Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (9 timer siden):

De nye laser baklyktene er vel standard på M50 fully charged premium edition og opp. FC premium er det kampanje på til 599’

 

Kampanje Fully Charged Premium edition varer til 30.09.2024
Kampanjepris inkl. vinterhjul 599 900,-Kundefordel 124.188,-

Kampanje Super Charged varer til 30.09.2024
Kampanjepris inkl vinterhjul 674 900,-
Kundefordel 128 188,-

 

Ikke dumt, håper de etterhvert kommer for salg i "løsvekt" til en pris som er overkommelig for oss dødlige, for det er virkelig noe jeg kunne tenkt meg å byttet til på min egen bil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

35 elbiler: Her er de beste og dårligste
Eierne av elbiler er fortsatt ikke like fornøyde som andre bileiere. Her er bilene som får topp- og bunnscore.


Over 4500 norske eiere av privatbiler har deltatt i AutoIndex-undersøkelsen. Undersøkelsen har vært gjennomført i 21 år på rad.

Eierne har svart på over 200 spørsmål om bilmodellen, verkstedet, bilmerket og forhandleren. Artiklene som tar for seg bilmerket og verkstedet, finner du her og her.

For fjerde år på rad er det også laget en egen modellrangering kun for elbiler.

Spørreundersøkelsen reflekterer utelukkende eiernes erfaringer og oppfatninger. Det er ingen objektive målinger av for eksempel rekkevidde, driftssikkerhet på elektronikken eller rustangrep.

VG har fra et datasett med 24 utvalgte spørsmål undersøkt hver enkelt bilmodell med mange nok svar til å være med.

Vurderingene kan være verdt å ha med seg til et bruktbilkjøp.

Les mer om hver enkelt av de 35 elbilmodellene lenger ned i artikkelen.

Skuffer eierne på rekkevidde
Oppnådd rekkevidde sammenlignet med det som står i brosjyrer og i tekniske data, synes å gi elbileiere evig hodebry.

For mens poengsnittet for svarene i undersøkelsen jevnt over holder seg langt opp på 800-tallet, er svarsnittet for vinterrekkevidde bare 637 poeng. Skalaen går fra 100 til 1000 poeng.

Men enkelte bilmodeller får høye poengsummer også for rekkevidde om vinteren: Tesla-modellene Y og 3 troner nemlig alene på topp.

Elbileiere mindre fornøyde
Undersøkelsen har også sammenlignet graden av fornøydhet hos norske bileierne basert på hvilken type bil de eier.

For første gang er elbileierne ikke sist når erfaringer fra bilen, verksted og forhandler oppsummeres.

– I en årrekke har elbileierne vært de minst tilfredse. Nå har de gått forbi dieselbilene. Det vi imidlertid kan lese fra våre data er at eierne av dieselbiler nå rapporterer om flere problemer enn før, mens elbilene har omtrent det samme antallet feilrapporteringer. Så det er nok mer et spørsmål om at dieselbilene har falt mer enn at elbilene har klatret, sier ansvarlig for undersøkelsen, direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i Loyalty Group.

For elbilene topper fortsatt problemstatistikken. Hva er det som lugger?

– Ifølge eierne er det bilens app og at de ikke opplever å kunne kjøre den rekkevidden bilen er solgt med.



Mikkel Korntved
Direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group

– Er bilselgere og produsenter for dårlige til å opplyse om rekkeviddetap når det er kaldt?

– Ja. Mange eiere oppgir at de er utilfredse med at det forsvinner mye rekkevidde om vinteren. Det viser at forhandlerne ikke har vært gode nok til å forventningsavstemme kundene, altså ikke informere godt nok.

– Svarer de som er misfornøyde i større grad enn de som er fornøyde, og kan det i så fall påvirke funnene i undersøkelsen?

– I all markedsanalyse er det normalt slik at de med størst engasjement svarer, både de som er svært positive og svært negative.

– Antall svar er minimum 30 per modell. Hvordan påvirker et lavt antall svar konklusjonene?

– De fleste bilmodellene har langt flere svar enn minimumskravet. Det er for det første alltid en viss usikkerhet i alle typer markedsanalyser. Ett problem med få svar er at ett enkeltsvar kan få relativt stor betydning. Antall svar må også ses i forhold til bestand. Eksempelvis vil 30 svar fra Lexus-eiere i denne undersøkelsen gi en langt bedre dekning enn 30 Toyota-svar, siden bestanden av Toyota er langt større. På samme måte som det kreves 1050 svar for å lage en gyldig politisk gallup. Det er jo en mikroskopisk andel av de stemmeberettigede, sier Korntved.

 

1. BMW i4
I fjor toppet BMW iX, i år er det den mindre i4 eierne er mest fornøyde med. Topper i spørsmålet når eierne vurderer bilens kvalitet i sin helhet og er nummer 2 i total tilfredshet. Design og kjøreegenskaper: Nummer 3. Støynivå: Nummer4.

Noe svakere på sittekomfort (nummer 7) og driftssikkerhet på elektronikk, som vindusheiser og sentrallås (nummer 5), men best når det gjelder andre typer feilmeldinger. Nummer 4 i spørsmålet om rekkevidde om vinteren. Samme merke neste gang? Nummer 3.


2. Toyota bZ4X
I fjor ble det for få svar til å være med i undersøkelsen, nå seiler bZ4X rett inn på annenplass. Poengsummen er så å si lik som for BMW i4, altså nesten delt førsteplass. bZ4X ble kritisert etter lansering, men ny programvare er nå rullet ut.

Helt på topp når det gjelder tillit til merket fra eierne og nummer 3 i overordnet tilfredshet med bilen.

Best av alle i spørsmålet om verditap. Sittekomfort og kjøreegenskaper nummer 1. Støynivå trekker noe ned (nummer 7).

Leverer imidlertid ikke godt nok på rekkevidde, nummer 11 for sommerrekkevidde og nummer 12 for vinterrekkevidde. Samme merke neste gang? Nummer 2.


Foto: Produsent
3. BMW iX1
Designet holder «bare» til 15. plass. Får også litt «kritikk» for støynivå (nummer 8), og for betjening av funksjoner under kjøring (nummer 14). Kjøreegenskaper: Nummer 2.

Helt på topp i total tilfredshet med bilen. Rekkevidde sommer gir bare 17. plass og rekkevidden om vinteren 9. plass. Synet på holdbarhet, kvalitet og attraktivitet bidrar til å berge plasseringen.

Oppsummert er BMW iX1-eierne så godt fornøyde at de topper i spørsmålet om de gjerne vil kjøpe samme merke neste gang.


4. BMW iX
Flaggskipet iX med sin prangende (noen vil si provoserende) grill, toppet undersøkelsen i fjor. Designet «sitter» fortsatt ikke (nummer 26). Heller ikke sittekomforten tyder på å være topp (nummer 20).

På plussiden finner vi sikkerhetsnivå (nummer 1), støynivå (nummer 3) og rustmotstand (nummer 2). Betjening av funksjoner i fart (les skjermen) får 10. plass. Nummer 6 av alle de 35 bilmodellene for rekkevidde om vinteren.

Samme merke neste gang? Nummer 11.


5. Mercedes-Benz EQC
Også EQC får tommelen ned for designet (plass 24). Det er støynivå (nummer 1), enkel betjening (nummer 1) og sikkerhetsnivå (nummer 2) som trekkes frem som de beste egenskapene.

Forbruket er høyt (nummer 27), som igjen fører til at eierne ikke er spesielt fornøyde med rekkevidden om sommeren (nummer 19) eller om vinteren (nummer 21). Totalt tilfredshet med bilen gir imidlertid en 4. plass og det blir 8. plass i spørsmålet om det blir samme merke neste gang.


6. Lexus UX
Designen gir en 19. plass blant de 35 modellene i undersøkelsen.

I spørsmålet om rekkevidde om sommeren blir det en svak 30. plass, mens det blir 24. plass for vinterrekkevidde.

Rustmotstand, lavt verditap, driftssikkerhet og sammenheng pris/kvalitet trekker opp. Samme merke neste gang? Nummer 5.


7. Tesla Model Y
Designet er ikke spesielt høyt verdsatt (nummer 30), og heller ikke bilens kvalitet vurdert i sin helhet (nummer 24). Sittekomfort godt under snitt (nummer 25), det samme gjelder kjøreegenskaper (nummer 23), støynivå (nummer 28) og tillit til bilmerket (nummer 22). For betjening av funksjoner under kjøring blir det 19. plass.

Det er rekkevidde sommer, som vinter, og en velfungerende app som bidrar på plussiden (best i de tre spørsmålene). Samme merke neste gang? Nummer 9.


8. Volvo XC40
En av bestselgerne over flere år har byttet navn til EC40. Plasseres under snitt for design (nummer 22). God sittekomfort (nummer 4). Scorer også høyt på sikkerhet (nummer 3).

Forbruket er ifølge eierne veldig høyt, som igjen påvirker rekkevidden. Dermed bare nummer 22 for sommerrekkevidde og nummer 17 for vinterrekkevidde. Samme merke neste gang? Nummer 6.


9. Tesla Model 3
Eierne er ikke videre fornøyde med design/form (nummer 25). Setene får også kritikk (26) og ender helt sist når det gjelder støynivå i kupeen (35). Bilens kvalitet i sin helhet vurderes til en 30. plass og motstand mot rust til 22. plass. Sammenheng pris og kvalitet rangerer bilmodellen til 7. plass.

Vinterrekkevidde (nummer 2) og sommerrekkevidde (nummer 3) samt appen (nummer 2) gjør at bilen henter seg inn. Samme merke neste gang? Nummer 7.


10. Mercedes EQA
Svak plassering for design/form (nummer 27), sittekomfort (nummer 12), kjøreegenskaper (nummer 16) og betjening under kjøring (nummer 23).

Bedre i alle spørsmål som omhandler kvalitet og verditap. Rekkevidde: Sommer (nummer 13), vinter (nummer 14). Samme merke neste gang? Nummer 4.


11. Nissan Ariya
Eierne virker rimelig godt fornøyde med bilens design, sittekomfort (nummer 6) og kjøreegenskaper (nummer 7). Helt i toppen når det gjelder støynivå (nummer 2). Ligger også godt an på ulike kvalitetsvurderinger.

Får svakere plassering for hvor enkelt det er å betjene bilens funksjoner under kjøring (nummer 22). Bilens evne til ikke å ruste vurderes til 34. plass. Leverer over snittet på rekkevidde, spesielt om sommeren, vinter nummer 11. Samme merke neste gang? Nummer 10.


12. Ford Mustang Mach-E
Eierne er rimelig godt fornøyde med design og støynivå (nummer 9), i langt mindre grad sittekomfort (nummer 23). Midt på treet når det gjelder enkel betjening og tillit/tilfredshet.

Over snitt på sammenheng pris/kvalitet. Det siste gjelder også i spørsmålene om rekkevidde, som gir Mach-E 9. plass for sommerrekkevidde og samme plassering for vinterrekkevidde. Samme merke neste gang? Nummer 15.


Foto: Stein Jarle Olsen
13. Kia EV6
Leverer godt på rekkevidde, sommer som vinter (nummer 6 og 7). Grei design (nummer 9), sittekomfort så vidt over snitt (nummer 14).

Etter eiernes mening kunne betjeningen vært enklere (nummer 24). Sammenheng mellom bilens kvalitet og pris: Nummer 20. Samme merke neste gang? Nummer 12.


Foto: Produsent
14. Mini Cooper SE
Designet vurderes som nest best av alle de 35 bilmodellene i undersøkelsen.

God sittekomfort, men noe høyt støynivå (nummer 22). Veldig enkel betjening (nummer 2) og relativt lavt verditap (nummer 7). Mye svakere på rekkevidde; sommer (nummer 34) og vinter (nummer 33). Samme merke neste gang? Nummer 18.


15. Polestar – Polestar 2
Et design/form eierne er fornøyde med (nummer 6). Det samme gjelder kjøreegenskaper (nummer 8). Høyt støynivå (nummer 24) og ikke helt patent sittekomfort (nummer 22).

Enkel å betjene (nummer 5). Rekkevidde vinteren noe over snitt (nummer 13). Samme merke neste gang? Nummer 16.


16. Hyundai Kona electric
Bilen som vurderes i undersøkelsen er den «gamle» Kona (bildet). Kona nummer to er større. Dårlig vurdering for design (nummer 33), sittekomfort (nummer 27), kjøreegenskaper (nummer 30) og støynivå (nummer 34).

Men igjen en koreaner som leverer meget godt på rekkevidde sett opp mot eiernes forventninger; sommer (nummer 2) og vinter (nummer 3). Samme merke neste gang? Nummer 13.


17. Kia e-Niro
Niro-forgjengeren får heller ikke det beste skussmål for design (nummer 31), sittekomfort (nummer 30), kjøreegenskaper (nummer 31) og støynivå (nummer 30).

Langt bedre er vurderingene for rekkevidde om sommeren (nummer 4) og vinteren (nummer 5). Samme merke neste gang? Nummer 17.


18. Hyundai Ioniq 5
Grei sittekomfort (nummer 9), design (nummer 12), og ganske bra støynivå (nummer 11).

Scorer dårligere på enkel betjening (nummer 30). Prestasjoner på rekkevidde: Sommer (nummer 10) og samme plassering for vinter. Samme merke neste gang? Nummer 22.


19. Audi – Q4 e-tron
Design og sittekomfort litt over snitt (nummer 13 og 11). Kjøreegenskaper nummer 19. Betjening nummer 26. Noe elektronikkfeil (nummer 24).

Rekkevidde sommer (nummer 21), rekkevidde vinter (nummer 19). På minussiden finner vi også eiernes vurdering av sammenhengen pris og kvalitet: nummer 32. Samme merke neste gang? Nummer 19.


20. Audi e-tron
En modell som har fått hard medfart når det gjelder bruktbilprisen, og ender da på 33. plass for verditap. Designet står seg (nummer 5), sittekomfort og kjøreegenskaper vurderes ganske høyt. Støynivå er veldig bra (nummer 5).

Rekkevidde sommer (nummer 31) og vinter (nummer 22). Samme merke neste gang? Nummer 21.


Foto: Produsent
21. Subaru Solterra AWD
Solterra-eierne verdsetter virkelig kjøreegenskapene (nummer 4). Men ikke rekkevidden målt opp mot forventet, hverken om sommeren (nummer 32) eller vinteren (nummer 31). Høyere grad av tillit til merket (nummer 12). Samme merke neste gang? Nummer 14.


22. Fiat – 500e
Det lille ikonet stikker av med serien for design, men ikke for sittekomfort (nummer 19) kjøreegenskaper (nummer 21) eller støynivå (nummer 32). Presterer midt på treet mot forventet rekkevidde, nummer 15 for vinterrekkevidde. Samme merke neste gang? Nummer 20.


23. Skoda Enyaq
På minussiden finner vi først og fremst driftssikkerhet på elektronikk, varsellamper og feilmeldinger (nummer 32) og pris på service og reparasjoner (nummer 33).

Bedre på sittekomfort (nummer 16) og rekkevidde om sommeren (nummer 14) og vinteren (nummer 25). Totalt tilfredshet med bilen: Nummer 28. Samme merke neste gang? Nummer 25.


24. Mazda MX-30
En av Norges billigste elbiler. MX-30 kommer da også på tredjeplass for sammenheng mellom pris og kvalitet. Vurderinger for design og form (nummer 18), sittekomfort (nummer 21), kjøreegenskaper (nummer 17) og støynivå (nummer 13). Hvor enkelt er det å betjene klimaanlegg, audio og telefon under kjøring? Nummer 10.

Helt sist for rekkevidde både sommer og vinter – bilen lever ikke opp til eiernes forventninger. Samme merke neste gang? Nummer 35.


25. Nissan Leaf
Helt sist når det gjelder design. Scorer heller ikke godt på sittekomfort (nummer 34), kjøreegenskaper (nummer 34) og støynivå (nummer 25). Holdbarhet og kvalitet vurderes en god del høyere. Forholdsvis enkel å betjene.

Litt under snitt for oppnådd rekkevidde i forhold til oppgitt. Samme merke neste gang? Nummer 27.


26. Volkswagen ID. 4
Designet er ikke bilens fortrinn, ifølge eierne (nummer 28). Kjøreegenskapene ligger omtrent på samme nivå, mens sittekomfort og støynivå rangeres bedre (nummer 18 og 20). Dårligere på driftssikkerhet for sentrallås, vindusheis og andre elektronisk styrte funksjoner (nummer 33).

Bilens app: Nummer 26. Rekkevidde sommer (nummer 15), vinter (nummer 23). Verdt å merke seg at når eierne vurderer sammenheng pris/kvalitet rangeres ID. 4 på 31. plass. Samme merke neste gang? Nummer 24.


27. Peugeot e-2008
På plussiden kan e-2008 notere seg design (nummer 14), støynivå (nummer 19) og til dels verditap (nummer 19). Ligger dårligere an på rekkevidde, både sommer og vinter (nummer 29/28). Samme merke neste gang? Nummer 28.


28. Renault e-Megane
Designet sitter (nummer 4), men det gjør ikke sittekomfort (nummer 29), kjøreegenskaper (nummer 25) eller støynivået (nummer 26). Eierne melder om en del elektronikkproblemer.

Svarene for rekkevidde ligger over middels, som snitt for både sommer og vinter. Helt sist i spørsmålet om bilmerkets anerkjennelse blant medbilister. Samme merke neste gang? Nummer 26.


29. Opel Mokka-e
Det beste med Opel Mokka-e er ifølge eierne at den er så enkel å betjene under kjøring (nummer 7). Oppnådd rekkevidde i forhold til lovet, sommer som vinter, holder «bare» til 27. plass. Samme merke neste gang? Nummer 33.


30. Citroën ë-C4
Grei sittekomfort (nummer 17) relativt lavt støynivå (nummer 15), men høyt verditap (nummer 32), ifølge eiernes svar. Av svarene kan vi også lese at eierne har opplevd elektronikk-feil (nummer 31). Appen får heller ikke spesielt godt skussmål (nummer 33). Samme merke neste gang? Nummer 31.


31. Peugeot – e-208
Peugeots minste elbil leverer best på design (nummer 10), men plasseres av eierne langt nede i de aller fleste spørsmålene, med kanskje kjøreegenskapene som et lyspunkt (nummer 20). Oppnådd rekkevidde i forhold til oppgitt om vinteren er intet lyspunkt (nummer 32). Samme merke neste gang? Nummer 33.


32. Renault Zoe
Fasongen får ikke skryt (nummer 34), ei heller sittekomforten (nummer 35 og sist). Kjøreegenskaper og støynivå rangeres til henholdsvis nummer 32 og 31 av de 435 bilmodellene.

Eierne er imidlertid ganske fornøyde med bilens rekkevidde, både for sommer (nummer 12) og vinter (nummer 16). Samme merke neste gang? Nummer 34.


33. Volkswagen ID. 3
I spørsmålet om total tilfredshet med bilen får en av Norges mest solgte biler 19. plass, så vidt under snitt.

Det som trekker noe ned er sittekomfort (nummer 32), kjøreegenskaper (nummer 33) og støynivå (nummer 29).

Nummer 35 og sist i spørsmålet om hvor enkelt det er å betjene bilens funksjoner som klimaanlegg og infoskjerm under kjøring. Oppnådd rekkevidde i forhold til lovet er noe bedre, nummer 26 for vinterrekkevidde. Samme merke neste gang? Nummer 30.

Dette sier importøren:

– Vi er naturligvis ikke fornøyde med plasseringen. De sentrale områdene som trekker ned i undersøkelsen er tatt tak i, noe som vil komme til syne i nye og oppgraderte ID.3. I tillegg har oppgraderinger bidratt til at også eiere av eksisterende ID. 3-modeller får glede av videreutviklingen av modellen, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen, Stian Blindheim.


34. MG ZS EV
Gjennombruddsmodellen for kinesiske MG i Norge er en av de rimeligste elbilene i markedet. Eierne er rimelig godt fornøyde med sammenhengen pris/kvalitet (nummer 18).

Modellen får imidlertid «svi» når det kommer til sittekomfort (nummer 33), kjøreegenskaper (nummer 35) og støynivå (nummer 33). Plasseres høyere enn totalplassering for oppnådd rekkevidde (nummer 29 for vinterrekkevidde) og også når det gjelder gjenkjøp: Nummer 23 i spørsmålet om det blir samme merke neste gang.

Dette svarer importøren:

– MG ZS er en stor salgssuksess for oss. Vi har solgt over 9500 eksemplarer siden 2020, svarer MG-sjef Dag Asbjørnsen.

Han sier videre at undersøkelsen etter det de kan se er basert på en overvekt av eiere som har første generasjon av bilmodellen.

– Den ble solgt i over 6040 eksemplarer og hadde en introduksjonspris fra 239.000 med rekkevidde på 263 km. Andre generasjon har rekkevidde på 440 km og vi har hittil solgt 3522 biler, sier han.

Asbjørnsen nevner videre at MG-modeller har gjort det meget skarpt i rekkeviddetester i regi av NAF/Motor og fikk topplassering i Forbrukerrådets nybilgarantiundersøkelse i 2023.


35. DS 3 E-Tense
Greit støynivå (nummer 21), grei design (nummer 16) og ganske god sittekomfort (nummer 15) til tross, modellen ender sist av alle i spørsmålet om det blir samme merke neste gang.

Også sist i sammenhengen mellom pris og kvalitet og når det gjelder eiernes oppfatning av verditapet. Bilen ender nest sist i spørsmålet om oppnådd lovet rekkevidde vinterstid.

Dette svarer importøren:

– DS3 var en av de første elektriske bilene blant de mindre bilene i premiumsegmentet. Den har fått flere små og noen større oppgraderinger- blant dem større batteri og en sterkere og mer effektiv drivlinje. Størstedelen av bilene i markedet tilhører imidlertid de to første modellårene noe som nok preger tallene i undersøkelsen, sier Stein Pettersen, PR og informasjonsdirektør i Stellantis.

OM UNDERSØKELSEN
I AutoIndex 2024 har 47.288 skandinaviske bileiere avgitt fullstendige svar.
11.989 av disse er norske. 4537 av de norske besvarelsene er benyttet.
Differansen skyldes flere ting, feil årgang, ikke egen bil mm.
Svarene er kun fra eiere av privatbiler, både privateide, privatleasede og bilabonnement.
AutoIndex dekker 23 bilmerker i Norge, som hver er representert med minst 100 svar med, årganger 2020–2023.
Denne delen av undersøkelsen (bil og kjøreopplevelse), der kun elbiler er tatt med, dekker 21 bilmerker og 35 bilmodeller.
Totalt er 3428 besvarelser fra norske eiere er benyttet her. Minimum er satt til 30 svar per bil.
Bilmodellene er mellom null og fire år gamle.
Bileierne har besvart et internettbasert spørreskjema med over 200 spørsmål. Undersøkelsen er utført fra januar til april 2024.
Svarene bedømmes typisk i en skala fra 1 til 7 poeng. De samlede resultatene bearbeides statistisk i en regresjonsanalyse og vektes etter svarenes betydning.
Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
Svarene er i en skala fra 100 til 1000.
Undersøkelsen er utført av konsulentfirmaet Loyalty Group i Norge, Danmark og Sverige og har vært gjennomført siden 2002.
Undersøkelsen er tatt opp i februar 2023.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Interessant at Subaru Solterra og Toyota bZ4X er så langt fra hverandre, da det i bunn og grunn er samme bil, men subaru eiere og toyota eiere har vel forskjellige forventninger til bilene sine.  Relativt krisemåling for Volkswagen da 😅

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Du vet man har vunnet når de går til personangrep :D Walkover enkelt og greit. 

Jeg skrev at innlegget var dumt, ikke at du var det. Grunnen til at jeg skrev det var at det åpentbart ikke var et innlegg du stod inne for selv en gang, men noe du skrev bare fordi tråden dreide seg inn på noe negativt om Elon Musk. tommelfingerregel kan være å lese igjennom innlegget før du poster for å se om argumentene kan overleve minst ett kritisk spørsmål. Det har du åpenbart gjort ettersom du har redigert innlegget til det ugjenkjennelige. Fremdeles er argumentene dine veldig dårlige, men jeg ville ikke kommentert det nye innlegget på samme måte.

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Overrasket over merkelojaliteten til Tesla. Nummer 9 på bestselgeren når de tidligere har ligget på topp sammen med Toyota.

Tesla scorer nok mye på rekkevidda da bilen angir maksimal wltp rekkevidde enten det er sommer eller vinter. 

Mitt inntrykk er at få kjører bilen fra 100-10-15% og deler kjørte km på batteriforbrukt. Da får man reel rekkevidde for den kondisjonen.
 

Det ser ut til at mange tar tallet bilen oppgir som lov og er feks dypt skuffet når bmw viser 350km rekkevidde på en kald regnværsdag. Jeg opplever ofte å kjøre 100km og ha samme gom rekkevidde som når jeg kjørte

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Tesla scorer nok mye på rekkevidda da bilen angir maksimal wltp rekkevidde enten det er sommer eller vinter. 

Mitt inntrykk er at få kjører bilen fra 100-10-15% og deler kjørte km på batteriforbrukt. Da får man reel rekkevidde for den kondisjonen.
 

Det ser ut til at mange tar tallet bilen oppgir som lov og er feks dypt skuffet når bmw viser 350km rekkevidde på en kald regnværsdag. Jeg opplever ofte å kjøre 100km og ha samme gom rekkevidde som når jeg kjørte

For noe tøv, Tesla bruker EPA i bilene sine

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Det ser ut til at mange tar tallet bilen oppgir som lov og er feks dypt skuffet når bmw viser 350km rekkevidde på en kald regnværsdag. Jeg opplever ofte å kjøre 100km og ha samme gom rekkevidde som når jeg kjørte

Akkurat BMW sin estimerte rekkevidde funksjon er jo noe en fint kan kritisere de for, den er alt alt for negativ når du startet kjøreturen uansett kjøremønster du har hatt tidligere. Ett av de dårligste gjettometerene jeg har hatt i noen bil, selv om det kalibrerer seg inn etterhvert når en kjøre lenger strekninger. Kia E-Soul sitt var på den andre siden nærmest alltid spot on. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

e-208 langt nede på slike lister begynner å bli en gjenganger, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Vinterrekkevidde og jalla lydanlegg er det eneste jeg ville gitt trekk for, og det er garantert ikke 20 biler der med bedre kjøreegenskaper. Generelt virker det som at veldig variable forventninger er det mest utslagsgivende, men samtidig må jeg jo ta det som et tegn at i4 vant. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Overrasket over merkelojaliteten til Tesla. Nummer 9 på bestselgeren når de tidligere har ligget på topp sammen med Toyota.

Litt rart at lojaliteten synker når kvaliteten øker, men noen av årsakene kan være at Tesla eiere har flere modeller å se på enn tidligere, at statusen for merket har gått fra høy til lav (litt av risikoen ved å starte med et "premium"-produkt til å lage billigbiler) samt Elons oppførsel i det offentlige. Litt utenom denne undersøkelsen  er det jo mange S og X eiere som er i ferd med å se seg om etter nye biler nå. Så sent som ved 2016-facelift, så kunne en få en bra utstyrt Model S til 600k, hvilket gjorde den til noe av detbeste bilkjøpet på det norske markedet. I dag er det prissegmentet overtatt av Model Y, som ikke har så veldig mye mer å skryte av enn innvendig plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (12 minutter siden):

e-208 langt nede på slike lister begynner å bli en gjenganger, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Vinterrekkevidde og jalla lydanlegg er det eneste jeg ville gitt trekk for, og det er garantert ikke 20 biler der med bedre kjøreegenskaper. Generelt virker det som at veldig variable forventninger er det mest utslagsgivende, men samtidig må jeg jo ta det som et tegn at i4 vant. 

2 ulemper ved slike undersøkelser. 1. De baserer seg på uttalelser fra kunder, og bileiere flest ser knapt frem og bak på en bil. Bla vurderer Meganeeierene kjøreegenskapene veldig lavt? Hvorfor har de kjøpt bilen da? Kjøreegenskapene er jo Megane sin største forte, og ligger trolig i topp 3 på denne listen.

2. Den er delt opp i noen få enkeltkategorier og får ikke med seg alle nyansene i mellom. Slike poengkategorier er grunnen til at jeg anser tyske bilmagasin for å være rimelig uinteressante. Hva vil det si at AMS vurderer styringen på en BMW til 7? I forhold til britiske magasin som kan bruke en halvside med tekst for å beskrive styring i den samme bilen. En slik oppdeling får ikke med seg alle de nyansene som utgjør summen av en bil.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Må si jeg er ganske overrasket over at Enyaq gjør det så dårlig, regner med at Møller er skyld i dette? 😅

 

Litt kjipt da det for min del står mellom Enyaq og ix1 om det blir å hoppe på EV bølgen.  Synd ix1 har forholdsvis trangt baksete. 

 

Edit 2* Takk for deling @Travellingman

Endret av Duriello
/Sigh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Litt rart at lojaliteten synker når kvaliteten øker, men noen av årsakene kan være at Tesla eiere har flere modeller å se på enn tidligere

Mye ligger nok her, i en periode hadde man omtrent bare Tesla, Nissan leaf og renault zoe av nevneverdige elbiler. Nå har de fleste produsenter tatt igjen Tesla på mange områder (og er bedre på noen områder), noe som gir mye valgmuligheter. Som jo er positivt.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Har de sluttet med rated og typical nå

Ca i 2015... Neida, husker ikke akkurat men det er veldig lenge siden. Kun EPA nå

 

Edit: tror kun det var tidlige model S som hadde dette. Hadde det i min 15 modell men usikker på om jeg hadde det i neste. Var iallefall borte i model 3. Det var vell 2019 og dagens S har det ikke heller.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

I EU skal man vel bruke WLTP. Ikke EPA eller CLTC. WLTP syklus testing må også til for å få typegodkjenning for biler i Europa.

Meg bekjent er WLTP-krav begrenset på det som kunden ser før kjøpet. På dashbordet (etter kjøp) er det ikke krav.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

I EU skal man vel bruke WLTP. Ikke EPA eller CLTC. WLTP syklus testing må også til for å få typegodkjenning for biler i Europa.

Dette gjelder vell kun for salg? Slik Tesla i dag gjør det i EU. Men i bilen så viser de EPA rekkevidde/estimert batteri kapasitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt rart å ha kjøpt en bil med WLPT syklus test og rekkeviddeanslag som er påkrevd for typegodkjenning og opplyst i salgsbrosjyrer. Mens bilens computer skal gi rekkevidde anslag i en annen målestandard.
Men med Tesla er jo alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...