Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (5 timer siden):

Interessant intervju med Rivian sjefen om joint venturen som er i gang med Volkswagen. VW betaler Rivian $5 milliarder.
Rivian skal hjelpe VW med SW og HW arkitektur. Da blir det kanskje orden på OTA oppdateringer og mer moderne systemer og færre ECU’er i VAG bilene. 
https://www.theverge.com/24201749/rivian-ceo-rj-scaringe-ev-electric-truck-r1-tesla-model-y-competition-decoder-interview

(dog så jeg en langtest av elbiler og Rivian fikk ikke kjempeskryt der på ruteplanlegging og thermal management)

 

Må si at etter 40 000km i el bil har jeg aldri brukt ruteplanlegger. Jeg brukte det heller ikke når jeg kjørte bensinbil. 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (31 minutter siden):

Må si at etter 40 000km i el bil har jeg aldri brukt ruteplanlegger. Jeg brukte det heller ikke når jeg kjørte bensinbil. 
 

 

Så du har ingen erfaring om dette, og det var veldig viktig å få frem i diskusjonen? Hadde det ikke vært bedre å latt være å si noe, da? Du er veldig "flink" til å informere om alt du ikke bruker av funksjonalitet. Men er jo ikke spesielt interessant opplysning for oss andre, med mindre du svarer på direkte spørsmål og da kommer med det som saksopplysning.

Det som er interessant, ihvertfall slik jeg opplever det, er å høre fra folk som faktisk bruker funksjonene, og kan gi litt erfaringsbakgrunn. Hva funker, hva funker ikke, finnes det Workarounds eller smarte knep for oss som har interesse for disse funksjonene?

Selv bruker jeg det på min bil, og synes det er veldig kjekt og nyttig, når det fungerer som det skal. Men min bil kan bare legge inn to mellomstopp i tillegg til destinasjon. Da er det greit å heller bruke Android Auto, der man har langt flere punkter man kan legge inn. Og ruter jeg legger inn via mobilen, kan jeg da dra frem når jeg kobler mobilen til bilen.

Veldig nyttig når man har masse ærend, og ikke er så kjent i området man kjører i. Og også fint for "last mile"-navigering, selv om man i utgangspunktet kan veien mellom hovedpunkter. Hender jeg derfor har på nav, men slår av lyden. Og så slår jeg på lydinstrukser når jeg begynner å nærme meg målet, men er litt mer usikker på "fin-navigeringen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker det konstant jeg. Med alle kjøremønsterendringene her i Oslo området vet man aldri hvor trafikkøene er. 

Kalenderen på telefonen syncer med bilen, og bilen navigerer automatisk til neste møte når man setter seg inn.

Samme med turer som krever ladestopp, på utfartsdager kan man bli stående i ladekø om man ikke sjekker ruteplanlegger.

På snart 90.000 km i elbil har jeg stått i ladekø to ganger. 30 sekunder ene gangen og 5 min. andre gangen

(Begge gangene fordi jeg overstyrte bilens anbefalinger og dro til en lader som var full)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Så du har ingen erfaring om dette, og det var veldig viktig å få frem i diskusjonen? Hadde det ikke vært bedre å latt være å si noe, da? Du er veldig "flink" til å informere om alt du ikke bruker av funksjonalitet. Men er jo ikke spesielt interessant opplysning for oss andre, med mindre du svarer på direkte spørsmål og da kommer med det som saksopplysning.

Det som er interessant, ihvertfall slik jeg opplever det, er å høre fra folk som faktisk bruker funksjonene, og kan gi litt erfaringsbakgrunn. Hva funker, hva funker ikke, finnes det Workarounds eller smarte knep for oss som har interesse for disse funksjonene?

Selv bruker jeg det på min bil, og synes det er veldig kjekt og nyttig, når det fungerer som det skal. Men min bil kan bare legge inn to mellomstopp i tillegg til destinasjon. Da er det greit å heller bruke Android Auto, der man har langt flere punkter man kan legge inn. Og ruter jeg legger inn via mobilen, kan jeg da dra frem når jeg kobler mobilen til bilen.

Veldig nyttig når man har masse ærend, og ikke er så kjent i området man kjører i. Og også fint for "last mile"-navigering, selv om man i utgangspunktet kan veien mellom hovedpunkter. Hender jeg derfor har på nav, men slår av lyden. Og så slår jeg på lydinstrukser når jeg begynner å nærme meg målet, men er litt mer usikker på "fin-navigeringen".

Det er ruteplanlegger både på appen, i bilen som kommer opp med forslag til hvor og hvor lenge jeg skal lade. Jeg har imidlertid aldri fulgt rådene bilen har gitt meg og heller ladet når jeg har hatt behov for å strekke beina eller andre ting. 

Bruker ofte google maps og car play når jeg kjører. Denne vet selvfølgelig ikke noe om bilens batteri eller strømforbruk

Det jeg savner på vestlandet er koordinering med ferjetider slik at bilen når fram 2 min før ferja går. Utrolig irriterende å komme 1 min etter ferja er gått og neste går om en time. Slike funksjoner har dessverre ikke min bil. Det må jeg gjøre manuelt. Finnes sikkert på Tesla eller andre som er gode på software men bmw har ikke greid det ennå

Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Det jeg savner på vestlandet er koordinering med ferjetider slik at bilen når fram 2 min før ferja går. Utrolig irriterende å komme 1 min etter ferja er gått og neste går om en time. Slike funksjoner har dessverre ikke min bil. Det må jeg gjøre manuelt. Finnes sikkert på Tesla eller andre som er gode på software men bmw har ikke greid det ennå

Dette er jeg helt enig med deg! Dette hadde vært veldig kjekt å ha "automagisk" i NAV!

Jeg har lagt merke til at jeg ved søk i google får langt forskjellig tid på reise som involverer ferge, om jeg sitter på kvelden og planlegger rute med "reis nå", enn om jeg setter start eller ankomsttid til et tidspunkt som treffer bedre på rutetidene.

Dog er det intet som sier noe om bom eller treff på fergetider, med mindre man går inn i detaljer! Her burde programvaren ha et varsel som f.eks. sa at jeg sparer mye reisetid om jeg justerer start-tidspunktet i henhold til fergeruta!

Så er jo og Google Maps helt ute av stand til å legge inn pauser og ladeestimater i ruteplanleggeren, men kun går etter hvor langt man kommer om man kjører i ett etter fartsgrensene.

Som regel bommer den kraftig på lengre strekker, på den måten at reisetiden er umulig å oppnå, pga trafikk, veiarbeid etc. Dog på korte og mellomlange strekk, kan jeg godt "slå" tidsberegningen med alt fra 1-5 minutter pga at jeg gjerne legger meg på realspeed + 10 % for strekninger med strekninger med fartsgrenser høyere enn 60 km/t.

Lenke til kommentar

Føyer på at Google Maps ikke tillater endret reisetid om man legger inn mer enn avreisested og ankomststed. Det synes jeg er litt dumt! Nettopp fordi man kanskje skal 2-3 stopp på ruta, men ikke skal kjøre før f.eks. på morgenen eller etter jobbtid!

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Trestein said:

Det er ruteplanlegger både på appen, i bilen som kommer opp med forslag til hvor og hvor lenge jeg skal lade. Jeg har imidlertid aldri fulgt rådene bilen har gitt meg og heller ladet når jeg har hatt behov for å strekke beina eller andre ting. 

Bruker ofte google maps og car play når jeg kjører. Denne vet selvfølgelig ikke noe om bilens batteri eller strømforbruk

Det jeg savner på vestlandet er koordinering med ferjetider slik at bilen når fram 2 min før ferja går. Utrolig irriterende å komme 1 min etter ferja er gått og neste går om en time. Slike funksjoner har dessverre ikke min bil. Det må jeg gjøre manuelt. Finnes sikkert på Tesla eller andre som er gode på software men bmw har ikke greid det ennå

A better route planner støtter integrasjon med bilen såvidt jeg vet. Dersom man har en sånn bluetooth dongle i OBD porten. Vet ikke om det funker på alle bilmerker.

Såvidt jeg har sett så er ABRP de som har kommet lengst i å lage en god ruteplanlegger for elbiler. Og kanskje de som vil være nærmest å faktisk klare å få med fergetider

Rivian kjøpte opp ABRP for litt siden og integrerer det bilene sine. https://rivian.com/newsroom/article/rivian-acquires-a-better-routeplanner

Tesla sin ruteplanlegger og kartsystem er jevnt over veldig bra, men de har store mangler når det kommer til å liste ladere og tilgjengeligheten på de utenfor Tesla sitt system. 

Jeg har bare vært på langturer som krever 2 eller flere ladestopp en håndfull ganger, men når man først skal på det, så er det å kunne stole på at man når fram til ladestoppene og at det er ladere ledige veldig viktig for komforten.

Min gamle mor, som ringer meg for support dersom VG snarveien på hjemskjermen på telefonen hennes har flytta seg, skal også snart over på elbil, så ruteplanlegging og ladeopplegget trenger store forbedringer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Tesla sin navigering hele tiden! Ikke fordi jeg ikke kan veien, men bilen er sykt flink i å beregne gjenværende tid og batteri! i en sånn grad at jeg flere ganger har kommet fram til superlader med 2-3% batteri, og har visst om det i timesvis. Til å begynne med var vi jo litt nervøse og i tvil, men når det har vist seg å stemme hver gang så slapper man helt av.
Bilen tar hensyn til elevasjon, fartsgrenser, temperatur og vind iallefall...

Men merkelig nok er det én ting Tesla ikke tar hensyn til: Ferger! For det er åpenbart at bilen kalkulerer både tid og energibruk, som om bilen skulle kjøre strekket over fjorden... Når man starter bilen på andre siden så korrigerer navigasjonen gjenværende tid og batteriprosent, men folk som ikke er klar over dette kan jo bli kraftig lurt ved begynnelsen på laaaange fergestrekk...


Dette burde være lett for Tesla å fikse.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Såvidt jeg har sett så er ABRP de som har kommet lengst i å lage en god ruteplanlegger for elbiler. Og kanskje de som vil være nærmest å faktisk klare å få med fergetider

Jeg har foreslått det for ABRP, og de svarte positivt, men jeg har ikke sett noe til det. Nå er det forholdsvis enkelt å søke opp fergetider, men de er jo ikke alltid i rute. Så enda bedre vil være å spore fergenes aktuelle posisjon på AIS, og å spore bilen videre når den har kjørt ombord. 

Å sjekke fergenes aktuelle posisjon i  Marinetraffic er uansett en god idé, som kan redusere råkjøring.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Syar-2003 said:

Med denne har kinesiske xiaomi som målsetting å ta rekorden som verdens raskeste fire dørs elbil på Nürburgring fra Porsche. Sies at rekordforsøket skal finne sted oktober i år.

 

Spennede. 200 kg lettere enn Taycan, men chassi Dr. til Porsche er mest sannsynlig bedre enn Dr. til Xiaomi kanskje? Nurburgring er veldig lang og favoriserer akselerasjon og toppfart høyt, så kanskje. Gøy om de slår Porsche på hjemmebane!

Lenke til kommentar

Bruker VW sin navigasjon og ruteplanlegging i ID4en min ofte. Navigasjon veldig ofte, da trafikkoppdateringer som regel er mer korrekt der enn i Google Maps.

Ruteplanlegging har jeg ikke brukt tidligere, før i sommer. Andre år har jeg stort sett brukt ABRP på lengre turer for å finne ruten mellom Tesla ladere (de har vært billigst). Men i år så bestilte jeg ikke Tesla abb. og valgte å bare ta det på sparket. Funket fint egentlig. Hovedangsten er jo om laderen er ledig. Det vises i navigasjonen og det stemte i hvert fall i de tilfellene trengte lader.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Bruker VW sin navigasjon og ruteplanlegging i ID4en min ofte. Navigasjon veldig ofte, da trafikkoppdateringer som regel er mer korrekt der enn i Google Maps.

Ruteplanlegging har jeg ikke brukt tidligere, før i sommer. Andre år har jeg stort sett brukt ABRP på lengre turer for å finne ruten mellom Tesla ladere (de har vært billigst). Men i år så bestilte jeg ikke Tesla abb. og valgte å bare ta det på sparket. Funket fint egentlig. Hovedangsten er jo om laderen er ledig. Det vises i navigasjonen og det stemte i hvert fall i de tilfellene trengte lader.

Tar også lading på sparket.

 

Som sagt så er hoved irritasjonen med ruteplanlegging ferje integrasjon. Det er jo en del av veinettet det også. 

Er det virkelig ingen ruteplanleggere som kan dette? Trodde biler med litt avanset tec hadde dette.

Appen "En tur" er i alle fall i nærheten. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

men chassi Dr. til Porsche er mest sannsynlig bedre enn Dr. til Xiaomi kanskje?

Ikke nødvendigvis. De fleste slike prosjekt blir outsourcet til Europa. Enten det er Nios rekordsuperbil, Hyundais N-serie, rallybiler fra Subaru eller Mitsubishi eller le mansracere fra Nissan og Toyota.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Det jeg savner på vestlandet er koordinering med ferjetider slik at bilen når fram 2 min før ferja går. Utrolig irriterende å komme 1 min etter ferja er gått og neste går om en time. Slike funksjoner har dessverre ikke min bil. Det må jeg gjøre manuelt. Finnes sikkert på Tesla eller andre som er gode på software men bmw har ikke greid det ennå

 

J-Å skrev (6 timer siden):

Jeg har foreslått det for ABRP, og de svarte positivt, men jeg har ikke sett noe til det. Nå er det forholdsvis enkelt å søke opp fergetider, men de er jo ikke alltid i rute. Så enda bedre vil være å spore fergenes aktuelle posisjon på AIS, og å spore bilen videre når den har kjørt ombord. 

Å sjekke fergenes aktuelle posisjon i  Marinetraffic er uansett en god idé, som kan redusere råkjøring.

Har også lagt inn dette med ferjetider som ønske til ABRP. Dei kan fint bruke API frå Entur til dette. Der er rutetabellen. 99% av tida så går ferja når den skal eller oftare.
Hender vel no med elektriske ferjer at dei må hoppe over ein tur pga ekstra lading.
For dei fleste ferjene så er det ganske konsekvent intervall. Normalt 15-30 minutt på dagtid og 30-60 minutt om dei går på natta.
For mindre trafikkerte strekningar så kan det nok vere opp mot ein time mellom kvar avgang.

Er også ferjer som kan vere over 2 timar mellom kvar, men då er det ofte alternativ rute eller ut til eit lite øysamfunn.
Rutledal-Rysjedalsvika og Fure-Askvoll er eit par eg veit om med lang intervall.

Med ferjetider så kan ABRP planlegge ladestopp før ferja og sleppe sitje der å kaste bort tid på kaien.

På eit eller anna tidspunkt så får vi kanskje lading i ferjekøen også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

99% av tida så går ferja når den skal eller oftare.
Hender vel no med elektriske ferjer at dei må hoppe over ein tur pga ekstra lading.

Bor selv i gamle Sj, og Fj. Mye problemer i sommer. Aller først, veiarbeidet langs veier og tunneler, med varierende ventetid eller følgebil, med tilhørende forsinkelser. Max 12 bil med grunnet farlig last. Ekstra ladning, har ikke deler til fergene, kaianlegg ut av drift. Mangler mannskap. Krav til hviletid. Så mye turister slik at alle ikke kommer med. Ras og/eller flom langs veier. Kollisjoner på vei til fegrekaiene(smale veier) osv. osv. osv. Har bodd her ca.40 år så har sett litt av hvert. Hvert år samme leik...

Edit: Alle større arrangementene bremser mye av biltraffikken i lange perioder. Ambulanser på hasteoppdrag går foran annen trafikk. Da går ferge med en gang.(uten ventetid)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror dere det er noe håp for at Tesla Y "Juniper" kommer neste år? Var rykter tidligere i år om at den skulle komme i slutten av dette året, men Musk har vell sagt at det ikke stemte. Sitter på gjerde til å bestille en Y, men kjipt om juniper kommer over nyttår.  Ser at det er kampanjerente nå også, og med prisreduksjonen som var frister det veldig å trykke "bestill" 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...