Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (25 minutter siden):

Vinstra fikset det ved å skaffe seg en avkjørsel og flytte sentrum dit ;)

Gamle sentrum er derimot dødt nå! Flaks for Vinstra at de kunne flytte hovedpunkt, for mange av de små stedene har dessverre ikke samme fleksibiliteten, eller avstanden fra gamle veien og gamle sentrum til nyveien blir for stor til en rask transisjon.

Jeg jobbet ei kort stund for et firma som holdt til i Vinstra, selv om mitt virkeområde skulle være Hamar/Elverum-og omegn, men ble fort dratt opp mot Vinstra og Otta. Og da stakk jeg til Oslo etter kort tid.

Kjørte gjennom gamle sentrum her i år, fordi jeg trengte lading, og vurderte å lade på den nye Ionity-stasjonen som jeg trodde var ved den gamle kroa som før var fast stoppested for busser og lastebiler, bare for å oppdage at kroa virket død og laderne var på andre siden av veien.

Hadde nok strøm til å komme meg et stykke videre, så da det virket litt for dødt der for meg, fortsatte jeg til Dombås og ladet der istedet! Var heldigvis ledig på Ionity der og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 29.7.2024 at 5:30 PM, Salvesen. said:

Nå har vi også ett utfordrende land å bygge vei i med fjell og fjorder og det som er.

Ja, men kalkulasjonene våre (styringspartiene sine) for samfunnsnytte har andre parametre enn andre land bruker. 

https://samferdsel.toi.no/meninger/hvor-objektive-er-samfunnsokonomiske-beregninger-article34854-677.html

Denne artikkelen gir også inntrykk av en annen ting. At TøI er en gjeng gamle aktivister, som jobber i mot det meste av veibygging.

Det er en grunn til at vi ligger under Albania på meter motorvei pr innbygger, og det er ikke topografi eller penger. Dette er påstander fra min side. 

Jeg ble plassert ved siden av en traseeplanlegger fra vegvesenet ved middagsbordet en kveld på en turisthytte i fjellheimen. (stakkars han) 

Han sa at fjellmassivene våre var litt annerledes enn de i alpene, så tunellering var litt dyrere her, men ikke mye. Det var ingenting i veien for å bygge 6 felts motorvei mellom Oslo og Bergen. Straka veien. 

Oljefondet vårt skulle vært investert i infrastruktur, utdanning og å tiltrekke oss utenlands kompetanse of bedrifter.

Ikke stått investert i bedrifter i utlandet.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Ja, men kalkulasjonene våre (styringspartiene sine) for samfunnsnytte har andre parametre enn andre land bruker. 

https://samferdsel.toi.no/meninger/hvor-objektive-er-samfunnsokonomiske-beregninger-article34854-677.html

Denne artikkelen gir også inntrykk av en annen ting. At TøI er en gjeng gamle aktivister, som jobber i mot det meste av veibygging.

Det er en grunn til at vi ligger under Albania på meter motorvei pr innbygger, og det er ikke topografi eller penger. Dette er påstander fra min side. 

Jeg ble plassert ved siden av en traseeplanlegger fra vegvesenet ved middagsbordet en kveld på en turisthytte i fjellheimen. (stakkars han) 

Han sa at fjellmassivene våre var litt annerledes enn de i alpene, så tunellering var litt dyrere her, men ikke mye. Det var ingenting i veien for å bygge 6 felts motorvei mellom Oslo og Bergen. Straka veien. 

Oljefondet vårt skulle vært investert i infrastruktur, utdanning og å tiltrekke oss utenlands kompetanse of bedrifter.

Ikke stått investert i bedrifter i utlandet.

Akkurat dette om Oljefondet og infrastruktur-investeringer har jeg sagt i mange år. Bygg hovedveiene skikkelig for et langt tidsperspektiv, så vil det meste av utbygging senere, bli unødvendig. Da gjenstår kostnadene til drift og vedlikehold, inkludert reasfaltering. Det ville blitt langt billigere over tid, og vi hadde hatt veier som kan ta unna langt mere trafikk selv om bilparken øker, slik den har tilnærmet gjort i alle år.

Når vi først bygger vei, g spesielt masse flerfils motorveier, så legg fiber i bakken samtidig, og nok til å dekke økning i forventet kapasitet her og. Men legg det gjerne slik at det er lett å vedlikeholde, og lett å legge ned mer fiber om vi feilberegnet. Bygg og for redundans og sikkerhet, slik at om linja langs E6 blir skadet, så har vi allerede redundans og kapasitet til å sende datatrafikken på andre liner til vi har fått fikset det som ble skadet/sabotert!

 

Skikkelig utbygging her, hadde også vært å anse som "gave" til fremtidige generasjoner, slik Oljefondets opprinnelige hensikt er/var!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I dalen her ble det bygget ny E6 for ca 20 år siden. For 2 år siden ble det meste av dette gravet/revet opp og bygd ny 4-felts. Den gamle var en kombo av 2 og 3-felts. Buy cheap, buy twice. Lett å gjøre det sånn når man bare sender regningen videre til de som skal bruke denne vegen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

I dalen her ble det bygget ny E6 for ca 20 år siden. For 2 år siden ble det meste av dette gravet/revet opp og bygd ny 4-felts. Den gamle var en kombo av 2 og 3-felts. Buy cheap, buy twice. Lett å gjøre det sånn når man bare sender regningen videre til de som skal bruke denne vegen. 

Spare seg til fant, som man sa i gamle dager! Ja, er nok av slike eksempler. Ser jo at f.eks. med Oslofjordtunnelen som åpnet i 2000.

De fikk tilbud fra utbygger om å grave et ekstra løp under fjorden for rundt en milliard ekstra om jeg husker rett, siden de allerede hadde utstyr og mannskap på plass, og de antydet allerede da at et nytt tunnel-løp ville koste minst det dobbelte og omtrent det samme som det første løpet, om de måtte komme tilbake senere og bygge det.

Allerede i 2014 var planene om et løp 2 på banen, og da med en prisantydning på mellom 4 og 5 milliarder. Nå ser det ut som de starter opp i 2025 med planer om åpning i 2032, med da en prisantydning på 7,2 milliarder, som sikkert blir overskredet. En milliard i 2000-kroner, tilsvarer ca 1,7 milliarder i 2023-kroner.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Synes den siste videoen til Bjørn viser ganske godt hvorfor så mange velger Tesla her til lands. 

 

Vel bmw’en er jo bedre på alt enn software,plass og rekkevidde. Tipper da rekkevidde og plass er viktigst for nordmen 😝 Model y er litt utdatert, spent å se hvordan juniper blir.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Vel bmw’en er jo bedre på alt enn software,plass og rekkevidde. Tipper da rekkevidde og plass er viktigst for nordmen 😝

Asså jeg digger BMW, men her gruser Teslaen BMW-en på mye mer enn hva du sier. Hva er BMW-en bedre på tenker du? Til og med på interiør er det dødt løp hvor Tesla er bedre på noe og BMW bedre på noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Asså jeg digger BMW, men her gruser Teslaen BMW-en på mye mer enn hva du sier. Hva er BMW-en bedre på tenker du? Til og med på interiør er det dødt løp hvor Tesla er bedre på noe og BMW bedre på noe.

Han sammenlikner model Y med BMW sin minste SUV 😛 og X2 er i denne generasjonen som forrige i bunn og grunn coupe versjonen av X1, derav lav taklinje mot enden og mindre basasjerom. X3 ville vært mere naturlig å jamføre med.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Syar-2003 said:

Han sammenlikner model Y med BMW sin minste SUV 😛 og X2 er i denne generasjonen som forrige i bunn og grunn coupe versjonen av X1, derav lav taklinje mot enden og mindre basasjerom. X3 ville vært mere naturlig å jamføre med.

Y er jo Tesla sin minste suv da

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (42 minutter siden):

Han sammenlikner model Y med BMW sin minste SUV 😛 og X2 er i denne generasjonen som forrige i bunn og grunn coupe versjonen av X1, derav lav taklinje mot enden og mindre basasjerom. X3 ville vært mere naturlig å jamføre med.

Enig, veldig uheldig å teste to biler å inkludere score for plass etc om det er to vidt forskjellige modeller. X3 hadde nok vært bedre her ja.

Lenke til kommentar

Her bommer nok TB på både målgruppe og på bilene. Som alle påpeker er det kun pris som er noe lunde lik. Ellers er nok disse for helt ulike kundegrupper. Småbarns familier med behov for mye plass velger My ID4 og Skoda enyac.

Hadde man sammenlignet model y med iX eller IX3 ville nok prisen ha vert ulik mens plassen mere mach.

Ellers så ser man at det er små forskjeller i dag på el delen av bilene. IX2 går vesentlig lenger enn My med minste batteri selv om My har kun bakhjulstrekk og IX2 har 4 hjulstrekk. 

Ellers så blir det jo som å sammenligne en lexsus med en passat. Passaten gjør samme transportarbeidet som Lexusen til halve prisen. Alikevell er det folk som vil ha Lexusen. Slik blir det nok med IX2 også. Noen vil ha en mere forseggjort bil med valgmuligheter, trykkbrytere, ortlig hengerfeste, takluke osv osv

Ser ikke helt hvor tesla er mere teck?. BMW kan rygge med tilhenger, kamera med fugleperspektiv, laserlys , takvindu som kan gøres ugjennomsiktig med en knapp, head up display osv Er ikke det tec? Hva er det tesla kan som ingen andre kan?

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Laserlys /hovedlykter er «discontinued» fra BMW. Nå er det bare adaptive led matrix som gjelder.

Angående TB så må han vel produsere «noe» for å skaffe seg inntekter.

Ja nå er jo daddy Marcus konk også så må vell skaffe seg bil også. Har han ikke levd på lånebilene deres i årevis nå? Off topic men anyways 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir dessverre dårligere og dårligere innhold fra den kanten. Det var fint å se på for en 7-8 år siden når man kunne ganske lite om en del ting. Men de siste par årene har det gått nedover og finner ikke lenger så mye interessant innhold. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...