Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Lord Britishface said:

e-208 langt nede på slike lister begynner å bli en gjenganger, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Vinterrekkevidde og jalla lydanlegg er det eneste jeg ville gitt trekk for, og det er garantert ikke 20 biler der med bedre kjøreegenskaper. Generelt virker det som at veldig variable forventninger er det mest utslagsgivende, men samtidig må jeg jo ta det som et tegn at i4 vant. 

Vært mye problemer med elbilene til stellantis, er medlem av eier gruppa på facebook og elektrisk feil på drivsystemet er en gjenganger hvor man må tilkalle viking, bilen vil ikke i gir og man får feilmelding feil på elektriske systemet.

 

spacer.png

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Det er jo litt rart å ha kjøpt en bil med WLPT syklus test og rekkeviddeanslag som er påkrevd for typegodkjenning og opplyst i salgsbrosjyrer. Mens bilens computer skal gi rekkevidde anslag i en annen målestandard.
Men med Tesla er jo alt mulig.

Jeg er absolutt enig, men jeg liker det slik. EPA er mer realistisk for min del iallefall.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Det er jo litt rart å ha kjøpt en bil med WLPT syklus test og rekkeviddeanslag som er påkrevd for typegodkjenning og opplyst i salgsbrosjyrer. Mens bilens computer skal gi rekkevidde anslag i en annen målestandard.
Men med Tesla er jo alt mulig.

Veldig rart at den ikke kan vise begge deler synes jeg. Det krever vel toppen 2 linjer med programmering for å få det til, og selv kjørekomputere fra 80-tallet får det til.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Veldig rart at den ikke kan vise begge deler synes jeg. Det krever vel toppen 2 linjer med programmering for å få det til, og selv kjørekomputere fra 80-tallet får det til.

Som nevnt tidligere i tråden hadde de dette før. Hvorfor de tok det vekk aner jeg ikke, men det står ikke på kompetansen til de ansatte...

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Litt rart at lojaliteten synker når kvaliteten øker, men noen av årsakene kan være at Tesla eiere har flere modeller å se på enn tidligere, at statusen for merket har gått fra høy til lav (litt av risikoen ved å starte med et "premium"-produkt til å lage billigbiler) samt Elons oppførsel i det offentlige. Litt utenom denne undersøkelsen  er det jo mange S og X eiere som er i ferd med å se seg om etter nye biler nå. Så sent som ved 2016-facelift, så kunne en få en bra utstyrt Model S til 600k, hvilket gjorde den til noe av detbeste bilkjøpet på det norske markedet. I dag er det prissegmentet overtatt av Model Y, som ikke har så veldig mye mer å skryte av enn innvendig plass.

Tja, er det noen andre biler i den prisklassen (~500k) som tilbyr 1600kg hengervekt? VAG sine biler klarer bare 1200kg, Toyota helt ubrukelige 750kg. Hyundai har 1500kg tror jeg. 1500kg er innafor etter min mening, 1200kg begrenser f.eks utvalget av campingvogner man kan trekke svært kraftig. 

Når det er sagt skulle jeg ønske den hadde mer enn 1600kg. 2000kg hadde vært helt topp. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Tja, er det noen andre biler i den prisklassen (~500k) som tilbyr 1600kg hengervekt? VAG sine biler klarer bare 1200kg, Toyota helt ubrukelige 750kg. Hyundai har 1500kg tror jeg. 1500kg er innafor etter min mening, 1200kg begrenser f.eks utvalget av campingvogner man kan trekke svært kraftig. 

Når det er sagt skulle jeg ønske den hadde mer enn 1600kg. 2000kg hadde vært helt topp. 

EX30: opptil 1600, XC40: 1800, i4:1600,  EV61600 , Ionic 5:1600 , Polestar 2: 1500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Duriello said:

Må si jeg er ganske overrasket over at Enyaq gjør det så dårlig, regner med at Møller er skyld i dette? 😅

 

Litt kjipt da det for min del står mellom Enyaq og ix1 om det blir å hoppe på EV bølgen.  Synd ix1 har forholdsvis trangt baksete. 

 

Edit 2* Takk for deling @Travellingman

Det som ligger i bakhodet er alle elektriske feilmeldinger på Enyaq, i påvente av vår Enyaq.

Forhåpentligvis har 85-versjonen feilrettinger fra 80-versjonen, men har ikke sett så mange tilbakemeldinger for 85-versjonen da den er såpass ny.

Jeg kommer nok til å bruke Møller for de første 2 servicene pga garanti, for så å finne et lokalt verksted og kjøpe filtere selv.

Største minuset i mine øyne med Enyaq er 1200kg på hengeren, at denne ikke er 1600kg+ er for meg uforståelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fantomtegningen skrev (8 minutter siden):

Det som ligger i bakhodet er alle elektriske feilmeldinger på Enyaq, i påvente av vår Enyaq.

Forhåpentligvis har 85-versjonen feilrettinger fra 80-versjonen, men har ikke sett så mange tilbakemeldinger for 85-versjonen da den er såpass ny.

Jeg kommer nok til å bruke Møller for de første 2 servicene pga garanti, for så å finne et lokalt verksted og kjøpe filtere selv.

Største minuset i mine øyne med Enyaq er 1200kg på hengeren, at denne ikke er 1600kg+ er for meg uforståelig.

Enyaqen til kjerringa har gått 30k nå. 2022 modell. Problemfritt bilhold more or less:
Har hatt feil med LED lys i speil der logoen ble diffus og så er lenkearm eller noe foran byttet pga ulyd. Sisnevnte er en kjent feil med 2 år gamle Enyaqer, men nyere biler får en oppgradert lenkearm. Ellers hender det at profilen min "har fått nye innstillinger" slik at mine preferanser må legges inn på nytt.

Min lokale Møller derimot har gjort sitt for å prøve å få meg til å velge et annet merke neste år. DEN lista er lang og ufornem.. bytta Møllerforhandler, men de var like dårlige der...
Går for BMW eller Peugeot neste gang slik det står nå.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, er det noen andre biler i den prisklassen (~500k) som tilbyr 1600kg hengervekt? VAG sine biler klarer bare 1200kg, Toyota helt ubrukelige 750kg. Hyundai har 1500kg tror jeg. 1500kg er innafor etter min mening, 1200kg begrenser f.eks utvalget av campingvogner man kan trekke svært kraftig. 

Når det er sagt skulle jeg ønske den hadde mer enn 1600kg. 2000kg hadde vært helt topp. 

aryia 4wd med største batteriet kan trekke 1500 og, er vel bare luksus bilene som kan trekke mer, tenker på q8 e-tron. Denne er fin guide https://www.naf.no/elbil/kjope-elbil/elbil-med-hengerfeste

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marcusbil konkurs

Flere aktører kaster kortene i et tøft elbilmarked med store verditap. Syns alltid det er interessant å se hvordan enkelte aktører satser hals over hode på vekst, kjøper biler i øst og vest, profilerer seg overalt, kjøper nye toppmodeller for å bruke på fritiden. Så etter et par år går alt dukken, da ser man at det bare var et korthus. For min del ser mange bruktbiler ut til å være ganske overpriset, når man må betale nesten like mye eller mer enn det en helt ny bil koster. Da blir det trege salg og lavt volum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Marcusbil konkurs

Flere aktører kaster kortene i et tøft elbilmarked med store verditap. Syns alltid det er interessant å se hvordan enkelte aktører satser hals over hode på vekst, kjøper biler i øst og vest, profilerer seg overalt, kjøper nye toppmodeller for å bruke på fritiden. Så etter et par år går alt dukken, da ser man at det bare var et korthus. For min del ser mange bruktbiler ut til å være ganske overpriset, når man må betale nesten like mye eller mer enn det en helt ny bil koster. Da blir det trege salg og lavt volum. 

Jepp leste det, syns ikke synd på dem egentlig, de hadde det herlig med å overprise biler før og under korona.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Auto Asmodeus said:

 

Enyaqen til kjerringa har gått 30k nå. 2022 modell. Problemfritt bilhold more or less:
Har hatt feil med LED lys i speil der logoen ble diffus og så er lenkearm eller noe foran byttet pga ulyd. Sisnevnte er en kjent feil med 2 år gamle Enyaqer, men nyere biler får en oppgradert lenkearm. Ellers hender det at profilen min "har fått nye innstillinger" slik at mine preferanser må legges inn på nytt.

Godt lenkearmene har blitt oppgradert, vet du om det samme kan sies om gummimansjettene i front, de som lager ulyd under krapp sving?

Logo lys fra sidespeil er også en gjenganger, usikker på hvorfor det er.

Det er feil med alle biler uansett merke og modell, spørsmålet er bare hvor kritiske de er.

Det lokale Møller verkstedet har nå fått gode omtaler, så vi får se om det stemmer når det er vår tur.

Lenke til kommentar
kremt skrev (58 minutter siden):

Marcusbil konkurs

Flere aktører kaster kortene i et tøft elbilmarked med store verditap. Syns alltid det er interessant å se hvordan enkelte aktører satser hals over hode på vekst, kjøper biler i øst og vest, profilerer seg overalt, kjøper nye toppmodeller for å bruke på fritiden. Så etter et par år går alt dukken, da ser man at det bare var et korthus. For min del ser mange bruktbiler ut til å være ganske overpriset, når man må betale nesten like mye eller mer enn det en helt ny bil koster. Da blir det trege salg og lavt volum. 

3mill i boliglån med 5.7% rente koster nå nesten 230k/år bare i rentekostnader.

Husholdninger blir skvist fra alle retninger via nye skatter, økte skatter, energikostnader, varer og ekstra moms utgifter på toppen.

Bil er ikke lenger prioritet i budsjettet til de fleste med median~gjennomsnittlig lønn. Pris på bil er selvsagt en faktor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

Vært mye problemer med elbilene til stellantis, er medlem av eier gruppa på facebook og elektrisk feil på drivsystemet er en gjenganger hvor man må tilkalle viking, bilen vil ikke i gir og man får feilmelding feil på elektriske systemet.

Kan sikkert være noe i det, men Motor/NAF har skrevet at det er lite feil med de bilene, og tipper antallet svar de har fått inn er lavt sammenlignet med mange av de andre modellene i undersøkelsen. Tipper det samme gjelder Renault og Citroen også. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 timer siden):

Det er et behov for biler som kan heves ved inn- og utstiging tydeligvis. Så kunne man sluppet å slite med den ekstra luftmotstanden til en SUV.

Det overrasker meg forresten hvor lave sofaer mange SUV kjørere har hjemme. Her må det være et marked. SUS?

Normalt liker jeg nyskapning veldig godt. Men her er jeg skeptisk til businessmodellen. Jeg ser ikke det samme behovet for å sitte høyt i stua for å holde god oversikt, mens de lave sofaene sjeldent har en tung bordlampe hengende rett over i 1,2 meters høyde over gulvet, sånn at utstigning blir klatring under dette hinderet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Akkurat BMW sin estimerte rekkevidde funksjon er jo noe en fint kan kritisere de for, den er alt alt for negativ når du startet kjøreturen uansett kjøremønster du har hatt tidligere. Ett av de dårligste gjettometerene jeg har hatt i noen bil, selv om det kalibrerer seg inn etterhvert når en kjøre lenger strekninger. Kia E-Soul sitt var på den andre siden nærmest alltid spot on. 

Skal ikke si det er spot on på min, men den er aldri "far off". Driver og justerer seg ettersom snittforbruket på gjeldende tur og totalt , går opp eller ned. Enten det er fartsendring eller endret føreforhold. Veldig fornøyd med visningen av rekkevidde, og rekkevidden på min Kona, som kan sammenlignes med både e-Niro og e-Soul, men er litt mer nøysom. Men skulle likevel hatt enda mer rekkevidde, og raskere ladefart da! :thumbup:

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Marcusbil konkurs

Flere aktører kaster kortene i et tøft elbilmarked med store verditap. Syns alltid det er interessant å se hvordan enkelte aktører satser hals over hode på vekst, kjøper biler i øst og vest, profilerer seg overalt, kjøper nye toppmodeller for å bruke på fritiden. Så etter et par år går alt dukken, da ser man at det bare var et korthus. For min del ser mange bruktbiler ut til å være ganske overpriset, når man må betale nesten like mye eller mer enn det en helt ny bil koster. Da blir det trege salg og lavt volum. 

Det hadde vel ikke trengt å skje om fabrikkene bare hadde skrudd ned produksjon etter etterspørsel. Nå en ikke gjør det og dumper prisene i stedet rammes alle. Smart

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Godt lenkearmene har blitt oppgradert, vet du om det samme kan sies om gummimansjettene i front, de som lager ulyd under krapp sving?

Logo lys fra sidespeil er også en gjenganger, usikker på hvorfor det er.

Det er feil med alle biler uansett merke og modell, spørsmålet er bare hvor kritiske de er.

Det lokale Møller verkstedet har nå fått gode omtaler, så vi får se om det stemmer når det er vår tur.

Mansjettene snakket de ikke om, men jeg har heller ikke hatt ulyd ved krapp sving.

Speillysene stod på skikkelig lenge ved låsing av bil - kan hende det er derfor logoen blir krakkelert. Etter bytte nedjusterte også tiden de blir stående og lyse.

Har både garanti og fikk med service- og vedlikeholdsavtale så jeg har hittil betalt nada. Men dessverre har begge verkstedene jeg har prøvd vært gode på å endre tiden for avtalen uten å si ifra til meg, samt lang ventetid og forsinkelser.

Kan jeg spørre hvilken Møller du benytter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...