Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det bør helst være mulig å bruke en annen kabel også, ellers sliter man hardt om man f.eks må ha 10m kabel eller vil lade på jobb og det er faste kabler i ladestasjonene der. 

Er det i det hele tatt noen som AC lader andre plasser enn i garasjen? Har aldri med kabler i min bil. Det går seint og er omstendelig med låsing av kabler osv. Tror dette er noe som var vanlig når elbiler hadde 100-150km rekkevidde. Dagens elbiler med 60-100kwh har liten nytte av saktelading på tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Det bør helst være mulig å bruke en annen kabel også, ellers sliter man hardt om man f.eks må ha 10m kabel eller vil lade på jobb og det er faste kabler i ladestasjonene der. 

Slik jeg har forstått, så har den CCS i tillegg, så der har man jo type 2-inntaket i tillegg til den fastmonterte kabelen. Så om du absolutt må AC-lade med lengre kabel, så er det fullt klart mulig. Også med ekstern nødlader, men det må man vel kjøpe utenom.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Er det i det hele tatt noen som AC lader andre plasser enn i garasjen?

Om du ikkje bryr deg om at bilen står og blokkerer ein DC ladar så går det sikkert fint. Er ikkje så veldig mange 50kW DC ladepunkt igjen som vil ta opp til 90 minutt på bilane med størst batteri. For dei fleste så vil ein 50kW lade bilen til nær 100% på under ein time. Av dei mest selde bilane så er dei største batteria rundt 60-75kWh. Så om ein ikkje sluker maten på restauranten så går nok ikkje det.

Om ein stoppar ei stund så vil 11(22)kW AC vere perfekt. Er fleire og fleire p-hus som har eigne områder for elbilar med 22kw ladeboksar.

No har ikkje eg ein langtur bil så 6kW AC er ein del på ein e-Golf. Om eg sat 1-2 timar på ein restaurant så vil det fort bli 9kWh. Det vil gi meg over 60km i ein bil som kanskje klarar 180km på ein varm dag med 80% av batteriet (ikkje motorveg).

Har ikkje lading i burettslaget endå, så eg må anten bort til foreldra, eller stå i tunet utanfor leilegheita med ein kort skøytekabel frå uttaket på terrassen. Ikkje ideelt, men er no i det minste ein 2,5 kvadrat solid kabel med tette støpsel.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Er det i det hele tatt noen som AC lader andre plasser enn i garasjen? Har aldri med kabler i min bil. Det går seint og er omstendelig med låsing av kabler osv. Tror dette er noe som var vanlig når elbiler hadde 100-150km rekkevidde. Dagens elbiler med 60-100kwh har liten nytte av saktelading på tur.

Tja, på hytta for eksempel? Mange der som må parkere litt unna og bruke lang kabel. Eller på jobb, om man f.eks bor slik at man ikke kan lade hjemme. Jeg har også sakteladet en del på campingplasser, bedre å lade der på natta enn å avslutte eller begynne kjøreetappen med hurtiglading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Jens.

Lader masse ac når vi reiser over flere dager. Eller oppholder oss lengre på et sted med mye småkjøring.

Det var nå et litt snodig spm..... Men kabelen er kun med i bilen all the time kun fordi eg har en ekstra. Ikke fordi den er i daglig bruk nei.

Har heller ikke kabel liggende på hytta.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Er det i det hele tatt noen som AC lader andre plasser enn i garasjen? Har aldri med kabler i min bil. Det går seint og er omstendelig med låsing av kabler osv. Tror dette er noe som var vanlig når elbiler hadde 100-150km rekkevidde. Dagens elbiler med 60-100kwh har liten nytte av saktelading på tur.

Ja, ca 20% av norske elbileiere har ikke lademulighet hjemme så da benytter man seg så klart AC lading i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (9 timer siden):

Om du ikkje bryr deg om at bilen står og blokkerer ein DC ladar så går det sikkert fint. Er ikkje så veldig mange 50kW DC ladepunkt igjen som vil ta opp til 90 minutt på bilane med størst batteri. For dei fleste så vil ein 50kW lade bilen til nær 100% på under ein time. Av dei mest selde bilane så er dei største batteria rundt 60-75kWh. Så om ein ikkje sluker maten på restauranten så går nok ikkje det.

Om ein stoppar ei stund så vil 11(22)kW AC vere perfekt. Er fleire og fleire p-hus som har eigne områder for elbilar med 22kw ladeboksar.

No har ikkje eg ein langtur bil så 6kW AC er ein del på ein e-Golf. Om eg sat 1-2 timar på ein restaurant så vil det fort bli 9kWh. Det vil gi meg over 60km i ein bil som kanskje klarar 180km på ein varm dag med 80% av batteriet (ikkje motorveg).

Har ikkje lading i burettslaget endå, så eg må anten bort til foreldra, eller stå i tunet utanfor leilegheita med ein kort skøytekabel frå uttaket på terrassen. Ikkje ideelt, men er no i det minste ein 2,5 kvadrat solid kabel med tette støpsel.

Jeg har lagt merke til at likeretteren er en komponent som ofte går i stykker på eldre elbiler. Defekte hurtigladere er i praksis det samme. De er i prinsippet store LED-drivere og dette vet vi er komponenter som ofte kan feile etter en tids bruk. Som bileier vil jeg dermed helst at den slitasjen/risikoen skal ligge på ladeoperatørens side og ikke min side. Det er komforthensyn og kjedelig venting ved hurtigladere som får meg til å lade med AC til vanlig, vel vitende om slitasjen på likeretteren. Jeg har ikke regnet på risiko vs kostnad for å skifte likeretter vs prisforskjell på AC og DC, men vurderer altså ladetype ut fra andre ting enn pris pr kWh.

Angående regnestykket om tid så regner jeg litt annerledes. Jeg tenker at man unngår å rulle inn til lading med mindre enn 10% SOC og unngår å rulle ut derfra med over 90%. Begge deler med mindre man må bruke denne marginen en sjelden gang, men vanligvis unngår man det. Videre så blir det for enkelt å dele kWh på kW for å finne tidsbruken fordi ladeeffekten stuper når SOC går mot fullt. Jeg var helt nødt til å lade til 100% på hurtiglader for noen år siden og det tok meg ca 2 timer fordi de siste prosentene gikk i sneglefart (2kW). Jeg tenker derfor at produsentens eller biltesteres stoppeklokke på 20-80% er mer relevant for normal langkjøring.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Er det i det hele tatt noen som AC lader andre plasser enn i garasjen? Har aldri med kabler i min bil. Det går seint og er omstendelig med låsing av kabler osv. Tror dette er noe som var vanlig når elbiler hadde 100-150km rekkevidde. Dagens elbiler med 60-100kwh har liten nytte av saktelading på tur.

Det er jo hjemme man gjerne har kabelen hengende fast i laderen. På offentlige AC ledere må man jo normalt ta med egen kabel og da funker jo en slik løsning greit nok (Såfremt den er lang nok, men offentlige AC ladere er jo gjerne tilknyttet en parkeringsplass)

Det vil være veldig overraskende om CCS kontakten på denne bilen ikke har populert AC delen av kontakten og dermed kan bruke en separat ladekabel også for AC.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Angående regnestykket om tid så regner jeg litt annerledes. Jeg tenker at man unngår å rulle inn til lading med mindre enn 10% SOC og unngår å rulle ut derfra med over 90%. Begge deler med mindre man må bruke denne marginen en sjelden gang, men vanligvis unngår man det. Videre så blir det for enkelt å dele kWh på kW for å finne tidsbruken fordi ladeeffekten stuper når SOC går mot fullt. Jeg var helt nødt til å lade til 100% på hurtiglader for noen år siden og det tok meg ca 2 timer fordi de siste prosentene gikk i sneglefart (2kW).

Veit ikkje kva bil du har, men ser at f.eks. dagens Tesla Model 3 og Y som klarar opp rundt 250kW i starten vil klare 0-100% på rundt ein time og ti minutt om ein ser på evkx.net. Det vil jo vere avhengig av temperatur osv. Snitt effekt er då 66kW. Så om ein då heller ikkje kjem inn med 0% og ladar på 50kW så ser eg ikkje at det skal ta så mykje meir enn 90 minutt å fylle.
ev-database.org visar 74 minutt 10-80% på ein 50kW ladar.

Slike 50kW ladarar blir det mindre og mindre av. Dei tek også plass som gjer at dei ikkje fungerer for gateparkering. På parkeringsplassar så vil det også gå bort ein del areal for slike. Der er vel Kempower sine dei som tek minst plass og kunne vore mest aktuelle. Då har ein ikkje teke med plass til omformar og nettstasjon.
Om ein må gå 5-10 minutt kvar veg for å få seg mat så er det jo gått bort mykje tid der også. Kan fort gå 30 minutt i gange samt vente på maten. Eg ser ikkje på fast food på ein bensinstasjon som mat her altså 😛

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg har lagt merke til at likeretteren er en komponent som ofte går i stykker på eldre elbiler. Defekte hurtigladere er i praksis det samme. De er i prinsippet store LED-drivere og dette vet vi er komponenter som ofte kan feile etter en tids bruk. Som bileier vil jeg dermed helst at den slitasjen/risikoen skal ligge på ladeoperatørens side og ikke min side. Det er komforthensyn og kjedelig venting ved hurtigladere som får meg til å lade med AC til vanlig, vel vitende om slitasjen på likeretteren. Jeg har ikke regnet på risiko vs kostnad for å skifte likeretter vs prisforskjell på AC og DC, men vurderer altså ladetype ut fra andre ting enn pris pr kWh.

Angående regnestykket om tid så regner jeg litt annerledes. Jeg tenker at man unngår å rulle inn til lading med mindre enn 10% SOC og unngår å rulle ut derfra med over 90%. Begge deler med mindre man må bruke denne marginen en sjelden gang, men vanligvis unngår man det. Videre så blir det for enkelt å dele kWh på kW for å finne tidsbruken fordi ladeeffekten stuper når SOC går mot fullt. Jeg var helt nødt til å lade til 100% på hurtiglader for noen år siden og det tok meg ca 2 timer fordi de siste prosentene gikk i sneglefart (2kW). Jeg tenker derfor at produsentens eller biltesteres stoppeklokke på 20-80% er mer relevant for normal langkjøring.

Hvilke biler er det du tenker på da?

Vet aller første generasjon av Leaf har trøbbel med dette men ellers er det vel ikke så mange? Tror heller ikke man nødvendigvis sliter dem ut de bare feiler grunnet dårlig design. Learn By Doing på mange produsenter.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (38 minutter siden):

Veit ikkje kva bil du har,

Jeg har erfaring med Tesla model S fra noen år tilbake, men har jo grei følelse for hvordan det fungerer med nyere elbiler også enten det er med sporadisk egen erfaring eller andres erfaringer jeg har lyttet til. Det siste året og sikkert 2-3 år framover kjører jeg en Mitsubishi Outlander PHEV.

Complexity skrev (28 minutter siden):

Hvilke biler er det du tenker på da?

Jeg har lagt merke til at det er en del feil på likerettere i både Tesla model S, BMW i3, VW e-golf, Nissan Leaf og e-NV200.

Design av likerettere til LED, biler, hurtigladere, mobiltelefoner og annen elektronikk er i bunn og grunn et kompromiss mellom levetid, pris og kjøling. Derfor designes det ikke veldig stor margin i forhold til levetid. Det betyr at de som bruker likeretterne over snittet mye også vil oppleve over snittet høy feilrate.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Med en bil som nærmer seg 5 år er det da et dilemma...

Ja som sagt, det er et slitasjeproblem. Ikke noe man opplever med ny bil.

Hvis det er behov for en sammenligning så kan det sikkert sammenlignes med mange slitasjekomponenter i fossilbiler. Før eller siden ryker det og det kan ikke forutsees ved hvilken km-stand det skjer.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har erfaring med Tesla model S fra noen år tilbake, men har jo grei følelse for hvordan det fungerer med nyere elbiler også enten det er med sporadisk egen erfaring eller andres erfaringer jeg har lyttet til. Det siste året og sikkert 2-3 år framover kjører jeg en Mitsubishi Outlander PHEV.

Jeg har lagt merke til at det er en del feil på likerettere i både Tesla model S, BMW i3, VW e-golf, Nissan Leaf og e-NV200.

Design av likerettere til LED, biler, hurtigladere, mobiltelefoner og annen elektronikk er i bunn og grunn et kompromiss mellom levetid, pris og kjøling. Derfor designes det ikke veldig stor margin i forhold til levetid. Det betyr at de som bruker likeretterne over snittet mye også vil oppleve over snittet høy feilrate.

Kun gamle biler ja. E-nv200 er jo Nissan Leaf bare større. 

Model S slet vel mest med gåene sikringer i laderen sin. Men om man hadde dobbellader så kunne man fortsatt lade om det var feil på den ene, men man fikk bare halv effekt (11kW istedenfor 22kW) 

Ikke bare for hvermansen å bytte disse sinringene da de var knotete å komme til. Som med det meste på gen1 Model S. Hjulbuene var jo stappet med elektronikk i dem noe som ikke var noe sjakktrekk akkurat 😅 men de fikk en stor frunk da som var viktig for PR sin del.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har sett at Soul og miev også har trøbbel med ombordladere. Det kan være greit å skru litt selv og ha en bil som det finnes relativt mange av. Da finner man lett deler hos huggeren til rimelig pris. Ofte er det ikke enormt komplisert og guider fins mye på YT. 

Lenke til kommentar

At noen biler har alitt med slike problemer, sier ikke noe om mengden som har hatt problemer. Hvor mange % av bilene har slike problemer? Noen som har tall på dette?

Uansett, lukter sterkt av overdrivelse å kalle det et stort problem!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder Leaf så var det i hovedsak Gen1 fra 2011 til 2013 som slet med dette. Fra midten av 2013 og opp fikk de ny lader som er vesentlig bedre.

Har hørt om noen få som har feilet dog så helt borte er ikke problemet. Er heldigvis lettere å bytte dem på nyere leaf da de ligger øverst under panseret, og ikke knotete i bagasjerommet som på de første. Mange bytter dem bare for å få raskere lading (var ekstrautstyr å få kraftigere lader. 6.6kW mot 3.3 som standard)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Jeg har sett at Soul og miev også har trøbbel med ombordladere. Det kan være greit å skru litt selv og ha en bil som det finnes relativt mange av. Da finner man lett deler hos huggeren til rimelig pris. Ofte er det ikke enormt komplisert og guider fins mye på YT. 

Vet ikke hvor stort problemet er, men har skiftet ombordlader på 4-5 eGolfer. Aner ikke hva feilen har skyldtes, (men har tatt vare på en av de for å sjekke det ut i en ledig stund), men generellt er kraftelektronikk utsatt for store belastninger. I tillegg til varmepumper, så blir nok det de største utgiftspostene på brukte biler i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...