Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (18 timer siden):

Det er gjennomsnittshastighet som har betydning for hvor lenge du må lade. Klarer bilen din over 150KW har du enten en tysk eller koreansk bil

Jeg gidder sjelden å hurtiglade til mer enn 60% om jeg har dårlig tid, maks 70%. Hastigheten holder seg bra dit på omtrent alle biler. Tar heller hyppigere stopp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nei, for jeg lader langt mindre når jeg lader. Hyppigere men kortere. Da kaster jeg ikke bort tid, for jeg bruker den på ting. Litt som at jeg kun klipper håret på Gardermoen.

Tror aldri jeg har ladet mer enn 40-50% på hurtiglading. Det kan ikke være mange gangene iallefall.

Her vil jeg nå si du egentlig bare understreker @Trestein sin påstand. For når du lader over kortere tid, og gjerne fra dypere ned (lavere SoC), så er det jo for å oppnå et høyere snitt på ladingen din.

Dette er vel og det Tesla går for i foreslått ladestrategi når man følger forslaget de legger opp til på planlagt rute! Flere stopp med kortest mulig ladetid, for å øke snittfarta både på ladingen, og turen generelt!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Her vil jeg nå si du egentlig bare understreker @Trestein sin påstand. For når du lader over kortere tid, og gjerne fra dypere ned (lavere SoC), så er det jo for å oppnå et høyere snitt på ladingen din.

Dette er vel og det Tesla går for i foreslått ladestrategi når man følger forslaget de legger opp til på planlagt rute! Flere stopp med kortest mulig ladetid, for å øke snittfarta både på ladingen, og turen generelt!

Det har nok egentlig mer med at jeg foretrekker hyppigere stopp. Gidder sjelden kjøre mer enn 3 timer uten å stoppe og i norsk landeveishastighet bruker jeg ikke mer enn halve batteriet på den tiden. Men har jeg god tid og skal spise blir ofte bilen ladet opp til 95%, som jeg har begrensningen på, da jeg ikke rekker å gjøre meg ferdig raskere. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det har nok egentlig mer med at jeg foretrekker hyppigere stopp. Gidder sjelden kjøre mer enn 3 timer uten å stoppe og i norsk landeveishastighet bruker jeg ikke mer enn halve batteriet på den tiden. Men har jeg god tid og skal spise blir ofte bilen ladet opp til 95%, som jeg har begrensningen på, da jeg ikke rekker å gjøre meg ferdig raskere. 

Ser tankegangen da. Men jeg svarte jo på @Salvesen. sin post. Og da er det jo fort resultatet.

Men stopper du allerede ved 65 %, så får du jo ikke toppfarten, så er ikke snitthastigheten du er ute etter da.

Og du kunne jo egentlig hoppa over den første ladinga, for å få mer effekt ut av ladingen, og kan stå lengre ved stopp 2, som vel blir rettere for et større måltid, der man trenger tiden! :thumbup:

Rekker nesten 2 stopp uten å lade, før det blir så lavt at det er et problem!

Lenke til kommentar
13 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det har nok egentlig mer med at jeg foretrekker hyppigere stopp. Gidder sjelden kjøre mer enn 3 timer uten å stoppe og i norsk landeveishastighet bruker jeg ikke mer enn halve batteriet på den tiden. Men har jeg god tid og skal spise blir ofte bilen ladet opp til 95%, som jeg har begrensningen på, da jeg ikke rekker å gjøre meg ferdig raskere. 

Her i Norge hvor vi har noe av den laveste snitthastigheten i den utviklede verden, er det jo ikke noe problem.

På motorvei i de fleste europeiske land er det veldig få elbiler du kan kjøre 3 timer før du må stoppe. Jeg mener rekkevidde/ladehastighet  fortsatt ikke er god nok, selv på de beste elbilene til å være et alternativ for de som har 130 soner + på motorveiene.

Jeg kjørte t/r Jessheim - Hamar igår i regnvær og 15 grader. 2023 4wd Y. Cruise på 120 - 130 km/t.

Brukte 53% av batteriet på 1t40 min kjøring. Det er ganske begredelig. (Edit mulig jeg hadde sentry mode på de timene jeg var parkert på Hamar, så trekk av 3% da)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Her i Norge hvor vi har noe av den laveste snitthastigheten i den utviklede verden, er det jo ikke noe problem.

På motorvei i de fleste europeiske land er det veldig få elbiler du kan kjøre 3 timer før du må stoppe. Jeg mener rekkevidde/ladehastighet  fortsatt ikke er god nok, selv på de beste elbilene til å være et alternativ for de som har 130 soner + på motorveiene.

Jeg kjørte t/r Jessheim - Hamar igår i regnvær og 15 grader. 2023 4wd Y. Cruise på 120 - 130 km/t.

Brukte 53% av batteriet på 1t40 min kjøring. Det er ganske begredelig. (Edit mulig jeg hadde sentry mode på de timene jeg var parkert på Hamar, så trekk av 3% da)

Nja, f.eks Audi Q6 ser jo veldig lovende ut, men den er dyr...
WLTP 600km, og lader med over 100kW opp til nesten 80% batteri.
Man MÅ jo ikke kjøre i 130 heller...

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (9 minutter siden):

Nja, f.eks Audi Q6 ser jo veldig lovende ut, men den er dyr...
WLTP 600km, og lader med over 100kW opp til nesten 80% batteri.
Man MÅ jo ikke kjøre i 130 heller...

Wltp er jo så langt unna høy hastighet som man kommer. Hva er snitt farten, 47? EPA er nærmere med rundt 80 eller hva det er.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sk0yern said:

Nja, f.eks Audi Q6 ser jo veldig lovende ut, men den er dyr...
WLTP 600km, og lader med over 100kW opp til nesten 80% batteri.
Man MÅ jo ikke kjøre i 130 heller...

Nei, de fleste ligger rundt 140…

Og man betaler over 200.000,- mer enn for alternativet

Som sagt her i Norge funker det fint, men i de store landene nedover kontinentet så betaler man masse ekstra for en bil som ikke klarer å følge fartsgrensa mer enn et par timer før man må lade

Tallene i tabellen her er 100%-0% mer realistisk er å ta 80-5…

https://carup.se/sa-mycket-kortare-rackvidd-far-48-elbilar-i-hog-fart/

Hadde jeg bodd i Tyskland/Frankrike/Spania etc hadde jeg ikke kjøpt elbil gitt

IMG_1530.png

IMG_1529.png

IMG_1528.png

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 27.7.2024 den 10:00 AM):

Jeg kjørte t/r Jessheim - Hamar igår i regnvær og 15 grader. 2023 4wd Y. Cruise på 120 - 130 km/t.

Brukte 53% av batteriet på 1t40 min kjøring. Det er ganske begredelig.

Godt over fartsgrensa og klagar på forbruk... jaja...

bzzlink skrev (På 27.7.2024 den 5:18 PM):

Nei, de fleste ligger rundt 140…

Høyres ut som politiet bør ha fleire kontrollar på motorvegane.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gazer75 said:

Godt over fartsgrensa og klagar på forbruk... jaja...

Høyres ut som politiet bør ha fleire kontrollar på motorvegane.

Nå var jo argumentasjonen her at stort sett hele europa har 130 soner på samme veistandarden som vi har 110 soner. Så de vil ha dette forbruket på normal kjøring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nå var jo argumentasjonen her at stort sett hele europa har 130 soner på samme veistandarden som vi har 110 soner. Så de vil ha dette forbruket på normal kjøring

Vi har en del ansatte i Tyskland, stort sett folk som kjører fort og langt. De er fortsatt på tanken om elbil, usikker på om noen har tatt steget enda. De fleste kjører hybrid.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Helst.

Samfunnet som helhet tjener på det.

Dog svært få km i Norge dette er overhode mulig. Her på vestlandet er det ren galskap å kjøre så fort foruten noen få km i Stavanger og Bergen muligens:p 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Helst.

Samfunnet som helhet tjener på det.

Neppe. Mykje høgare dekk slitasje med høg fart. Og så går jo energiforbruket til himmels.
Ein tur på 100km er om lag 8 minutt lenger i 110 vs 130.


Er jo ikkje utan grunn at lastebilar i USA ofte er avgrensa til 60-65 mph. Selskapet vil spare pengar om sjåføren ikkje kan køyre i 70-80 det det er lov.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Dog svært få km i Norge dette er overhode mulig. Her på vestlandet er det ren galskap å kjøre så fort foruten noen få km i Stavanger og Bergen muligens:p 

Vi er et u-land på infrasturktur

De penga har vi investert andre steder (sykepenger og bistand til land som ligger over oss på rankingen :p)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gazer75 said:

Neppe. Mykje høgare dekk slitasje med høg fart. Og så går jo energiforbruket til himmels.
Ein tur på 100km er om lag 8 minutt lenger i 110 vs 130.


Er jo ikkje utan grunn at lastebilar i USA ofte er avgrensa til 60-65 mph. Selskapet vil spare pengar om sjåføren ikkje kan køyre i 70-80 det det er lov.

100 km er en veldig kort tur da. Unnagjort på 45 minutter. 

Hva med en tur på 650km?

Kjører man 30% fortere kommer man frem 30% før. Det har litt å si på lengre kjøreturer, og kan også være forskjellen på om man trenger overnatting eller ikke.

Eller tar fly da, som vi i Norge vel gjør mest i hele europa. Innenlands passasjerkm med fly pr capita leder vi på

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...