Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (2 timer siden):

Få og dyre fargekombinasjoner. Tynn lakk som har en tendens til å flakke av.. Er en grunn til at folieringsbransjen har hatt et oppsving.

Lurer på hvor mye av lakken som følger med når man river av folien etter 3-5 år f.eks når bilen bytter eier? Er det da "brukerfeil" og du blir saksøkt av Tesla hvis du klager på det? :hmm:

AL123 skrev (3 timer siden):

Uansett er dette en konseptbil og umulig å masseprodusere, men det gir en god indikasjon på hvordan BMW vil se ut de neste iallefall 6-8 årene. Jeg synes det er interessant at de både forenkler linjeføringen og samtidig gir et hint til tidligere storheter som 02 serien og første 3-serien. Det ble jo også lansert et SUV-konsept i fjor med samme designspråk, og det er nok litt nærmere en produskjonsbil.

Ifølge en venn i BMW så har designet skapt mye prat både hos BMW i Norge og nedover i Europa blant de som har sett litt mer. Noen mener designretningen er mer drastisk enn Bangle og at folk vil venne seg til det slik som man gjorde med 7- og ihvertfall 5-serien, andre mener at BMW nå setter første av mange spiker i kista fordi de endrer for mye. Men alle jeg spør som bør ha innsikt smiler bare. Det eneste jeg har fått ut av dem er at iX'en er en oppvarmer.

Men at BMW'ene fremover vil bli annerledes enn hva vi er vant til, det må vi nok ta for gitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (10 timer siden):

Kostnadene ved å tilby valgmuligheter er knyttet til logistikk mer enn lakkpigmenter vel.

Tesla matcher produserte biler med kjøpere.

Å produsere biler etter at de er bestilt unike for hver kjøper krever noe ganske annet av en produsent.

Har vært på omvisning i Mercedes fabrikken i Bremen og det er rett og slett helt villt å produsere så mange biler on demand, og det eneste delelageret er togvognene som kommer inn fra underleverandører.

Så Skoda er tre ganger mer effektiv på logistikk enn Tesla, til tross for at de har dobbelt så mange farger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (4 timer siden):

Lurer på hvor mye av lakken som følger med når man river av folien etter 3-5 år f.eks når bilen bytter eier? Er det da "brukerfeil" og du blir saksøkt av Tesla hvis du klager på det? :hmm:

Hvis du som du sier "river av folien" - ja, da er det opplagt brukerfeil.
Fjerning av folie må gjøres riktig, og det tar raskt noen timer hvis bilen er helfoliert.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Så Skoda er tre ganger mer effektiv på logistikk enn Tesla, til tross for at de har dobbelt så mange farger?

Her må du nesten vise utregningen :) for jeg klare ikke gjette meg til resonnementet.

Men ja Tesla har ikke logistikken til å levere nivået av tilpasninger som tyskerne gjør. Det er jo to forskjellige filosofier. Hos VAG inkl. Skoda så blir du tildelt en produksjonsuke på fabrikken hvor din bil blir laget etter at du har bestilt. Hos Tesla så matcher de opp det du har bestilt med en bil som står på en båt, bil eller parkeringsplass.  

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Her må du nesten vise utregningen :) for jeg klare ikke gjette meg til resonnementet.

Jeg tok deg bare på ordet og antok at kostprisen hovedsaklig ligger i logistikk, ikke pigmenter. Skoda tilbyr dobbelt så mange farger på sin Enyaq som det Tesla gjør på sin Model Y. Tesla tar seg likevel nesten 3 ganger mer betalt for biler i andre farger. 6800 kr vs 15000 kr for noen av fargene og 11 200 vs 30 000 kr for premiumfargene.

Når jeg fortsatt tar deg på ordet om logistikk så må jeg bare konkludere med at Teslas måte å tilby fargeutvalg på er svært mye dyrere og mindre kostnadseffektivt enn måten Skoda gjør det på.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg tok deg bare på ordet og antok at kostprisen hovedsaklig ligger i logistikk, ikke pigmenter.

Musk ville ikke betale for et ordentlig ERP-system fra SAP eller andre så han beordret de ansatte til å lage et hjemmemekket ERP-system under mottoet: "Hvor vanskelig kan det være liksom?". Og 4 måneder senere var det ferdig. Tror det kan ha hatt litt å si for Teslas evne til å håndtere den kompliserte logistikken mange modellvarianter fører med seg.

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld, norske kunder som bestiller Model Y og Enyaq får biler som er produsert bare 23 mil fra hverandre så det er ikke sånn at Tesla har en mye lengre logistisk vei fra fabrikk til norsk kunde fordi det er et amerikansk selskap. Tesla har faktisk marginalt kortere vei og en færre grensekryssing.

Spoiler

Screenshot2024-07-15at19-46-35GoogleMaps.thumb.png.edb5839c7310e2410d8e11f6cc907074.png

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Har vært på omvisning i Mercedes fabrikken i Bremen og det er rett og slett helt villt å produsere så mange biler on demand, og det eneste delelageret er togvognene som kommer inn fra underleverandører.

Og den er ikke i i nærheten av Mercedes mest avanserte fabrikk. Sindelfingen sin nye "Factory 56" fabrikk er Mercedes første industry 4.0 fabrikk. I tillegg til valgmuligheten fra Mercedes sitt fulle designioprogram til S-klasse, så blir den interne deleforsyningen fra lasterampene og ut til de ulike postene styrt av over 500 autonome roboter som ikke har noen form for skinne system, men tusler rundt på gulvet på egenhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 timer siden):

Poenget er vel at din estetiske sans er relativt lite verdt. Det blir uansett BMWs første moderne rene elbil og er regnes som den største omveltningen hos BMW siden forige Neue Klasse for nesten 60 år siden.

Jamen glad det ikke bare er eg som er så dum at eg trodde dette var noe fra BMW. :)

Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Jeg tok deg bare på ordet og antok at kostprisen hovedsaklig ligger i logistikk, ikke pigmenter. Skoda tilbyr dobbelt så mange farger på sin Enyaq som det Tesla gjør på sin Model Y. Tesla tar seg likevel nesten 3 ganger mer betalt for biler i andre farger. 6800 kr vs 15000 kr for noen av fargene og 11 200 vs 30 000 kr for premiumfargene.

Når jeg fortsatt tar deg på ordet om logistikk så må jeg bare konkludere med at Teslas måte å tilby fargeutvalg på er svært mye dyrere og mindre kostnadseffektivt enn måten Skoda gjør det på.

Logistikkostnaden ligger i å ha riktig del på rett sted når man skal produsere bilene. 

Flere farger ganger opp antall SKU’s ganske drastisk. Og når man så tar med interiør options også så blir det fort veldig mange mulige varianter av en bil. Dette er styrken til de tyske bilprodusentene og er vel egentlig ingen produsenter som har klart å kopiere det enda. Japan, Korea og amerikanerne har historisk gått for 2-3 trimlevels og latt det være med det.

Det koster nok Tesla ganske mye mer å tilby en ekstra farge enn det gjør for VAG fabrikkene som har perfeksjonert de til å kunne håndtere deletilgangen i produksjonen på en annen måte. Rett del i rett farge på rett sted til rett tid.

 

IMG_1460.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (38 minutter siden):

Hmmm, Elon støtter Trumps kampanje med 40 millioner i måneden.

Kan man nå sidestille kjøp av Tesla med kinesiske biler? 😶‍🌫️

 

 

Du støtter i alle fall Donald, noe som for så vidt har vert åpenbart ganske lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Du støtter i alle fall Donald, noe som for så vidt har vert åpenbart ganske lenge.

Den må du nesten utdype litt.

 

 

(Regner med du mener Donald Duck da ingen av mine poster hittil på forumet har ytret ETT positivt ord om Trump. Og åpenbart ganske lenge, forklar?)

Endret av Duriello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Den må du nesten utdype litt.

 

 

(Regner med du mener Donald Duck da ingen av mine poster hittil på forumet har ytret ETT positivt ord om Trump. Og åpenbart ganske lenge, forklar?)

Ved å kjøpe Tesla gir du penger til verdens rikeste man som igjen støtter en av historiens verste presidentkandidat. Han heter Donald

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ved å kjøpe Tesla gir du penger til verdens rikeste man som igjen støtter en av historiens verste presidentkandidat. Han heter Donald

Det var jo poenget med posten min. 

Det er populært å anklage kinesiske biler for alt mulig rart, nå kan man gjøre det med Tesla og, siden Musk støtter Trump.

Hvilken av mine poster har antydet at jeg støtter Trump? 

 

(Ikke at det er viktig, men den dagen jeg hopper over på elbil, så blir det Bmw, ikke Tesla.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Det var jo poenget med posten min. 

Det er populært å anklage kinesiske biler for alt mulig rart, nå kan man gjøre det med Tesla og, siden Musk støtter Trump.

Hvilken av mine poster har antydet at jeg støtter Trump? 

 

(Ikke at det er viktig, men den dagen jeg hopper over på elbil, så blir det Bmw, ikke Tesla.)

Helt generelle påstander fra min side. Kjøper du Tesla gir du penger til musk som igjen støtter trump. Tenke ikke på duriello, bare generell betraktning

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...