkevidde er sjelden under 300km. Da lader jeg ikke selv om det skulle være gratis. 

Dessuten. Skal jeg hver dag demontere kabelen, kveile den opp og legge den inn i bilen så tar det noen minutter. Så om jeg skal handle, først finne en lader i nærheten, ev laste ned app, registrere kort osv, så ta ut kabelen fra posen og koble den til, lade i 20min med 10kW, komme tilbake, koble fra og få låst opp kabel i begge ender, kveile den opp, plassere i bagasjerom og kjøre videre med 3kwh mere på batteriet, det skjer aldri. 3kwh lader jeg på under ett minutt på DC lader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (7 minutter siden):

For meg blir dette veldig omstendelig i det daglige. For det første så er bilen mellom 80 og 60% 95% av brukstiden. Det vil si at rekkevidde er sjelden under 300km. Da lader jeg ikke selv om det skulle være gratis. 

Dessuten. Skal jeg hver dag demontere kabelen, kveile den opp og legge den inn i bilen så tar det noen minutter. Så om jeg skal handle, først finne en lader i nærheten, ev laste ned app, registrere kort osv, så ta ut kabelen fra posen og koble den til, lade i 20min med 10kW, komme tilbake, koble fra og få låst opp kabel i begge ender, kveile den opp, plassere i bagasjerom og kjøre videre med 3kwh mere på batteriet, det skjer aldri. 3kwh lader jeg på under ett minutt på DC lader.

Kan jo løses med å kjøpe en ekstra kabel som alltid ligger i bilen.

Ladet selv på AC sist jeg var på Sørlandet, kvelden før jeg skulle hjem. Da slapp jeg å tenke på hurtiglading på veien og kunne stoppe hvor jeg ville.

Men 99.9% av tiden ligger den urørt i bilen, men er greit å ha. Samme med schuko kabelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

For meg blir dette veldig omstendelig i det daglige. For det første så er bilen mellom 80 og 60% 95% av brukstiden. Det vil si at rekkevidde er sjelden under 300km. Da lader jeg ikke selv om det skulle være gratis. 

Dessuten. Skal jeg hver dag demontere kabelen, kveile den opp og legge den inn i bilen så tar det noen minutter. Så om jeg skal handle, først finne en lader i nærheten, ev laste ned app, registrere kort osv, så ta ut kabelen fra posen og koble den til, lade i 20min med 10kW, komme tilbake, koble fra og få låst opp kabel i begge ender, kveile den opp, plassere i bagasjerom og kjøre videre med 3kwh mere på batteriet, det skjer aldri. 3kwh lader jeg på under ett minutt på DC lader.

Dette er jo worst case scenario. Ingen som drar rundt og kobler til for 10-20 minutter på en AC-lader, og at på til en med svært begrenset fart.

Det som er saken for de av oss som bruker AC-lading borte fra hjemmet innimellom, er jo for å kunne stå fort 2-3 timer minst, når man uansett gjør andre ærend. Det man fyller på da, kan være akkurat det man trenger for å slippe et stopp langs veien, kun ens ærend for å lade.

Jo lengre man skal være et sted, dess mer fornuftig er det å la bilen få ladet mens man som antydet, gjør andre ting. Kino, gjerne med middag i samme slengen, en rundtur på et kjøpesenter eller treningssenter, eller når man står ved et hotell eller på en campingplass.

Som det sies over, har du ladekabelen konstant koblet til hjemme, så er det nok mer sannsynlig at man kjøper en ekstra ladekabel for å ha liggende i bilen. 1000-1500 kr betyr lite i det store bildet, dersom man mener det er nyttig.

Selvsagt finnes det enkelte som kun hurtiglader utenom hjemmet, fordi det passer bruksmønsteret. Mens for endel andre, så passer AC-lading på destinasjon eller langs vei, vel så godt og noen ganger bedre enn å ta et ekstra ladestopp.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trestein said:

For meg blir dette veldig omstendelig i det daglige. For det første så er bilen mellom 80 og 60% 95% av brukstiden. Det vil si at rekkevidde er sjelden under 300km. Da lader jeg ikke selv om det skulle være gratis. 

Dessuten. Skal jeg hver dag demontere kabelen, kveile den opp og legge den inn i bilen så tar det noen minutter. Så om jeg skal handle, først finne en lader i nærheten, ev laste ned app, registrere kort osv, så ta ut kabelen fra posen og koble den til, lade i 20min med 10kW, komme tilbake, koble fra og få låst opp kabel i begge ender, kveile den opp, plassere i bagasjerom og kjøre videre med 3kwh mere på batteriet, det skjer aldri. 3kwh lader jeg på under ett minutt på DC lader.

Har en kabel som bare ligger i bilen. Kabelen til laderen henger i garasjen permanent. Den trenger uansett bare en fase 16A hos meg så det er ikke allverden dyrt. Jeg plugger inn hver dag uansett SOC. Batteriet har bedre av grunne ladesykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med "grid rewards" fra Tibber skal det lønne seg å stå mest mulig tilkoblet, ha forholdsvis lav SOC, og unnlate å sette avgangstid unødvendig. Da vil bilen slik jeg forstår det lades hvis det plutselig er for mye strøm tilgjengelig i nettet. Jeg har tjent 13 kr på dette så langt i august, så det er ikke det helt store.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 minutter siden):

Med "grid rewards" fra Tibber skal det lønne seg å stå mest mulig tilkoblet, ha forholdsvis lav SOC, og unnlate å sette avgangstid unødvendig. Da vil bilen slik jeg forstår det lades hvis det plutselig er for mye strøm tilgjengelig i nettet. Jeg har tjent 13 kr på dette så langt i august, så det er ikke det helt store.

Min bil står alltid innkoblet smartlader. Som regel er den full til neste dag selv om den bommer med et par prosent noen ganger. Lader ofte om natten. Nå i sommer ofte om ettermiddag.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 3.8.2024 den 7:28 AM):

Det er jo veldig gammel tec. Var vel i 2010 at Microsoft brukte denne teknologien i stor skala til spillkonsollene sine. Apple har jo hatt dette på telefonene sine i en årekke og.

Synes det er bedre tech å bruke vanlige kamera og AI til å gjøre samme jobben.

Virker dette når man bruker solbriller?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Min bil står alltid innkoblet smartlader. Som regel er den full til neste dag.

Med "grid rewards" er poenget at bilen bør stå mest mulig tilkoblet og under satt maks lade%. For daglig bruk kan en da sette minimum% i stedet for avreisetidspunkt.  En kan for eksempel sette det opp slik at bilen alltid lades til 40%, men kan lades inntil 80% hvis nettet har behov for det. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Med "grid rewards" er poenget at bilen bør stå mest mulig tilkoblet og under satt maks lade%. For daglig bruk kan en da sette minimum% i stedet for avreisetidspunkt.  En kan for eksempel sette det opp slik at bilen alltid lades til 40%, men kan lades inntil 80% hvis nettet har behov for det. 

Sikkert lurt men jeg passerer lett 10KW med full effekt og det trigger høyere nettleige

Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

Sikkert lurt men jeg passerer lett 10KW med full effekt og det trigger høyere nettleige

Jeg har Tibber Pulse som effektstyrer laderen, så jeg holder meg under 5kW.  Med 4kW maks lading ser ut til at jeg nå i august kan hente inn 10-20 kr pr. natt, når bilen er tilkoblet, og ikke fulladet.  Det blir jo litt på et år. Men det er kanskje ikke bra for bilen med slike hyppige inn- og utkoblinger. Spesielt på vinteren er jeg litt skeptisk til det. 

Akkurat nå fungerer det bra, den negative ladeprisen dekker mer enn nettleien. Og det er stort behov tydeligvis, batteriet fyllles opp og jeg må ut og kjøre litt for å ta imot mer strømgaver.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
On 5.8.2024 at 11:03 AM, Auto Asmodeus said:

Eller se på nye Fiat Panda. I prinsippet samme bil som e-c3, men annerledes. Veldig smart løsning med ladekabelen integrert i fronten..

 

Integrert ladekabel høres ut som en bedre ide i Milano enn Mogreina....

Håper bilen også støtter VTL sånn at man har strøm til varmepistolen man trenger for å få den kabelen tilbake i bilen.

 

 

Screenshot 2024-08-08 at 09.21.07.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil påstå det er en million grunner til å boikotte Tesla og Musk, så jeg håper flere tilslutter seg boikotten.

Ja, kanskje det. Men hvilke bilmerker anbefaler du som "politisk rene". Noen har jukset med tester, noen støttes av diktaturer, noen har en uheldig fortid fra 2. verdenskrig osv. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hvilke bilmerker anbefaler du som "politisk rene". Noen har jukset med tester, noen støttes av diktaturer, noen har en uheldig fortid fra 2. verdenskrig osv. 

Hvis boikott skal ha noen mening så må det være for ting de gjør og ikke for ting de har gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, J-Å said:

Ja, kanskje det. Men hvilke bilmerker anbefaler du som "politisk rene". Noen har jukset med tester, noen støttes av diktaturer, noen har en uheldig fortid fra 2. verdenskrig osv. 

Samtidig som teslas assosiasjon med Musk og hans opptreden er en grunn til å boikotte tesla bør man også være klar på i samme øyeblikk som denne assosiasjonen opphører eller at Musk selv endrer oppførsel, så forsvinner den grunnen til å boikotte. 

Arvesynden er ikke et godt grunnlag for å sanksjonere siden det bare signaliserer at det ikke er noe å tjene på å rydde opp i sine tidligere synder. 

Så når det sanksjonerte selskapet ikke lengre aktivt deltar i aktiviteter* som du mener er grunn til boikott da bør også boikotten opphøre. 

*) Sanksjonabel oppførsel kan naturligvis inkludere det å ikke gjøre opp for seg for handlinger som har vært til skade. Handlinger bør ha konsekvenser tross alt. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hvilke bilmerker anbefaler du som "politisk rene". Noen har jukset med tester, noen støttes av diktaturer, noen har en uheldig fortid fra 2. verdenskrig osv. 

2. verdenskrig er såpass tilbakelagt at jeg ser det som et ganske lite onde sammenlignet med å indirekte støtte nåværende aktive diktaturer eller Donald Trump. Dieselskandalen med VW i spissen begynner også å falmne i sammenligning. Så foreløpig holder jeg en knapp på Tyske, Franske, Italienske, Sør-koreanske, Japanske, britiske og Amerikanske bilmerker (sistnevnte med unntak av Tesla).

NB. Jeg sier bare at dette bør være en tunge på vektskåla, ikke at det bør være det eneste som teller. Selv jeg kjøper kinesisk dilldal og ræl av og til, eller produkter som inneholder komponenter fra diktaturer, men jeg prøver å være en bevisst forbruker og minimere det.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
J-Å skrev (52 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hvilke bilmerker anbefaler du som "politisk rene". Noen har jukset med tester, noen støttes av diktaturer, noen har en uheldig fortid fra 2. verdenskrig osv. 

Det er jo ting som skjer nå, idag. Kanskje man bør fokusere på det, fremfor ting som har hendt for 90 år siden. 

Det er ingen igjen i selskapet fra den tiden, så det argumentet forstår jeg ikke helt. Som @Simen1 nevner er det mulig å ta noen valg i hverdagen om man ønsker å redusere antall kroner man f.eks sender til Kinesiske våpenselskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...