Fantomtegningen Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli 1 hour ago, Auto Asmodeus said: Mansjettene snakket de ikke om, men jeg har heller ikke hatt ulyd ved krapp sving. Speillysene stod på skikkelig lenge ved låsing av bil - kan hende det er derfor logoen blir krakkelert. Etter bytte nedjusterte også tiden de blir stående og lyse. Har både garanti og fikk med service- og vedlikeholdsavtale så jeg har hittil betalt nada. Men dessverre har begge verkstedene jeg har prøvd vært gode på å endre tiden for avtalen uten å si ifra til meg, samt lang ventetid og forsinkelser. Kan jeg spørre hvilken Møller du benytter? Så henholdsvis enkel fiks mtp lysene, det er godt å høre. Vi har også 1 service inkludert i kjøpet, må nesten se hvilket verksted jeg velger når service nr 2 skal utføres. Vi kjøpte bilen hos Møller Bil Forus, så det blir dem vi skal forholde oss til fremover. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli Syar-2003 skrev (6 timer siden): Det er jo litt rart å ha kjøpt en bil med WLPT syklus test og rekkeviddeanslag som er påkrevd for typegodkjenning og opplyst i salgsbrosjyrer. Mens bilens computer skal gi rekkevidde anslag i en annen målestandard. Men med Tesla er jo alt mulig. Har aldri sett på det tallet der. Baserer meg kun på antatt rekkevidde på navigasjonen. Den viser soc ved ankomst og har til gode at den endrer seg mer enn 5 prosent på en lengre tur. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli kremt skrev (4 timer siden): Marcusbil konkurs Da mister vel han Bjørn duden en stor reklame pott.... 2 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli 55 minutes ago, kremt said: Har du en utregning på dette? Hide contents Skremmende at lånet bare går ned 56k, der rentene er 300% dyrere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli Fantomtegningen skrev (1 time siden): Skremmende at lånet bare går ned 56k, der rentene er 300% dyrere. Det er sånn annuitetslån fungerer. Mye rente og lite avdrag i starten. Omvendt mot slutten. Hvis du ønsker serielån så er det helt ok å spørre banken om det. https://laanekalkulator.no/ Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 18. juli Del Skrevet 18. juli For den som vil lese autoindex tallene, og ikke har lyst på vg+ https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169 3 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli Om du har annuitetslån kan du simulere eit serielån ved å betale ekstra ned på lånet kvar månad. Då kan du òg droppe ekstra nedbetaling ved behov for litt fleire kroner til andre ting. Du betalar rente basert på nivået på renta og gjenståande lånebeløp. Jo fortare du får redusert lånebeløpet jo lågare blir rentekostnadane. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. juli Del Skrevet 19. juli Zeph skrev (8 minutter siden): Om du har annuitetslån kan du simulere eit serielån ved å betale ekstra ned på lånet kvar månad. Då kan du òg droppe ekstra nedbetaling ved behov for litt fleire kroner til andre ting. Du betalar rente basert på nivået på renta og gjenståande lånebeløp. Jo fortare du får redusert lånebeløpet jo lågare blir rentekostnadane. Ja, gjør man det på den måten, så har man egentlig det beste fra begge lånetypene. Muligheten til å skaffe seg avdragsfrihet en måned uten å måtte stå med lua i hånda, er en grei ting å ha. Og benytter du ikke den muligheten, så vil den ekstra innbetalingen dekke opp den merkosten som annuitetslånet har over serielånet. Sparte selv endel kroner på studielånet ved å begynne å betale med en gang jeg fikk meg jobb etter studiene, ved at jeg begynte å betale med en gang fremfor å vente til første regninga kom. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (På 18.7.2024 den 2:28 PM): Tja, er det noen andre biler i den prisklassen (~500k) som tilbyr 1600kg hengervekt? VAG sine biler klarer bare 1200kg, Toyota helt ubrukelige 750kg. Hyundai har 1500kg tror jeg. 1500kg er innafor etter min mening, 1200kg begrenser f.eks utvalget av campingvogner man kan trekke svært kraftig. Når det er sagt skulle jeg ønske den hadde mer enn 1600kg. 2000kg hadde vært helt topp. Kor mange som kjøper seg elbil går også til trafikkskulen for å få BE førarkort? Er maks 3500kg tillat totalvekt bil+hengar på B kortet. Model Y som vel kan vere opp rundt 2500kg maks, då er det kun hengar opp til rundt 1000kg maks vekt på B. ID.4 4motion kan vere opp til rundt 2750kg, då har ein lite att til hengar og vil kun ha lov til å trekke ein 750kg maks vekt hengar på B. Ein veldig viktig ting på B vs BE er at med B ser på tillat totalvekt for bil+hengar, medan med BE så er det aktuell vekt som gjeld. Så med BE kan ein trekke ein tilhengar som kan ha maks vekt over det bilen har lov å trekke, så lenge den ikkje er lasta opp og veg over det bilen har lov å trekke. Ein kan ta eit 7 timars kurs og få B96 som då aukar tillat totalvekt til 4250kg. Då slepp ein også oppkøyring og praktisk test ved trafikkstasjon som ein må bestå for å få BE. Endret 21. juli av Gazer75 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli Gazer75 skrev (5 minutter siden): Kor mange som kjøper seg elbil går også til trafikkskulen for å få BE førarkort? Er maks 3500kg tillat totalvekt bil+hengar på B kortet. Model Y som vel kan vere opp rundt 2500kg maks, då er det kun hengar opp til rundt 1000kg maks vekt på B. ID.4 4motion kan vere opp til rundt 2750kg, då har ein lite att til hengar og vil kun ha lov til å trekke ein 750kg maks vekt hengar på B. Ein veldig viktig ting på B vs BE er at med B ser på tillat totalvekt for bil+hengar, medan med BE så er det aktuell vekt som gjeld. Så med BE kan ein trekke ein tilhengar som kan ha maks vekt over det bilen har lov å trekke, så lenge den ikkje er lasta opp og veg over det bilen har lov å trekke. Da jeg tok lappen, kunne jeg kjøre bil opp til 7 500 kg, og med tilhenger opp til 750 kg. Så kom jo denne campingvognregelen som begrenset til 3 500 kg. Men om jeg husker rett, kunne man fremdeles hekte på henger på 750 kg på en bil som veide 3499 kg eller mindre. Nå må man ha B96 (tilhengerkurs uten avsluttende test) for å gjøre det samme, men den åpner og for langt større henger på bil som veier under 3 500 kg. Og dette er jo egentlig litt rart, da tyngre bil betyr sikrere kjøring med henger, rett og slett pga fysikkens lover. Campingvognregelen har derfor en relativt uheldig "bivirkning". For elbiler som gjerne er tunge, så får det og den effekten at man raskere må over på B96 eller BE for å lovlig trekke den campingvogna man hadde lov å trekke med icebil, som i noen tilfeller vil være en dårligere trekkvogn. Synd at myndighetene ikke var sterkere på og fikk støtte for 4250 kg med elbil, og heller fikk på plass mer satte grenser for hvor stor og tung henger man kan dra, før man må ha B96 eller BE. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli (endret) Snowleopard skrev (46 minutter siden): Da jeg tok lappen, kunne jeg kjøre bil opp til 7 500 kg, og med tilhenger opp til 750 kg. Når var dette? Veit det var noko greier der folk med B også fekk køyre lett lastebil opp til 7500kg. Var noko krav til fornying for dette. Trur foreldra mine hadde det men let det gå ut. Eg har kode 152 i mitt og kan køyre motorreiskap opp til 7500kg, men det gjeld då type gaffeltruck eller dumper osv. ikkje bil. Er litt idioti i systemet. Eg hadde ein Golf 2.0 TDI som eg kunne trekke fattern sin 1500kg Tredal hengar med. Men eg kunne ikkje trekke den med fattern sin Golf GTE sidan den var litt for tung. 2040kg tillat totalvekt, altså 40kg over. Endret 21. juli av Gazer75 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli (endret) Før okt. 1992 ga førerkort klasse B rett til å kjøre bil inntil 7500kg. https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2022/04/30/benyttet-du-deg-ikke-av-muligheten-til-stempelberettiget-fornyelse-na-er-det-for-sent/ Endret 21. juli av Syar-2003 1 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli Snowleopard skrev (1 time siden): Da jeg tok lappen, kunne jeg kjøre bil opp til 7 500 kg, og med tilhenger opp til 750 kg. Så kom jo denne campingvognregelen som begrenset til 3 500 kg. Men om jeg husker rett, kunne man fremdeles hekte på henger på 750 kg på en bil som veide 3499 kg eller mindre. Nå må man ha B96 (tilhengerkurs uten avsluttende test) for å gjøre det samme, men den åpner og for langt større henger på bil som veier under 3 500 kg. Og dette er jo egentlig litt rart, da tyngre bil betyr sikrere kjøring med henger, rett og slett pga fysikkens lover. Campingvognregelen har derfor en relativt uheldig "bivirkning". For elbiler som gjerne er tunge, så får det og den effekten at man raskere må over på B96 eller BE for å lovlig trekke den campingvogna man hadde lov å trekke med icebil, som i noen tilfeller vil være en dårligere trekkvogn. Synd at myndighetene ikke var sterkere på og fikk støtte for 4250 kg med elbil, og heller fikk på plass mer satte grenser for hvor stor og tung henger man kan dra, før man må ha B96 eller BE. Tok du førerkort til klasse BE før 19. januar 2013, kan du trekke tilhenger uansett hva den totale vekten er. Dette markeres med kode 79.06 på førerkortet ditt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. juli Del Skrevet 21. juli (endret) Gazer75 skrev (1 time siden): Når var dette? Veit det var noko greier der folk med B også fekk køyre lett lastebil opp til 7500kg. Var noko krav til fornying for dette. Trur foreldra mine hadde det men let det gå ut. Eg har kode 152 i mitt og kan køyre motorreiskap opp til 7500kg, men det gjeld då type gaffeltruck eller dumper osv. ikkje bil. Er litt idioti i systemet. Eg hadde ein Golf 2.0 TDI som eg kunne trekke fattern sin 1500kg Tredal hengar med. Men eg kunne ikkje trekke den med fattern sin Golf GTE sidan den var litt for tung. 2040kg tillat totalvekt, altså 40kg over. Som @Syar-2003 skriver, jeg tok lappen før 92. Når de skulle tvinge oss over til begrensningen på 3 500 kg, så opprettet de C1 som jeg/vi fikk automatisk. D1 for de som og hadde tatt minibuss-tillegget. Siden jeg har Type2 diabetes, var det dog påkrevd fornyelse hvert femte år på dette, noe jeg dessverre glemte av, og ikke kom på før det gikk så lamng tid at jeg nå må kjøre opp på C1 for å få det tilbake! Jarmo skrev (8 minutter siden): Tok du førerkort til klasse BE før 19. januar 2013, kan du trekke tilhenger uansett hva den totale vekten er. Dette markeres med kode 79.06 på førerkortet ditt. Må riktignok holde deg til aktuell vekt, ikke maks totalvekt. EDIT: Er egentlig ganske irritert på meg selv for at jeg ikke tok BE før den tid. Jeg hadde tanker om å ta det i forbindelse med at jeg tok B-lappen, men siden jeg måtte betale dette selv, strakk ikke økonomien slik til at jeg ga meg selv den kostnaden! Endret 21. juli av Snowleopard Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli (endret) On 18.7.2024 at 5:00 PM, Simen1 said: Normalt liker jeg nyskapning veldig godt. Men her er jeg skeptisk til businessmodellen. Jeg ser ikke det samme behovet for å sitte høyt i stua for å holde god oversikt... Det var primært dette med å sette seg inn i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen jeg kommenterte. Kommer man opp fra sofaen så kommer man vel opp fra bilen også. Når det gjelder oversikt, så hjelper det vel lite hvis alle kommer høyere. En lastebil har større blindsoner enn en lav sportsbil. Kanskje det er bedre å løse dette med mer skjermer og noe a-la google street view kamera på taket. Endret 22. juli av J-Å Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli (endret) 13 hours ago, Gazer75 said: Er litt idioti i systemet. Eg hadde ein Golf 2.0 TDI som eg kunne trekke fattern sin 1500kg Tredal hengar med. Men eg kunne ikkje trekke den med fattern sin Golf GTE sidan den var litt for tung. 2040kg tillat totalvekt, altså 40kg over. Jeg fikk nedregistrert en 1000 kg henger med 20 kg, for at andre i familien skulle kunne trekke den med en Model Y. Biltilsynet gjennomførte dette raskt og effektivt, og syntes tilsynelatende ikke at det var idioti. Quote Registreringsdata, Mål og vekt Lengde 443 cm Egenvekt 310 kg Tillatt totalvekt 980 kg Maks nyttelast 670 kg Maks aksellast 1 000 kg De er litt kompliserte disse tilhengerreglene: Med B så kan en trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg. Med B kan en trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg. Med B96 kan en trekke tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 4 250 kg. Med BE uten kode kode 79.06, så kan tilhengerens tillatte totalvekt være inntil 3500 kg BE med kode 79.06 gir rett til ubegrenset tilhengervekt (begrenset av det som er tillatt for bllen). Endret 22. juli av J-Å Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Gazer75 skrev (17 timer siden): Kor mange som kjøper seg elbil går også til trafikkskulen for å få BE førarkort? Er maks 3500kg tillat totalvekt bil+hengar på B kortet. Å ta BE-lappen var det første jeg gjorde når jeg bestilte en Model X i slutten av 2016. Tok ikke lange tiden og kostet drøye 7000,- den gangen. Har man ikke BE er det selvsagt ikke relevant om bilen klarer 1200kg eller 2000kg. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Interessant intervju med Rivian sjefen om joint venturen som er i gang med Volkswagen. VW betaler Rivian $5 milliarder. Rivian skal hjelpe VW med SW og HW arkitektur. Da blir det kanskje orden på OTA oppdateringer og mer moderne systemer og færre ECU’er i VAG bilene. https://www.theverge.com/24201749/rivian-ceo-rj-scaringe-ev-electric-truck-r1-tesla-model-y-competition-decoder-interview (dog så jeg en langtest av elbiler og Rivian fikk ikke kjempeskryt der på ruteplanlegging og thermal management) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå