Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Laserlys /hovedlykter er «discontinued» fra BMW. Nå er det bare adaptive led matrix som gjelder.

Angående TB så må han vel produsere «noe» for å skaffe seg inntekter.

Klar over det men det var bare et eksempel på hva jeg mener med tec. Akkurat som IR kamera som ser øynene dine og gesture kontroll. Det kaller jeg tec. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Trestein said:

Klar over det men det var bare et eksempel på hva jeg mener med tec. Akkurat som IR kamera som ser øynene dine og gesture kontroll. Det kaller jeg tec. 

Det er jo veldig gammel tec. Var vel i 2010 at Microsoft brukte denne teknologien i stor skala til spillkonsollene sine. Apple har jo hatt dette på telefonene sine i en årekke og.

Synes det er bedre tech å bruke vanlige kamera og AI til å gjøre samme jobben.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
14 hours ago, sverreb said:

ix2 er 20cm kortere enn y. ix3 og y er ca like lange.

ix2 har alikevell større panser med unyttet bagasjeplass de kunne flyttet bakover..
Synes det er er greie biler å sammenligne om de koster ca det samme. ix3 er vel ganske mye dyrere enn Model Y?
 

Model Y Refresh med ventilerte seter og mere bling er rett rundt hjørnet nå og:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8qpWrr/lekkede-bilder-viser-nye-tesla-model-y

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 timer siden):

Synes den siste videoen til Bjørn viser ganske godt hvorfor så mange velger Tesla her til lands. 

 

Det står "One clear winner" men han konkluderer jo ikke med hvilken som vinner.. Han stiller bare et åpent spørsmål om hvilken mener du passer best for deg?

Jeg synes heller ikke at videoen viser det du hevder den viser. Den viser bare ulike kompromisser. Romslighet og minimalisme på den ene siden og langt mer finesse på den andre siden. Selvsagt blir en bil mer romslig og minimalistisk når man tømmer den for finesser. Jeg oppfatter ikke nordmenn er et monotont folkeslag med homogen smak. Konklusjonen er dermed like åpent som avslutningsspørsmålet til Nyland.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det står "One clear winner" men han konkluderer jo ikke med hvilken som vinner.. Han stiller bare et åpent spørsmål om hvilken mener du passer best for deg?

Jeg synes heller ikke at videoen viser det du hevder den viser. Den viser bare ulike kompromisser. Romslighet og minimalisme på den ene siden og langt mer finesse på den andre siden. Selvsagt blir en bil mer romslig og minimalistisk når man tømmer den for finesser. Jeg oppfatter ikke nordmenn er et monotont folkeslag med homogen smak. Konklusjonen er dermed like åpent som avslutningsspørsmålet til Nyland.

Hva skjedde med deg og tesla?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

ix2 har alikevell større panser med unyttet bagasjeplass de kunne flyttet bakover..
Synes det er er greie biler å sammenligne om de koster ca det samme. ix3 er vel ganske mye dyrere enn Model Y?
 

Model Y Refresh med ventilerte seter og mere bling er rett rundt hjørnet nå og:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8qpWrr/lekkede-bilder-viser-nye-tesla-model-y

Skulle gjerne hatt kjøling i setene på min Y, det sagt så er de veldig enkel å holde ren uten perforering.

Lenke til kommentar

1800kr i timespris hos Tesla. Er vel nesten halvparten av hva f.eks Møller skal ha for å skru på en elbil.. 😛

Er selv meget fornøyd med kundeservicen deres etter snart 5 års eierskap. Var nylig innom å byttet en bærekule på garanti da det var bittelitt slakk i den. Null problem - og jeg digger at jeg ikke engang må snakke med noen. Bare parkere bilen utenfor å hente den når den er ferdig. 

Og reperasjon tror jeg blir veldig greit fremover. Tesla har jo laget meget gode handbøker nå for å fikse omtrent alt på bilene sine (eksempel her).

Blir nok en Tesla på meg neste gang og.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg tror jeg har tatt den lange historien minst 3-4 ganger tidligere i tråden. Kortversjonen er at etter 4 års entusiastisk eierskap av en Model S og beundring av Musk og hans visjoner så har jeg fått nok av både personen og bilmerket. Det har rent over alt for mange ganger både om Musk sin autoritære stil ovenfor ansatte og kunder, autoritære forbilder, Teslas kundebehandling, service-innstilling, produkt holdbarhet, reparerbarhet, timepriser, antall feil og kostnadsbildet. Jeg lærte det på den harde måten og er selvsagt bitter for hvordan jeg har opplevd deres produkt, service, gaffelfakturering, ansattes handlingsrom i selskapet, alle "ingen kommentar" i alle mediesaker med saklig kritikk, munnkurver hos "kommunikasjonssjefer" som Even Sandvold Roland. Teslas saksøking av kunder, avvising av kritikk i forbindelse med egenskaper (SFD) som aldri ble hva det var lovet, andre lovnader som brytes. Rettsaker som ender i forlik med munnkurv som forutsetning for erstatning. For å ta det første som faller meg inn. Dette er selvsagt bare toppen av isberget. Man skal være bra nedsnødd for å ikke ha fanget opp saklig kritikk mot selskapet, bilene, lederen deres etc.

Jeg vet det, bare lurte nøyaktig på hva som skjedde med deg.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

ix2 har alikevell større panser med unyttet bagasjeplass de kunne flyttet bakover..
Synes det er er greie biler å sammenligne om de koster ca det samme. ix3 er vel ganske mye dyrere enn Model Y?

BMW har vel aldri vært et budsjettmerke. Om pris er sammenligningskriteriet bør man gjerne velge noe annet. At man betaler en del ekstra for BMW er neppe overraskende. Det man får igjen er nok i liten grad målbart i slikt som rekkevidde eller bagasjevolum.

Det er gjerne naturlig å sammenligne biler i samme størrelsesklasse siden det gjerne setter de praktiske grensene for hva kjøpere er intresserte i å ha. Det er ikke slik at man kjøper små biler p.g.a. kostnad, det er gjerne slikt som parkering og manøvrering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

1800kr i timespris hos Tesla. Er vel nesten halvparten av hva f.eks Møller skal ha for å skru på en elbil.. 😛

Er selv meget fornøyd med kundeservicen deres etter snart 5 års eierskap. Var nylig innom å byttet en bærekule på garanti da det var bittelitt slakk i den. Null problem - og jeg digger at jeg ikke engang må snakke med noen. Bare parkere bilen utenfor å hente den når den er ferdig. 

Og reperasjon tror jeg blir veldig greit fremover. Tesla har jo laget meget gode handbøker nå for å fikse omtrent alt på bilene sine (eksempel her).

Blir nok en Tesla på meg neste gang og.

Hvor bor du? Her i byn er timeprisen omtrent den samme  hos Tesla og Møller. Problemet hos Tesla, slik jeg har forstått det, er at man aldri kan stole på et prisoverslag når bilen er utenfor garanti. Jeg har selv opplevd 4-5 tilfeller av vanvittige prisoverslag som kunden har oppfattet som svindel, selv om årsaken er litt mer komplisert enn som så. I alle tilfellene har det vært snakk om pristilbud på ca 80-120.000 kr som har endt opp med å bli reparert av uavhengig verksted for 10-25.000. Jeg hører noen si at det er en stor fordel at man ikke trenger snakke med noen. Det er imidlertid også Teslas største akilleshæl. Det funker fint når man har garanti, få eller ingen problemer og bare trenger rutinejobber som man kan spesifisere selv. Alle jeg kjenner som har hatt mer omfattende problemer omtaler kommunikasjonen med Tesla som et mareritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

BMW har vel aldri vært et budsjettmerke. Om pris er sammenligningskriteriet bør man gjerne velge noe annet. At man betaler en del ekstra for BMW er neppe overraskende. Det man får igjen er nok i liten grad målbart i slikt som rekkevidde eller bagasjevolum.

Det er gjerne naturlig å sammenligne biler i samme størrelsesklasse siden det gjerne setter de praktiske grensene for hva kjøpere er intresserte i å ha. Det er ikke slik at man kjøper små biler p.g.a. kostnad, det er gjerne slikt som parkering og manøvrering.

Dette viser jo bare at elbilmarkedet enda ikke er modent, og at modellutvalget fremdeles er relativt tynt. Ingen sammenlignet BMW 3 serie med feks Passat eller Avensis for 15 år siden. Det er veldig forskjellige produkter ment for ulike kundegrupper.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Hvor bor du? Her i byn er timeprisen omtrent den samme  hos Tesla og Møller. Problemet hos Tesla, slik jeg har forstått det, er at man aldri kan stole på et prisoverslag når bilen er utenfor garanti. Jeg har selv opplevd 4-5 tilfeller av vanvittige prisoverslag som kunden har oppfattet som svindel, selv om årsaken er litt mer komplisert enn som så. I alle tilfellene har det vært snakk om pristilbud på ca 80-120.000 kr som har endt opp med å bli reparert av uavhengig verksted for 10-25.000. Jeg hører noen si at det er en stor fordel at man ikke trenger snakke med noen. Det er imidlertid også Teslas største akilleshæl. Det funker fint når man har garanti, få eller ingen problemer og bare trenger rutinejobber som man kan spesifisere selv. Alle jeg kjenner som har hatt mer omfattende problemer omtaler kommunikasjonen med Tesla som et mareritt.

En kommuniserer jo bare i appen?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

En kommuniserer jo bare i appen?

Akkurat. Og det funker genialt dersom man skal inn for å skifte pollenfilter, eller andre enkle servicejobber. Hvis man feks har en eller annen periodisk ulyd i hjulopphenget som man ikke helt klarer å identifisere, så er det bare flaks hvis det ender godt dersom bilen er utenfor garanti.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, AL123 said:

Hvor bor du? Her i byn er timeprisen omtrent den samme  hos Tesla og Møller. Problemet hos Tesla, slik jeg har forstått det, er at man aldri kan stole på et prisoverslag når bilen er utenfor garanti. Jeg har selv opplevd 4-5 tilfeller av vanvittige prisoverslag som kunden har oppfattet som svindel, selv om årsaken er litt mer komplisert enn som så. I alle tilfellene har det vært snakk om pristilbud på ca 80-120.000 kr som har endt opp med å bli reparert av uavhengig verksted for 10-25.000. Jeg hører noen si at det er en stor fordel at man ikke trenger snakke med noen. Det er imidlertid også Teslas største akilleshæl. Det funker fint når man har garanti, få eller ingen problemer og bare trenger rutinejobber som man kan spesifisere selv. Alle jeg kjenner som har hatt mer omfattende problemer omtaler kommunikasjonen med Tesla som et mareritt.

Holder til i Tromsø, og du sammenligner nå kansje timesprisen til møller på fossile biler? De opererer med helt andre priser på elbiler for å hente fortjeneste på dem. 

Min bil er enda innenfor garanti så er kansje enklere for meg som du nevner, men funker veldig fint å kommunsiere med mekaniker direkte i Tesla appen hvor man kan dele bilder og video om eventuelle problemer. 

Jeg har administrert en del firmabiler via jobb oppigjennom årene og har ikke vært borti noe verksted som har vært så lett å ha med å gjøre.  Står jo i appen og estimert når bilen kommer til å være ferdig så slipper å ringe å spørre som jeg alltid har måtte gjort med andre verksteder.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

Holder til i Tromsø, og du sammenligner nå kansje timesprisen til møller på fossile biler? De opererer med helt andre priser på elbiler for å hente fortjeneste på dem.

Sånn til info så er timeprisen diktert ut i fra bilmodell. En R8 har høyere timepris enn en ID.4.
Og kursingen av mekanikeren og verkstedet tilsvarende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Marzo said:

Sånn til info så er timeprisen diktert ut i fra bilmodell. En R8 har høyere timepris enn en ID.4.
Og kursingen av mekanikeren og verkstedet tilsvarende...

Må være drøy timepris på R8 da når det er nærmere 3000kr på ID.4..
Men de som har råd til å kjøre en R8 bryr seg gjerne ikke om det da 😛 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Må være drøy timepris på R8 da når det er nærmere 3000kr på ID.4..
Men de som har råd til å kjøre en R8 bryr seg gjerne ikke om det da 😛 

Tenker du at det koster 3000,- for en time feilsøking av en mekaniker på ID.4?

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...