Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Mag ne skrev (26 minutter siden):

Det var jo akkurat det jeg mente, at folk bryr seg ikke. Altså lurt å produsere rimelig. 

Skjønner fremdeles ikke hva du prøver å poengtere. Bmw har fabrikker i alle verdensdeler.

i4 M50 som jeg har nå er produsert i München. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (4 minutter siden):

Ja derfor er uttrykket "tysk premium" tull.

Bmw, Mercedes og Audi er tyske selskaper som lager biler i premiumsegmentet.
Tesla og Coca Cola er amerikansk uansett hvor de har produksjonsfasiliteter.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (Akkurat nå):

Ja derfor er uttrykket "tysk premium" tull.

Tja, så lenge produksjonen skjer etter spesifikasjonene som BMW sentralt setter så spiller egentlig produksjonssted lite.
Uten å dra hele modellinjen så skjer også det meste av design fortsatt i Tyskland. Dessuten er ikke "tysk premium" noe som er støpt i stål.
 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (53 minutter siden):

Det var jo akkurat det jeg mente, at folk bryr seg ikke. Altså lurt å produsere rimelig. 

Kommer an på om du mener å produsere en billigbil eller å produsere så rimelig som mulig ut fra hva man bygger. Veldig stor forskjell der.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (9 minutter siden):

Jeg mente det siste.

Selvfølgelig er det ingen som bryr seg om hva bilen koster å produsere, så lenge den har de kvalitetene man forventer av merket. Akkurat nå kan det se ut som om ingen ønsker valgmuligheter lengre, men det er bare slik økonomien er akkurat nå. Det har selvfølgelig alltid vært mest vanlig å kjøpe billigbiler, enten det er Tesla, Huyndai og Suzukifor 20 år siden, eller bobla på 60-tallet. I en normalt god økonomi vil imidertid biler med litt høyere opplevd kvalitet og mulighet for personlig tilpasning ta en god andel av markedet, og takket være avanserte produksjonsanlegg vil dette segmentet gi mye høyere lønnsomhet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Aner ikke hva det der er, men det er ikke noe BMW...

Den dukker opp ilag med en rekke like biler når det er snakk om neue klasse 3.

Du tok kanskje bilder av den når du såg den live.

Godt å høre den ikke ser slik ut hvertfall. For det var stygge greier.

Ligner nå ganske mye på disse fra bmwgroup.com som heller ikke er spesielt fint.... Men eg aner ikke hva side bmwgroup.com er, ser litt offisiell ut. Marginale forskjeller på bildene hvertfall.

 

1280x854-neue-klasse-3-p90519777.jpeg

1280x854-neue-klasse-2-p90519775.jpeg

2560x854-neue-klasse-p90519773.jpeg

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Den dukker opp ilag med en rekke like biler når det er snakk om neue klasse 3.

Du tok kanskje bilder av den når du såg den live.

Godt å høre den ikke ser slik ut hvertfall. For det var stygge greier.

Ligner nå ganske mye på disse fra bmwgroup.com som heller ikke er spesielt fint.... Men eg aner ikke hva side bmwgroup.com er, ser litt offisiell ut. Marginale forskjeller på bildene hvertfall.

 

1280x854-neue-klasse-3-p90519777.jpeg

1280x854-neue-klasse-2-p90519775.jpeg

2560x854-neue-klasse-p90519773.jpeg

Det er riktige bilder. Ligner ikke på noe i nærheten av den du viste først, som så ut som en photoshoppet 2serie active tourer. Mao bilene på bildene ligner ikke engang på hverandre.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Tesla kjører samme farge i noen timer eller dager på rad i lakkeringsmaskinen, avhengig av etterspørsel. Selve byttet koster lite, og fordelt på antall biler i en serie med samme farge blir det veldig lite per bil i ekstra kostnad. For Tesla er det prisforskjellen på pigmentene som utgjør den største forskjellen i produksjonskostnader. Alle biler må uansett lakkeres (ingen selges uten lakk) så prisen på lakkeringsmaskinen må man regne med i basisprisen for bilen.

Jeg tipper kostprisen for lakken til en hvit bil er rundt 3000 kr, sort og blå rundt 4000 og rød og grå metallic rundt 5000. Dvs at kundene betaler 15 000 kr for en kostprisforskjell hos Tesla på 1000 kr og kundene betaler 30 000 kr for en kostprisforskjell hos Tesla på 2000 kr. Tallene er tatt ut av lufta, men er vel ikke veldig langt unna sannheten. Selv om vi justerer tallene litt kommer jeg ikke unna at lakkprisene til Tesla er grådige. Tesla bruker de som melkeku.

Kostnadene ved å tilby valgmuligheter er knyttet til logistikk mer enn lakkpigmenter vel.

Tesla matcher produserte biler med kjøpere.

Å produsere biler etter at de er bestilt unike for hver kjøper krever noe ganske annet av en produsent.

Har vært på omvisning i Mercedes fabrikken i Bremen og det er rett og slett helt villt å produsere så mange biler on demand, og det eneste delelageret er togvognene som kommer inn fra underleverandører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 timer siden):

Ok..... Jaja... De siste var jo like stygge så poenget står. Grusomt front.

Poenget er vel at din estetiske sans er relativt lite verdt. Det blir uansett BMWs første moderne rene elbil og er regnes som den største omveltningen hos BMW siden forige Neue Klasse for nesten 60 år siden.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden):

Jeg synes fronten var griselekker, men blir ikke helt venn med bakparten (sideprofilen). Dog, absolutt det beste jeg har sett fra BMW på veldig lenge. 

Enig med deg her. Synes designet er forfriskende, og skal du først kalle noe "neue klasse" så får det være noe nytt. Ikke bittesmå justeringer på et gammelt design som noen bilprodusenter holder på med for femtende året..

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 minutt siden):

Enig med deg her. Synes designet er forfriskende, og skal du først kalle noe "neue klasse" så får det være noe nytt. Ikke bittesmå justeringer på et gammelt design som noen bilprodusenter holder på med for femtende året..

Uansett er dette en konseptbil og umulig å masseprodusere, men det gir en god indikasjon på hvordan BMW vil se ut de neste iallefall 6-8 årene. Jeg synes det er interessant at de både forenkler linjeføringen og samtidig gir et hint til tidligere storheter som 02 serien og første 3-serien. Det ble jo også lansert et SUV-konsept i fjor med samme designspråk, og det er nok litt nærmere en produskjonsbil.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Uansett er dette en konseptbil og umulig å masseprodusere, men det gir en god indikasjon på hvordan BMW vil se ut de neste iallefall 6-8 årene. Jeg synes det er interessant at de både forenkler linjeføringen og samtidig gir et hint til tidligere storheter som 02 serien og første 3-serien. Det ble jo også lansert et SUV-konsept i fjor med samme designspråk, og det er nok litt nærmere en produskjonsbil.

Ett av de bedre innleggene her på en stund. Ettersom de første fra "Neue Klasse" etter planen settes i produksjon i Ungarn fra 2025 så er nok bilder av produksjonsmodell ikke så langt unna.

https://www.carexpert.com.au/car-news/bmw-looks-to-its-next-generation-with-neue-klasse-electric-concept

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Så jeg forstår veldig godt at mange kjøper den hvite og betaler ~30k for å få tusenvis fargefolier og mønstre å velge mellom.

Få og dyre fargekombinasjoner. Tynn lakk som har en tendens til å flakke av.. Er en grunn til at folieringsbransjen har hatt et oppsving.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...