Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Marzo said:

Tenker du at det koster 3000,- for en time feilsøking av en mekaniker på ID.4?

Er vel ikke så veldig mange ID.4 som er utenfor garanti enda og krever feilsøking - men ja virker som det koster såppas.
Er nesten halvparten på deres fossile biler.

Koster vel enda mere på Audi da de bruker "spesialiserte mekanikere" eller noe sånt. 

Alle jeg kjenner med elektrisk VW/skoda/audi tar servicen hos 3'e part som f.eks NAF da det bare koster halvparten der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter Fleks gikk konkurs må jeg antagelig kjøpe en bil snart.. Tenker max 230.000kr, og ser per nå i hovedsak på Peugeot 208 og 2008 og kommende Renault 5.

Hadde 208 gjennom Fleks og var veldig fornøyd med den.

Noen bedre forslag med 300+km range og under 50k km stand?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Er vel ikke så veldig mange ID.4 som er utenfor garanti enda og krever feilsøking - men ja virker som det koster såppas.
Er nesten halvparten på deres fossile biler.

Koster vel enda mere på Audi da de bruker "spesialiserte mekanikere" eller noe sånt. 

Alle jeg kjenner med VW tar servicen hos 3'e part som f.eks NAF da det bare koster halvparten der.

Nei, men nå var det nettopp timeprisen du poengterte.

Nylig prisoverslag i en Audi e-tron gruppe viser 1950,- i timepris.


image.png.ba90e313f914f31eb582c339c1afec4e.png

Alle merkeverksteder har kursing på sine modeller for alle mekanikere, de har faktisk ikke lov å jobbe på bilene før de har fått nødvendig opplæring. Verkstedet har heller ikke lov å jobbe på bilene før de er sertifiserte på dette, feks er det kun 4 verksteder i Norge som er godkjent for R8.

At merkeverksteder kan ta seg godt betalt for service er en annen diskusjon. Om jobben er bedre eller kjappere, så har de vertfall vesentlig mer kompetanse enn NAF.
Om det er nødvendig eller verdt å betale for må den enkelte velge selv.
 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Marzo said:

Nei, men nå var det nettopp timeprisen du poengterte.

Nylig prisoverslag i en Audi e-tron gruppe viser 1950,- i timepris.


image.png.ba90e313f914f31eb582c339c1afec4e.png

Alle merkeverksteder har kursing på sine modeller for alle mekanikere, de har faktisk ikke lov å jobbe på bilene før de har fått nødvendig opplæring. Verkstedet har heller ikke lov å jobbe på bilene før de er sertifiserte på dette, feks er det kun 4 verksteder i Norge som er godkjent for R8.

At merkeverksteder kan ta seg godt betalt for service er en annen diskusjon. Om jobben er bedre eller kjappere, så har de vertfall vesentlig mer kompetanse enn NAF.
Om det er nødvendig eller verdt å betale for må den enkelte velge selv.
 

Diagnose/forkontroll small?
Er jo også en bil som er innafor garanti det der.

Tipper forøvrig NAF kan skifte bremseveske omtrent like bra som merkeverkstedene. Er neppe heksekunst og det er jo den eneste større jobben som må gjøres på elbilservicer.

Edit: Untatt Hyundai\Kia da hvor man må bytte kjøleveske på service. Det er sikkert litt jobb det og,

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Er vel ikke så veldig mange ID.4 som er utenfor garanti enda og krever feilsøking - men ja virker som det koster såppas.

Det virker sånn? Gjetter du nå? Kvitteringen til Marzo viser vel 1950,- Vet ikke hvor han holder til, men det er billigere enn Tesla her i området.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Min bil er enda innenfor garanti så er kansje enklere for meg som du nevner, men funker veldig fint å kommunsiere med mekaniker direkte i Tesla appen hvor man kan dele bilder og video om eventuelle problemer. 
 

Ok, har ingen direkte kundeerfaring med Tesla selv, så min berøring med de er todelt. 1.Venner famile som kjører Tesla under garanti som sliter med å kommunisere hva som er problemet med bilen. Dårlige mangelfulle svar på mld. med treg respons og problemer med å få forklart hva problemet med bilene er. Når bilen kommer tilbake er ikke problemet løst. 2. Kunder som har fått pris på hinsidige beløp for å utbedre relativt enkle feil. Feks ved ulyder i hjuloppheng så er det ført på alt av bærearmer, luftfjærer etc. Virker ikke som de har sjekket bilen engang. Når en ber om å få en tilbakemelding på om alt dette er skadet/slitt, så får en ikke noen brukbare svar.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

Diagnose/forkontroll small?
Er jo også en bil som er innafor garanti det der.

Tipper forøvrig NAF kan skifte bremseveske omtrent like bra som merkeverkstedene. Er neppe heksekunst og det er jo den eneste større jobben som må gjøres på elbilservicer.

Edit: Untatt Hyundai\Kia da hvor man må bytte kjøleveske på service. Det er sikkert litt jobb det og,

Jeg tror også at NAF har mange ansatte som husker å sette luftfjæringen i service mode og bytter bremsevæske like bra, men det var ikke diskusjonen.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, AL123 said:

Ok, har ingen direkte kundeerfaring med Tesla selv, så min berøring med de er todelt. 1.Venner famile som kjører Tesla under garanti som sliter med å kommunisere hva som er problemet med bilen. Dårlige mangelfulle svar på mld. med treg respons og problemer med å få forklart hva problemet med bilene er. Når bilen kommer tilbake er ikke problemet løst. 2. Kunder som har fått pris på hinsidige beløp for å utbedre relativt enkle feil. Feks ved ulyder i hjuloppheng så er det ført på alt av bærearmer, luftfjærer etc. Virker ikke som de har sjekket bilen engang. Når en ber om å få en tilbakemelding på om alt dette er skadet/slitt, så får en ikke noen brukbare svar.

Messenger_creation_132d6697-0aa7-4357-b0e3-f117c7d3840c.jpeg.30c1fd0dc70b731e5786442d8704be3d.jpeg

Varierer nok veldig fra plass til plass og hvilken person man snakker med. Men det er ikke alltid kundene heller er så lett å forstå.

Ang pris hos møller så kommer det fra en bekjent som jobber der. Finner veldig lite på nett annet enn e-golf eier som klager på at det kostet 3700kr for halvtimes arbeid.

Mulig de må ta betalt ekstra for å bruke mekanikere som har høyspentkurs og kan jobbe på elbiler men det burde da begynne å bli standard at alle har det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (1 time siden):

Etter Fleks gikk konkurs må jeg antagelig kjøpe en bil snart.. Tenker max 230.000kr, og ser per nå i hovedsak på Peugeot 208 og 2008 og kommende Renault 5.

Hadde 208 gjennom Fleks og var veldig fornøyd med den.

Noen bedre forslag med 300+km range og under 50k km stand?

Hvis du er fornøyd så er det vel ett lett valg?

Søkte litt på finn og det begynner å bli litt valgmuligheter.

Fant ID 3 av de første som kom, fiat 500, ioniq og sidevis med leaf, men også noen mer ukjente biler som opel mokka f.eks

Det burde vel også snart være mulig å få MG 4 ned mot disse prisene, nypris på standard range er jo 265k. Morsom bil å kjøre, men vil tro interiør føles kjipere enn i 208/2008

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Messenger_creation_132d6697-0aa7-4357-b0e3-f117c7d3840c.jpeg.30c1fd0dc70b731e5786442d8704be3d.jpeg

Varierer nok veldig fra plass til plass og hvilken person man snakker med. Men det er ikke alltid kundene heller er så lett å forstå.

Ang pris hos møller så kommer det fra en bekjent som jobber der. Finner veldig lite på nett annet enn e-golf eier som klager på at det kostet 3700kr for halvtimes arbeid.

Mulig de må ta betalt ekstra for å bruke mekanikere som har høyspentkurs og kan jobbe på elbiler men det burde da begynne å bli standard at alle har det.

 

Complexity skrev (25 minutter siden):

Men det er ikke alltid kundene heller er så lett å forstå.

Det skal jeg love deg. De aller fleste kundene, også svært mange av de som jobber i tekniske yrker er fullstendig analfabet i å kommunisere teknisk om bil. Derfor mislykkes ofte de som ansetter typisk sevicepersonel (eks butikkansatte, flyvertinner etc)som kundemottager med mindre man har erfarne folk på backoffice som kan hjelpe til. De fleste importørene har egne kurs som går over tid der man bla lærer å "avhøre" kunder og skrive en grundig problembeskrivelse for mekaniker. Dette er rene kommunikasjonskurs uten teknisk innhold for folk som har det tekniske fra før. Jeg har derfor liten tro på måten Tesla, og til en viss grad også Møller, samt i stadig økende grad BOS jobber på. En annen faktor er at dersom man hverken kjenner, kjenner til eller noengang møter kundene sine, så vil de neppe ha en stor prioritet i ens tilværelse.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Messenger_creation_132d6697-0aa7-4357-b0e3-f117c7d3840c.jpeg.30c1fd0dc70b731e5786442d8704be3d.jpeg

Varierer nok veldig fra plass til plass og hvilken person man snakker med.

Definitivt, men det vil alltid være lettest å bygge opp et gjensidig tillitsforhold dersom man snakkes ansikt til ansikt. Dersom man feks er fra Romania, Bulgaria, Ungarn etc knapt snakker engelsk, aldri har vært i "vesten" før, samt føler at man ikke skylder rike normenn en dritt, så blir det enda verre. Vet at det ikke er like vanskelig å få tak i mekanikere på indre østland og i nord- norge, men her på vestlandet, der en flink bilmekaniker lett kan få en jobb med 50% mer lønn i offshoreindustrien, er det så stor mangel på mekanikere at selv folk fra Tyskland og Polen helst avstår fra å jobbe hos Tesla.

Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Definitivt, men det vil alltid være lettest å bygge opp et gjensidig tillitsforhold dersom man snakkes ansikt til ansikt. Dersom man feks er fra Romania, Bulgaria, Ungarn etc knapt snakker engelsk, aldri har vært i "vesten" før, samt føler at man ikke skylder rike normenn en dritt, så blir det enda verre. Vet at det ikke er like vanskelig å få tak i mekanikere på indre østland og i nord- norge, men her på vestlandet, der en flink bilmekaniker lett kan få en jobb med 50% mer lønn i offshoreindustrien, er det så stor mangel på mekanikere at selv folk fra Tyskland og Polen helst avstår fra å jobbe hos Tesla.

Ikke noe problem å snakke med noen hos min Lokale Tesla Iallefall. Sitter alltid noen i skranken på verkstedet. Men da må man passe på å være der i åpningstiden. Noe det er veldig kjekt å ellers slippe å tenke på.

Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

 

Det skal jeg love deg. De aller fleste kundene, også svært mange av de som jobber i tekniske yrker er fullstendig analfabet i å kommunisere teknisk om bil. Derfor mislykkes ofte de som ansetter typisk sevicepersonel (eks butikkansatte, flyvertinner etc)som kundemottager med mindre man har erfarne folk på backoffice som kan hjelpe til. De fleste importørene har egne kurs som går over tid der man bla lærer å "avhøre" kunder og skrive en grundig problembeskrivelse for mekaniker. Dette er rene kommunikasjonskurs uten teknisk innhold for folk som har det tekniske fra før. Jeg har derfor liten tro på måten Tesla, og til en viss grad også Møller, samt i stadig økende grad BOS jobber på. En annen faktor er at dersom man hverken kjenner, kjenner til eller noengang møter kundene sine, så vil de neppe ha en stor prioritet i ens tilværelse.

Ja det er sant. Hos lokale Toyota blir man møtt med en ett kjemperent loale og en dresskledd fyr som hjelper deg (men som ikke aner hva han snakker om). Du får sitte å vente i en komfortabel sofa og det er en stor fin kaffemaskin man kan bruke mens man venter. Faktura blir det alltid tull med for de skjønner de heller ikke..

Hos Subaru blir man møtt med en skitten mekaniker, som vet nøyaktig hva du snakker om da det sansynligvis er samme person som skal skru på bilen din. Sliten gammel sofa å sitte på og kaffemaskinen funker nok ikke. Men faktura får de til uten problemer.

Jeg har alltid foretrukket sistnevnte, men tipper veldig mange (spesielt de mindre bilinteresserte) foretrekker førstnevnte.

Kan være tilfeldig at jeg kun har møtt på udugelige folk hos Harila da. Skal ikke ta alle under en kam. Noen år siden sist jeg var innom så ting kan ha endrer seg og. Håper det.

Har hittil god erfaring med å snakke direkte med mekaniker i chatten og veldig fan av Tesla sin løsning istedenfor å måtte ta telefoner.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kakeshoma said:

Etter Fleks gikk konkurs må jeg antagelig kjøpe en bil snart.. Tenker max 230.000kr, og ser per nå i hovedsak på Peugeot 208 og 2008 og kommende Renault 5.

Hadde 208 gjennom Fleks og var veldig fornøyd med den.

Noen bedre forslag med 300+km range og under 50k km stand?

Veldig fornøyd med 208 selv, men 30 mil kommer jeg bare på fine sommerdager i moderat fart. På vinterstid snakker vi fort i underkant av 20 mil, og den lader svært sakte når det er kaldt. Hvis rekkevidde er viktig ville jeg sett på Hyundai Kona, hvis ikke kjør Peugeot! 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lord Britishface said:

Veldig fornøyd med 208 selv, men 30 mil kommer jeg bare på fine sommerdager i moderat fart. På vinterstid snakker vi fort i underkant av 20 mil, og den lader svært sakte når det er kaldt. Hvis rekkevidde er viktig ville jeg sett på Hyundai Kona, hvis ikke kjør Peugeot! 

 

12 hours ago, OC-Freak said:

Hvis du er fornøyd så er det vel ett lett valg?

Søkte litt på finn og det begynner å bli litt valgmuligheter.

Fant ID 3 av de første som kom, fiat 500, ioniq og sidevis med leaf, men også noen mer ukjente biler som opel mokka f.eks

Det burde vel også snart være mulig å få MG 4 ned mot disse prisene, nypris på standard range er jo 265k. Morsom bil å kjøre, men vil tro interiør føles kjipere enn i 208/2008

Takk, da er jeg ikke helt på bærtur hvert fall! Blir antagelig 2008 eller id3, men venter kanskje til prisen på Renault 5 er klar..

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kakeshoma said:

 

Takk, da er jeg ikke helt på bærtur hvert fall! Blir antagelig 2008 eller id3, men venter kanskje til prisen på Renault 5 er klar..

Kanskje ta med Citroen ec-3 på lista også.

219.000 flett ny sier dem.

https://mobile.no/nybil/personbil/citroen/e-c3/kampanje/

 

Men stusser over at det står at Automatisk aircondition er tilleggsutstyr, trodde ikke man kunne bygge elbil uten et eller annet HVAC system. Kanskje det er manuell på den billigeste?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

219.000 flett ny sier dem.

Oppgraderingen til Max (250k) er nesten nødvendig etter min mening. Basismodellen var veldig strippet.

__________

Litt tidlig å begynne å planlegge to år før kjøp, men jeg kommer til å skaffe meg en bil nr 2, ren elbil, høsten 2026 og e-C3 kan godt havne på lista over modeller jeg vil velge mellom.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Kanskje ta med Citroen ec-3 på lista også.

219.000 flett ny sier dem.

https://mobile.no/nybil/personbil/citroen/e-c3/kampanje/

 

Men stusser over at det står at Automatisk aircondition er tilleggsutstyr, trodde ikke man kunne bygge elbil uten et eller annet HVAC system. Kanskje det er manuell på den billigeste?

Eller se på nye Fiat Panda. I prinsippet samme bil som e-c3, men annerledes. Veldig smart løsning med ladekabelen integrert i fronten..

?u=https%3A%2F%2Fwww.m3motorcube.com%2Fwp%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FFIATGrandePanda-1-1-e1721637673219.jpg&f=1&nofb=1&ipt=8aaab78d96d83ef1883cbd3d91b11d522f41ab2ad5e262b03828b696803c595e&ipo=images

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (9 timer siden):

Eller se på nye Fiat Panda. I prinsippet samme bil som e-c3, men annerledes. Veldig smart løsning med ladekabelen integrert i fronten..

Det bør helst være mulig å bruke en annen kabel også, ellers sliter man hardt om man f.eks må ha 10m kabel eller vil lade på jobb og det er faste kabler i ladestasjonene der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...